اسلایدردانش خودرویی

چگونه مصرف سوخت را کاهش دهیم؟

هر راننده اى مى خواهد تا مصرف سوخت خودروى خود را كاهش دهد. اما چگونه؟ فشار تايرها را چك كنيد، شمع هاى كهنه را عوض كنيد و فيلتر هواى موتور را تعويض كنيد تا مصرف سوخت خودروى شما كاهش يابد.

اگر شما يك خودروى برقى را نمى رانيد، خودروى شما به طور منظم نياز به سوخت گيرى دارد. در بعضى مواقع ممكن است عقربه ى آمپر بنزين خودرو زودتر از هميشه پايين بيايد و ممكن است متوجه شويد كه نسبت به گذشته مسافت كمترى را با يك باك بنزين طى كرده ايد.

مواردى كه ممكن است باعث افزايش مصرف سوخت شوند در زير آمده اند.

١- تنظيم نبودن موتور

٢-خاموش نكردن خودرو زمانى كه توقف كرده ايد.

٣- استفاده از روغن موتورى كه اصطكاك را بين قطعات موتور كاهش نمى دهد.

٤- بد كار كردن سنسور اكسيژن و فيلتر هوا

٥-هميشه روشن نگه داشتن سيستم تهويه خودرو

٦-احتراق ناقص و يا عملكرد ضعيف شمع ها

٧-مسدود شدن فيلتر سوخت

٨- كيفيت ضعيف سوخت

٩-هم تراز نبودن چرخ ها

١٠- درست كار نكردن پيستون هاى ترمز

١١-عادات بد رانندگي

١٢-رانندگى با سرعت بالا

١٣-مشكلات سيستم پاشش سوخت مربوط به موتور

١٤-گرم كردن موتور در زمستان كه بسيار زمان بر است

١٥-تزريق بد سوخت

در ادامه راه هايى را بيان خواهيم كرد كه مصرف سوخت خودروى شما كاهش يابد.

 

١-انتخاب بنزين مناسب

موتور وسيله ى نقليه ى شما براى اينكه به صورت كارآمد كار كند بايد سوخت آن به صورت كامل بسوزد. اگر سوخت داخل باك خودرو مناسب با خودروى شما نباشد، مصرف بنزين خودرو افزايش مى يابد.

مرحله ى اول : بنزين مناسب خودروى خود را شناسايى كنيد. در داخل درب باك نوع بنزين مناسب از طرف كارخانه ى سازنده درج شده است.

مطمئن شويد از بنزين مناسب خودروى خود استفاده مى كنيد، تا با مقدار بنزين مشخصى مسافت بيشترى را طى كنيد و همچنين عملكرد موتور را بهبود دهيد.

مرحله ى دوم: آيا خودروى شما با سوخت E85 سازگارى دارد؟

E85 تركيبى از اتانول و بنزين است كه تا٨٥٪‏ شامل اتانول است.E85 يك سوخت سازگار با محيط زيست است. اما فقط خودروهايى كه براى اين سوخت طراحى شده اند مى توانند از آن استفاده كنند نه همه ى خودروها.

اگر خودروى شما داراى موتور FFV (موتور انعطاف پذير يا چندگانه سوز) است، بر اساس اين ويژگى مى توانيد از سوخت E85 استفاده كنيد.

توجه كنيد كه سوخت E85 به طور قابل توجهى ارزانتر از بنزين معمولى است، اما با آن مسافت كمترى طى مى كنيد، اين مسئله حتى در خودروهايى با موتور FFV نيز صادق است.

مرحله ى سوم: در خودروهاى FFV از سوخت معمولى استفاده كنيد.

براى بدست آوردن بهترين نتيجه و طى كردن مسافت بيشتر در اين خودروها از سوخت معمولى استفاده كنيد. با استفاده از سوخت معمولى مسافت بيشترى را با يك باك بنزين طى مى كنيد، هرچند كه ممكن است هزينه ى سوخت شما بيشتر شود.

 

٢- در شرايط آب و هوايى مختلف، هوشمند رانندگى كنيد.

مصرف بهينه ى سوخت در اين روش ممكن است در ابتداى شروع به رانندگى كمى از راحتى شما بكاهد.

مرحله ى اول: در هواى سرد زمان گرم كردن خودرو را كاهش دهيد.

گرم كردن خودرو و موتور خودرو قبل از شروع حركت در هواى سرد، براى موتور سودمند است، اما اين كاربايد فقط ٣٠ تا ٦٠ ثانيه زمان ببرد يعنى تا زمانى كه روغن موتور در همه جاى آن به خوبى پخش شود و خودرو آماده ى حركت شود.

بيشتر رانندگان براى راحتى سرنشينان خودرو، خودرو را به مدت ١٠ تا ١٥ دقيقه گرم مى كنند كه اين كار مصرف سوخت خودرو را بسيار افزايش مى دهد.

لباس بيشترى بپوشيد و سعى كنيد لباسى بپوشيد كه بتوانيد به راحتى آن را در بياوريد و زمانى كه خودرو گرم شد لباس هاى اضافه را در بياوريد. از دست كش و كلاه و شال گردن استفاده كنيد تا در ابتداى شروع به رانندگى راحت تر باشيد.

مرحله ى دوم: زمان خنك كردن داخل خودرو را در تابستان كاهش دهيد.

داخل خودروى شما در تابستان مى تواند خيلى گرم شود، مخصوصاً اگر به صورت مستقيم آفتاب روى آن باشد.

هر وقت كه از خودروى خود استفاده نمى كنيد، از يك سايبان براى شيشه ى جلوى خودرو استفاده كنيد كه نور را نيز منعكس كنيد و از گرم شدن بيش از اندازه و غير قابل تحمل خودرو جلوگيرى كند. هر وقت كه توانستيد نيز خودرو را در سايه پارك كنيد.

 

مرحله ى سوم: سعى كنيد از ترافيك سنگين و شرايط آب و هوايى بد دورى كنيد.

در شرايط آب و هوايى نامساعد مانند برف و باران، سعى كنيد زمانى از خانه خارج شويد كه هوا بهتر شده باشد و يا اينكه ترافيكى كه بر اثر اين شرايط آب و هوايى به وجود آمده است كاهش يابد.

برف و باران رانندگان را محتاط تر و آهسته تر مى كند، اين مسئله مى تواند زمان رفت و آمد شما را افزايش دهد.

سعى كنيد قبل يا بعد از ساعات اوج ترافيك از خانه خارج شويد و از مصرف زياد و بى رويه ى سوخت جلوگيرى كنيد.

٣-انجام تعمير و سرويس هاى وسايل نقليه به طور منظم

اگر وسيله ى نقليه ى شما به خوبى نگه دارى نشود، ممكن است موتور خودرو براى ايجاد قدرت نياز به تلاش بيشترى داشته باشد و موتور براى اين كار احتياج به سوخت بيشترى دارد. تعمير و نگه دارى درست از وسايل نقليه باعث كاهش مصرف سوخت مى شود. پيگير برنامه ى زمانبندى تعمير و سرويس قطعات مختلف خودرو باشيد و سرويس هاى خودرو را به طور منظم و دوره اى در زمان مناسب آن انجام دهيد.

مرحله ى اول: چك كردن و تنظيم كردن فشار باد تايرهاى خودرو.

تايرها ى خودروى شما تنها بخشى از آن هستند كه با زمين در تماس اند و بيشترين مقاومت را ايجاد مى كنند. هربار كه بنزين مى زنيد، فشار باد تايرها را چك كنيد و در صورت نياز آنها را تنظيم كنيد. از كمپرسور موجود در جايگاه سوخت استفاده كنيد و در صورت كم بودن فشار باد تايرها آن را افزايش دهيد.

توجه كنيد كه اگر فشار بادتاير فقط 5 PSI كمتر از فشار توصيه شده باشد، مصرف سوخت خودرو ٢٪‏ افزايش مى يابد.

مرحله ى دوم: روغن موتور را تعويض كنيد.

روغن موتور را در فاصله ى توصيه شده عوض كنيد كه معمولاً در هر ٣٠٠٠ تا ٥٠٠٠ مايل بايد تعويض شود.

روغن موتور را كامل تخليه كنيد و دوباره مخزن آن را با روغن نو پر كنيد همچنين هر زمان كه روغن خودرو را تعويض كرديد فيلتر روغن را نيز تعويض كنيد.

اگر روغن موتور خودرو كثيف باشد، اصطكاك بين قطعات موتور خودرو افزايش مى يابد، موتور براى دفع اين اصطكاك احتياج به مصرف سوخت بيشترى دارد.

مرحله ى سوم: شمع هاى خودرو را تعويض كنيد. شمع هاى خودرو را در فاصله ى توصيه شده تعويض كنيد كه به طور معمول پس از طى هر ٦٠٠٠٠ مايل اين كار بايد انجام شود.

 

اگر شمع هاى خودرو ضعيف باشند و يا احتراق ناقص انجام شود، سوخت در داخل سيلندرها به طور كامل نمى سوزد.

وضعيت شمع ها را بررسي كنيد و در صورت نياز آنها را با نمونه هاى مناسب با خودروى خود عوض كنيد. اگر خودتان نمى توانيد شمع ها را عوض كنيد از يك تعميركار بخواهيد تا اين كار را براى شما انجام دهد.

مرحله ى چهارم: زمانى كه فيلتر هوا كثيف شد آن را عوض كنيد. اگر فيلتر هوا كثيف باشد حداقل تا ٥٪‏ از بهره ورى سوخت كم مى شود.

زمانى كه فيلتر هوا مسدود شده باشد و يا اينكه خيلى كثيف باشد، موتور خودرو هواى مورد نياز براى احتراق كامل را نخواهد داشت. در اين صورت موتور براى جبران اين مسئله سوخت بيشترى مصرف مى كند تا روان تر كار كند.

٤-رفع مشكلات سيستم سوخت رسانى و سيستم پاشش سوخت

اگر سيستم پاشش سوخت و يا سوخت رسانى خودرو داراى نشانه هايى است كه خبر از مشكل در خودرو مى دهد، براى جلوگيرى از زياد شدن مصرف سوخت هر چه زودتر اقدام به تعمير خودرو بكنيد و به يك تعميركار مراجعه كنيد. اين علائم شامل روشن شدن چراغ چك موتور( Check Engine)،تنظيم نبودن موتور و بد كار كردن آن، خروج دود سياه از اگزوز و انتشار بوى تخم مرغ گنديده از اگزوز است.

 

کاهش مصرف سوخت

مرحله ى يك: هر مشكلى كه باعث روشن شدن چراغ چك مى شود را برطرف كنيد.

نكته: روشن شدن چراغ چك موتور در درجه ى اول نشان دهنده ى وجود مشكل در موتور است، اما مى تواند به مشكلات سيستم سوخت رسانى نيز ربط داشته باشد.

مرحله ى دوم: وجود هر مشكل در مبدل كاتاليزورى اگزوز را چك كنيد. خروج بوى تخم مرغ گنديده از اگزوز يكى از علائم نشان دهنده ى وجود مشكل در مبدل كاتاليزورى است. چه مشكل از داخل اين مبدل كاتاليزورى باشد و يا مشكل از سيستم سوخت رسانى باشد، مى تواند باعث افزايش مصرف سوخت بيش از حد نرمال شود. در صورت نياز مبدل كاتاليزورى را تعويض كنيد.

مرحله ى سوم: مشكلات موتور مربوط به سوخت را بررسى كنيد. اگر موتور خودرو تنظيم نباشد و بد كار مى كند، شايد مشكل اين باشد كه سوخت در موتور به صورت كامل نمى سوزد، سوخت به اندازه ى كافى به سيلندرها نمى رسد و يا شايد سوخت بيش از حد نياز تزريق مى شود.

مرحله ى چهارم: اگزوز را چك كنيد. اگر دود اگزوز سياه رنگ است، اين مسئله نشان مى دهد موتور نمى تواند به صورت كامل بنزين را درون سيلندرها بسوزاند.

اين اتفاق مى تواند بر اثر تزريق زياد سوخت به سيلندر هاى خودرو رخ دهد يا زمانى كه موتور به درستى كار نكند.

تشخيص بيشتر مشكلات سيستم سوخت رسانى كه به موتور خودرو مربوط مى شوند بسيار دشوار است. اگر تشخيص و ابهام زدايى اين مشكلات براى شما سخت است به يك تعميركار مراجعه كنيد و از كمك بخواهيد.

٥-عادات رانندگى خود را تغيير دهيد.

مصرف سوخت خودرو به طور چشمگيرى تحت تاثير عادات رانندگي شما قرار دارد. نكته ها و توصيه هاى زير شما را در رانندگى بهينه تر كمك مى كند.

مرحله ى يك: در صورت امكان به آرامى سرعت را افزايش دهيد. هرچه محكم تر پدال گاز را فشار دهيد، سوخت بيشترى وارد موتور خودرو مى شود به همين دليل است كه خودرو زودتر سرعت و شتاب مى گيرد.

افزايش سرعت و شتابگيرى سريع تر مى تواند مصرف سوخت را به شدت افزايش دهد، اما اگر آرام تر سرعت را افزايش دهيد در دراز مدت مصرف سوخت شما به طور چشم گيرى كاهش مى يابد.

مرحله ى سوم: قبل از ترمز كردن دنده را خلاص كنيد.

اگر تا چند لحظه قبل از ترمز كردن و توقف كامل خودرو، همچنان پدال گاز را فشار دهيد، باعث افزايش مصرف سوخت مى شود. براى ترمز كردن بهتر است ابتدا پايتان را از روى پدال گاز برداريد و دنده را خلاص كنيد به آرامى ترمز كنيد و سرعت را كاهش دهيد تا خودرو متوقف شود.

اگر شما فقط همين چند توصيه را رعايت كنيد مصرف سوخت خودروى شما بسيار بهينه تر مى شود و همچنين قدرت خودرو نيز افزايش مى يابد.

اگر شما نمى توانيد دليل مصرف سوخت زياد خودرو را تشخيص دهيد، از يك مكانيك بخواهيد تا خودروى شما را بررسى كند. اگر شمع هاى خودرو احتياج به تعويض دارد، يا فيلتر هوا بايد عوض شود و يا چرا چك موتور خودرو روشن شده است مشكل را تشخيص دهيد و آن را برطرف كنيد.

1 دیدگاه

  1. خلاص کردن خودرو قبل از ترمز گیری اشتباه خطرناکی است،بوستر ترمز نیروی خودرا از موتور میگیرد لذا هرچه دور موتور پایین تر باشد قدرت ترمز سریعتر کاهش میابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا