مقایسه ی هیوندای Ioniq و تویوتا Prius

پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ | 3 نظر

مقایسه ی هیوندای Ioniq و تویوتا Prius

اخیراً هیوندای با معرفی خودروی جدید خود یعنی Ioniq وارد بازار خودروهای سبز شده است. اما آیا این خودرو می تواند با تویوتا Prius رقابت كند و آیا می تواند در این رقابت بر تویوتا غلبه كند؟

هیوندای در چند سال اخیر با افزایش تعداد و تنوع محصولات خود، از یك خودروساز كوچك به یك خودروساز بزرگ و مدعی در بازارهای جهانی تبدیل شده است. تنوع تولیدات این خودروساز بسیار گسترده است كه شامل خودروهای كوچك مقرون به صرفه تا SUV های بزرگ و مجلل می شود و در حال حاضر با تولید Ioniq به بازار خودروهای سازگار با محیط زیست وارد شده است.

این اولین خودروی هیبریدی هیوندای است كه در نمایشگاه بریتانیا معرفی شد و قرار است در كنار دو مدل دیگر هیبریدی قابل شارژ و تمام برقی عرضه شود.اما موتور این مدل هیبریدی از Ioniq مطابق با یك دستورالعمل آشنا ساخته شده است یعنی شامل یك موتور ١/٦ لیتری بنزینی كه به یك موتورالكتریكی برای بهره وری بهتر از سوخت متصل شده است و با قیمتی مقرون به صرفه عرضه خواهد شد.تویوتا مدت هاست كه از این مدل موتور برای خودروهای هیبریدی خود استفاده می كند و آن را در طی این سالها بهبود بخشیده است ، همین موتور باعث شده است كه آخرین نسخه ی Prius یعنی نسل چهارم آن به یك اثر بزرگ تبدیل شود.

Prius جایزه ی بهترین خودروی سبز سال را در Auto Express New Car Awards در سال ٢٠١٦ از آن خود كرد. در حال حاضر این خودرو در رقابت با SUV هیبریدی كیا Niro پیروز شده است. Niro در بسیاری از ساخت های مكانیكی با Ioniq اشتراكاتی دارد.با این وجود آیا هیوندای می تواند تویوتا را شكست دهد.

خودروی هیبریدی هیوندای در مقایسه با Prius قیمت كمتر و مقرون به صرفه تری دارد و همچنین وعده ی امكانات بیشتری را داده است. با تمام این شرایط تویوتا وارد میدان رقابت با این هیوندای شده است به طوری كه برای ماندن در میدان خودروهای برقی / بنزینی باید با Ioniq به رقابت بپردازد.

اتصالات لوازم جانبی به خودرو

تویوتا دارای سیستم چند رسانه ای است كه یكی از قابلیت های آن تبدیل متن به صدا است كه می تواند یك متن را با صدای بلند در حین حركت خودرو بخواند. یكی دیگر از قابلیت های آن Google Street View است.اما سیستم به كار رفته در Ioniq ارتباط بهتری با تلفن همراه شما برقرار می كند. برای این كار از سیستم های مانند Android Auto و Apple Car Play استفاده می كند. كه این قابلیت برای مدل های Premium و بالاتر قابل سفارش است.

گیربكس

گیربكس مدل CVT ( جعبه دنده ی متغییر پیوسته ) در چند سال اخیر مورد اسقبال قرار نگرفت، اما Prius نظرها را درباره ی این گیربكس تغییر داد. این گیربكس تغییر قدرت از حالت بنزینی به برقی را بسیار عالی مدیریت می كند و تغییر دنده ها بسیار نرم است. در هیوندای از گیربكس DCR( گیربكس با كلاچ دوگانه)  استفاده شده است كه خوب جوابگو است ولی بعضی مواقع نامنظم عمل می كند.

سفارشی كردن خودرو و تجهیزات اضافی

تجربه ثابت كرده است كه خریداران خودروهای هیبریدی علاقه ای زیادی به سفارشی كردن خودروی خود و تجهیزات اضافی ندارند. اما Prius به خریداران خود این امكان را داده است كه خودروی خود را با توجه به علایق خود سفارش دهند، گزینه های مانند رنگ داخلی كروم ، چراغ های مه شكن كه قابلیت مخفی شدن دارند، ركاب جانبی و سپر عقب Rear Bumper Inserts( حك كردن نام خودرو روی سپر عقب) قابل سفارش هستند.

كدام یك بهتر است؟

خودروهای هیبریدی باید كارایی قابل توجهی را ارائه كنند و در این زمینه تویوتا چه بر روی كاغذ و چه به صورت واقعی و عملی بر Ioniq غلبه كرده است.تویوتا گران تر است، اما تنظیمات مناسب و معقول تری دارد به علاوه با توجه به سابقه ی تویوتا در تولید خودروهای برقی ، این برند برای خریداران آشنا تر است و هیچ رقیبی ندارد كه بتواند آن را از عرصه ی قدرت خارج كند همچنین عملكرد آن بهتر است و سواری آن نیز به مراتب راحتتر و بهتر است. تا كنون چهار نسل از این خودرو تولید شده است كه همین مسئله باعث بهتر و كامل تر شدن آن شده است.

جایگاه دوم:هیوندای Ioniq

این خودرو اولین تلاش هیوندای برای تولید یك خودروی كاملا برقی است كه نتیجه ی كار نیز خوب بوده است و آنها توانسته اند نمونه ی قوی را تولید كنند. Ioniq در كنار قابلیت های خوب و امكانات زیاد، قیمت مقرون به صرفه ای نیز دارد، اما با این حال موتور هیبریدی و موتور بنزینی مانند Prius با هم یكپارچه عمل نمی كنندو به همین دلیل Ioniq به راحتی Prius نیست، اما اگر همچنان اولویت شما قیمت است Ioniq می تواند یك جایگزین عالی برای Prius باشد.

گزینه های دیگر در دسترس

كیا Niro2

  • قیمت: 22,795 پوند
  • موتور: ١/٦ لیتر – 4cyl – 139bhp
  • Niro از موتور یكسانی با Ioniq برخوردار است. بنابراین معایب یكسانی نیز دارند.به علاوه Niro گران تر نیز هست. با این حال ظاهر این خودرو و SUV بودن آن باعث جلب توجه گروهی از خریداران شده است به خصوص برای كسانی كه می خواهند با هزینه ی سوخت كمتر صاحب یك خودروی SUV شوند.

 

فولكس واگن Passat BlueMotion

  • قیمت: 23,560 پوند
  • موتور: ١/٨ لیتر – 4cyl – 118 bhp
  • اگرچه این خودرو قابل انطباق و مقایسه با دو خودروی هیبریدی Ioniq و Prius نیست، اما Passat BlueMotion فقط ٩٥ گرم بر كیلومتر كربن دی اكسید تولید می كند. اگر شما یك خودروی بزرگ با قیمت مناسب احتیاج دارید این فولكس واگن سازگار با محیط زیست انتخاب مناسبی برای شماست.


3 دیدگاه

  1. فرامرز | آبان 27, 1395 | لینک نظر

    طراحی داخلی و خارجی پریوس انقدر بد هست که خریدش رو احمقانه کنه. آخه خودرو که فقط مصرف و برد و … نیست. آدم وقتی پشت فرمون میشینه یا ماشین رو تو پارکینگ میبینه باید بتونه ازش انرژی بگیره. نمیگم آیونیک انتخاب بهتریه ولی حداقل مثل پریوس تک بعدی نیست!

  2. sunmartin | آبان 27, 1395 | لینک نظر

    پریوس با موتور و قدرت بازدهی ضعبفتر در این مقایسه برنده شد البته این نظر کارشناس مقایسه کننده است اخیرا تعداد زیادی پریوس جدید در اصفهان به مالکان تحویل داده شده یک موضوع که ذهن منو بخودش مشغول کرد این بود که چرا طراحی پریوس از هر نما در منظر بیننده بمانند یک خودروی تصادفی جلوه میکنه طراحی این خودرو واقعا یک افتضاح بزرگ است و بعدها مجلات خودرویی در اینباره مقالات زیادی ارائه میدن

  3. سامان | آبان 27, 1395 | لینک نظر

    مقایسه اتون خیلی ناقص بود
    من 100 در100 پریوس رو انتخواب میکنم بدون هیچ شک و تردیدی
    ضریب درگ پریوس خیلی پایینه
    ضمنا نصرف سوختشم از رقیبش پایینتره
    و مهم تر از همه قابل اعتماد بودن پریوس خیلی خیلی بیشتر از loniq هستش
    از سال 1997 تویوتا پریوس رو تولید میکنه و الان با کوله باری از تجربه درمقابل هیوندایی قرار گرفته که اولین تجربه اش هستش