آمار کیفی آذرماه اعلام شد; ثبات کیفی تولیدات داخلی

یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵

آمار کیفی آذرماه اعلام شد; ثبات کیفی تولیدات داخلی

جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی حکایت از آن دارد که محصولات تولیدی خودروسازان کشور طی آذرماه سال جاری نسبت به ماه گذشته افت‌و‌خیزی در کیفیت نداشته و خودروهای تولیدی ثبات کیفی خود را حفظ کرده‌اند.در این گزارش که روز گذشته از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شد، 33 خودروی تولیدی و مونتاژ داخل، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و با توجه به رده قیمتی‌شان، در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند. بر این اساس، خودروهای موردنظر در گروه‌های قیمتی بالای 100 میلیون تومان، 75 تا100 میلیون تومان، 50 تا 75 میلیون تومان، 25 تا 50 میلیون تومان و زیر 25 میلیون تومان گروه‌بندی شده و معادل شرایط کیفی‌شان، «ستاره» کسب کرده‌اند. در روشی که این شرکت برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، هر محصولی بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کند.

بر این ‌اساس، اخذ یک ستاره، نشان دهنده حداقل کیفیت یک خودرو است و هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، به معنای آن است که آن خودرو از سطح کیفی بهتری برخوردار است. براساس این گزارش از بین 33 خودرویی که مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، تنها دو خودرو چهار ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند؛ بنابراین 6 درصد از خودروهای یاد شده توانستند به کیفیت ایده آل دست یابند.از سوی دیگر 10 خودرو سه ستاره کیفی را به‌دست آورده‌اند. این به معنای آن است که 30 درصد خودروها، کیفیت متوسطی را دارا هستند. در این بین، 7 خودرو نیز 2 ستاره کیفی را به‌دست آوردند. به‌عبارت بهتر 2/ 21 درصد خودروها نیز دارای کیفیت حداقلی هستند، اما قابل تامل‌ترین بخش این گزارش آن است که 14 خودرو تنها یک ستاره کیفیت را دریافت کرده‌اند که این نشان می‌دهد نزدیک به 43 درصد خودروها دارای کیفیت پایین هستند. همچنین طبق این گزارش هیچ خودروی داخلی موفق به کسب پنج ستاره کیفی نشده است.

آن طور که شرکت بازرسی اعلام کرده، در گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان، که تنها دو عضو دارد، نیو مزدا3، چهار ستاره کیفی را دریافت کرده است. این خودرو که در بخش خصوصی خودروسازی کشور مونتاژ می‌شود، تغییرات کیفی را نسبت به ماه گذشته تجربه نکرده است. گرند ویتارای تولیدی در ایران‌خودرو خراسان نیز که دیگر عضو گروه موردنظر به‌شمار می‌رود، بدون تغییر کیفی خاصی نسبت به گزارش قبلی و با سه ستاره، در گروه بالای 100 میلیون تومانی‌ها جا خوش کرده است. اما در گروه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، کیاسراتو محصول مونتاژی سایپا توانسته با اخذ سه ستاره کیفی در صدر گروه بنشیند. بعد از کیا سراتو، با دو خودروی چینی مونتاژی تیگو 5 و آسا در این گروه روبه‌رو می‌شویم. در این بین، تیگو5 محصول شرکت مدیران خودرو دارای سه ستاره است و این یعنی در مقایسه با ماه گذشته تغییر خاصی نداشته است.همچنین آسا که در شرکت بهمن موتور به تولید می‌رسد، تنها دو ستاره کیفی را به خود می‌بیند که این موضوع نشان از عدم تغییر کیفی این خودرو نسبت به ماه گذشته دارد. jac-s5 محصول شرکت کرمان موتور که چهارمین خودروی این رده قیمتی است با دریافت دو ستاره تغییرات کیفی را نسبت به ماه پیش به خود ندیده است.

 

گروه دو ستاره‌ها

به گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها برویم، جایی که 5 عضو دارد و صدرنشین آن برلیانس H330 است. محصولی که در تولید 9 ماهه امسال روند صعودی را طی کرده و هم‌اکنون یکی از محصولات پر فروش گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید. این محصول که در شرکت پارس خودرو تولید می‌شود در گزارش آذرماه دو ستاره کیفی به‌دست آورده و این یعنی در مقایسه با گزارش قبلی تغییر خاصی را به خود ندیده است.دیگر عضو این گروه اما Jac-J5 نام دارد که در شرکت کرمان موتور به مونتاژ می‌رسد. طبق آمار کیفی، این محصول تنها دو ستاره کیفی را طی ارزیابی آذرماه به‌دست آورده است که در مقایسه با ماه گذشته نیز تغییر خاصی را به خود ندیده است. آریو دیگر محصول چینی گروه خودروسازی سایپا نیز که در سایت بن‌رو مونتاژ می‌شود با دریافت دو ستاره سومین خودروی گروه مذکور است. اما گروه 50 تا 75 میلیون تومانی دو عضو چینی دیگر نیز به خود می‌بیند، ام‌وی‌ام 550 که در شرکت مدیران خودرو مونتاژ می‌شود تنها یک ستاره کیفی را در ارزیابی کیفیت آذرماه خودروهای تولید داخل به خود اختصاص داده است.لیفان X60 نیز که در شرکت کرمان موتور به تولید می‌رسد تنها یک ستاره کیفی در ارزیابی آذرماه به خود اختصاص داده است و در قعر جدول این گروه جای گرفته است. این خودرو نیز مانند جک در کرمان موتور مونتاژ می‌شود و محصولی شاسی‌بلند به حساب می‌آید.

 

متوسط‌های رو به پایین

اما نگاهی به شلوغ‌ترین گروه یعنی خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان که 17 خودرو را در خود جا داده است بیندازیم. در این گروه که بیشتر خودروهای داخلی و البته چینی جمع هستند، با یک محصول چهار ستاره به نام رنو ساندرو روبه‌رو می‌شویم و باقی خودروها نیز سه، دو یا تک‌ستاره‌اند. براساس گزارش شرکت ‌بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، رنو ساندرو به‌عنوان صدرنشین این گروه، توانسته در ارزیابی آذرماه چهار ستاره کیفی را از آن خود کند. ساندرو که به‌نوعی مدل‌هاچ‌بک تندر-90 به‌شمار می‌رود، هم‌اکنون در چهار مدل (ساندرو معمولی دنده‌ای، ساندرو معمولی اتومات، ساندرو استپ وی دنده‌ای و ساندرو استپ وی اتومات) در پارس‌خودرو به تولید می‌رسد. این محصول در مقایسه با گزارش ماه گذشته تغییر خاصی را به خود ندیده است.

از ساندرو که بگذریم، تندر-90‌ها در چهار مدل اتومات، E2، پارس تندر و تندر ایران‌خودرو، در گروه 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها جا ‌خوش کرده و تمامی آنها نیز سه ستاره کیفی را به‌دست آورده‌اند. در این بین، ایران‌خودرو علاوه‌‌بر تندر معمولی، مدل اتومات این محصول را نیز تولید می‌کند و پارس‌خودرو نیز به جز مدل E2 معمولی، پارس تندر را نیز به تولید می‌رساند. هیچ کدام از تندرها در مقایسه با گزارش کیفی ماه گذشته، تغییری را از جنبه کسب ستاره به خود نمی‌بینند. بعد از تندرها، رانا محصول شرکت ایران‌خودرو با دریافت سه ستاره کیفی توانسته در رده ششم جدول قرار بگیرد. رانا که محصول ملی ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود و با وجود آنکه کیفیت متوسطی در ارزیابی‌های صورت گرفته توسط شرکت بازرسی و کیفیت دارد، اما همچنان آماری نزولی در تولید دارد. کیفیت این خودرو نیز در مقایسه با گزارش ماه گذشته تغییراتی را به خود ندیده است.

بعد از رانا، پژو 206 اس‌دی و پژو 206 به ترتیب با دریافت سه ستاره در مقام هفتم و هشتم جا خوش کرده‌اند. خودروهایی که در گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها آخرین خودروهای دارای سه ستاره کیفی به حساب می‌آیند. این دو خودرو نیز در مقایسه با ماه پیش تغییرات کیفی را به خود ندیده‌اند. این دو محصول به عکس رانا از تیراژ بالایی برخوردار بوده و جزو سه محصول پرتیراژ و پر‌فروش ایران‌خودرو به‌شمار می‌روند.در گروه موردنظر اما ام‌وی‌ام جدید 315 و دنا تنها خودروهای دو ستاره به حساب می‌آیند که در مقایسه با گزارش قبلی تغییری از جنبه کسب ستاره نداشته‌اند. در این بین، دنا به‌عنوان محصول ملی ایران‌خودرو معمولا بیش از دو‌ستاره کیفی کسب نمی‌کند و ام‌وی‌ام 315 نیز به همین شکل. ام‌وی‌ام 315 محصولی چینی است که در مدیران خودرو مونتاژ می‌شود. سایر خودروهای این گروه شامل پژو 405 ایران‌خودرو خراسان، پژو پارس ایران‌خودرو، سمند تولید شده در ایران‌خودرو تبریز، پژو پارس تولیدی در سایت مازندران و فارس، ام‌وی‌ام 110 و تیبا 2 همه تنها یک ستاره کیفی دارند و تغییر خاصی نیز نسبت به گزارش قبلی شرکت بازرسی و کیفیت نداشته‌اند.

 

ارزیابی کیفی زیر 25 میلیونی‌ها

اما خودروهای زیر 25 میلیون تومان یا همان دسته ارزان‌قیمت‌ها که 5 عضو را در خود جای داده است نیز نسبت به ماه گذشته تغییر کیفی خاصی را به خود ندیده است. در این گروه، تیبای تولیدی در سایپای کاشان در رده نخست این جدول قرار دارد. خودرویی که نسبت به ماه گذشته تغییرات کیفی را به خود ندیده است. بعد از تیبا، پراید 131 سایپا با دریافت یک ستاره کیفی در رتبه دوم جای گرفته است. پراید 131 البته در پارس‌خودرو نیز مونتاژ می‌شود که طبق رده‌بندی اعلامی از سوی شرکت بازرسی، این محصول در جایگاه آخر گروه ارزان‌قیمت‌ها جا خوش کرده است. دیگر مدل پراید یعنی 132 نیز در حالی جایگاه سوم جدول را به خود اختصاص داده که مانند هم گروه‌هایش فقط یک ستاره کیفی دارد. همچنین پراید 111 نیز که محصولی‌هاچ‌بک به‌شمار می‌رود و در سایپا کاشان تولید می‌شود، فقط یک ستاره دارد و رده چهارم گروه خودروهای زیر 25 میلیون تومان جا گرفته است. مدل‌های مختلف پراید در حالی رتبه پایینی در گزارش کیفیت دارند که از تولید و فروش خوبی در بازار داخل برخوردار هستند. کارشناسان عمده‌ترین دلیل اقبال این خودروها از سوی مشتریان را قیمت پایین آنها عنوان می‌کنند.


بدون دیدگاه