هیجان سرعت، زیر نور مهتاب: گزارش مسابقه فرمول یک سنگاپور 2013

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ | 1 نظر

هیجان سرعت، زیر نور مهتاب: گزارش مسابقه فرمول یک سنگاپور 2013

 پیست خیابانی مارینا بی در سنگاپور برای ششمین بارمیزبان پرزرق و برق ترین مسابقۀ فرمول یک فصل است. پیچ های دشوار و شرایط سخت آب و هوایی، سنگاپور را به طاقت فرساترین مسابقۀ فصل برای رانندگان تبدیل کرده است.

1

این تنها مسابقۀ فرمول یکیست که تماما در شب برگزار میشود. دیواره های بتونی در خروجی پیست ها فرصت کوچکترین اشتباه را از رانندگان می گیرد. اما با این حال بروز تصادف در این پیست تضمین شده است! در طی پنج دوره برگزاری مسابقات فرمول یک، این پیست تاکنون هشت مرتبه پذیرای خودروی ایمنی بوده است. با وجود حدود 80 تعویض دنده در هر دور، مارینا بی کابوسی برای گیربکس ها محسوب می شود. با حذف شیکین معروف پیچ 10 و در نظر گرفتن دو منطقۀ DRS در طول پیست، انتظار می رفت که اتوموبیل ها نسبت به سال های گذشته زمان های بهتری ثبت کنند. در دو سال اخیر، سباستین فتل پیروز این مسابقه بوده است و در تمرینات پیش از آغاز مسابقۀ این فصل نیز نشان داد که اصلی ترین مدعی پیروزی محسوب می شود. البته در حاشیۀ این رقابت، خبر بازگشت مجدد کیمی رایکونن از ابتدای فصل بعد به فراری و هم تیمی شدنش با آلونسو، سر و صدای زیادی در محافل دنیای فرمول یک به راه انداخته بود.

تعیین خط

بر خلاف مسابقات قبلی، اینبار فتل خط یک را از گاراژ بدست آورد. او که در مرحلۀ سوم و پایانیِ تعیین خط زودتر از دیگران زمانش را به ثبت رسانده بود، برخلاف دیگران برای بار دوم از گاراژ خارج نشد و تلاشی برای بهبود زمان خود نکرد، به این امید که نخستین زمان ثبت شده اش برای دیگران دست نیافتنی باشد. در نهایت همین طور هم شد و با وجودی که رزبرگ و گروژان بسیار به زمان فتل نزدیک شدند، اما نتوانستند وی را از کسب پنجمین پل پوزیشن فصل 2013 باز دارند. پس ار رزبرگ و گروژان که در رده های دوم و سوم قرار گرفتند، وبر، همیلتون، ماسا و آلونسو نیز در رده های چهارم تا هفتم جای گرفتند. از نکات جالب جلسۀ تعیین خط میتوان به حذف کیمی رایکونن در مرحلۀ دوم زمانگیری اشاره کرد.

8

مسابقه

در استارت، نیکو روزبرگ توانست در پیچ اول از فتل پیشی بگیرد اما بلافاصله با اشتباه خود، این جایگاه را به وی پس داد و فتل بدون هیچ تهدیدی از همان ابتدا به ثبت سریع ترین دورهای مسابقه پرداخت و خیلی زود فاصلۀ خود با دیگران را غیر قابل دسترس ساخت. فرناندو الونسو نیز بار دیگر با استارتی طوفانی خود را به جمع پیشتازان رساند و با سبقت از رزبرگ به ردۀ دوم صعود کرد.  خیلی زود با فاصله گرفتن فتل، مسابقه دچار رکود شد تا اینکه دانیل ریکاردو در پیچ 14 دچار سانحه شد و خودروی ایمنی را به داخل پیست فرا خواند. فاصلۀ قابل توجهی که فتل با تعقیب کنندگانش ایجاد کرده بود از بین رفت و با پیت استاپ آلونسو و رایکونن در شرایطی که خودروی ایمنی در پیست بود، انتظار میرفت که رقابت برای کسب ردۀ اول هیجان انگیزتر دنبال شود. اما با خروج خودروی ایمنی از پیست، فتل بار دیگر به پرواز درآمد و تا قبل از انجام پیت استاپ دومش، موفق شد فاصله ای 30 ثانیه ای با آلونسو ایجاد کند.

16

رومن گروژان که شانس زیادی برای قرار گرفتن روی سکو داشت، به دلیل بروز مشکل هیدرولیکی مجبور به کناره گیری از مسابقه شد. دیرستا نیز که با استراتژی عالی تیم فورس ایندیا بیشترین صعود را در میان رانندگان داشت و از امید زیادی برای کسب جایگاهی خوب برخوردار بود، به دلیل اشتباه فردی در اواخر مسابقه دچار حادثه شد و از دور مسابقه کنار رفت. این سومین مسابقۀ پیاپی بود که دیرستا موفق نشد از خط پایان عبور کند. در دور آخر مسابقه، مارک وبر نیز به جمع ناکامان این گرندپری پیوست و تنها یک دور مانده به پایان، به دلیل بروز مشکل در واتر پمپ، موتور اتوموبیلش آتش گرفت و مجبور به کناره گیری شد. فتل که در تمامی 61 دور پیشتاز مسابقه بود و سریعترین دور مسابقه را ثبت کرده بود، با بیش از 30ثانیه اختلاف نسبت به آلونسو، از خط پایان عبور کرد و به هفتمین پیروزی فصل خود دست یافت. اکنون اختلاف وی با آلونسو، نزدیک ترین تعقیب کننده اش در صدر جدول، به 60 امتیاز رسیده است،کیمی رایکونن نیز با اختلافی اندک نسبت به آلونسو از زیر پرچم شطرنجی عبور کرد و رده سوم را از آن خود کرد. پس از پایان مسابقه آلونسو، وبر را بر روی اتوموبیل خود سوار کرد و به پیت برگرداند که این کار برای هر دو گران تمام شد. ناظرین مسابقه هر دو را بابت این اقدام خطرناک توبیخ کردند و از آنجا که این سومین توبیخ وبر در این فصل بود، وی به عنوان جریمه برای مسابقۀ بعدی، 10 رده پنالتی گرفت. مسابقۀ بعدی، دو هفتۀ دیگر در پیست یئونگنام کرۀ جنوبی برگزار خواهد شد.


1 دیدگاه

  1. Reza | مهر 28, 1392 | لینک نظر

    fantastic text! it's very exciting for me.

    your pics are great.

    Tnx a lot Dopi