کدام سازمان فضایی نخستین انسان را به مریخ خواهد فرستاد؟

شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵

کدام سازمان فضایی نخستین انسان را به مریخ خواهد فرستاد؟

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا در 11 اکتبر امسال اعلام کرد که ناسا تا قبل از پایان دهه 2030، به مریخ فضانورد خواهد فرستاد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ناسا در این زمینه اولین خواهد بود. چندین سازمان دیگر نیز در مورد فرستادن فضانورد به مریخ به شدت در حال فعالیت هستند که اسپس ایکس هم یکی از جدیترین آنهاست. در این مقاله با چهار سازمانی که بر روی پروژه سفر به مریخ کار می کنند آشنا می شوید.

ناسا: پله های اولیه سفر به مریخ

ناسا رویکرد چند مرحله برای قدم گذاشتن بر روی مریخ دارد. این مسافرت از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) که از نوامبر سال 2000 به طور مداوم در حال چرخش به دور زمین است و میزبان فضانوردان می باشد آغاز شده است. در طی این سالها، آمریکا و شرکایش در ایستگاه فضایی بین المللی مطالب بسیارزیادی در مورد زندگی در فضا و نحوه پشتیبانی در فضانوردان در ماموریت های فضایی فرا گرفته اند.

بازگشت فضانوردان در مارچ گذشته پس از 11 ماه ماموریت در آزمایشگاه مداری در مورد تاثیر پرواز های فضایی طولانی مدت از نظر فیزیولوژیکالی و روانشناسی بر فضانوردان، اطلاعات جدید بسیار زیادی به محققان داد که این برای ناسا قدم بزرگی رو به جلو بود. با تکنولوژی موجود سفر به مریخ 6 تا 9 ماه طول می کشد که زمان زیادی است.

در طی ده سال آینده ناسا تصمیم دارد برای آزمایش تجهیزات فضایی مورد نیاز از قبیل سامانه پرتاب فضایی مگاراکت و کپسول خدمه اوریون، دامنه پروازهای فضایی انسانی را تا نزدیک مدار ماه گسترش دهد. برای مثال ناسا در اندیشه فرستادن فضانوردان در میانه دهه 2020 به مدار ماه برای مشاهده یک سیارک است که توسط یک سفینه فضایی رباتیک به آنجا کشیده شده است. اولین قسمت این ماموریت برای منحرف کردن سیارک برای اوایل دهه 2020 زمانبندی شده است.

بعد از همه این ماموریتها زمان آزمایش در خود مریخ فرا می رسد. طرحهای حال حاضر برای آماده سازی ارسال فضانورد به مدار مریخ در اوایل دهه 2030 است که سفر به سطح سیاره مدت زمانی بعد از استقرار در مدار مریخ می باشد. مقامات رسمی ناسا امیدوارند در نهایت بتوانند پایگاه کوچکی در روی سیاره مریخ بنا کنند تا فضانوردان بتوانند نشانه های حیات را در مریخ جستجو کنند و همچنین تحقیقات دیگری را انجام دهند.

اردوگاه پایگاه مریخ

مقامات رسمی ناسا تاکید کرده اند که سفر این آژانس فضایی به مریخ یک تلاش گروهی است. اوایل امسال کمپانی هوافضای لاکهید مارتین از طرح پیشنهادی خود به نام اردوگاه پایگاه مریخ پرده برداشت. این طرح یک استگاه فضایی 120 تنی در سیاره مریخ است که در ابتدا از دو کپسول اوریون و دو آزمایشگاه علوم یا ماژول زیستی تشکیل شده است.

در طرح اردوگاه پایگاه مریخ ناسا و چند کمپانی خصوصی با کمپانی لاکهید مارتین همکاری می کنند. این پایگاه تا 6 فضانورد را می تواند برای یکسال یا بیشتر در خود جای دهد. در طی این زمان فضانوردان می توانند رباتها را بر روی سطح مریخ برای جستجوی زندگی در میان خاک و سنگ و سفر به ماه های مریخ هدایت کنند.

نماینده کمپانی لاکهید مارتین گفته است که تاسیس اردوگاه پایگاه مریخ تا 2028 می تواند انجام شود. پایگاه فضایی همچنین می تواند یک گزینه باشد. مدت زمان اندکی بعد از قرار گرفتن پایگاه فضایی در مدار مریخ، خدمه دیگر به سطح مریخ فرود می آیند. نماینده لاکهید مارتین ادامه می دهد که در مورد جزییات طرحهای سطح مریخ صحبت نشده است.

اسپیس ایکس: یک مستعمره بزرگ در مریخ

رویاهای اسپیس ایکس خیلی بزرگتر از ایجاد یک ایستگاه فضایی در مدار مریخ یا بنا کردن یک پایگاه تحقیقاتی کوچک بر روی سطح مریخ است. ماه گذشته، موسس میلیاردر و مدیر عامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک اعلام کرد که هدف اسیپیس ایکس تاسیس یک مستعمره یک میلیون نفری بر روی سطح مریخ طی 50 تا 100 سال آینده است.

به همین منظور اسپیس ایکس تصمیم دارد تا سامانه ترابری بین سیاره ای بسازد. این سامانه ترکیبی است از قویترین راکت در تاریخ به همراه یک کشتی فضایی با گنجایش 100 نفر که مهاجرین را بین زمین و مریخ جابجا می کند.

ماسک می گوید:اگر همه چیز خوب پیش، سامانه ترابری بین سیاره ای که قابل استفاده مجدد است اولین پرتابش را در سال 2024 انجام می دهد. اما اسپیس ایکس همچنین قصد دارد به منظور آزمایش سامانه های فرود و دیگر تکنولوژیهای مورد نیاز برای مستعمره سازی در ماه، سال 2018 ماموریتهای  بدون سرنشین با استفاده از کپسول دراگون و راکت سنگین فالکون انجام دهد.

این یک شوخی نسیت. ماسک بارها تاکید کرده است که هدف اولیه اش از تاسیس اسپیس ایکس کمک به انسان برای زندگی در چندین سیاره بوده است. در زمان پرده برداری از طرح سامانه ترابری بین سیاره ای او عنوان کرد که مهمترین دلیلش از انباشت سرمایه در این سالها، تاسیس مستعمره در مریخ بوده است.

مارس وان: سفر یک طرفه

اسپیس ایکس تنها گروهی نیست که به دنبال مستعمره سازی در مریخ است. موسسه هلندی غیر انتفاعی مارس وان نیز همین هدف را دنبال می کند. اگرچه در ابعاد  کوچکتر.

مارس در اندیشه آغاز ماموریتهای پیشرو رباتیک به مریخ در سال 2020، 2022 و 2024 است. این ماموریتها به هدف فراهم کردن زمینه مناسب برای اولین مهاجران است که در سال 2026 به فضا پرتاب خواهند شد تا سال 2027 در سطح مریخ فرود بیایند.

اگر همه چیز خوب پیش برود، مارس وان فرستادن مهاجرین را به مارس به صورت 4 نفر در هر فرصت پروازی ادامه می دهد تا به تدریج یک زیستگاه دایمی و خودکفا بر روی سطح مریخ بسازند. در حال حاضر هیچ طرحی برای بازگرداندن این مهاجران از مریخ به زمین وجود ندارد. بر خلاف طرح اسپیس ایکس که فضا پیما به طور مرتب بین مریخ و زمین پرواز می کند و برای مهاجران به مریخ امکان بازگشت به زمین فراهم می کند.

بنا به تخمینهای اولیه هزینه ارسال اولین 4 فضانورد به مریخ 6 میلیارد دلار است. هدف سازمان مارس وان این است که  بیشتر این بودجه را از رویدادهای رسانه ای جهانی در مورد پروژه از قبیل انتخاب فضانورد، به سمت پرتاب وزمان مستعمره سازی در سیاره مریخ تامین بکند.

دیگر پروژه های ممکن

ممکن است تلاشهای دیگری نیز برای سفر به سیاره مریخ در آینده نزدیک شکل بگیرد.

برای مثال میلیاردر موسس آمازون، جف بیزوس که کمپانی خصوصی پرواز فضایی بلو اریجین را رهبری می کند، هدفش کمک به میلیونها انسان برای زندگی در فضا است. بیزوس اشاره می کند که این کمپانی طرحی دارد که نیو آرمسترانگ نامیده می شود. اما در مورد جزییات طرح هیچ چیزی آشکار نشده است.

در گذشته آژانس فضایی اروپا و روسیه برای قدم گذاشتن بر روی مریخ اظهار علاقه کرده اند. همینطور چین نیز چنین ادعایی را مطرح کرده ایت. اگرچه چین ابتدا به دنبال استقرار انسان بر روی ماه است.

این بازیگران می توانند به پروژه سفر به مریخ شتاب بیشتری ببخشند. تنها یا با همکاری یکدیگر.


بدون دیدگاه