نگاهی دیگر به رنو کپچر

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ | 5 نظر

نگاهی دیگر به رنو کپچر

این روزها شاید یک مینی کراس اوور با طراحی عجیب توجهتان را به خود جلب کرده باشد. محصول تازه وارد رنو به نام کپچر، که بر اساس رنو کلیو هاچ بک ساخته شده و ارتفاعش کمی از یک هاچ بک متوسط بیشتر است. پلت فرم آن با نیسان جوک مشترک است و در شعبه رنو در اسپانیا ساخته می‌شود. ایران خودرو این مینی کراس اوور را در تعداد محدود ۴۰۰ دستگاه به کشور وارد کرده و نکته جالب اینجاست که علی‌رغم قیمت بالای 100میلیونی‌اش، در مدتی کوتاه تمام کپچرها فروش رفت. این در حالی‌ است که رنو داستر با قیمت کمتر، حجم موتور بیشتر و بدنه بزرگ‌تر، با اقبال کمتری در ایران رو به رو شده.

جدول مشخصات فنی
کلاس خودرو کراس اوور کوچک
گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه
محور متحرک دیفرانسیل جلو
تعداد سیلندر ۴ سیلندر توربو
حجم موتور ۱۱۹۷ سی سی
قدرت ۱۱۶ اسب در  دور ۴۹۰۰
گشتاور ۱۹۰ نیوتون متر در دور ۲۰۰۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۱.۸ ثانیه
وزن ۱۱۸۰ کیلو
مشخصات تایر رینگ ۱۶ اینچی لاستیک‌های ۲۰۵
مصرف ترکیبی ۶.۶ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۵ لیتر

همان طور که اشاره شد، طراحی بدنه کپچر خاص و متفاوت است. طراحی جالب سپرها، چراغ‌های بزرگ جلو، موقعیت جالب چراغ‌های عقب و لچکی‌های جلو و عقب در پنجره‌های کناری، از نکات جالب طراحی کپچر به شمار می‌روند. در این میان، کنتراست رنگ آیینه‌های جانبی و سقف با رنگ بدنه نیز بر جذابیت‌های ظاهری کپچر افزوده است. کپچر در نمای ظاهری فرمی جوان پسند و ترکیب بندی اسپرت دارد و فاصله آن تا زمین ۲۰۰ میلی‌متر است.

طراحی و دکوراتیو کابین کپچر نیز همچون نمای ظاهری، رنگ ولعاب خاص خودش را دارد. فضایی آراسته، هماهنگ و آرامش بخش که با ترکیب رنگ‌های تیره، اسپرت و هیجان انگیز به نظر می‌رسد. با وجود طول ۴.۱ متری بدنه، فضای کابین بهتر و راحت‌تر از کلیو است، اما سرنشینان ردیف عقب راحتی زیادی ندارند و محدودیت فضای ردیف عقب در مسیرهای طولانی دردسرساز می‌شود. البته فضای بار ۴۵۵ لیتری که با تا شدن صندلی عقب بیشتر هم می‌شود، به خوبی نیازهای مسافرتی یک خانواده را پاسخ می‌دهد. پوشش چرم مصنوعی مشکی رنگ در ترکیب با قطعات مشکی رنگ براق، حس خوبی از کیفیت و مرغوبیت متربال کابین را منتقل می‌کند. داشبورد و مجموعه آمپر پشت فرمان در کپچر کاملا منحصر به فرد است و نظر افراد تمایز طلب را به سوی خود جلب می‌کند. صفحه نمایشگر در مرکز کنسول جلو نصب شده و ترکیب جالبی با دریچه‌های سیستم تهویه به وجود اورده است. طراحی فرمان نیز ساده و شکیل است و به هیچ عنوان شبیه خودروهای ارزان قیمت نیست. بر خلاف سایر خودروها، محفظه داشبورد به صورت کشویی باز می‌شود و در پشت صندلی‌های جلو، نگه دارنده اشیاء نصب شده است. طراحی خاص دکمه‌های سیستم تهویه اتوماتیک نیز جالب توجه است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کابین، مجموعه آمپر پشت فرمان به شمار می‌رود. ترکیبی از سنت و مدرنیته که نمایشگر آنالوگ و دیجیتال را در خود جای داده است و رنگ بندی آن بیننده را به یاد محصولات اسپرت رنو می‌اندازد.
کپچر پیشرانه‌ای ۱.۲ لیتری را در دل خود جای داده توسط یک توربوشارژر تغذیه می‌شود. استفاده از توربو باعث شده تا این پیشرانه کم حجم بتواند ۱۱۶ اسب بخار قدرت تولید کند. یعنی قدرتی برابر قدرت پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری رنو اما با مصرف و الایندگی کمتر. کپچر دو دیفرانسیل نیست و از سیستم کنترل پایداری بهره می برد. البته جالب اینجاست که دکمه‌ای برای غیر فعال کردن این سیستم وجود ندارد. با فشردن دکمه eco که البته در جای مناسبی هم نصب نشده، می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد. در این حالت حساسیت پدال گاز کمتر می‌شود و دنده‌ها در دورهای پایین‌تر تعویض می‌شوند.
کپچر از یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه خودکار برخوردار است. در این باز قیمتی، کمترخودرویی به گیرباکس دو کلاچه مجهز شده. سواری کپچر همچون سایر محصولات رنو کاملا نرم و راحت است و به علاوه از سیستم ترمز پر قدرتی بهره می برد.

جدول امکانات رفاهی نکات منفی نکات مثبت
ورود و استارت بدون کلید فضای محدود ردیف عقب کیفیت و دکوراتیو مناسب کابین
پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان قیمت بالاتر از سایر رقبا طراحی ظاهری خاص
دوربین دید عقب تعداد واردات محدود وارد شدن نمونه‌های فول اپشن به کشور
کنترل پایداری پیشرانه کم مصرف
دکمه eco برای رانندگی اقتصادی سواری نرم و ترمزهای قوی
کروز کنترل
هویه مطبوع خودکار

پیشنهاد نهایی:

کپچر با طراحی ظاهری جذاب، بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال تمایز هستند و ظاهر خودرو برایشان در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگر خانواده پر جمعیتی دارید، کپچر مناسب شما نیست چرا که فضای ردیف عقبش چندان جادار نیست. اما سواری نرم و عملکرد گیرباکس اتوماتیک، رانندگی با آن را در شهرهای شلوغ آسان می کند. اما با همین پول می‌توان کراس اوورهای بزرگ‌تر و جادارتری خرید که شاید به جذابیت کپچر نباشند.


5 دیدگاه

  1. m.s.n | آذر 15, 1395 | لینک نظر

    با سلام و احترام.اينجانب در انتهاي سال 2014 يكعدد از همين خودرو با مدل 2015 بصورت كاملا آزاد از طريق مناطق آزاد وارد كشور كردم البته با تعرفه و عوارض بيشتر از نرخ معمول..(آبان93).تو اين مدت دو سال خيلي از مسافرتهامو با اين خودرو ميرم.و كاركردش زيادتر از نرماله.الان 146هزارتا كارك كرده(سالي 73تا)..به جرات ميگم موتور و سيستم توربوش كاملا با بنزين و آب و هوا و موقعيتهاي جغرافيايي ايران سازگاري داره.در تمام نقاط ايران اعم از سرد و گرم و ارتفاعات گوناگون تستشو پس داده.تو اين رنج قيمتي هيچ خودرويي همچين امكانات و تكنولوژي نداره.با اينكه ماشين من گارانتي نداشت ولي خداروشكر تا الان يكبار هم از ناحيه فني و موتوري و مكانيكي و الكتريكي به مشكل برنخورده.شتابگيري خوبي داره.اون تاخير در شتابگيري اوليه هم ضعف اين خودرو نيست بلكه نقطه قوتش در ترافيكهاي سنگين و كيپ به كيپه شهريه.چون اگه توربو در دور موتور 1000 فعال بشه ديگه نميشه اين ماشينو تو ترافيك رانندگي كرد.ماشين جهش ميزنه و به خودروي جلو ميكوبه.توربوي اين خودرو در دور موتور 2000 فعال ميشه و شما به اندازه ميتونيد پاتونو رو گاز بذاريد و از پس شديدترين ترافيكهاي شهري حتي در سربالاييها بربياين.

  2. سینا | آذر 15, 1395 | لینک نظر

    در مورد عددد اسب بخار فکر میکنم اشتباه نوشته شده
    116 اسب بخار برای یه موتور نزدیک به دو لیتری اونم با توربو یه عدد خنده داره
    موتور دولیتری بدون توربو که هیچی با کاربرات یه جوری تو این مایه ها اسب بخار تولید میکنه اونم با تکنولوژی 20 سال قبل

  3. سلام
    من از مردادماه خودروی کپچر خودم رو از ایران خودرو (کارخانه) تحویل گرفتم. به صورت روزانه ازش استفاده میکنم و دوبار هم مسافت طولانی باهاش رفتم. یکبار در اوج گرمای تابستان و یکبار در تعطیلات اربعین که با برف و بارون و سرما همراه بود. در هر دو سفر و همچنین مصرف روزانه بسیار نظر منو جلب کرد و خیلی راحت عمل کرد. حتی با وجود حساسیت در ناحیه کمر، رانندگی طولانی با این خودرو منو اذیت نکرد و بسیار مناسب بود. مصرف سوخت بسیار مناسب (یک باک کامل از یزد به تهران با کولر روشن، 4 سرنشین بزرگسال و صندوق پر از بار) جالب و چشمگیر بود. سیستم تهویه اتوماتیک عالی، فرمان بسیار نرم و ارگونومی عالی هم باید ذکر بشه. نکته منفی ای که در مورد این خودرو کمی به چشم میاد، عدم وجود دکمه تنظیم حالات مختلف رانندگی، عدم وجود سانروف و برخی دیگر از آپشن ها هست.
    در کل تنها نگرانی ای که از این خودرو دارم، تامین و قیمت بالای قطعات هست.