اخباراخبار داخلیاسلایدر

تایید شد; موتوری قوی تر برای پراید وانت

با توجه به نیاز جامعه به وجود یک خودروی باربر متناسب با شرایط آب و هوایی کشور شرکت خودروسازی سایپا اقدام به طراحی و تولید خودرو وانت151 نمود. از آنجایی که خودرو مذکور خودرویی باربر محسوب می شد لازم بود قوای محرکه آن (موتور، گیربکس و اکسل) متناسب با آن تغییر یابد.

موتور این خودرو به طور همزمان در شرکت IDIADA در اسپانیا و همچنین در آزمایشگاه های تست موتور در داخل کشور، آزمون های دوام و استاندارد آلایندگی را پشت سر گذاشته است.

موتور یورو 4 تولید شده در گروه خودروسازی سایپا از لحاظ کیفیت و قیمت، نسبت به موتورهای قبلی بسیار پیشرفته تر است و به طور کلی با توجه به بهبودهای صورت گرفته کاهش مصرف سوخت به میزان 6 درصد و افزایش 10 الی 12 درصدی توان و گشتاور نسبت به خودروی پایه ایجاد شده است.

با توجه به تفاوت های عمده میان خودروی ایکس 100 و موتور یورو4، بیشترین بهبودها در نیم تنه بالایی موتور این خودرو صورت گرفته که شامل بهبود در سر سیلندر، سیستم زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ ها یا valve train است. همچنین اسبک آن از حالت دستی به هیدرولیک تبدیل شده است.

9207061513

همچنین روغن مورد استفاده در این موتور نسبت به روغن موتورهای قبلی کیفیت بالاتری دارد، در موتور خودروهای ایکس 100 از روغن 20w50 استفاده می شد که در این موتور جدید باید روغن 10w40 استفاده شود در ضمن این روغن اکنون در خودروهایی نظیر مگان، نیسان ماکسیما، تندر 90 و ریو استفاده می شود.

استفاده از درپوش سر سیلندر پلاستیکی به جای آلومینیومی و به کارگیری سیت و گاید با کیفیت تر، از دیگر ویژگی های این موتور به  شمار می رود. همچنین کاتالیست استفاده شده در وانت 151 مدل CCC است که طراحی سیستم منیفولد و کاتالیست آن بر اساس افزایش راندمان کاتالیست و راندمان حجمی مناسب موتور طراحی شده است.

گیربکس خودروی 151 نیز متناسب با موتور آن تغییراتی داشته است، به عنوان مثال به منظور انتقال گشتاور بیشتر ( گشتاور موتور M13GS و یورو 4) از مجموعه دیفرانسیل طرح جدید استفاده شده است و برای افزایش عمر چرخدنده ها، از متریال چرخدنده های گیربکس تیبا استفاده شده است، همچنین به منظور جلوگیری از نشتی در گیربکس مذکور، طرح سوپاپ تخلیه بخارات روغن، طرح درپوش کاسه نمد دیفرانسیل و طرح و جنس کاسه نمدهای گیربکس بهبود یافته است.

9207061514

عملکرد بهتر، کاهش هزینه های مربوط به قطعات و مجموعه های برگشتی گیربکس، یکسان سازی قطعات مجموعه دیفرانسیل، پوسته کلاچ و پوسته گیربکس خودروهای X100 و تیبا در تأمین و خدمات پس از فروش، مونتاژ گیربکس MG121 (X100 Euro 4 ) در خط مونتاژ گیربکس تیبا و استفاده از ظرفیت تولید این خط و به دنبال آن بهبود کیفیت مجموعه گیربکس مذکور و در نهایت افزایش رضایت مشتری از نتایج انجام این پروژه در شرکت مگاموتور می باشد.

همچنین سازگاری اکسل توسعه یافته با قوای محرکه ام 13 یورو 4 و عملکرد بهتر سیستم اکسل جلو از دیگر ویژگی های این خودرو است، بر اساس ارزیابی دینامیکی و مقاومتی انجام شده بر روی مدل خودرو همچنین نتایج تست هندلینگ بر روی خودروی ایکس 100 اصلاحاتی بروی اکسل جلو صورت گرفت.

4 دیدگاه

  1. والا آدم با این توضیحاتش فکر میکنه که الان داره یه وانت فورد f150 میخره اما چیزی که هست مردم ما ناچارا این شاهکارای داخلی را بخرن و گرنه هیچکدومشون حاضر نبودن چنین زوری را تحمل کنن

  2. من متوجه نشدم الان استفاده از روغن بهتر که در ماکسیما و مگان هم استفاده میشه نشوند دهنده بهبوده؟ اخه این حرف بود این بابا زد؟
    مثلا اورانیوم بکنیم تو باکش تا لابد تکنولوژی هسته ای هم به پراید بیاد!
    درد اصلی پراید وانت به عنوان وانت!!!!!!!!!!!!! اینه که دیفرانسیل جلوه نه موتور یورو چهار و قوی و ضعیف.
    چند تا وانت دیفرانسیل جلو دیدید تو عمرتون؟ به مام بگید ما که عقلمون نمیرسه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا