استلویو کواد ریفوگلیو ، آلفارومئو با DNA فراری

سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ | 3 نظر

استلویو  کواد ریفوگلیو  ، آلفارومئو با DNA فراری

 

بعد از يك وقفه ي طولانی اين بار آلفارومئو با قدرت تمام برگشته است.بعد از نتايج قوي جولیا در سال گذشته، اين برند ايتاليايي به مرحله ي بعدي رفته است و گام بعدي را با توليد اولين ٤چرخ متحرك  توليد اين برند برداشته است. استلویو  يك محصول بسيار مهم براي آلفا است و قصد دارد وارد ميدان رقابت با پورشه ماكان و مرسدس GLC بشود. با برداشت اوليه از اين خودرو در نمايشگاه لس آنجلس مي توان به اين نتيجه رسيد كه آلفا پيروز اين ميدان خواهد شد.

 

سواري اين خودرو در سطح بالاتری نسبت به جولیا قرار دارد ، اما آلفا مصمم است كه حس رانندگي با اين خودرو و هدايت آن همچنان حس خودروهاي اسپورت باشد و راننده را به چالش بكشد.اگرچه خودرو بر اساس استاندارهاي خودروهاي چهار چرخ متحرك ساخته شده است، اما اين خودرو بر روي پلتفرم خودروهاي ديفرانسيل عقب ساخته خواهد شد و همين مسئله باعث مي شود رقباي كمتري داشته باشد.

فراری اعلام كرده است كه هيچ وقت قصد ساخت خودرويي با چهارچرخ متحرك را ندارد، حتي در صورتي كه رقباي اين برند در حال توسعه و طراحي اين مدل از خودروها هستند ولي فراري علاقه اي به ساخت آنها ندارد.اگرچه اين آلفا تمام خصوصيات هاي يك فراري را ندارد، ولي استلویو  Quadrifoglio مي تواند بهترين گزينه ي از نظر شباهت به يك فراري باشد. اگرچه اين دو برند كاملا از هم جدا هستند ولي آلفارومئو و فراري هر دو متعلق به گروه فيات كرايسلر هستند. همچنين تيمي كه اين موتور توربو دوقلو را طراحي كرده است از مهندسان قبلي فراري بوده اند.در نتيجه اساساً موتور به كار رفته در اين آلفا كوچك شده ي موتور توربو دوقلو ٨سيلندر به كار رفته در فراري 488GTB است.در نهايت آلفا موفق شده است كه يك خودروي ٤چرخ متحرك را به اين خانواده كه يكي از توليد كنندگان بهترين سوپر اسپورت هاي جهان است، اضافه كند.

 

اين موتور داراي ٣٨٠كيلو وات (٥١٠ اسب بخار) قدرت و ٦٠٠ نيوتون متر گشتاور است و با توجه به توانايي هاي اين موتور اين خودرو مي تواند در مدت زمان ٤ ثانيه به سرعت ١٠٠ كيلومتر بر ساعت(٦٢مايل) برسد. اين موتور باعث شده است اين خودرو نسبت به ساير رقبا راحتر و سريع تر باشد و عملكرد آن را مي توان در مقايسه با بی ام و M5 محك زد.

در حالت عادي و رانندگي نرمال به صورت پيش فرض بيشتر گشتاور موتور به چرخ هاي عقب انتقال داده مي شود، اما در شرايط خاص زماني كه لغزشی در خودرو تشخيص داده شود مي تواند تا ٥٠درصد از اين گشتاور موتور را به چرخ هاي جلو انتقال دهد.فراتر از تقسيم گشتاور بين چرخ هاي عقب و جلو اين خودرو داراي سيستم مبدل گشتاور است و مي تواند گشتاور بيشتري را به چرخ هاي عقب بفرستد و اين ويژگي باعث كاهش كم فرماني(understeer) در خودرو مي شود.

 

مبدل گشتاور بر اساس drive mode انتخاب شده كار مي كند و بر اساس آن تغيير مي كند.عملكرد آن همچنين به سرعت تعويض دنده، نيروي پسار و كنترل چسبندگي بستگي دارد.اين سيستم با يك دكمه ي نقره اي رنگ در وسط كنسول كنترل مي شود، اين سيستم كامل تر از مدل قبلي است كه در مدل جولیا استفاده شده بود و به گونه اي طراحي شده است كه رنج وسيعي از مدل هاي رانندگي را در اختيار راننده قرار مي دهد.اين رنج شامل رانندگي آرام و راحت تا رانندگي خشن و كاملا اسپورت است.

 

افراد منطقي عاشق اين خودرو مي شوند، ولي در اصل هيچ كس دوست ندارد يك سوپر اسپورت ٥٠٠ اسب بخاري با لباس مبدل داشته باشد! براي آن دسته از افرادي كه برايشان اهميتي ندارد چگونه به محل كارشان بروند، مدل Stelvio با قدرت ٢٠٩ كيلو وات (٢٨٠ اسب بخار) و با موتور ٤سيلندر توربو نيز در دسترس و قابل سفارش است، اين مدل همچنين داراي انژكتورهاي با فشار ٢٠٠ بار در دور موتور ٢٢٥٠ دور در دقيقه است، كه گشتاور ٤٠٠نيوتون متر توليد ميكند.

آلفا اعلام كرده است كه تخليه گازهاي خروجي موتور و ورود بنزين و هوا به موتور با سوپاپ هاي جديدي انجام مي گيرد كه داراي سيستم Multi Air Electro Hydroulic هستند.

 

تمام اين ويژگي و امكانات خاص موتور و قطعات مكانيكي هوشمندانه در داخل بدنه ي فوق العاده ي اين خودرو به بهترين نحوه قرار گرفته اند و تمام اين ويژگي ها باعث مي شود اين خودرو منحصر به فرد باشد.بدون شك يكي از دلايل زيبايي خاص اين خودرو چراغ هاي جلوي باريك آن و جلوپنجره ي معروف آلفا است. به طور كاملا خاص تمام قسمت هاي بدنه ي اين خودرو تناسب خاصي با يكديگر دارند. توليد و طراحي تمام اين ويژگي هاي خاص يك دهه زمان برده است و به نظر مي رسد طراحان به اين درك رسيده اند كه چگونه يك SUV جالب و منحصر به فرد را خلق كنند.

 

هنوز هيچ قيمتي براي Stelvio به صورت رسمي اعلام نشده است ولي كساني كه مايل هستند اين خودرو را از نزديك ببينند مي توانند آن را در Los Angeles Motor Show ببينند.

 


3 دیدگاه

  1. رضا | آذر 2, 1395 | لینک نظر

    با اینکه جلوی آلفا امضای شرکتشه اما اصل جذاب نیست و هیچگاه زیبا نخواهد بود.

    • در پاسخ به: رضا

      siamak | آذر 3, 1395 | لینک نظر

      اتفاقا عالیه ، من و خیلیای دیگه عاشقشیم چون نشون اصالت و قدمت عظیم این شرکته

  2. linkoln6ft | آذر 2, 1395 | لینک نظر

    به نظر میاد پلتفرمش با مازراتی لوانته یکی باشه!
    سه گانه لوکس فیات
    فراری‌
    مازراتی
    آلفا رومئو