واردات خودرو شفاف می‌شود

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵

واردات خودرو شفاف می‌شود

رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد که واردات خودرو ازسوی نمایندگان رسمی، وضعیت خدمات پس از فروش، گارانتی و پرداخت مالیات خودروهای وارداتی را شفاف می‌کند.محمدرضا نجفی‌منش درباره دستورالعمل جدید معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد ساماندهی بازار ارز، حمایت از تولید داخلی و همچنین شرط ثبت‌سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام که در این دستورالعمل اعلام شده که باید توسط نمایندگی‌های مجاز و با خدمات پس از فروش انجام شود، گفت: شرایط واردات خودرو تا پیش از این دستورالعمل اینگونه بود که هر کسی مجاز به واردات بود، اما پس از واردات کسی نسبت به خدمات پس از فروش آن متعهد نبود.

وی ادامه داد: در این شرایط مردم نسبت به چگونگی دریافت خدمات پس از فروش دچار مشکل می‌شدند و نمی‌دانستند که این خدمات در نهایت باید توسط چه کسانی انجام شود. به هر حال برخی قطعات مثل لنت و فیلتر هوا باید بعد از مدتی تعویض شود و به‌طور کلی نیاز به بازدید دوره‌ای از خودرو وجود دارد که در وضعیت قبل، انجام این تعهدات مشخص نبود، اما اکنون دولت با این دستورالعمل تکلیف را مشخص کرده است که فقط نمایندگان رسمی می‌توانند خودرو وارد کنند.رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: واردات خودرو ازسوی نمایندگان رسمی چند ویژگی دارد. اولین نتیجه آن، این است که همه چیز به شرکت اصلی وابسته است؛ چراکه شرکت اصلی حداقل تا ۱۰ سال ضمانت تامین قطعات لوازم یدکی را دارد یا دو، سه سال؛ بستگی به نوع ماشین دوره گارانتی دارد یعنی اگر ماشین به هر علتی اشکالی پیدا کند، نمایندگی رسمی باید به‌صورت رایگان سرویس مورد نیاز را انجام دهد، اما اگر نمایندگی رسمی وجود نداشته باشد وضعیت این تعهدات مشخص نیست.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تهران ادامه داد: ضمن آنکه وقتی خودرو ازسوی نمایندگان رسمی وارد می‌شود وضعیت پرداخت مالیات آنها مشخص می‌شود. در مجموع در این دستورالعمل تصمیم درست و به جایی برای واردات خودرو گرفته شده است و از طرفی هم وزارتخانه می‌تواند با هماهنگی لازم به‌گونه‌ای عمل کند که خودروهایی که مشابه آن در داخل وجود دارد وارد نشود و سعی شود خودروهایی که در داخل تولید نمی‌شوند وارد شوند. نجفی‌منش با بیان اینکه واردات خودروها توسط نمایندگان رسمی منجر به ایجاد انحصار واردات نمی‌شود، گفت: نمایندگی‌های مختلفی برای واردات خودرو وجود خواهد داشت و نمی‌تواند باعث انحصار شود، چون خودروهای مختلف وارد می‌شوند و مردم هم مختار هستند. به هر حال نمایندگان فرعی هم اگر بخواهند واردات خودرو انجام دهند باید از طریق نمایندگان رسمی اقدام کنند/ایسنا


بدون دیدگاه