بررسی فیات 500

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ | 9 نظر

بررسی فیات 500

در سال 1949 بعد از جنگ جهانی دوم و در راستای پاسخگویی به نیازهای بازار اتوموبیل تولید ماشین های اقتصادی رونق گرفت و در این راستا شرکت فیات مدل 500 خود را که دو در و موتور جلو بود را به بازار عرضه کرد.در همان زمان استقبال خوبی ازش بعمل امد و همیشه افتخارات زیادی را با خود یدک کشیده است .

فیات در کشور ما با محبوبیتی خاص همراه بوده و اولین ورود رسمیش به ذهه هفتاد میلادی با انواع 132 و131 میرافیورا شکل گرفت 131 دوشتداشتنی تر بود وبا گیربکس 6 دنده اش رقیب اعصاب خوردکن بی ام 2002 محسوب میشد .در اواخر دهه هشتاد هم مدل سی ینا پا یش باز شد که با بد اقبالی های زمان خودش مواجه شد .و حالا  این کوچولوی دوست داشتنی ایتالیایی پایش به وطن ما باز شده یک هاچ بک سه درب اروپایی با امکانات و تجهیزات کافی-چهره جذاب و دلنشین-شجره نامه قوی و محبوبیتی جهانی.

فیات 500 توسط شرکت لوتوس خودرو به کشورمان وارد شده است.شاید نامش را نشنیده باشید-لوتوس خودرو فعالیت خود را از سال 83 با واردات خودروهای ون فیات مثل دوکاتو-دوبلو و فیورینو برای ارگانهای دولتی اغاز کرد و سپس بنا بر نیاز دست به تاسیس کارخانه ای جهت آپشنال کردن این ماشینها نسبت به کاربری آنها زد و این اولین بار است که برای بازار مصرفی دست به واردات زده و انصافا انتخاب خوبی هم داشته.خلا یک هاچ بک سه درب به وضوح در جامعه ماشینی کشور احساس میشد که 500 مانند تکه ای پازل نقش پر کردنش را به عهده گرفت.

فیات  500 با موتور 1250 سی سی 69 اسب بخار نیروی خود را از طریق یک گیربکس نیمه اتومات به چرخهای جلو  منتقل میکند .

شرکت فیات -500را با فرمان برقی هوشمند-ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب -7 ایربگ-سیستم صوتی بلو اند می مایکروسافت و همراهی 6 اسپیکر – روانه بازار کرده است.

500 از نظر ظاهری خودرویی زیبا ودوست داشتنی است و هنگام عبور از کنارش با چهره ای مهربان گویی به شما لبخند میزند.در طراحی اش از اشکال هندسی با زوایای تیز و تحریف شده خبری نیست.کل طراحی اش بر مبنای دایره و منحنی پایه گذاری شده.فرم کلی بدنه-چراغها-آمپر-دریچه های تهویه-محل قرارگیری دسته دنده همه و همه مدور هستند و از نظر اصول طراحی انسان را به آرامش دعوت می کند و این چیزی است که برای یک خودروی شهری با حجم ترافیکی شهرهای بزرگ بسیار کارامد است.

500 ال با رنگهای شاد و فشن قوای بصری انسان را تحریک می کند.نکته جالب توجه این که  فیات گارانتی سه ساله رنگ برای آن در نظر گرفته است که باعث دلگرمی مشتریان میشود.رینگ های المینیومی سبک وزن 15 اینچی همراه با لاستیکهای 185/55R15/ میشلن نقش بسزایی در زیبایی جانبی اتومبیل ایفا میکند.

کابین خودرو پیرو شعار-زیبایی در سادگی است.تریم داخلی هماهنگ با رنگ بدنه است و هارمونی کاملی را ایجاد میکند.

داخل خودرو هیچ کم و کسری احساس نمیشود-تمام ادوات در دسترس و گویای خود هستند.با اینکه از نظر کلاس بندی در سگمنت  (اتوموبیل های بسیار کوچک شهری)جا میگیرد اما هنگام نشستن در ماشین اصلا حس کمبود فضا احساس نمیشود.صندلی های جلو به راحتی و به سبک خودروهای مدرن دو درب امروزی به راحتی وبا یک اهرم تا زیر داشبرد جمع میشوند.

در صندلی عقب جا میگیرم و با قد 178 سانتی متر تقریبا راحت هستم  و این برای ماشینی با فاصله محوری سانتی متر یعنی عالی.

متریال داخلی در سطح قابل قبول است و جای هیچ گله و شکایتی باقی نمیگذارد.ال سی دی  نویگیشن به عنوان آپشن وجود دارد و محل و پایه آن در نظر گرفته شده است اما تمام اطلاعات تکمیلی از قبیل پلیرموسیقی   تماس ها  دفتر تلفن حتی مسیج ریدر باد طایرها

دمای بیرون تاریخ  سرعت دور موتورحالت دنده  واکو ایندکس در نمایشگر بزرگ داشبورد قابل مشاهده است

500 ال  با گارانتی 5 سال یا 150000 کیلو متر  استاندارد یورو5 و پنج ستاره ایمنی از یورو ان کپ و قیمت گزازی هوشمندانه 85 میلیونی روانه بازار شده تا بتواند از همکلاس های کره ای خود هم ارزانتر باشد .

نوبت قسمت جالب ازمون رانندگی فرا میرسد . قدم به کابین میگزارم و این کار به لطف درب بسیار عریض از لیموزین هم راحت تر است پشت فرمان قرار میگیرم وآماده حرکت میشوم و اولین نکته ای که توجهم را جلب میکند دسته دنده نیمه اتومات است که حالت پارک ندارد ودر هنگام توقف در حالت ان یا خلاص قرار میگیرد واز این نظر بسیار شبیه گیربکس لکسوس ct200 h میباشد برای توصیف بیشتر میتوان گیربکس موتور سیکلت های بدون کلاچ را در نظر گرفت +دنده عقب .برای حرکت دنده را در حالت A(حرکت)قرار داده و در ترافیک این روز های بارانی تهران مشغول حرکت میشوم فرمان برقی بسیار خوش دست و دقیق است واطلاعاتی کم وبیش از سطح مسیر را به دست راننده القا میکند .

نگاهی به آینه وسط می اندازم زیادی بزرگ بنظر میرسد حالتی محدب و ذره بین مانند را القا میکند و نتیجتا به کمک آینه های بزرگ جانبی نمایی کامل ازاطراف را به نمایش میگذارد ونداشتن سنسور و دوربین را تحت شعاع خود قرار میدهد .در این بین خلا یک زیر آرنجی بشدت احساس می شود تا یک رانندگی در کمال آسایش را تجربه کنم .

از ترافیک خلاص شده به اتوبان ستاری شمال میرسم و زمان به چالش کشیدن موتور گیربکس این کوچولوی دوست داشتنی فرا میرسد .

خوبی گیربکس این است که در حالت اتوماتیک  هم قابلیت کم و زیاد کردن دنده وجود دارد ونیازی نیست که حتما دنده را در حالت تیپترونیک قرار دهم .در حالت اتومات یک معکوس میدهم و منتظر پاسخ میمانم  واقعیت این است که این یک گیربکس منوال است و کلاچ برقی دارد وفقط راننده را از کلاچ گرفتن بی نیاز می کند . نتیجتا پس از مکثی کوتاه جانی دوباره گرفته و دور موتور شروع به حرکت می کند واقعا جالب است   با وجود کوچگی اش روحیه  ایتالیایی و جنگندگی درونش موج میزند و فقط پس از چند دقیقه راندن و به قول معروف قلق گیری کاملا با تمام خصوصیات خاصش وقف گرفته وهمه چیز راحت وسریع اتفاق می افتد .

زمان تست محدود است و قصد تست ترمز ها را دارم   پس از رسیدن به سرعت 60 کیلومتر در مسیری کاملا صاف با تمام قوا ترمز می کنم سیستم ای بی اس زیر پایم در حال کار است و به هیچ عنوان نگرانم نمیکند ودر زمانی کمتر از 3 ثانیه و بدون دایو زیاد به توقف کامل میرسم چندین بار این عمل را انجام میدهم و با توجه به داغ شدن ترمزو کاسه ای بودن سیستم ترمز چرخهای عقب  زمان توقف تغییری نمیکند.

در تمام طول تست بزرگترین دست اندازهاراانتخاب میکردم وسرعت گیرها را بی هیچ ترحمی سپری کردم و انگار که این کار را با یک سدان لوکس آلمانی انجام میدادم بسیار نرم و کمترین ضربه به اتاق و سرنشبن .

حال باید هندلینگ  را مورد ارزیابی قرار میدادم  500 با گذر از موانع نزدیک با سرعت 40 کیلومتر در تست اسلالوم هم سر بلند بیرون آمد .

ارزیابی کلی   500 یک اتوموبیل کوچک شهری است که توانسته استاندارهای یورو 5 را پاس کند شتاب هندلینگ و راحتی خوبی دارد و جواب گوی انتظاراتی فرا تر از ابعاد خودش است

با قیمت گذاری هوشمندانه ای که داشته امکان داشتن یک خودرو محبوب اروپایی را برای ما فراهم کرده و البته از کمبود آپشن نسبت به رقبای آسیاییش رنج میبرد .


9 دیدگاه

  1. پوریا | فروردین 31, 1396 | لینک نظر

    با سلام.
    بنده هم‌با عنوان “قیمت هوشمندانه” مشکل دارم.
    سوای اینکه کدام بهتر است، در سگمنت خودش بلحاظ آپشن حرفی برای گفتن ندارد و چه بسا با قیمت بالاتر هم بفروش می‌رسد.

  2. ali | آذر 19, 1395 | لینک نظر

    باید قیمتش پایین تر میبود در حد 70 تومن ! . واقعا ماشین دوست داشتنی هست…. من شخصا اینو به کیا پیکانتو و هیوندایی i20 ترجیح میدم…

  3. علیرضا | آذر 18, 1395 | لینک نظر

    یه ماشین شهری زیبا و شیک بخصوص واسه خانم ها.اگه موتور 1400 مولتی ایر میومد که تا 100 میلیون هم ارزش داشت

  4. محمد رضا | آذر 18, 1395 | لینک نظر

    اگه واقعا 85 میلیون برای نمونه صفر قیمت داشته باشه خیلی عالیه ولی مشکل اینجاست که الان نمونه صفرش یا نیست یا انگشت شماره که همین مشکل باعث شده قیمت نمونه های کارکردش به 100 تومن برسه !!!

  5. امیر | آذر 18, 1395 | لینک نظر

    چطوری میگی قیمت هوشمندانه اصلا کدام ماشین توایران قیمتش هوشمندانه هست چخبره 85میلیون این ماشین پر پرش30بایدقیمتش باشه

  6. پوریا | آذر 17, 1395 | لینک نظر

    قیمت هوشمندانه!!!!

  7. مهران | آذر 17, 1395 | لینک نظر

    من عاشق این ماشینم، خیلی کوچیک و نقلی و دوست داشتنیه و همچنین با کلاس. یجورایی انگار هیچی واسش مهم نیست و همیشه نیشش بازه.

  8. علی | آذر 17, 1395 | لینک نظر

    این بررسی بود یا رپورتاژ اگهی؟?