اسلایدربررسیژاپنی

بررسی نسل چهارم سوزوکی ویتارا

ویتارا یک شاسی بلند کوچک محسوب می شود که نسل اول آن سال 1988 معرفی شد و هم اکنون در چهارمین نسل به سر می برد. نسل دوم و سوم این خودرو تحت عنوان سوزوکی گرند ویتارا شناخته می شدند، اما پیشوندِ “گرند” در نسل چهارم حذف شد. نسل سوم این شاسی بلند در سال 2005 معرفی شد که ایران خودرو نیز همین نسل را در ایران تحت عنوانِ سوزوکی گرند ویتارا عرضه کرد.

اما نسل چهارم ویتارا که برای اولین بار در نمایشگاه اتوموبیل پاریس در سال 2014 به نمایش در آمد و سال 2015 بطور رسمی معرفی شد، بیشتر یک کراس اوور شهری است تا یک شاسی بلند با قابلیت های آفرود. پلتفرم و بسیاری از قطعات فنی این خودرو با سوزوکی SX4 اِس کراس که یک کراس اوور جمع و جور است، مشترک می باشد. این خودرو در کارخانه سوزوکی به نام ماگیار تولید می شود که در شهر اِستِرگُمِ مجارستان واقع شده است.

نسل چهارم ویتارا نسبت به نسل سوم یا همان گرند ویتارا ابعاد کوچکتری دارد که باعث شده این خودرو یک کراس اوور جمع و جور محسوب شود. نسل چهارم ویتارا از نظر طول 125 میلی متر، از نظر ارتفاع 85 میلی متر، از نظر عرض 35 میلی متر و در بخش فاصله بین دو محور 140 میلی متر کاهش را نسبت به نسل قبل تجربه کرده است.

ویتارا پس از مدل سوئیفت، پرفروش ترین مدل سوزوکی به حساب می آید. شعار سوزوکی برای ویتارای جدید “خودرویی متعادل از همه نظر” است. این خودرو در بازارهای جهانی رقبایی همچون فیات 500X، اشکودا یِتی، سوزوکی SX4 اِس کراس، میتسوبیشی ASX، رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی و پژو 2008 دارد.

نمایی از موتور سوزوکی ویتارا

این خودرو با دو نوع موتور بنزینی عرضه می شود:

  • موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ
  • موتور 1.4 لیتری توربو مجهز به سیستم تزریق مستقیم

 

در این مقاله به بررسی سوزوکی ویتارای جدید با دو موتور ذکر شده می پردازیم:

ویتارای جدید بیشتر یک شاسی بلند شهری محسوب می شود تا یک خودروی مناسب برای آفرود. در طراحی داشبورد و قسمت جلوی خودرو شباهت هایی به رنجرور ایووک دیده می شود، اما در مجموع ویتارا طراحی شاخص و هماهنگی دارد، هم از نمای بیرونی و هم در کابین.

ویتارای جدید 4175 میلی متر طول، 1775 میلی متر عرض و 1610 میلی متر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور ویتارا نیز برابر 2500 میلی متر است. از نظر ابعاد ویتارای جدید تقریباً با میتسوبیشی ASX برابری می کند، فقط طول و ارتفاع میتسوبیشی ASX کمی بیشتر است و این موضوع از جمع و جور بودن ویتارا حکایت دارد.

تست های انجام شده توسط موسسه ایمنی ANCAP در استرالیا نشان از وضعیت مطلوب این خودرو در بحث ایمنی دارند. این موسسه 5 ستاره به ویتارا اهدا کرده است و امتیاز کلی این شاسی بلند ژاپنی برابر 35.79 از 37 شده است. می توانید نتایج این تست را در تصاویر زیر مشاهده کنید:

تست تصادف سوزوکی ویتارا – تصویر 1
تست تصادف سوزوکی ویتارا – تصویر 2
تست تصادف سوزوکی ویتارا – تصویر 3
تست تصادف سوزوکی ویتارا – تصویر 4

تجهیزات ایمنی ویتارا شامل دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه های هوای جانبی، پرده ای و زانویی، ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز (BAS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم کنترل هرزگردی می شود.

سیستم تعلیق ویتارا در جلو از نوع مک فرسون استرات و در عقب میله پیچشی بوده و ترمز ها در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی ساده هستند.

فضای داخلی سوزوکی ویتارا – صندلی های جلو

محل قرارگیری راننده پشت فرمان طوری طراحی شده است که در حالت عادی نیز احساس می کنید صندلی ارتفاع زیادی دارد و در نتیجه تسلط بهتری به اطراف خواهید داشت. کابین ویتارا با در نظر گرفتن ابعاد کوچک خودرو هوشمندانه طراحی شده است و نسبتاً جادار و راحت است، اگر چه صندلی های عقب فضای کافی در قسمت سر ندارند. سوزوکی بیشتر روی سادگی و کاربردی بودن تمرکز دارد تا طراحی عجیب و غریب.

فضای داخلی سوزوکی ویتارا – صندلی های عقب

کیفیت چرم بکار رفته در کابین بسیار خوب است و فرمان ضخیم و خوش دست ویتارا با کلید های مخصوص کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و مکالمات تلفن همراه اشغال شده است. همچنین این خودرو از سیستم ورود بدون کلید نیز بی بهره نیست.

فضای بار 375 لیتر گنجایش دارد، اما با خواباندن صندلی عقب می توانید این فضا را به 710 لیتر افزایش دهید که در مقایسه با فضای بار 1193 لیتری میتسوبیشی ASX حرفی برای گفتن ندارد.

ویتارا با دو موتور بنزینی عرضه می شود

مدل 1.6 لیتری تنفس طبیعی که از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ نیز بهره مند است. این موتور 16 سوپاپِ 4 سیلندر توانایی تولید 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 156 نیوتن متر در دور 4400 را دارد. در نگاه اول چنین موتوری برای یک خودروی شاسی بلند ضعیف به نظر می رسد، اما وزن بسیار کم ویتارا (حدوداً 1.1 تن) تا حدودی ضعف موتور 1.6 لیتری را جبران می کند. متوسط وزن در کلاس کراس اوور های کوچک برابر 1250 کیلوگرم بوده و وزن ویتارا تقریبا با مدل اتوماتیک پژو 206 ایران خودرو برابری می کند!

در واقع می توان گفت موتور 1.6 لیتری ویتارا فقط از قدرت کافی برخوردار است و نه بیشتر. شتاب صفر تا صد کیلومتر اعلامی مدل 1.6 لیتری برابر 12.5 ثانیه است.

در نقطه مقابل موتور 1.4 لیتری مجهز به توربو شارژر قرار دارد که توانایی تولید گشتاور قابل ملاحظه 220 نیوتن متر از دور 1500 تا 4000 دور در دقیقه را دارد. شتاب اعلامی مدل توربو 9.5 ثانیه است و توانایی تولید 138 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه دارد. این موتور بسیار بی صدا و روان کار میکند و نکته مثبت این است که خبری از تاخیر یا توربو لگ نیست.

یکی از نقاط قوت ویتارای جدید، مصرف سوخت پایین آن است. ویتارا در هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی حدوداً 6 لیتر بنزین مصرف می کند و این رقم برای هر دو موتور تقریباً یکسان است. ناگفته نماند که این شاسی بلند کوچک ژاپنی با دو نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 6 سرعته خودکار عرضه می شود.

وزن کم ویتارا در بخش قابلیت های دینامیکی آن را یک سر و گردن بالاتر از خودرو های هم کلاسش قرار داده است. بادی رول تا حد زیادی تحت کنترل است و ویتارا به راحتی دچار کم فرمانی نمی شود. بین هندلینگ و کیفیت سواری تعادل مناسبی برقرار است و هیچ کدام فدای دیگری نشده است. سیستم تعلیق ویتارا در جذب ناهمواری ها خوب عمل می کند و در مجموع کیفیت سواری ویتارای جدید از نقاط قوت این خودرو محسوب می شود.

اما فرمان ویتارا کمی گنگ بوده، برگشت پذیری مناسبی نداشته و بی روح است طوریکه در محدوده حالت مستقیم فرمان به کلی هیچ گونه احساسی را به راننده منتقل نمی کند.

 

+ نقاط قوت ویتارا :

  • هندلینگ خوب
  • موتور توربو با گشتاور بالا و بدون توربو لگ
  • مصرف سوخت پایین
  • امکانات زیاد نسبت به قیمت
  • کیفیت سواری مناسب

 

– نقاط ضعف ویتارا :

  1. کیفیت پایین برخی اجزای کابین
  2. فرمان بی روح
  3. ضعف موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی

 

در ادامه میتوانید گالری تصاویر خودروی شاسی بلند سوزوکی ویتارا را مشاهده کنید:

 

5 دیدگاه

  1. با این اندازه تحلیل رفته و حجم پایین موتور بنظر میرسه که نسل قدیمی تر آن که در ایران تولید میشود شرایط بهتری برای خرید دارد و از هر نظر نسبت به .یتارای نسل 4 بهتر است

    1. موافقم.مخصوصا اینکه سوزوکی های تولیدی ایران خودرو با موتور 2400 و دو دیفرانسیل بودن خودروی خیلی مناسبی برای آفرود و طبیعت گردیه

      1. دقیقا ?? و حتی ظاهر نیل قدیم مشخصا اصالت بیشتری داره و مشهوده ژاپنی زاده است متاسفانه در نسل جدید چاشنی چراغ های عقب بیشتر منو بیهد چینی ها می اندازه

  2. واسه ایران اگه همون ۱.۶ رو توربو کنند ، خوبه!
    اگه نمیشه ، همون ۱.۴ توربو !
    و 4WD باشه بهتره!‌ هر چند کراس‌اور های پرفروش بازار ایران فعلا FDW هستند!

  3. همه دنیا به سمت موتورهای کم حجم و کم مصرف و پاک پیش میره ولی ما ایرانیها به دلیل ارزانی سوخت دنبال شتاب و قدرتیم وبه خودروهای شرقی گیر میدیم که چرا قدرتشون کمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا