اخباراخبار داخلی

برترین برندهای وارداتی در هفت ماه سال‌جاری

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماه سال‌جاری 37 هزار و 510 دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 7/ 58 درصدی واردات خودرو به کشور را نشان می‌دهد.
براساس این گزارش، در مهرماه سال‌جاری 16 هزار و 735 دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که برترین برندها به ترتیب هیوندای، کیا، تویوتا و رنو هستند.همچون سال‌های اخیر، بیشترین سهم از واردات خودرو به ایران در هفت ماه سال‌جاری متعلق به برند هیوندای بوده است و پس از این شرکت، کیا و تویوتا در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. براساس آمار فوق طی هفت ماه سال‌جاری در مجموع 11 هزار و 772 دستگاه انواع خودروهای هیوندای وارد ایران شده است و به این ترتیب این برند توانسته به‌تنهایی سهم 3/ 31 درصدی از واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص دهد. در میان مدل‌های مختلف هیوندای، سانتافه با واردات 6هزار و 509 دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به 18 درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است.پس از این خودرو، هیوندای ix35 با واردات یک هزار و 888 دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن i20 با تعداد یک هزار و 302 دستگاه در رتبه بعدی ایستاده‌ است. نکته قابل توجه در این میان، رشد واردات هیوندای سوناتا است؛ به‌طوری‌که در طی هفت ماه سال‌جاری تعداد یک هزار و 34 دستگاه سوناتا به کشور وارد شده است.

دومین رتبه متعلق به کیا شده است. به‌طوری‌که براساس آمار موجود طی هفت‌ماه سال‌جاری 6 هزار و 264 دستگاه انواع کیا به کشور وارد شده است؛ بنابراین میزان واردات این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد بیش از 75 درصدی این برند دارد. در خانواده محصولات کیا، مدل اپتیما توانسته نسبت به سایر خودروها پیشتاز باشد؛ به‌طوری‌که با واردات یک هزار و 764 دستگاهی توانسته سهم 7/ 4 درصدی از واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در این بین اسپورتیج با واردات یک هزار و 494 دستگاهی توانسته رتبه دوم در میان محصولات کیا را به خود اختصاص دهد. ضمن آنکه بیش از 3 درصد از واردات خودروها به ایران در دوره مورد بررسی متعلق به این خودرو بوده است. پس از این خودرو، مدل سدان سراتو با واردات یک هزار و 356 دستگاهی در رتبه سوم ایستاده است. سورنتو و ریو جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند. پس از این دو شرکت کره‌ای، تویوتا ژاپن در رتبه سوم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است. تویوتا در هفت ماهه سال گذشته توانسته بود رتبه دوم را کسب کند. تویوتا طی این مدت توانسته 5 هزار و 285 دستگاه خودرو به کشور وارد کند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 6/ 12 درصدی را به ثبت رسانده است. بر این اساس سهم این برند در واردات خودروی کشور بیش از 14 درصد است. تویوتا کرولا محبوبترین مدل این برند در این مدت بوده است؛ به‌طوری‌که با واردات یک هزار و 687 دستگاه توانست سهم بیش از 4 درصدی واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. رتبه دوم در این میان به تویوتا RAV4 رسیده است و این مدل با واردات یک هزار و 526 دستگاهی، توانسته سهم 4 درصدی از واردات خودروی کشور را از آن خود کند. پس از این خودرو مدل‌های کمری هیبریدی و یاریس در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.پس از تویوتا، رنو توانسته رتبه چهارم برترین برندهای وارداتی به کشور را از آن خود کند؛ به‌طوری‌که این برند با واردات 4هزار و 685 دستگاه خودرو توانسته رشد 257 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسب کند. در میان مدل‌های مختلف رنو، داستر با واردات یکهزار و 115 دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به 3 درصدی از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است.

پس از این خودرو، فلوئنس با یک هزار و 110 دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن کپچر و سیمبل در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، لکسوس با مجموع واردات 2 هزار دستگاه خودرو طی هفت ماه سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ است. بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از 454 درصدی را کسب کند. در این میان مدل NX200 توانسته با واردات 996 دستگاهی در رتبه اول قرار بگیرد و پس از آن به ترتیب، NX300H و ES250 قرار دارند.رتبه دوم برترین برندهای لوکس از آن ب‌ام‌و شده است؛ به‌طوری‌که این برند در مجموع یک هزار و 842 دستگاه در هفت ماه سال‌جاری به کشور وارد کرده است. بیشترین سهم در میان خودروهای وارد شده از این شرکت خودروساز به X4 اختصاص دارد که 806 دستگاه از آن به کشور وارد شده است. پس از آن مدل‌های X3، 520i و 420i در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. پس از ب‌ام‌و با اختلاف زیاد، برند مرسدس بنز جای گرفته است. درمجموع 561 دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در هفت ماه نخست سال‌جاری وارد کشور شده است. در این میان مدل‌های Eکلاس و پس از آن Sکلاس و Cکلاس در رتبه‌های بعدی جای دارند. در هفت ماه نخست سال‌جاری همچنین تعداد 87 دستگاه پورشه نیز وارد کشور شده است تا برند پورشه نیز سهمی از بازار خودروهای لوکس وارداتی از آن خود کند./دنیای اقتصاد

2 دیدگاه

  1. تا سالها همینه برند هیوندایی نوع سانتافه ۱تا۳ دائمی دیگر برندها بدنبال اینها هستند فرانسوی‌ها تلاش کنند

  2. واردات در نتیجه جایگاه برند و درخواست است بطوریکه هیوندا و کیا بیشترین خواهان را دارند لذا شرکت ها نیز بواسطه نیاز بازار اقدام به واردات میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا