اسلایدرسایر نقلیههوا-فضا

معرفی ATR، هواپیمای جدید ایران ایر

ATR 72 یک هواپیمای منطقه ای کوتاه برد توربوپراپ دوموتوره است که توسط کارخانه فرانسوی-ایتالیایی ATR ساخته شده است. ATR 72 گسترش یافته مدل ATR 42 است و از سال 1989 شروع به کار کرده است. این هواپیما معمولا به عنوان خط هوایی منطقه ای به خدمت گرفته می شود. اگرچه گونه های مختلفی از این هواپیما به عنوان جت تجاری، هواپیمای باری و هواپیمای گشتزنی دریایی در حال خدمت می باشند. این هواپیما قادر به حمل 78 مسافر در یک کلاس می باشد و در طی سالها  مدلهای پی در پی از این هواپیما معرفی شده اند.

ATR 72 توسعه یافته مدل ART 42 است که به منظور افزایش تعداد صندلیها از 48 به 78 طول بدنه ATR 42 به مقدار 4.5 متر افزایش یافت، طول بال هواپیما نیز اضافه شد و موتورهای نیز قویتر شدند. در سال 1986 مدل 72 معرفی شد. اولین پروازش را در 27 اکتبر 1988 انجام داد و خط هوایی فنلاندی فن آیر اولین خط هوایی بود که ATR 72 را در 27 اکتبر 1989 به خدمت گرفت.

در بیشتر مدلهای 72، درب عقبی برای ورود مسافران می باشد و از درب عقب برای بارگیری استفاده می شود.

تا پایان سال 2014، کمپانی ATR، 1000 سفارش خرید دریافت کرده که 754 هواپیما را تحویل داده بود.

از سال 2008 این کمپانی در برنامه آسمان پاک اروپایی مشارکت داشته است و در 8 جولای 2015 مدل Green ATR 72-600، اولین پروازش را انجام داد. در این مدل از مواد ایزوله کامپوزیت جدید، سیستم توزیع الکتریکی و اصلاحات انرژی و سیستم های تهویه هوا برای بالا بردن بازدهی استفاده شده است.

ابعاد هواپیمای ATR 72 به همراه نمای جانبی

ATR 72-600 نام تجاری ATR 72-212A با تجهیزات متفاوت است. سری 600، در اکتبر 2007 معرفی شد و اولین نمونه در نیمه دوم 2010 تحویل داده شد. نمونه آزمایشی، اولین پروازش را در 24 جولای 2009 انجام دادکه مدل متحول شده ATR 72-500 بود.

چندین پیشرفت قابل توجه در مدل ATR 72-600 صورت گرفته است. از قبیل موتورهای جدید PW127M که با افزایش 5 درصدی توان به برخاستن هواپیما کمک می کند، یک کامپیوتر چند منظوره با توانایی های عملیاتی و ایمنی، 5 صفحه نمایش ال سی دی در کابین و وسیله جدیدی با توانایی ناوبری. همچنین صندلیهای سبکتر و فضای بیشتری در بالای صندلیها برای قرار دادن چمدان دارد وتعداد صندلیها از 74 به 78 افزایش یافته است.

 

مشخصات ART 72-600

خدمه 2 نفر
ظرفیت 78-68 مسافر. مدل 70 مسافر از همه رایجتر است
طول 27.17 متر
طول بالها 27.05 متر
عرض 2.57 متر
ارتفاع 7.65 متر
مساحت بالها 61 متر مربع
وزن خالی 13010 کیلوگرم
حداکثر وزن زمان برخاستن 23000 کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت 5000 کیلوگرم
ظرفیت حمل بار 7500 کیلوگرم
موتور رانش 2 عدد Pratt & Whitney Canada PW127 M
ملخها 568F تیغه ای هامیلتون استاندارد

 

سرعت پرواز 509 کیلومتر در ساعت
برد پرواز 1528 کیلومتر
سقف سرویس 7620 متر
سقف پرواز 7620 متر
نرخ صعود 6.88 متر در ثانیه
مسافت مورد نیاز برای برخاستن در حداکثر وزن برخاست 1333 متر

 

در بخش زیر میتوانید تصاویری از مدل های مختلف هواپیمای ATR 72 را ببینید:

24 دیدگاه

  1. این همون هواپیمایی که بال هاش تو هوای سرد یخ میزنه و باعث سقوطش میشه نیست
    چند روز پیش درمورد همین مشکلش شبکه 4 برنامه پخش کرد

    1. نه دوست عزیز.اصولا هیچ هواپیمایی مشکل فریز شدن بال رو نداره به خودی خود.تمامی هواپیماها سیستم گرمایش تیغه ها و فلپ هارو دارند ولی در بعضی هواپیما ها این سیستم به صورت دستی باید فعال بشه که گاهی خلبان ها فراموش میکنند و مشکل ساز میشه.نمونه داخلیش هم سقوط هواپیمای فالکون شهید سردار احمد کاظمی بود که خودشون هم خلبانی رو بر عهده داشتند ولی سیستم دیفراست رو فراموش کرده بودند روشن کنند که متاسفانه باعث سقوط شد
      اصولا خیلی به حرفهایی که این روزها در مورد این هواپیماهای جدید زده میشه توجه نکنید.با توجه به اینکه خودم در این سیستم فعال هستم میتونم بهتون بگم که اینا تماما حرف های گروهی است که به اونها کاسبان تحریم گفته میشه و از دلالی هواپیما سود میبردند و در این شرایط که دولت مستقیما با کارخانه قرارداد میبنده و هواپیمای نو میخره درآمدشون از دست رفته

  2. به نظرم خیلی خوبه که هواپیماهایی که تو اروپا استفاده میشه وارد کشور میشه
    بعد از چهل سال حالا که که هواپیمای نو وارد کشور میشه نمیدونم بعضیا با چه منطقی موضع گرفتند …
    خب هواپیمای کوچک هم کارایی خودشو داره و لازمه برا خط هوایی کشور

    1. اتفاقا خیلی بیشتر از ۲۰فروند باید میخریدن!
      کاش پولی که واسه خرید هواپیما های خیلی دور برد رو دادند ،واسه راه اندازی خط تولید یک جت منطقه ای تو ایران سرمایه گذاری میشد!
      یا به قرارداد با ایرباس اکتفا میکردند و بجای ایجاد ۱۰۰هزار شغل در بوئینگ و امریکا ، روی توسعه فرودگاه ها و خرید لکومتیو و ریل اهن سرمایه گذاری میکردند!
      جالبه که پیش پرداختی که ایران باید بده و با فاینانس و … هم نمیشه دادش فقط برای قرارداد با ایرباس یک میلیارد دلاره!
      اون وقت دولت واسه تکمیل پروژه های خیلی کوچیک صنعتی میگه پول نداره!

      1. برادر جان الان این برنامه ای که شما می گی، یک برنامه 20 30 ساله هستش یعنی 20 سال صبر کنیم که هواپیمای جدید در ایران طراحی وساخته بشه؟ یعنی واقعا این نظر رو داری؟ از اون طرف تا الان چرا این کار رو نکردن، با بر طرف شدن تحریم ها یادتون افتاده ایران باید هواپیما سازی داشته باشه؟ آیا اصلا لازمه ایران وارد صنعت هواپیما سازی بشه؟ یعنی ما باید همه چی داشته باشیم؟

        با این وضعیت صنعت هوایی ایران، این مقداری که خریدن بسیار هم کم هستش و جا داره هواپیما سازی هم داشته باشیم پس نگران نباشید و اگر همت دارید بفرمایید هواپیما سازی ایجاد کنید هم کمبودهای داخلی رو بر طرف کنید هم به خارج صادر کنید، البته اگر می تونید!

        1. حرفتون کاملا منطقی هستش دوست عزیز
          عده ای با وعده های تو خالی صدا و سیما باور کردن که ما تو دنیا یه سر و گردن از همه بالاتریم
          ژاپن بعد اینهمه سال و با اون سطح تکنولوژی تازه ۲ هواپیما شرکت میتسوبیشی طراحی کرده، که اونا رو هم واسه تست فرستاده آمریکا
          طراحی و ساخت هواپیما به هیچ وجه توجیهی نداره
          گول این حرفارو نخورید، جای بهتر واسه سرمایه گذاری تو این مملکت وجود داره

          1. نیازی نیس تو دنیا ی سر و گردن بالاتر باشی!
            میشه به راحتی مثل چین از ایرباس خط تولید ایرباس ۳۲۰ یا ۳۱۹ رو گرفت!
            میشه مثل برزیل و کانادا و … شد!
            حرف من اینه که بجای این قرارداد اگه ۵۰فروند توربوپراپ میخریدند و ۱۰۰فروند جت منطقه ای بشرط تولید ۴۰فروندش در ایران با داخلی سازی ۳۰درصد بهتر نبود؟ بعد هم روی اصلاح و اپدیت فرودگاه ها سرمایه گذاری میشد! باز هم اگه پولی می‌ماند میرفت هواپیما ایرباس ۳۳۰ می‌خریدند!
            البته بشرطی که دولت پول داشته باشه همینقدر هم در صنعت ریلی و صنعت جاده ای سرمایه گذاری بکنه!
            چون درحال حاضر کل حمل و نقل تجاری ایران در خاک ایران بر گردن صنعت جاده ای هست که هم نیاز به جاده جدید و تریلر و … هست هم باید کم کم این فشار بین صنعت جاده ای و ریلی تقسیم بشه که متاسفانه بدلیل کمبود خط جدید و لکوموتیو و … صنعت ریلی ما که میتواند اقتصاد ایران رو بدوش بکشه ، سربار اقتصاد شده!
            متاسفانه اگر بجای خط اهن بندرعباس تا شمال ، خط اهن رو قبل از انقلاب از بندر عباس-فارس-تبریز رد میکردند الان وضع اقتصاد خیلی بهتر بود!

        2. اقا عظیم کارخونه هواپیما سازی ایران خیلی وقته ساخته شده و هواپیما های کوچک و متوسط و جنگنده و هلیکوپتر توش ساخته میشه!
          اگه دقت کنی من گفتم بجای قرارداد بوئینگ در صنعت داخلی سرمایه‌گذاری شه! یعنی قرارداد با ایرباس که شامل هواپیما های “۳۲۰ فامیلی” و “۳۳۰” هست باقی میمونه! اگه دقت کنید میبینید هواپیما هایی مثل “۳۲۰” برای پرواز های ۳ ساعته مناسبه و “۳۳۰” برای پرواز هایی با مسافت زیاد!
          نکته بعدی ، درسته نیاز کشور خیلی بیشتر از ۲۰۰ فروند هست اما ایا بوئینگ با کوچکترین فشاری ، حاضر میشود باز به ما قطعه بدهد؟ بهتر نبود بجای قرار داد با بوئیگ خط تولید ایرباس ۳۱۸ یا سوخو۱۰۰ را در ایران راه می‌انداختیم؟
          شاید براتون جالب باشه که نیاز اصلی ایرلاین ها هواپیما های جت منطقه ای هس!نه دوربرد!!
          نکته دیگر این هست که فرودگاه های ما برای استفاده از امکانات پیشرفته این هواپیماها اماده نیس و دولت میگه پول نیس!
          و در اخر یک سوال ، اگر شما رییس دولت باشی و ببینی ۳میلیارد دلار میتونی سرمایه گذاری کنی می‌یای ۲میلیارد پیش پرداخت خرید ۲۰۰ فروند هواپیما رو میدی؟ یا سعی میکنی این ۳ میلیارد پولت رو برای رفع نیاز ریلی ، مشکلات جاده ای و سیستم حمل و نقل و مشکلات هوایی پخش کنی؟
          سالی ۱۷۰۰۰ کشته در جاده ها یعنی سالی ۱۷هزار میلیارد تومن ضرر به کشور! بعد دولت حتی برای اصلاح خیابان های بین شهری که نقاط حادثه خیز دارند پول نداره!
          ایا میدونی اگه این ۲میلیارد دلار در صنعت ریلی سرمایه گذاری بشه “کل اقتصاد ایران” متحول میشه؟
          من خودم عشقم هواپیماست اما مسائل ملی واسم مهم تره!

          1. دوست عزیز الان یک فرصت برای نوسازی به وجود اومده که ممکنه هیچ وقت پیش نیاد دیگه، پس باید ازش استفاده کرد

            کی گفته خرید هواپیمای جدید یعنی صنعت ریلی بخوابه، خب برای اونم برن از ژاپن قطار بخرن، مگه کسی جلوشو گرفته، اینکه قطار لازم داریم نریم هواپیما بخریم؟ هر کدوم جای خود دارد، صحبت شما مثل اینه که بگیم هوا آلودست چرا شهرداری رفته سیستم فاضلاب راه می ندازه! دقیقا این دو به همین اندازه به هم ربط دارن.

            هواپیمای سوخو هم خوبه خریدش وقراره این اتفاق بیافته، اما سوخو به اندازه ایرباس و بوئینگ معتبر نیست و قطعا خرید ازش نیاز به فکر و بررسی بیشتری داره، معلومه اولویت با برترین هاست، سوخو نصف قیمته ایرباسه احتمالا باید دلیلی داشته باشه که نصف قیمته ولی در جهان فروش زیادی نداره و ایرلاین ها استقبال زیادی نکردن حتی خود روس ها هم از ایرباس و بوئینگ بیشتر استفاده کردن.

            این سرمایه گذاری که شما می فرمایید خیلی هم خوبه ولی الان که نیاز اورژانسی به هواپیما هست وقتش نیست، فعلا نیاز الان باید بر طرف بشه، یعنی همین الان در همین لحظه حتی یک روز هم دیره! عرض کردم در پست قبلی بحث شما یک یبحث بلند مدته، اینکه بریم بگیم آقا بیا اینجا هواپیما تولید کن تو شرایط فعلی یک بحث چندین سالست! همین الان برای قرار داد بسیار ساده ای مثل رنو کوئید سه ساله دارن مذاکره می کنن هنوز به نتیجه نرسیده اون وقت شما می گی بریم سریع السیر ایرباس و سوخو تولید کنیم اونم بدون هیچ زیر ساخت قطعه سازی و تکنولوژیک؟

            اشتباهی که در صنعت خودروسازی رخ داد نباید در هیچ صنعت دیگه ای از جمله هوایی رخ بده

          2. ببین اقا عظیم گل:
            به قول خودت الان یه فرصتی پیش اومده برای خرید، من میگم ایا دولت همبن اندازه پولداره بره لکوموتیو هم بخره تو این فرصت؟
            پنج شنبه قراره اولین ایرباس بیاد ، کی اولین لکومتیو می‌یاد؟
            خب تحریم تو همه چی بود و نباید فک کنید که لکومتیو همیشه میشه خرید!
            نکته بعدی این هست که سایر کشور ها که قرارداد “مشابه” قرارداد ایران با ایرباس بستند تکنولوژی ساخت قطعه و تعمیر راهم در همون قرارداد بدون دادن هزینه جداگانه گرفتن!
            ایران هم بسیاری از قطعات هواپیما و هلیکوپتر رو تولید میکنه و باید دید تو این قرارداد ها هم فکری شده؟
            اون پیشنهاد راه اندازی خط مونتاژ یک جت منطقه ای فقط شامل سوخو نمیشه ، میتونه ب جای اون هواپیما های امبرائر و بمباردیر و ایرباس هم باشه! که اون بستگی به دو طرف داره!
            نکته اخر ،که قبلا هم گفتم ، این هست که ضرر مادی که ما از مرگ سالانه ۱۷۰۰۰ نفر در تصادفات جاده ای میکنیم بیشتر از پولی هست که میره تو جیب ایرلاین های خارجی!!پس عاقلانه این هست که بعد از خرید هواپیما های کوتاه برد مثل توربوپراپ ها و جت های منطقه ای ۱۰۰ نفره ،اگر پول کم است، نقاط حادثه خیز جاده ها را درست کنیم و امنیت اتوبان ها را درست کنیم!
            من از خدامه تمام ۵۰۰ فروند نیاز هوایی کشور در بخش غیر نظامی رفع بشه اما بشرط اینکه مشکلات دیگر بخش ها هم رفع بشه و اقتصاد ایران هم پیشرفت کنه!
            حالا من نمیگم اگه این پول تو بخش ریلی سرمایه گذاری بشه خیلی سود بیشتری داره اما حرفم این هس که چرا پول ها حتی به نسبت ۲به ۱ هم در سایر بخش هایی که تحریم بودند صرف نمیشه؟
            الان شرکت های دولتی که صنعتی هستن بخاطر نداشتن ۲۰ میلیون دلار با ۵۰۰۰کارمند بیکار هستند!و دولت گفته پول نداره! اما با فروش اوراق و استفاده از صندوق توسعه و وام می‌خواد یک‌میلیارد دلار پیش پرداخت رو بده!تازه این فقط پیش پرداخت قرارداد با ایرباس هست!

          3. شما همه ضعف های مملکت رو گذاشتی با پول هواپیما حل کنی؟ تمام این پولهایی که گفتی در اولین سال استفاده از این هواپیما و از طریق صرفه جویی حاصل نصف شدن مصرف سوخت و کمتر شدن هزینه تعمیرات و نگهداری یک هواپیمای نو نسبت به یک هواپیمای مستهلک 40 ساله در میاد. یعنی در یک سال شایدم کمتر!

            سیستم جاده سازی ما درست نیست این قبوله ولی جاده سازی در کشور نخوابیده، به هر حال در این سالها اتوبان و برگزراه و جاده های دوبانده زیادی ساخته شده و میشه و ضعف های زیاد مدیریتی هم در این باب هست ولی تو این 40 ساله وضعیت هوانوری اسفناک شده به خاطر تحریم و از این فرصت شما می گی استفاده نکینم

            ما سه چهار ساله تحریم لوکوموتیو و قطار شدیم و قبل از سال 90 که تحریم های هسته ای نبود تحریم قطار و ریل نبودیم، در حالیکه هواپیما 37 ساله تحریم هستیم. پس اینکه در قطار پیشرفت نکردیم ربطی به تحریم نداره و باید از مسئولین پرسید که چرا وقتی تحریم نبودیم هم به سمت ریل نرفتن، اما حالا که تحریم هوایی برداشته شده همه چیز یادتون افتاده؟ که هواپیما نخریم به جای قطار بخریم؟ خب قطار هم بخریم! چه ربطی داره؟ جاده سازی ما مشکل داره به تحریم ربط داشته؟ حالا یهو با این چند تا هواپیما خریدن شما یهو کل درد ممکلت رو بهش گره دادی!

          4. دقیقا با اقا حسین موافقم من پدرم خلبان بازنشسته اسمانه وضعیت هواپیماهای کشور از اسفبارم گذشته بهترین کاری که میتونستن انجام بدن همین خرید هواپیما بود بعد تحریم طولانی مدت صنایع هوایی

          5. دوست عزیز که ادعا داری عاشق هواپیما هستی بوئنگ برای ساخت هواپیما ۷۷۷ از ۲۲۰ شرکت دنیا کمک گرفت تا بتونه بسازه متوجه میشی ۲۲۰ شرکت دنیا جمع شدن یه هواپیما ساختن بعد تو میگی ما بیایم یدفعه هواپیما ساز بشین از صفر تا صدشم اینجا بسازیم امرکیا نمیتونه این کارو بکنه چه برسه بما حرف های عجیب غریب میزنین ایران یه کشور پر ریسک از نظر سرمایه گزاری نمره ما از هشت شده ۶ واسه این شرکت های بزرگ تو ایران سرمایه گزاری نیمکنن دلیلشم خودت بهتر میدونی پس این حرفا از روی حسادت بدولته تا از روی تعقل دولت باید هر طور شده هواپیما بخره اونم از هر نوعی که شد چون دیگه این فرصتو نداریم برای ساختن هواپیما هم باید سیاست های اشبتاه دیگمونو بزاریم کنار

          6. مسیله اینه که اینا پول ندادند قراره خود هواپیما اقساطش رو تامین کنه اینو در نظر نگرفتبید دوست عزیز. در ضمن اینقدر بی هواپیما بودیم فعلا خیلی بیشتر از حد تصور نیاز داریم

      2. مگه خط تولید هواپیما مثل خودرو است که تو کشور راه بندازن؟؟؟!!!
        هیچ کشوری نمیاد تو ایران خط تولید هواپیما راه بندازه و جدای از اون الان قطعات ایرباس در چندین کشور تولید و در فرانسه هواپیما به طور کامل مونتاژ میشود

      3. خیلی بی سوادی و ارتباط حرفهایی که زدی رو نمیدونی.
        واقعا برای انسان هایی مثل شما که با این طرز تفکرشون برای دنیا و کشور ایران میخوان تصمیم بگیرن متاسفم.
        شما تنها هم نیستی البته،خیلی زیادین!!!!!!!!!!

      4. متاسفانه مردم ایران فراموشکار هستند و برخی روی فراموشکاری مردم حساب ویژه باز کرده اند

        نمونه این افراد کسانی هستند که منتقد به قرارداد خرید هواپیما بوده و ادعا میکنند که ایران میتواند هواپیما بسازد چرا پول دادید به شرکت های بزرگ جهانی همچون بویینگ و ایر باس.
        باید به یاد این افراد اورد که آخرین باری که ایران تلاش کرد هواپیما بسازد نتیجه چه بود؟؟

        هواپیما های کذایی آنتونوف 140 رو میگویم که دلواپسان در دولت محمود احمدی نژاد اوردند مونتاژ کردند و یکی پس از دیگری سقوط کردند تا پیش از سقوط که صدا و سیما و این برادران مدعی بودند هواپیما کاملا ایرانی و مهندسی بومی است و اسمش را ایران 140 عنوان میکردند ، بعد ها که یکی پس از دیگری این ها سقوط کردند گندش بالا آمد که هواپیما تکنولوژی دسته چندم اوکراینی بود و صداو سیما از اسم انتونوف 140 برای اون ها استفاده کرد.

        هواپیمای آنتونف ۱۴۰ (و مدل ایرانی آن ایران-۱۴۰) در مجموع شش بار در جهان حادثه داشته است که چهار حادثهٔ آن در کشور ایران(یک حادثه نمونه ساخت اوکراین و بقیه مونتاژ ایران)، یک حادثه در اوکراین و یک حادثهٔ دیگر در کشور آذربایجان رخ داده بود.[۵][۶]

        ۲ دی سال ۱۳۸۱[ویرایش]
        ۴۴ نفر که مقامات روسی و اوکراینی بودند و برای افتتاح خط تولید هواپیما (شماره ثبت UR-14003) سوار بر آن بودند (نمونه مونتاژ اکراین )که بر اثر اشتباه انسانی به کوه برخورد کرد.

        سال ۱۳۸۴[ویرایش]
        یک هواپیمای این مدل که در اختیار هواپیمایی سفیران بود، در فرودگاه اراک به علت سرعت بیش از حد مجاز موقع فرود از باند خارج شد که تلفاتی نداشت.

        دسامبر ۲۰۰۵[ویرایش]
        هجده نفر در سقوط هواپیمای متعلق به خطوط هوایی جمهوری آذربایجان (شماره ثبت 4K-AZ48) کشته شدند.

        سال ۲۰۰۸[ویرایش]
        پرواز آنتونف- ۱۴۰ هنگام فرود در فرودگاه کیف دچار نقص فنی شد که تلفاتی نداشت.

        ۲۷ بهمن ۱۳۸۷[ویرایش]
        هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ (شماره ثبت آزمایشی 04-90) در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان به علت فشار بیش از حد به هواپیما سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.[۷]

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۳[ویرایش]
        نوشتار اصلی: پرواز شماره ۵۹۱۶ هواپیمایی سپاهان
        در ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ یک فروند از این هواپیما (شماره ثبت EP-GPA شماره آزمایشی قبلی 05-90) با ۴۸ نفر سرنشین هنگام بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در انتهای باند دچار مشکل شده و بر فراز شهرک آزادی دچار سانحه می‌شود. این هواپیما از نوع ایران ۱۴۰ و متعلق به شرکت هواپیمایی هسا (سپاهان) بوده و به مقصد طبس فرودگاه مهرآباد را ترک کرده است.

        ساعت ۹:۲۰ دقیقه روز ۱۹ مرداد، هواپیمای مسیر تهران – طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست می‌دهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط می‌کند.

        در این هواپیما گروه پروازی شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز بوده است. مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: در این پرواز ۳۴ مسافر بزرگسال، ۳ نوزاد زیر دو سال و ۳ کودک زیر ۱۲ سال حضور داشتند.

        ۸نفر از این پرواز جان سالم به در بردند.

        علت سقوط عواملی مانند بار غیر مجاز ، خطای انسانی و … شایعه شده بود.

        همچنین شایعه شده بود هواپیما روی زمین فرود اضطراری آمده بود که متاسفانه به علت برخورد با دیوار بتونی و پاره شدن کابل برق و جرقه های آن ، هواپیما منفجر شد.

        حال به این افراد باید گفت اگر باز هم مدعی ساخت هواپیما در ایران هستند به واقع بی توجه به جان مردم ایران هستند و جان و امنیت مردم برایشان ارزشی ندارد.
        شما ها نمیخواهد هواپیما بسازید اگر خیلی هنر و تلکولوژی دارید خط تولید پراید و 405 رو متوقف کنید تا سالانه 20 هزار ایرانی به علت نا امنی خودرو ها جان خود را از دست ندهند. وقتی توان ندارید که خودروی پراید را کنار بگذارید و یک خودرو با کف ایمنی جهانی تولید کنید چطور ادعای ساخت هواپیما دارید؟

  3. بسیار عالیست . بهتر از نمیشه . مثلا پنجاه تا از اینا میتونه بخش بسیار بزرگی از حمل نقل هوایی داخل کشوری رو پوشش بده . همان طور که دوستان در اطلاع هستن تمامی سانحه های هوایی ایرانی ها مربوط به داخل کشور بوده و دلیلش هم اینه که هواپیماهای خوب رو میفرستن سفر خارجی که اونهم به دلیل سخت گیری فرودگاه های خارج از کشور هستش. حالا اگه ناوگان داخلی با اینا پر بشه که انشالله از این به بعد حادثه ای نداشته باشیم در مسیر هوایی داخل کشور

  4. کاش ۲۰ میلیون دلار هم پول به هواپیماسازی بدن برای تعویض موتور ایران ۱۴۰

  5. بهتر بود اعلام میکردید که هواپیمایی آسمان از سالهای 2004-2005 دارای چندین فروند ای تی ار هست و این هماپیما هم اکنون بصورت فعال مشغول به ارایه خدمات در داخل کشور هست. تولید هواپیما در داخل مانند هواپیمای ایران 140 هم ضرر مالیش خیلی بیشتر برای کشور هست. در مورد هواپیماهای دور بورد اول که طیق قرار داد خرید یک زمانی قیل از شروع تولید پیش پرداخت واریز می شود یعنی الان 2 میلیارد پیش پرداخت واریز نمی شود بلکه پیش پرداحت فقط برای تعدادی که وارد خط تولید میشوند پرداخت میگردد. مبلغ پیش پرداخت هم معمولا حدود 10-15 درصد قیمت هست . هدف خرید هواپیما ها دوربرد برای رقابت در بازار سفر های خارجی هست که سالیانه 4 تا 5 میلیارد دلار ارزش داره و جذب این بازار به تنهایی هزینه خرید هواپیما ها را تامین خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا