اخباراخبار داخلی

آیا موتور گران شدن خودرو در حال گرم شدن است؟

توقف فروش فوری خودرو از سوی تولیدکنندگان داخلی، بار دیگر بازار خودرو را درگیر حاشیه قیمتی کرده است. از سوی دیگر با گرانی دلار در هفته‌های اخیر دوباره زمزمه افزایش قیمت خودروهای داخلی و بخصوص وارداتی‌ها به گوش می‌رسد.
مدتی است مشتریان هنگام مراجعه به نمایندگی‌های فروش خودروسازان داخلی، دو گزینه تحویل چندماهه یا پرداخت وجه بیشتر از نرخ مصوب برای تحویل فوری خودرو را در مقابل خود می‌بینند. این وضعیت سبب افزایش قیمت خودرو ها در حاشیه بازار شده است.
این در حالی است که اگر تولیدات خودروسازان برای تامین تحویل فوری محصولاتشان کافی نیست، پس چطور نمایندگی‌ها اقدام به فروش فوری با قیمت بالاتر می‌کنند؟
رویه ناسالم افزایش قیمت خودروها در بازار به جایی رسیده که اکنون نمایشگاه‌داران و فروشندگان عادی سطح بازار نیز معترض رفتارهای متناقض تولیدکنندگان شده و می‌گویند اگر خودروسازان در سیاست‌های فروش خود تجدیدنظر کنند بازار از نوسان‌های غیرمنطقی خارج خواهد شد.

مشکل از نمایشگاه‌ها نیست

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با تاکید بر این‌که عامل اصلی
چند نرخی شدن قیمت خودرو در بازار، نمایشگاه‌ها نیستند، گفت: فعالان و نمایشگاه‌داران سطح شهر که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند باید نیازهای خود را از طریق خریدهای نمایندگی تامین کنند بنابراین تعیین‌کننده قیمت نبوده و نمی‌توانند در بازار تاثیرگذار باشند.
موتمنی تصریح کرد: تعدد نرخ‌ها در بازار و همچنین افزایش قیمت‌ها دقیقا به سیاست غیرمنطقی خودروسازان بستگی داشته و لازم است در این زمینه اصول موردنظر شورای رقابت در نظر گرفته شود.
این مقام صنفی تاکید کرد: یکی از دلایل اتفاق یادشده مربوط به پرداخت سودهای بالاتر از سیستم بانکی به متقاضیان خرید خودرو است به صورتی که بسیاری از سرمایه‌گذاران خودرو امروز
به دنبال دریافت خودرو از تولیدکننده نیستند و فقط برای دستیابی به سودهای 24 یا 26 درصدی مشارکت هستند.
وی با اشاره به این‌که شورای رقابت و سازمان حمایت لازم است در این زمینه وارد عمل شده و مانع از این تخلف شوند، به خبرنگار ما گفت: اکنون زمزمه‌های افزایش قیمت در بازار شنیده می‌شود اما این افزایش قیمت به هیچ عنوان منطقی نیست، به این دلیل که خریداران خودرو هم اکنون به میزان نیاز خود وارد بازار می‌شوند و اگر تولیدکنندگان طبق برنامه و بدون در نظر گرفتن منافع خود محصولات را به بازار عرضه کنند حتی باید شاهد کاهش قیمت نیز باشیم.
موتمنی درباره قیمت خودروهای وارداتی نیز تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه هیچ افزایش قیمت مشهودی به دلیل گران شدن دلار ایجاد نشده مگر آن‌که در برخی موارد میزان عرضه و تقاضا دستخوش تغییراتی شده باشد.

باید منتظر افزایش 10 درصدی قیمت باشیم

محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت دلار و تأثیر آن در قیمت خودرو به خبرنگار ما گفت: نوسان قیمت دلار در قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی داخلی تاثیرگذار است چون بخشی از مواد اولیه تولید خودرو ارتباط مستقیمی با قیمت دلار داشته و از آن تاثیر خواهد گرفت.
نجفی‌منش با اشاره به این‌که احتمال افزایش 10درصدی قیمت خودرو دور از ذهن نیست، افزود: با در نظر گرفتن میزان خریدهای خارجی برای تولید خودروها در برخی گروه‌های تولیدی و در نظر گرفتن قیمت دلار افزایش 10 درصدی دور از انتظار نیست و باید برای این افزایش آماده باشیم.رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: میزان افزایش تولید خودرو طی چند ماه گذشته بیانگر بهبود شرایط بازار است و از آنجا که تقاضای مناسبی هم در سطح بازار دیده می‌شود به آینده بازار خودرو امیدوار هستیم.

افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز!

داریوش اسماعیلی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به افزایش قیمت خودرو طی هفته‌های اخیر گفت: افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز به هیچ وجه منطقی نیست. مگر ارز از چه زمانی افزایش یافته است که با این سرعت در قیمت خودرو تاثیر داشته باشد؟ اگر به این صورت باشد روزانه با نوسانات نرخ ارز قیمت خودرو باید افزایش یا کاهش داشته باشد. وی با اشاره به روند داخلی‌سازی خودروها افزود: مگر فرض بر این نیست که خودروها در داخل تولید می‌شود و مقرر نشده که تولید خودرو داخلی شود؟ اگر خودروسازی تا این میزان به ارز وابسته باشد که اصل بنیان آن زیر سوال است.
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که عملا خریدهای خودروسازان با بازه زمانی حداقل 45 روزه وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: این‌که به فاصله چندروزه از افزایش قیمت دلار قیمت خودرو افزایش پیدا کند و استدلال گرانی افزایش نرخ ارز باشد، قابل پذیرش نیست و اگر استدلال خودروسازان بر اساس کار کارشناسی و افزایش رقابت باشد، شاید افزایش قیمت برای مردم قابل‌پذیرش بود.

دستورالعمل جدید وزارت کارشناسی نیست

کوروش مرشدسلوک، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو هم با اشاره به تاثیرگذاری نرخ ارز در قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی به خبرنگار ما گفت: خودروهای وارداتی ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد بنابراین طبیعی است که در صورت افزایش نرخ ارز، قیمت این خودروها نیز افزایش داشته باشد.

مرشدسلوک افزود: افزایش قیمت اندک برخی مدل‌های خودروهای وارداتی در بازار به دلیل احتمال اجرای دستورالعمل جدید وزارت صنعت برای واردات خودرو بوده که انجمن در تلاش است به دلیل غیرکارشناسی بودن این دستورالعمل مانع از اجرای آن شود.

وی تاکید کرد: دستورالعمل جدید که بر اساس آن خودروهای وارداتی که مشابه تولید داخلی داشته باشد، از این پس وارداتشان دستخوش تغییراتی خواهد شد عاملی شده برای افزایش قیمت در بازار، در حالی که این دستورالعمل همانند دیگر موارد غیرکارشناسی است و می‌تواند چالش قابل ملاحظه‌ای برای واردکنندگان خودرو ایجاد کند.

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: با توجه به مخالفت انجمن با اجرای این مصوبه از تمام توان خود استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم با استدلال کارشناسی مانع از اجرای آن شویم. به این دلیل که اجرای این مصوبه هیچ کمکی به تولیدکنندگان داخلی نخواهد کرد و فقط بازار را ملتهب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا