اخباراخبار داخلی

چند کلمه با رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو

واردات خودروهای غیر آمریکایی ساخته شده در این کشور به ایران، در حالی این روزها به محل حاشیه تبدیل شده که این وسط، رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به جای حمایت از حقوق قانونی صنف خود، به عناوین مختلف سعی در سیاسی کردن این ماجرا دارد.

میثم رضایی که خود یکی از واردکنندگان غیر رسمی خودرو به کشور بوده و با زیر و بم قوانین در پروسه واردات آشنا است، طی یکی دو ماه گذشته بارها به خودروهای غیر آمریکایی ساخته شده در این کشور،تاخته و خواستار ممنوعیت کامل ورود این خودروها به ایران شده است.
با توجه به اینکه رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو دیروز نیز تقریبا همان حرف های قبلی را در مورد خودروهای آمریکایی مطرح کرده، بد نیست نظر وی را به چند نکته در این ماجرا جلب کنیم.

اول:آقای رضایی؛ شما در گفت و گوی مورخ پانزدهم آذر ماه 95 خود به خبرگزاری ایرنا  گفته اید “انجمن صنفی واردکنندگان خودرو بر حسب وظیفه خود، همه مستندات تخصصی انجمن را برای جلوگیری از واردات خودروهای آمریکایی و خودروهای با برند غیرآمریکایی که در خاک این کشور تولید می شود، به ریاست مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های تخصصی مجلس ارسال کرده است.” این وظیفه شناسی شما قطعا تحسین برانگیز است، اما فکر نمی کنید در جایی دیگر، وظیفه ای مهم تر داشته اید که به آن عمل نکرده اید؟ وقتی پلیس راهور ناجا بدون هیچ مصوبه قانونی و تنها به میل و سلیقه شخصی خود، شماره گذاری خودروهایی را که به طور قانونی وارد کشور شده بودند، متوقف کرد، احساس وظیفه نکردید؟ آیا نباید در آن مقطع حساس از حق هم صنفان خود که سر یک سفره نشسته اید، دفاع می کردید؟
آیا به رغم مخالفت شدیدتان با ورود خودروهای آمریکایی به ایران در مقام شخصی حقیقی، نباید در جایگاه حقوقی خود، از پلیس راهور می پرسیدید که چرا خود به عنوان مجری قانون، بی قانونی می کند؟
هر کس نداند، شما خوب می دانید که وزارت صنعت،معدن و تجارت به عنوان متولی واردات خودرو، هیچ بخشنامه و دستور و ابلاغیه ای برای توقف شماره گذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخته شده در این کشور، صادر نکرده و بنابراین پلیس راهور بدون دلیل و تنها به تشخیص خود شماره گذاری آنها را ممنوع کرده است؛ پس چرا اینجا به “وظیفه” صنفی تان عمل نکرده و حق هم صنفانتان را نستاندید؟

دوم: آقای رضایی؛ شما در همین گفت و گو به ایرنا گفته اید “به نظر انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، خودروهای مونتاژی غیرآمریکایی که در خاک این کشور تولید و مونتاژ می شوند، همان خودروهایی آمریکایی مانند شورولت و یا فورد است که فقط لباس آن تغییر کرده و با پوشش bmw و یا هوندا و … وارد می شود.”  در ادامه تاکید کرده اید “این در این شرایط نیاز است مسئولان نظام عزم جدی خود را برای جلوگیری از واردات این قبیل کالاها که موجب کمک به اقتصاد دشمن دیرینه انقلاب می شود، جزم کرده  و مانع جولان و چرخش چرخ های خودروهای برند آمریکایی و یا مونتاژ شده در آمریکا با برندهای دیگر، در خیابان های کشور شوند.”

با توجه به گفته های شما، این نتیجه حاصل می شود که چون شما و دوستانتان در انجمن صنفی، خودروهای غیر آمریکایی ساخته شده در این کشور را کالای آمریکایی تلقی می کنید، “مسوولان نظام” باید متناسب با عقیده شما رفتار کرده و مانع ورود این خودروها به کشور شوند. از طرفی، به فرض که عقیده شما (آمریکایی بودن خودروهای غیر آمریکایی ساخت این کشور) منطقی و صحیح باشد؛ وقتی فعلا مراجع قانونگذار هیچ قانونی را مبنی بر محدودیت و ممنوعیت شماره گذاری آنها تصویب نکرده اند، اصرارتان درباره ممنوعین ورود آنها به بازار کشور، برای چیست؟ آیا نهادهای قانونگذاری مانند وزارت صنعت، به اندازه شما به سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران واقف نبوده و یا در حد و اندازه جناب تان، قادر به تمیز دادن خودروهای آمریکایی از غیر آمریکایی نیستند؟

سوم:آقای رضایی؛شما در گفت و گوی دو م آذر ماه امسال خود با خبرگزاری فارس، گفته اید  ” خودروهای ساخت آمریکا برای کارگران آمریکایی اشتغال ایجاد می‌کنند و با واردات به ایران، هزینه این خرید در نهایت صرف امور ضد ایرانی در در این کشور می‌شود.” فرض کنیم این گفته شما قریب به صحت باشد؛ پس با این حساب باید جلوی واردات هواپیماهای بوئینگ را به کشور که بخشی مهم از سند بین المللی “برجام” به شمار می رود، بگیریم. اگر از نظر شما، هزینه واردات کالا از آمریکا صرف امور ضد ایرانی می شود، پس بوئینگ هم نباید به ایران بیاید، ایضا گوشی ها و تبلت ها و لپ تاپ های اپل و سیگارهای مالبرو؛ بنابراین اگر کالای آمریکایی بد است، هم خودروهایش بد هستند و هم گوشی و هواپیما و سیگارهایش. پس باید جلوی آنها را هم بگیریم، نه؟

چهارم: آقای رضایی؛ شما همچنین در گفت و گو با خبرگزاری فارس در تاریخ دوم آذر ماه 95، گفته اید “مشخص نیست چرا یکسری افراد در وزارت صنعت به دنبال واردات خودروهای آمریکایی هستند و سنگ این خودروها را به سینه می زنند.” آیا از نظر شما دفاع از حقوق واردکنندگانی که طبق قوانین جاری و ساری مملکت اقدام به واردات خودروهای غیر آمریکایی ساخته شده در این کشور کرده اند، اقدام نادرست و ناپسندی است که وزارت صنعت را در قبال آن مواخذه می کنید؟
از طرفی، شما با کدام استدلال و منطق، وزارت صنعت را که به دنبال احقاق حقوقی ضایع شده (از برخی واردکنندگان) است (کاری که به نظر می رسد وظیفه صنفی شما بود و انجام ندادید)، متهم می کنید که سنگ خودروهای آمریکایی را به سینه می زند؟ اگر این گونه است که شما می گویید، پس وزارت راه هم سنگ هواپیماهای آمریکایی را به سینه می زند و باید مورد مواخده همفکران جنابعالی قرار گیرد که چرا به دنبال آوردن بوئینگ به ایران و نوسازی ناوگان فرسوده هوایی کشور است.

پنجم:آقای رضایی؛اگر استدلال شما برای ممنوعیت واردات خودروهای غیر آمریکایی ساخت این کشور، سیاست های خصمانه علیه ایران است، پس ورود برخی دیگر از خودروهای خارجی به کشور از جمله کیا و هیوندایی و بنز و تویوتا هم (که شرکت تحت مدیریت جنابعالی نیز واردکننده آنها به شمار می رود)  باید ممنوع شود، چون کشورهای سازنده آنها نیز چندان رفتار مناسب و صحیحی در قبال ایران (در دوران تحریم) از خود نشان ندادند.

منبع: صنعت نویس

14 دیدگاه

  1. اميدوارم هرچه سريع تر اين قضيه ختم به خير شه ٤. تا جنس خوب ميومد اونم ديگه نياد كه هيچي مطرح نكنيد واردات اينارو هم لغو ميكنن. عطر. لوازم بسار خوب آرايشي بهداشتي. ساعت …….. بي ام و كه بيشترين ضربه رو ميخوره اگه سري ايكس نياد

    1. داداش به جاش مشابه چینیشو میارن کپی بی ام و ایکس 6 که یک سری سوار شن حالشو ببرن مثل این همه شاسی بلند بی کیفیت که چین ریخته تو بازار کشورمون و جنسای اشغالشو ب ما غالب میکنه دو روز دیگم چین ما رو تحریم میکنه حتما ?

  2. علاوه بر این کلی قطعات حفاری و صنایع سنگین و کشتی سازی و ماشین آلات راه سازیcaterpilar و صنایع پتروشمی هم اگه مردن و وجود دارن بذارن کنار و استفاده نکنن چون امریکاییه و خودشون بسازن.کمباین و تراکتورای جان دیر و خط تولید کلی سیلو و ریسندگی و جین پنبه.تازه ایناییکه من اطلاع دارم

  3. درسته، نمیدونم چرا بعضی فکر میکنن خیلی میدونن، هوندا که ماشیناش ساخت آمریکا هستند، کجای دنیا رقیب خیلی جدی دارن؟ خوب کارگر آمریکایی بد، ما چه گناهی کردیم؟ یعنی افراد مملکت مهم نبوده، نظرشان مهم نیست، تنوع خریدشان اصلا به چه کار می آید؟ ای کاش واقعا به جای محروم کردن خودمون، جلوی اون کسیو بگیریم که با بعضی ماشین ها جان میلیون ها نفر رو گرفته، هروقت ما تونستیم خودرویی در حد خودرو های جهانی تولید کنیم میتوانیم از این حرف های پوچ بزنیم.

  4. توافق کردیم انرژی هسته ای مونو تعطیل کردیم، تحریم هم که شدیم، کاملا منطقی به نظر میرسه وقتی دستت به جایی نرسه به هر چیزی چنگ بزنی، فقط میتونم بگم روحانی موچکریم..ظریف…

  5. به نظر من کار درستی کرد.همه صنفها باید خودشون دست به کار بشن و این کالاهارو تحریم کنن.چه لزومی داره جنسی که تو خیلی از کشور های اروپایی ویا اسیایی تولید میشه حتما از امریکا وارد شه.امریکایی که تشنه به خون ماست.و شدید ترین تحریم های دفاعی پزشکی وزیرساختی اعمال کرده تا مردم ما رنج بکشن و به زانو در بیان ولی کور خونده ان شاالله مثل همیشه پوزه شو به خاک میمالونیم.

    1. اقای محترم،مگه هوندا و بی ام و و لکسوس امریکایی هستن که پولش بره تو جیب امریکا؟؟؟؟؟
      خودشون مالک و سهامدار دارن ، مالکیتش اصلا با امریکا نیست که!!
      اینا فقط خط تولیدشون تو امریکاست و از کیفیت بالاتر و بهتری برخوردارن.
      شما یه نمونه اسیایی بوئینگ و … رو معرفی کن که هم کیفیت باشن با محصولات امریکایی!!!
      تحریم کالای پزشکی و… توسط امریکا فقط یک سرش به امریک مربوط میشه و سر دیگش به ….بوووووق….. مربوطه.
      اگه امریکا با مردم ایران مشکل داشت،قطعا به ایرانی ها تابعیت و اقامت و امکانات رفاهی خوب مثل بقیه شهروندانش نمیداد.
      اصلا خوب نیست که چشم و گوش بسته نظر میدید.

  6. یعنی چی خوب ماشین آمریکایی هم در کشورهای دیگه تولید میشه تا کی شعار بزارید مردم زندگی کنند آن رئیس صنف وارد کننده برندهای دیگه است بنظر میاد این دولت در صنعت اتومبیل خیلی ضعیف عمل میکنه تصمیم قطعی بگیرید وضعیت مردم را مشخص کنید

  7. از ١٥ آبانماه يكدستگاه x4 خريداري كرده يكماه و نيم هستش گوشه پاركينگ افتاده نه ميتونيم بفروشيمش نه سوارش بشيم اين وسط امريكا ضرر كرده يا منه مصرف كننده ايراني كاش امثال اين ميثم رضايي لااقل نوك سوزن عرضه داشتن كه يكاري رو درست و منطقي انجام بدن

    1. حرف زوره دیگه یکی وارد کرده یکی اومده میگه امریکاییه نباید وارد میکردی اینا بهانست برای وارد کردن برندای بی کیفیت چینی و فرانسه که سود بیشتری داره براشون تکلیف اونایی ک خریدن یا میخواهند بخرند ومشکل پیدا میکنند چیه این وسط اصلا نظر مصرف کننده و ایجاد بازار رغابت سالم مهم نیست؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا