اخباراخبار داخلی

ارقام تحقیق و توسعه در صنعت خورو نمایشی است!

امیرحسن کاکایی  در گفت و گو با خبرنگار صنعت نویس با بیان این که سرمایه گذاری برای تحقیق و توسعه در صنعت خودرو به صورت ناقص شکل گرفته است، تاکید کرد: سرمایه گذاری یک حداقلی است که اگر کمتر از آن صرف شود، اصلا جواب گو نیست و میزانی نیز که هزینه شده، نتیجه ای را در پی نخواهد داشت.

وی افزود: کشورهای صنعتی چون به تدریج صنعتی شده اند یک سری چرخه های اقتصادی شکل گرفته است. نوآوری های اصلی در صنایع هوافضا اتفاق می افتد و به صورت آبشاری پایین می آید و پس از آن در صنعت خودرو و در کشتی سازی، صنایع ریلی و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این که  چرا صنایع دفاعی مان این قدر رشد کرد ولی خودرو نه؟ توضیح داد: در صنایع نظامی اجازه عبور اطلاعات داده نمی‌شود. موشک‌سازی تولید انبوه نیست و موشک را آدم متخصص در جای خاص پرتاب می کند ولی مصرف کننده خودرو در هر سطح تحصیلی و دانشی می تواند باشد. تازه برای مصرف‌کننده موشک مهم نیست که با چه قیمتی تمام می شود؛ ولی برای خودروساز قیمت نهایی مهم است. این چرخه‌ها شکل نگرفتند.

کاکایی ادامه داد: در صنایع نظامی هم بحث شرکت های دانش‌بنیان وجود دارد. پس ما دانش فن‌آوری داریم ولی تولید انبوه محصول فناور گران تمام می‌شود. اینها زمان بر است و رشد متوازن باید در صنعت و اقتصاد داشته باشیم. همزمان با آن است که دانشگاه ها می توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

1 دیدگاه

  1. کلا آمار تو ایران اغراق میشه و متاسفانه دروغه یکی از دلایل عدم پیشرفت کشور همین آمارهای غیر واقعیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا