3 راهکار موثر برای کاهش هزینه تولید خودروسازان

جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵

3 راهکار موثر برای کاهش هزینه تولید خودروسازان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد : دولت باید بسته سیاستی مناسبی را برای مدیریت جریان نرخ ارز بر قیمت ها و کاهش هزینه تولید ارائه نماید.

محمد حسین فرهنگی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به موضوع جبران شکاف قیمتی ایجاد شده ناشی از نرخ ارز در هزینه تولید توسط دولت اظهار داشت : جبران هزینه تولید ناشی از افزایش نرخ ارز به صورت یارانه مستقیم و نقدی به نفع اقتصاد کشور نیست و اساسا دولت چنین توانایی ندارد که برای پوشش ناکارآمدی های مدیریتی بخش های مختلف از جمله بخش های تولیدی نقدینگی تزریق کند.

وی گفت : قطعا این جریان مستلزم ساز و کار بانکی و ارائه  تسهیلات به عنوان یکی از راههای حمایتی است.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز تابع عوامل مختلفی است ، افزود : با توجه به اینکه عرضه کننده عمده ارز دولت است مسلما دولت نمی تواند نقش کمرنگی در این جریان داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر هزینه تولید خودروسازان، به برخی راهکارها در این ارتباط اشاره کرد و گفت : باید موازنه ای بین صادرات و تولید بوجود آید. در صورتی که رشد صادرات محقق شود ، قطعا هیچ تولیدکننده ای آسیب نخواهد دید.

وی افزود  : با این روش ، خودروسازان و قطعه سازان در آمد کافی برای پوشش هزینه ها و همچنین سود مناسب را بدست آورده و عملا آسیبی نخواهد دید.

وی حمایت دولت از به منظور کاهش هزینه تولید را به عنوان راهکار دیگری در این راستا ذکر کرد و افزود : با حمایت دولت چنانچه هر گونه افزایشی در نرخ ارز و هزینه ها صورت می گیرد انتظار می رود شاهد کاهش هزینه تولید باشیم.

نماینده تبریز ، اذرشهر و اسکو  تصریح کرد : البته کاهش هزینه تولید راهکارهای متنوع و مختلفی را می تواند داشته باشد از جمله اینکه هزینه مواد اولیه و قیمت تمام شده آنها با استفاده از سازو کارهایی که در اختیار است مانند تعرفه گمرکی و نظایر آن کاهش یابد.

فرهنگی افزود : دخالت در رقابت پذیری بازار و کمک به تنظیم بازار محصولات خودرویی و حتی غیر خودرو می تواند راهکار موثری در کاهش هزینه تولید و تسریع و تسهیل در فروش شرکتها باشد .

وی گفت : امروز مردم انتظار دارند خودرویی که خریداری می کنند محصول با کیفیتی باشد اگر این خودرو با کیفیت با کاهش هزینه و قیمت های مناسب ارائه شود مطمئنا خودروسازان میدان باز و گسترده ای را برای فروش شاهد خواهند بود.


بدون دیدگاه