اسلایدرنگاه

مونا سپهری،قوی ترین مدیر زن صنعت خودروی اروپا

موفقیت مدیران ایرانی در کمپانی ها مختلف جهانی همواره مورد توجه ایرانی ها بوده و کمابیش این موفقیت ها در داخل ایران بازتاب داده می شود، یکی از این مدیران موفق خانم مونا سپهری مدير ارشد اجرايى و عضو كميته ى اجرايى رنو فرانسه  است، شاید وجه تمایز خانم سپهری با دیگر مدیران جایگاه شغلی ایشان نسبت به جنسیت است، عموما صنعت خودروسازی را یک صنعت مردانه می دانند و موفقیت چشمگیر یک خانم در این سطح نه تنها برای ایرانیان بلکه برای دیگران هم مورد توجه بوده است. سایت خبری بلومبرگ مونا سپهری را قوی ترین زن حال حاضر صنعت خودروسازی اروپا می داند و او را یکی از افراد تاثیر گذار  رنو در خرید شرکتها داچیا رومانی و سامسونگ موتورز کره جنوبی معرفی کرده. او نقش  مهمی در  ادغام دو کمپانی رنو و نیسان ایفا کرده که اکنون به نام اتحاد رنو –نیسان شناخته می شود.

مونا سپهری در مصاحبه ای با نشریه لاموند فرانسه از علاقه و و ابستگی به ایران گفته،او معتقد است نمی شود فراموش که از کجا آمده ای، به دو پسر خود فارسی را یاد داده است و از اشعار فروغ فرخزاد لذت می برد.

اخیرا نشریه اتوموتیو نیوز اروپا مصاحبه ای با با ایشان انجام داده که در ادامه توجه شما را به آن جالب می نماییم:

 

مونا سپهری

 

  • نام: مونا سپهرى
  • عنوان:  مدير ارشد اجرايى و عضو كميته ى اجرايى
  • كمپانى: رنو
  • محل سكونت: بولونی-بیانکور، فرانسه
  • سن: ٥٣ سال
  • وضعيت تاهل: متاهل، داراى دو فرزند پسر ٢١ ساله و ١٣ ساله
  • مليت: ايرانى فرانسوى
  • زبان: فرانسه، انگليسى، فارسى
  • تحصيلات: فارغ التحصيل رشته ى حقوق تجارت و حقوق بازار مبادلاتى از دانشگاه Pantheon Assas فرانسه. داراى مدرك حقوق بين الملل و حقوق خصوصى از دانشگاه Pantheon Assasفرانسه و همچنين داراى مدرك لياقت حرفه اى قانونى از كانون وكلاى پاريس.

 

چه چيزى باعث جذب شدن شما به صنعت خودروسازى شد؟

قبلاً به عنوان يك وكيل در زمينه ى ادغام شركت هاى مختلف كار مى كردم، در آن زمان احساس كردم كه بايد شغل و حرفه ام را وارد مسير جديدى بكنم. محصولات خودروسازان براى مردم بسيار مهم هستند. خودرو براى مردم مانند يك رويا و سنبل آزادى است، همچنين صنعت خودرو سازى يك بيزينس جهانى است. اين صنعت  داراى نوآورى هاى بسيار، مسائل حرفه اى و رقابت براى تكامل ايده ها و تكنولوژى هاى مختلف است.

ايده ى مشاركت در اين دنياى پويا و پر چالش صنعت خودروسازى، باعث جذب من به اين صنعت شد.

اولين شغل مرتبط با خودروى شما چه بود؟

پس از كار كردن در يك شركت حقوقى بين المللى واقع در نيويورك، جايى كه من مسئول ادغام شركت هاى مختلف بودم، در سال ١٩٩٦ تصميم گرفتم كه به عنوان رئيس بخش حقوقى رنو به آنها بپيوندم. مى توان گفت كه من ريسك كردم.

چه چيزى نقطه ى عطف موفقيت شغلى شما است؟

مذاكره با شريك ژاپنى ما، نيسان، كه به تنظيم يك قرارداد همكارى بين دو خودروساز منجر شد. اين يك فرصت بزرگ و نقطه ى عطف در دوران حرفه اى من بود.

بزرگترين چالشى كه در شغلتان با آن روبرو شده ايد چيست؟

بزرگترين چالش شغلى من مذاكره با نيسان براى ايجاد اتحاد بين دو شركت رنو و نيسان بود. ايجاد يك پيوند بى سابقه با تركيب دو خودروساز بزرگ از دو فرهنگ متفاوت. در آن زمان اكثريت عقيده داشتند كه اين كار يك ريسك بزرگ است و شك و ترديدها درباره ى نتيجه ى اين اتحاد بسيار زياد بود. اما نتايج چيز ديگرى را ثابت كرد و امروز من خوشحالم كه بخشى از اين نوآورى در كسب و كار بوده ام. اين همكارى هر دو شركت را به رده هاى بالاترى در صنعت خودروسازى ارتقاء داد. رنو و نيسان توانستن رتبه ى چهارم را در بين خودروسازان جهان به دست بياورند. بدون شك اين موفقيت به دليل اين همكارى به دست آمده است.

چه كسى بيش ترين اثر را در موفقيت شغلى شما داشته است؟

پدر و مادرم، به دليل روشى كه من را بزرگ كردند و ارزش هايى كه به من آموختند. آنها من را جسور و بى پروا تربيت كردند و به من آموختند كه هميشه علايقم را دنبال كنم، حتى اگر علايقم بر خلاف خواسته ى ديگران باشد و هيچ وقت دست از تلاش كردن بر ندارم و نااميد نشوم. از اولين روزهاى مدرسه رفتنم مى دانستم كه اگر دست از تلاش كردن برندارم به هرچيزى كه بخواهم مى رسم.

چه چيزى باعث تشويق ديگر زنان براى ورود به صنعت خودرو مى شود؟

ما بايد استخدام زنان را آسان كنيم. سپس بايد ثابت كنيم جذب زنان با استعداد باعث بهبود وضعيت تجارت و كسب و كار مى شود. در حال حاضر گروه رنو سه معيار براى تعهد به برابرى جنسيتى دارد، كه شامل اجرا و بكارگيرى اهداف منعكس شده از جمعيت مدارس و دانشگاه ها مى شود. همچنين ما براى كارمندان زن در تمام طول دروه ى اشتغالشان امكانات مشاوره و برنامه هاى خاصى را در نظر مى گيريم. ما از طريق يك برنامه ريزى اطمينان داريم كه ارتقاء فرصت هاى شغلى و پيشرفت براى همه يكسان باشد. به عنوان يك رهبر از زنان در برنامه هاى رنو، عميقاً معتقدم كه اختيار دادن به زنان و كمك گرفتن از آنها يكى از كليدهاى موفقيت رنو بوده است.

فعاليت مورد علاقه ى شما براى آخر هفته چيست؟

وقت گذراندن با خانواده و دوستان. دور ماندن از دنياى كار و استراحت كردن.

چه چيزى شما را در شب ها بيدار نگه مى دارد؟

هيچ چيز، من خيلي خوب مى خوابم.

يك چيزى كه ديگران درباره ى شما نمى دانند چيست؟

من در جوانى قهرمان اسكيت بورد بودم.

اگر بخواهيد كسى را به شام دعوت كنيد، چه مرده و چه زنده، چه كسى را انتخاب مى كنيد؟

نلسون ماندلا. من خيلى سوال درباره ى ديدگاه هاى و چشم اندازهاى او دارم. او يك قدرت شگفت انگيز در رهبرى كردن و ايجاد پيوند، انسجام و اتحاد در كشور خود داشته است. اين مرد بسيار شجاع بوده است و با پشتكار فراوان و شجاعت كافى توانست سرنوشت كشورش را تغيير دهد.

اگر مى توانستيد دوباره زندگى كنيد چه كارى هايى انجام مى داديد؟

همين تصميم هايى كه تاكنون گرفتم را تكرار مى كردم. اگر قرار بود تغييرشان دهيم يك كار كاملاً متفاوت انجام مى دادم مانند كمك و حمايت از كودكان پناهنده.

آخرين مسافرت شما كى و به كجا بوده است؟

آخر سفر من ماه آگوست بود، معمولاً ترجيح مى دهم با خانواده ام در كنار دريا باشم. دوست دارم مطالعه كنم، استراحت كنم، همچنين به تنيس و شنانيز علاقه دارم.

يك توانايى كه نداريد ولى دوست داريد كه داشته باشيد چيست؟

به نواختن پيانو خيلى علاقه دارم.

بهترين توصيه ى شما چيست؟

من با ارزش هاى خاصى بزرگ شده ام، مانند كارى را انجام دهم كه به آن علاقه دارم، خودم باشم و تظاهر نكنم، جسور و با شهامت باشم و مهمتر از همه اينكه از هيچ چيز نترسم. همچنين اينكه برده ى ظواهر نباشم، قابل اعتماد باشم و اينكه تلاش نكنم تا همه را از خودم راضى كنم.

چه توصيه اى براى فرزندانتان داريد؟

خودشان باشند. به اين معنى كه داشتن يك زندگى موفق مهم تر از داشتن موفقيت شغلى است، ايمان درونى داشته باشند و علايق و خواسته هايشان را دنبال كنند. اما آنها براى دستيابى به روياهايشان نياز به تحصيل، درس خواندن و سخت كوشى دارند. ارزش ها و دانش جزء اركان اصلى آزادى هستند. اگر به اينها دست پيدا كنند هيچ كس و هيچ چيز نمى تواند آزادى را از آنها دور كند.

اگر خودرو بوديد ترجيح مى داديد كدام خودرو باشيد؟

رنو Zeo، خودروى بدون توليد هيچ گونه آلودگى و سازگار با محيط زيست. اين خودرو عملكرد بسيار خوبى دارد و ما را به سمت راهى به سوى آينده كه مسئوليت آن را به عهده داريم هدايت مى كند.

5 دیدگاه

  1. ایشان مایه افتخار خود و ایرانیان مایه مباهات و ارزشمندی زنان در جوامع پیشرفته ای بمانند فرانسه است بزرگترین شراکت فرانسوی ها با ژاپنی ها در دوران ایشان صورت گرفته و بدین ترتیب شاهد رشد دو کمپانی یاد شده بودیم یعنی یک معامل6 دوسویه که هر دوطرف از آن منفعت کسب میکردند

  2. با غرور بخود ببالیم از اینکه چنین فرزندانی در دنیا داریم: آقای منصوری٬کارگر و هومن و ایشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا