اخبارفناوری و تکنولوژیموتور سیکلت

استفاده از گرافن در کلاه ایمنی

 

تاحالا احتمالا همه در مورد گرافن شنیده اند. گرافن لایه ای با ضخامت یک اتم ساخته شده از اتم های کربن است. این اتم ها در با الگوی شانه عسل با یکدیگر پیوند یافته اند. گرافن به عنوان محکمترین ماده شناخته می شود. اخیرا این ماده در ساخت کلاه ایمنی موتورسیکلت سواری به کار رفته است.

کلاه ایمنی گرافن ما حصل همکاری 18 ماهه برند ایتالیایی لوکس مومودیزاین و انستیتو تکنولوژی ایتالیایی، بخش آزمایشگاه گرافن می باشد. این انستیتو عضو پروژه توسعه گرافن فلگشیپ است.

از آنجایی که گرافن بسیار مستحکم و به نسبت گرانقیمت است، همه بخشهای کلاه ایمنی از گرافن ساخته نشده است. به جای آن پوشش چند لایه از گرافن بر روی بخش خارجی این کلاه ایمنی اسپری می شود. این کلاه در خط تولید موجود در شمال ایتالیا تولید می شود.

مهمترین تاثیر اضافه کردن لایه گرافن، افزایش استحکام کلاه ایمنی می باشد به گونه ای که این لایه نیروی ضربه را بر روی بخش وسیعی توزیع می کند. از آنجایی که گرافن رسانای بسیار عالی حرارت می باشد، این لایه به انتقال حرارت داخل کلاه به خارج کمک می کند که موجب فراهم کردن راحتی بیشتر برای راننده می شود. علاوه بر این رسانایی حرارت باعث می شود که تغییر دما بر ضریب مقاومت کلاه بی تاثیر باشد.

تعداد محدود 3000 کلاه ایمنی گرافنی برای فروش در پایان امسال تولید شده است. مومودیزاین اطهار کرده است قیمت آن حدود 245 یورو خواهد بود. این کمپانی تصمیم دارد که خط تولید این کلاه ایمنی را در آینده گسترش دهد و همزمان با انستیتو تکنولوژی ایتالیایی بر روی روشهای اضافه کردن گرافن بر مواد پلاستیکی داخلی کلاه کار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا