گزارش کیفیت خودروهای داخلی

شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ | 12 نظر

گزارش کیفیت خودروهای داخلی

جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، سه محصول در مقایسه با گزارش قبلی با افزایش سطح کیفی روبه‌رو و باقی خودروها تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند.این گزارش را که به مهرماه مربوط می‌شود، طبق روال ماه‌های گذشته، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه کرده و بازرسان این شرکت، سطح کیفی 34 خودرو تولید و مونتاژ داخل را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.بر این اساس، 34 خودرو موردنظر در گروه‌های قیمتی بالای 100 میلیون تومان، 75 تا 100 میلیون تومان، 50 تا 75 میلیون تومان، 25 تا 50 میلیون تومان و زیر 25 میلیون تومان گروه‌بندی شده و معادل شرایط کیفی‌شان، «ستاره» کسب کرده‌اند.

از جمله نکات قابل‌توجه گزارش کیفی تیرماه این است که طبق آمار اعلامی، سه خودرو تیگو5، آریو و 206 صندوقدار با کسب یک ستاره جدید، سطح کیفی‌شان در مقایسه با گزارش قبلی بالا رفته است.این در شرایطی است که بیشتر خودروهای ارزیابی شده، تنها یک ستاره کیفی کسب کرده‌اند و این نشان می‌دهد وضع کلی کیفیت در خودروسازی کشور هنوز هم خوب و قابل قبول نیست.در روشی که شرکت بازرسی لحاظ کرده، خودروهای داخلی قابلیت دریافت یک تا پنج ستاره کیفی را دارند و در این بین تنها ساندرو توانسته به چهار ستاره کیفی دست پیدا کند و باقی خودروها، سه، دو و تک ستاره‌اند.در این بین، سوزوکی گرندویتارا با کسب سه ستاره، بهترین خودرو گروه بالای 100 میلیون تومانی‌ها شده، کیاسراتو نیز با سه ستاره‌اش، در صدر گروه خودروهای 75 تا 100 میلیونی‌ها نشسته، جک j5 لقب بهترین عضو دسته 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها را به‌دست آورده، ساندرو با چهار ستاره جایگاه اول گروه 25 تا 50 میلیونی را به خود اختصاص داده و در نهایت تیبا با تک‌ستاره‌اش توانسته بهترین خودرو در دسته زیر 25 میلیون تومانی‌ها لقب بگیرد.

 

صدرنشینی چشم‌بادامی‌ها

اما نگاهی به جدول کیفیت خودروهای داخلی بیندازیم و ببینیم افت و خیز کیفی آنها در مهرماه به چه شکل بوده است.ابتدا از دسته خودروهای بالای 100 میلیون تومان شروع کنیم، دسته‌ای که تنها دو عضو دارد؛ مزدا3 مونتاژی گروه بهمن و گرندویتارای ایران خودرو.طبق گزارش شرکت بازرسی، هر دو محصول دارای سه ستاره کیفی در مهرماه شده‌اند و این نشان می‌دهد کیفیت آنها در مقایسه با گزارش قبلی تغییری نکرده است.

اما در گروه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، کیا‌سراتو (محصول مونتاژی سایپا) توانسته با حفظ شرایط کیفی خود، همچنان خودرویی سه ستاره و صدرنشین گروه باشد. در این گروه البته تیگو5 تولیدی مدیران خودرو نیز که یک ستاره کیفی به آن اضافه شده، محصولی سه ستاره به حساب می‌آید. دیگر اعضای این گروه را آسا و جک S5 تشکیل داده‌اند که هر دو دارای دو ستاره کیفی هستند. این دو خودرو چینی متعلق به بخش خصوصی، به ترتیب در گروه بهمن و کرمان موتور مونتاژ می‌شوند و تغییر کیفی خاصی را نسبت به گزارش قبلی تجربه نکرده‌اند.اما به گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها برویم، گروهی که سه خودرو دو ستاره و دو محصول تک ستاره را در خود جای داده است. به جز آریو، هیچ کدام از دیگر اعضای گروه در مقایسه با گزارش کیفی قبلی، تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، جک J5 و برلیانس H330 و آریو دو ستاره به حساب می‌آیند که آریو در گزارش مهرماه صاحب یک ستاره جدید شده است. دو عضو دیگر این گروه یعنی اعضای این گروه ام‌وی‌ام 550 و لیفان X60 نیز موفق به کسب تنها یک ستاره کیفی شده‌اند.

 

خودرو چهار ستاره

اما نگاهی بیندازیم به شلوغ‌ترین گروه موجود در گزارش کیفی مهرماه که خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان را در خود جا داده است. در این گروه، 18 خودرو داخلی به چشم می‌آید که بیشتر آنها متعلق به دو خودروساز بزرگ کشور هستند.صدرنشینان این گروه را مانند گزارش‌های چند ماه گذشته، همچنان خانواده تندر-90‌ تشکیل می‌دهند، با این تفاوت که عضوی جدید یعنی رنو ساندرو به آنها اضافه شده است. ساندرو تنها خودرو چهار ستاره گزارش کیفی مهرماه به شمار می‌رود و سایر تندرها سه ستاره‌اند. البته به جمع سه ستاره‌های این گروه، باید رانا و پژو 206 صندوقدار را نیز اضافه کرد و این در حالی است که 206 در گزارش مهرماه صاحب یک ستاره کیفی جدید شده است.

طبق گزارش شرکت بازرسی، تندر اتومات، پارس‌تندر، تندر پارس‌خودرو و تندر ایران خودرو در ارزیابی کیفی مهرماه حضور داشته و در مقایسه با رده‌بندی قبلی، دچار تغییر خاصی از جنبه کسب ستاره کیفی نشده‌اند. این موضوع شامل رانا نیز می‌شود، چه آنکه خودرو موردنظر نیز درست مانند شهریورماه، سه ستاره کیفی به دست آورده است. این در شرایطی است که دنا به‌عنوان دیگر محصول ملی آبی‌های جاده مخصوص، همچنان دارای دو ستاره کیفی بوده و در مقایسه با گزارش‌های قبلی تفاوتی (از جنبه کسب ستاره) نکرده است. از جمع 18 عضو دسته 25 تا 50 میلیونی‌ها، فقط 6 مدل دارای سه ستاره بوده و یک خودرو نیز چهار ستاره به شمار می‌رود؛ بنابراین باقی اعضای گروه را تک ستاره‌ها تشکیل می‌دهند. بر این اساس، خودروهای پژو پارس، 405، سمند و تیبا2 همه دارای تنها یک ستاره کیفی بوده و تغییر خاصی نیز نسبت به گزارش شهریورماه نداشته‌‌اند. اما به سراغ آخرین گروه کیفی خودروهای داخلی برویم، گروهی که محصولات به اصطلاح ارزان را در خود جای داده است. به جز تیبا، چهار عضو دیگر این گروه را انواع مدل‌های پراید تشکیل می‌دهند. تیبای معمولی یا صندوقدار مانند دیگر اعضای گروه یک ستاره کیفی دارد، اما به تشخیص شرکت بازرسی در صدر جدول ارزان‌قیمت‌ها نشسته است. چهار عضو دیگر این گروه نیز همگی تک ستاره‌اند و نسبت به گزارش شهریورماه، تغییری را از جنبه کم و زیاد شدن ستاره‌هایشان، به خود نمی‌بینند. پراید 132 و پراید 131 (در دو مدل سایپایی و پارس‌خودرویی) و همچنین پراید مدل 111، دیگر اعضای گروه زیر 25 میلیون تومانی‌ها به ‌شمار می‌روند که در مقایسه با گزارش قبلی، تغییری در کیفیت نکرده‌اند/دنیای اقتصاد


12 دیدگاه

  1. امیر | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    اگه منصفانه قضاوت کنیم باید بگیم خودرو های چینی اونقدر ها هم که تبلیغ منفی راجع بهشون میشه توی این آشفته بازار ماشینای بدی نیستن !

  2. امیر | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    چرا وقتی صحبت از خودرو های تولید داخل میشه از خانواده برلیانس کمتر حرفی زده میشه ؟

  3. ساسان | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    چرا چانگان نيست؟ خودرويي به اين با كيفيتي

  4. محمد | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    هايما اس ٧ چي شد پس؟!

  5. احمد | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    چرا خودروی لیفان x50 در لیست نیست ؟

  6. امیر | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    چرا برلیانسh220 نیست؟

  7. رضا | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    ديگه با هم خشكه حساب كردن مديران خودرو و ايران خودرو با امتياز دهي كيفي ماشالا خدا بده بركت مردم هم كه رو سراشون گوش دارن نميفهمن اصلا يه موقع اين ستاره ها با پول خريده شده به نظر من اصلا اين ستاره دهي ها هيچ ارزش نداره من خودم امتياز دهي هاي توي سايت بررسي خودرو بيشتر واسم ارزش داره لطفا تحليلي هم روي اين امتياز دهي ها داشته باشين كه چطوري جك اس ٥ اتومات كه از تيگو ٥ بدتر نباشه بهتر هم هست چطور ٢ ستاره بعد تيگو ٥ كه صداي موتور تراكتور ميده سه ستاره اين به كنار سوزوكي كه ژاپني هست و اينقدر خوبه سه ستاره و ساندرو كه ميخوان قيمتشو بكشن بالا چهار ستاره خوب اگه اينجوري كاملا اين امتياز دهي بخوره تو سرشون ميگين نسبت به قيمت فرض كنيد جك اس ٥ اتومات بشه ١٠١ مليون اونوقت حتما ٤ ستاره بهش بدن كاملا مخالف اينجور امتياز دهي مزخرف هستم بدرد خودشون ميخوره ممنون

    • در پاسخ به: رضا

      بردیا | آبان 23, 1395 | لینک نظر

      متاسفانه خیلی کلی گویی کردن و وارد جزئیات نشدن مثلا این نحوه امتیاز دهی به داوم بالاتر ماشیناست یا به ایده ال بودنشونه؟ مثلا ممکنه یه ماشینی موتور و گیربکسش با هم همخونی نداشته باشن اما دوام داشته باشن یا بر عکس ماشینی موتور و گیربکسش با هم همخونی داشته باشن اما دوام نداشته باشن مثلا خودرویی مثل تندر90 هم موتور و گیربکسش دوام دارن و هم اینکه هماهنگی مناسبیم با هم دارن اما در عوض پایداری چندان خوبی نداره اما مثلا پارس دوامش در حد ال90 نیست اما پایداری بهتری داره کاش اینا رو از هم جدا میکردن تا بهتر جا بیافته و بدونیم در چه بخشی چه امتیازی کسب کردن یا مثلا ساندرو الان 4 ستاره گرفته باید شفاف سازی شه که برتریش نسبت به ال90 در کدام بخشه که 1 ستاره بیشتر گرفته( هندلینگش بهتر شده یا عایق بندی صوتی یا کیفیت ادوات داخلی یا ………چه چیزی) یا مثلا خودرویی مثل 206 اس دی که اخرین بار 1 ستاره گرفته بوده چطوری این سری 3 ستاره گرفته؟!!!!!! یعنی قطعاتش با کیفیت تر شدن یا مونتاژش بهتر شده؟ این در مورد کیا سراتو هم صادقه که دائما از 3 ستاره به 2 ستاره و از 2 ستاره به 3 ستاره تغییر میکنه که بازم مشخص نیست مونتاژ بهتر میشه یا قطعات ؟ یه چیز دیگه که واسم مبهمه اینه که این امتیاز ها رو نسبت به قیمت ماشین ارزیابی میکنن یا نه کلی هست؟ الان ساندرو 4 ستاره گرفته تو رنج قیمت خودش و سراتو و تیگو فایو هم در رنج قیمت خودشون3 ستاره یعنی ساندرو نسبت به قیمتش با کیفیت تره و ارزش خرید بیشتری نسبت به سراتو و تیگو 5داره؟ یکی از اشناهای ما ال90 داره که حدودا 100 هزار کیلومتر کار کرده و فقط یک بار تسمه تایمش رو عوض کرده و یک بارم لنت ترمز واسش گرفته که جفتشون مصرفی هستن و یکی دیگه از اشناهامونم رانا داره که تا الان ماشینش حدود 40 هزار تا کارکرده و طبق چیزایی که خودش تعریف کرده ماشینش 3 بار مشکل فنی پیدا کرده و کارش به تعمیر کشیده شده البته من فقط به همین دو ماشین بسنده نمیکنم ها نمونه های دیگه ایم از ال90 و رانا سراغ دارم که در همه موارد ال90 کمتر نیاز به تعویض قطعات و تعمیرپیدا کرده بعد چجوری اینا جفتشون 3 ستاره گرفتن؟؟ در کل من این نحوه امتیاز دهی واسه من قدری گنگ هستش

  8. مرتضی | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    به جا این همه متن یه جدول میزاشتین
    انشا نوشتین

  9. حسن | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    سلام . ممنون از مطالب خوبتون . چرا توی ۵۰ تا ۷۵ آریزو ۵ نیست؟