اخباراخبار داخلی

خودروهاي تازه از شرق آسيا مي‌آيند

ازار توليد خودرو وارد فاز جديد شده است. آغاز سال ٢٠١٧ براي خودرويي‌ها نشان از شروع همكاري‌ها وبه ثمر نشستن مذاكراتي است كه به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ١٩ قرارداد خودرويي را در كارنامه بخش دولتي و بخش خصوصي توليد‌كننده خودرو ثبت مي‌كند. به اين ترتيب بايد چشم انتظار به ثمر نشستن ميوه برجامي بود كه در بخش خودرويي باشيم ميوه‌اي كه با تردد و توليد خودروهاي متنوع و با كيفيت همراه است.
تاكنون خودروسازهاي داخلي و البته بخش خصوصي قراردادهايي را با پيش‌شرط استفاده از توان توليد داخلي، انتقال تكنولوژي و البته صادرات ٣٠ درصدي با خودروسازان اروپايي و آسيايي امضا كرده‌اند و خبرها حكايت از انعقاد قراردادهاي جديدي دارد كه مي‌تواند بازارخودروهاي توليدي ايران را به لحاظ تنوع گسترده‌تر از قبل كند. اما نكته‌اي كه قابل توجه است تغيير توجه و درخواست براي خودروهاي شاسي‌بلند و كراووس اور در بازار داخلي است گويا بازار داخل ايران نيز همچون ساير بازار‌هاي دنيا در حال تبعيت از يك تنوع جديد خودرويي است به گونه‌اي كه هم در خيابان‌هاي شهرهاي مختلف كشور و هم در فروشگاه‌ها، نمايندگي‌ها و حتي نمايشگاه‌هاي خودرويي چيزي كه بيش از هميشه مورد توجه و بازديد مردم قرار مي‌گيرد؛ خودروهاي كراووس اور و شاسي بلند است. اين روال حتي موجب شده است تا در نمايشگاه‌هايي كه در شهرهاي مختلف برگزار مي‌شود نيز توجه خاص به اين خودروها به وضوح به چشم آيد. نيم‌نگاهي به يكي دو نمايشگاه اخير نيز اين تغيير و تنوع خريد مردم را تاييد مي‌كند گويا حتي بيشترين بازديد مردمي نيز از خودروهايي است كه كمي نسبت به سواري‌هاي متنوع‌تر از ارتفاع بيشتري برخوردار هستند. استقبالي كه به واسطه تخفيفات خاص نمايشگاهي هم به تعداد بازديدكننده‌ها مي‌افزايد ولو اينكه فضاي نمايشگاهي اختصاص يافته فضاي كوچكي باشد.

در روزهاي گذشته اين امر دقيقا در فضاي محدود نمايشگاه خودروي اصفهان نيز به خوبي مشهود بود هر چند كه مسوولان شهر اصفهان قصد دارند نمايشگاه اصفهان را به فضاي بزرگ‌تري انتقال دهند اما همچنان در فضاي قديمي ميزبان حضور برندهاي خودرويي بودند تا با فروش‌هاي ويژه دهه فجر و نمايشگاهي بازار خودرويي اين شهر را تغيير دهند. حضوري كه با تنوع خاص خودروسازان داخلي و خارجي همراه شده است. پيش از اين و در سال‌هاي قبل از اجراي برجام به واسطه تحريم‌هاي غربي خودروسازان داخلي تنها با برند‌هاي چيني همكاري مي‌كردند و تنوع خودروهاي چيني رونمايي شده در نمايشگاه‌هاي خودرويي چيزي بود كه بيش از هر چيزي به رخ كشيده مي‌شد اما بعد از برجام هر چند كه هنوز ميوه برجام خودرويي به ثمر ننشسته و حداقل در بخش توليد اتفاق خاصي نيفتاده است اما نيم نگاهي به حاضران در نمايشگاه‌هاي خودرويي در شهرهاي مختلف نشان مي‌دهد كه روزهاي خوش صنعت خودرو بدون حضور برندهاي بي‌كيفيت آغاز شده است و مي‌توان به روزهاي آينده اميدوارتر بود.
شايد اين همان دليلي است كه موجب مي‌شود تا اتاق بازرگاني و شهرداري به عنوان سهامداران دست به ساخت فاز نمايشگاهي با اعتبار ١٥٠ ميليارد تومان بزنند و قصد كنند تا براي نمايشگاه سال آينده خودرويي فضايي بيشتر را در اختيار توليدكنندگان و وارد‌كنند‌گان خودرويي بگذارند. به نظر مي‌رسد بنا به گفته مصطفي حسيني، مجري پروژه نمايشگاه بين‌المللي، فاز اول پروژه نمايشگاهي در صورت تامين مالي به موقع تا نيمه اول سال ٩٦ به بهره‌برداري برسد. نمايشگاهي كه كلنگ احداث آن در شهريور ٩٤، همزمان با هفته دولت توسط وزير امور خارجه كلنگ زده شده و با آغاز عمليات اجرايي آن از آذر‌ماه سال گذشته تاكنون بيشتر از ٥٠ درصد پيشرفت فيزيكي را تجربه كرده است. بنا به گفته وي، اين پروژه در ٢ فاز تعريف شده است، فاز نخست اين نمايشگاه در مساحت ٢١ هزار و ٥٠٠ متر مربع و مطابق با آخرين مدل‌هاي نمايشگاهي دنيا احداث مي‌شود و اجراي اين پروژه در اصفهان، شاهراه افزايش توليد، صنعت و تجارت خواهد بود.

تنوع خودرويي در بازار نمايشگاهي

نيم نگاهي به حاضران در نمايشگاه‌هاي اخير و البته تنوع بازار خودرويي كشور نشان مي‌دهد كه برندهاي كره‌اي، فرانسوي و ژاپني در كنار خودروسازان داخلي جزو پر مخاطب‌ترين برندهايي هستند كه اين روزها مورد استقبال خاص قرار مي‌گيرند موضوعي كه در آمار فروش خودروسازان به وضوح قابل رويت است. به گونه‌اي كه هم توليد‌كنندگان داخلي و هم وارد‌كننده‌ها و مشترك‌سازان از آمارهاي دو برابري و سه برابري فروش‌شان در ١٠ ماهه گذشته در سال جاري خبر مي‌دهند و رونمايي از خودروهاي مختلف را نيز در همين دسته قرار مي‌دهند و اعلام مي‌كنند كه به جهت نياز بازار براي ورود خودروهاي جديد و تنوع بيشتر ورود محصولات جديدشان از استقبال خوبي برخوردار بوده و توانسته است سبد متنوع‌تري را ارايه كنند. در نمايشگاه اصفهان آبي پوشان و نارنجي پوشان جاده مخصوص هم توانستند در گردونه رقابت با وارد‌كنند‌گان و خصوصي‌ها خوش بدرخشند و آمارها حكايت از توجه خاص اصفهاني‌ها به نمايش محصولات سيتروئن C٤، سيتروئن C٦، چانگان، بريليانس و ساندرو استپ وي از محصولات نارنجي پوشان و نمايش چهار محصول جديد تندر٩٠ اتوماتيك پلاس (فيس ليفت)، هايما اس ٧ اتوماتيك توربوشارژ، سوزوكي گرند ويتارا اتوماتيك فيس ليفت آپشن و پژوi ٢٠٧ توانسته‌اند اصفهاني‌ها را به سمت خريد‌هاي جديد و ويژه ترغيب كنند. البته در اين بازه نبايد از خودنمايي برندهاي چيني موفق، كره‌اي‌ها و ژاپني‌ها مغرور نيز گذشت كه به خوبي توانستند اصفهاني‌هاي محتاط را به خود جلب كنند. و كار را به جايي برسانند كه برند ژاپني از عرضه محصولات جديدش تا عيد خبر بدهد و اعلام كند كه دو محصول شاسي بلند جديد با برند ميتسوبيشي طي نيمه اول و دوم سال ٩٦ رونمايي و به بازار ايران مي‌آيند.
در عين حال از آنجايي كه مشتريان به دنبال تنوع و دريافت تسهيلات خاص از خودروسازان هستند به نظر مي‌رسيد كه اصفهاني‌ها هم خواهان تخفيف و تسهيلات بلندمدت براي خريد خودرو باشند اما حميد نيلي، فعال بازار خودرو در زمينه بازار خودروي اصفهان و سليقه عمومي مردم اين شهر در خريد خودرو نكته قابل توجهي را مي‌گويد: «مردم اين شهر ديرتر از شهرهاي ديگر به خودروهاي جديد اطمينان مي‌كنند و ترجيح مي‌دهند از خودروهايي كه پيش‌تر امتحان خود را پس داده‌اند خريد كنند و اين مساله را در آمار فروش خودروهاي مختلف مي‌بينيم.

شرايط متنوع خريد بيشترين تاثير را در استقبال از خودروها دارد. اما بيشترين استقبال مردم از خريد خودروهاي اقساطي است و برخلاف فروش اقساطي، اصفهاني‌ها از طرح‌هاي پيش‌فروش استقبال نمي‌كنند. »شايد به همين جهت است برند ژاپني موفق در ايران با تخفيف ٥ تا ١٠ ميليون توماني روي شرايط نقدي سعي كرده است تا اصفهاني‌ها را متقاعد به خريد خودروهاي خود كند، البته اين در كنار تخفيف يك درصدي روي قيمت پايه محصولات در هر دو طرح فروش نقدي و اقساطي موجب شده تا مدل‌هاي لنسر، ASX و اوتلندر شامل تخفيف ٥ تا ١٠ ميليون توماني مي‌شود. در عين حال ديگر رقيب ژاپني تازه وارد به بازار ايران هم براي اينكه در بازار رقابت از ديگر رقبا غافل نماند اعلام كرده است كه در شرايط فروش ايكس-تريل هيچ هزينه اضافه‌اي از مشتريان دريافت نمي‌كنيم.

به اين ترتيب با خبرهاي ديگري كه از بدنه اين نمايشگاه منتشر شده است به نظر مي‌رسد تا دو ماه آينده و هفته‌هاي پاياني سال بازار خودرويي كشور شاهد تنوع بيشتري از خودروهاي وارداتي باشند. اين در شرايطي است كه آبي پوشان و نارنجي پوشان نيز بايد طبق قرارداد خودروهاي قرارداد بسته را تا پايان سال عرضه و به فروش برسانند تا ميوه برجام در بخش خودرويي رسما محقق شود.

5 دیدگاه

  1. دوستان اصفهانی که رفته بودن نمایشگاه آیا کسی میدونه چانگان ها و سیتروئن جدیدا کی قراره به بازار عرضه شه و قیمتش گفته شد تو نمایشگاه یا نه؟

  2. خيلي برام جالبه!!!
    تو سايت مجاور كه گزارش همين نمايشگاه رو گذاشته بود،اون دوست عشق سراتو مون كه معرف همه هستند كامنت گزاشته بودند كه من خودم نمايشگاه رو رفتم و اصلا كسي سمت c4 و c6
    و برايانسو ساير خودروها نميرفتند و اصلا ازشون استقبال نشد ولي استقبال از سراتو انقدر بالا بود كه سريعا ظرفيتش تا شهريور سال آينده پر شد.
    در صورتي كه نويسنده اين مقاله خبر از استقبال از خودروهاي جديد هايما و ويتارا و برليانس و ٢٠٧ داده اند و خبري از استقبال انچنان پر شور و هيجان و سر ودست شكستن براي سراتو و تو صف ايستادن براي اين خودرو نبوده!!
    قطعا صحبتهاي نويسنده عزيز اين مقاله بسيار بسيار معتبرتر و قابل استنادتر از حرفاي اون دوست هستش.
    حالا سوال اينجاست كه ايشون واقعا و با چه اهدافي اينگونه در تمامي تاپيكها نظرات دور از واقع ميدهند و جنجال به پا كرده و اينچنين به سلايق ديگران توهين ميكنند.و اينگونه سراتو سايپايي رو فضل الهي ميدونند و حتي از عبارت اتاق بسيار بزرگ و فراخ و شتاب مثال زدني در مورد سراتو سايپا استفاده ميكنند!!!!آخه اتاق فراخ؟؟؟؟اتاق سراتو از ٤٠٥ گوچكتره اونوقت كجاش فراخه؟؟؟؟شتاب مثال زدني؟؟؟؟؟؟!!!!!
    ايشون مدام ديگران رو با وقاحت جيره بگير چينيها و ام جي و موتجب بگير خودروسازان خطاب ميكنند درصورتي كه من بر اين عقيده هستم كه اتفاقا ايشون نه تنها مواجب بگير جايي نيستند بلكه فقط در آرزوي تبديل ريوشون به سراتو هستند كه اميدوارم تبديل به واقعيت بشه بلكه دست از اين رفتار بچه گانه بردارند
    جديدا هم كه جمله (محلي از اعراب ندارد!!!) را ياد گرفتند و مدام اين جمله را به كار ميبرند !!!!

    1. تمام سایت ها پرکرده از این تمجیدها از به قول خودش کیاهیوندا..!!
      یه در میون هم گیر میده به ام جی!!!
      شاید فکر میکنه ام جی شوهر ننه کیاست!!!!

  3. با سلام خدمت دوستان. من ساکن اصفهان هستم و دو شب به نمایشگاه خودرو اصفهان رفتم. نمایشگاه خیلی شلوغ بود و مردم استقبال خوبی داشتن. خودم طرفدار میتسوبیشی هستم ولی الان کرولا داریم. در نمایشگاه از بخش هیوندای i20, نیسان، سیتروئن c4-c6, و h30 cross، رنو کپچر، جک s5، سانگ یانگ تیوولی، میتسو asx, و mvm x22 استقبال فوق العاده بود بعضا ماشین به سختی دیده میشد. در مورد شرایط فروش سیتروئن در نمایشگاه گفتن که c4 از ماه آینده پیش فروشش با قیمت ۱۳۰م شروع میشه و c6 از سال آینده فروشش شروع میشه و قیمتش حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰م هستش. از نظر کیفیت و راحتی صندلی و آپشن به نظرم سیتروئن فوق العاده بود. در کل در نمایشگاه بخش mg و mvm و برلیانس نسبتا خلوت تر بود. در خصوص ویتارا فیس لیفت هم سوال شده بود که باید بگم نسبت به کلاس۸ فقط رینگ ها و سپر جلو رو تغییر دادن زه استیل و روکش صندلی چرمی اضافه شده و در باقی موارد تفاوتی با نسخه قبل نداره. سوالی داشتین خوشحال میشم جواب بدم. با تشکر از سایت خوب dande6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا