اسلایدرکلاسیک

بررسی بی ام و 850CSi كلاسيك

جديداً شايعاتی مبتنی بر توليد دوباره ي سري ٨ بی ام و بر سر زبان ها آمده است. اگر اين شايعه درست باشد، به اين معني است كه بي ام و قصد به ادامه ي توليد محصولي دارد كه براي اولين بار در نمايشگاه Frankfurt Motor Show در سپتامبر ١٩٨٩ معرفي شد. براي اينكه توضيح دهيم چرا اين مسئله مهم است در ادامه به بررسي اين بي ام و سری ٨ كلاسیك می پردازیم.

 

بی ام و مدل  850i را با كد شاسی E31 و با یك موتور ٥لیتری V شكل ١٢ سیلندر معرفی كرد. این موتور توانایی تولید ٢٩٥ اسب بخار قدرت و ٣٣٢ پوند فوت گشتاور را دارد. این مدل تنها مدل از سری ٨ بی ام و بود كه تا سال ١٩٩٢ در دسترس بود. بعد از مدتی دو مدل دیگر نیز به مدل های سری ٨ بی ام و اضافه شدند. یكی مدل 840ci با موتور V8 و دیگری  850csi بهبود یافته توسط BMW Motorsport. بر خلاف نظرهای مختلف منتقدان بی ام و مدل  850csi یكی از مدل های بی ام و شد كه به خوبی در ذهن همه باقی مانده است.

سری ٨ به مدت ١٠ سال تولید شد و ٣٠٦٢١ خودرو تولید شد. از این تعداد٧٢٣٢ تا در بین سال های ١٩٨٩ تا ١٩٩٧ به آمریكای شمالی صادر شد. مدل 850csi نادرترین مدل است. از بین ١٥١٠ خودرویی كه از این مدل در سال های ١٩٩٤ و١٩٩٥ ساخته شده است فقط ٢٢٥ مورد در ایالات متحده قابل دسترس بود و به دلیل ساخت تعداد كم از این مدل این خودرو نادر است. تعداد كم این خودرو باعث ناآشنا بودن آن شده است. این خودرو در ایالات متحده The Wedge لقب گرفت و به دلیل طراحی منحصر به فردش در آن زمان مورد توجه قرار گرفت،به خصوص با چراغ های جلوی مخفی و همچنین چرخ های بزرگ این خودرو كه باعث می شود تا ظاهری خشمگین تر و تهاجمی تر داشته باشد.

از نظر سایز اندازه E31 نزدیك به اندازه ی سری ٦ كوپه ی فعلی است، طول آن فقط ٤اینچ كمتر از سری ٦ كوپه است و عرض و ارتفاع آن نیز ٢ اینچ كمتر است. ظاهر انحنا دار این خودرو بر روی داخل این خودرو نیز اثر گذاشته است اگرچه این خودرو، یك خودروی ٢+٢ است اما  بهتر است كه فضای عقب به عنوان طاقچه ی عقب استفاده شود. اما قسمت جلو به همراه داشبورد خاص بی ام و برای ٢ سرنشین عالی است.صندلی های اسپورت چرم بسیار راحت هستند و زمانی كه راننده روی آن می نشیند دید بسیار خوبی نسبت به اطراف دارد.

سوییچ را بچرخانید.داشبورد این بی ام و دو فرو رفتگی دارد كه این مدل برای بی ام و آشناست. اولین صدایی كه در پس زمینه می شنوید صدای فش فش پمپ بنزین خودرو است.سوییچ را بچرخانید، خودرو با صدای غرش موتور وی شكل ١٢ سیلندر ٥/٦ لیتری روشن می شود.

بر خلاف مدل استاندارد 850i  با موتور v12 ٥ لیتری، موتور 850CSI  دارای پیستون های سبك تر، میل لنگی كه توسط فرایند فورجینگ درست شده است و اگزوزی كه دودها را راحت تر به خارج هدایت میكند،است. حجم موتور به ٥/٦ لیتر افزایش پیدا كرد، نسبت تراكم نیز افزایش داده شد.اینها تمام تغییراتی است كه BMW Motorsport پیشنهاد می داد.قدرت به ٣٧٥ اسب بخار افزایش پیدا كرد و گشتاور نیز به ٤٢٠ پوند فوت رسید. توسعه هایی كه كیت M بر روی موتور این خودرو انجام داد باعث شد با كد S نام گذاری شود كه دلالت بر این دارد كه محصول واقعی از BMW Motorsport است. این موتور با كد S70B56 در واقع بیس اولیه پلت فرم موتور V12 مكلارن F1 است.

گیربكس دستی ٦ سرعته ی ساخت گتراگ( getrag) تنها گیربكسی بود كه برای این CSi قابل سفارش بوده است. زمانی كه این گیربكس برای 850i مورد استفاده قرار گرفت، این گیربكس، اولین گیربكس ٦ سرعته ی دستی كه با یك موتور V12 جفت شده بود و در یك خودروی جاده ای استفاده شده بود.شتابگیری این خودرو خیلی شگفت انگیز نیست ! می توان گفت سرعت به سختی بالا می رود و در مدت كمی كمتر از ٦ ثانیه به سرعت ٦٠ مایل در ساعت می رسد.

سری ٨ از اولین خودروهایی بود كه از ساسات الكتریكی استفاده می كرد و موتور V12 این خودرو دو ECU دارد، برای هر ردیف از سیلندرها یك ECU در نظر گرفته شد. بدلیل اینكه سری ٨ خواهان حجم بالایی تولید قدرت بود، بی ام و با همكاری بوش یك سیستم سیم كشی كاملا جدید ابداع كرد كه در تمام میكروكامپیوتر های این خودرو به كار رفته است. این میكروكامپیوترها تمام كارهایی خودرو را برای حركت انجام می دهند اعم از مدیریت موتور تا سیستم های رفاهی تا به صورت مطلوب كار كنند. این كامپیوترها در سری ٨ باعث می شدند تا همه چیز مرتب كار كنند. مانند اتوماتیك پایین آمدن پنجره ها زمانی كه درها را باز می كنید.

 

برای رسیدگی به همه ی اینها، سری ٨ استفاده از سیستم كنترل شبكه( CAN(Control Area Network را در خودرو پایه گذاری كرد كه شامل گروهی از گره های میكروكنترل  كه بدون كامپیوتر میزبان مركزی بر اساس یك تابع كار میكنند كه گره ها را قادر می سازد جدا از یك دیگر كار كنند كه باعث می شود احتما خطا كمتر شود.شبكه ی باس CAN در نهایت باعث تولید سیستمی شد كه ما الان آن را با نام( OBD ( On Board Diagnostics می شناسیم شد.

شاید فكر كنید این بی ام و مانند یك ربات است اما بر خلاف ربات های امروزی، این بی ام و فراتر از تنفس طبیعی موتور، طبیعی است. تمام قطعات به گونه ای كنار همدیگر قرار گرفته اند و به درستی كار میكنند كه آن را شبیه آناتومی بدن یك انسان كرده است. مدل استاندارد سری ٨ بیشتر بر روی GT بودن این خودرو تمركز كرده است. در مدل 850CSi سیستم تعلیق دارای فنر بندی سفت تری است كه باعث كاهش ارتفاع این خودرو از سطح زمین شده است. با وجود وزن ٤١٠٠ پوندی، این خودرو بالانس بسیار عالی ، فرمانپذیری دقیق، سواری نرم،پایداری عالی و به طور طبیعی دارای فرمان بسیار دقیقی است.سری ٨ دكمه ی تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق و تنظیمات فرمان ندارد كه آن بسیار شلوغ و پیچیده بكند.

 

متاسفانه هیچ كدام از مدل های850CSi كه به ایالات متحده آمد دارای خصوصیات چهار چرخ متحرك كه در مدل های اروپایی موجود است،نبودند. یكی از افرادی كه هر دو مدل را داشته است پس از طی كردن مسافت ٤١٢٠٠مایل با نسخه ی آمریكایی اعلام كرد كه مدل اروپایی هندلینگ بهتری دارد.

بی ام و 850CSiدارای دو حس تلخ و شیرین به صورت همزمان است.سری ٨ ممكن است دوباره ساخته شود اما گذشت زمان و پیشرفت تكنولوژی مانع از این می شود كه بتوانیم نمونه ی اصلی آن را ببینیم. ظاهر منحصر به فرد، تعداد كم این خودرو، قدرت تكنولوژی و عملكرد آن اغوا كننده است. اما این خودرو یك شاهكار از BMW Motorsport است كه باعث شده است كه خودرو یك خودروی افسانه ای باشد.

2 دیدگاه

  1. bmw
    اولین بار can
    اولین بار هد آپ دیسپلی
    اولین بار آی درایو
    که دیگه هر کمپانی چینی و غیره که از باباش قهر میکنه رو خودروشون میذارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا