اخباردانش خودرویی

آیا باید موتور خودرو را گرم کرد؟

بسیاری عقیده دارند که  موتور خودرو می بایستی تحت فشار گرم شود و عده ای دیگر نیز عقیده دارند که می بایستی تا رسیدن آن به درجه حرارت ایده آل فرصت داد. اما کدام واقعا درست است؟

یک کانال مهندسی معروف Engrneering Explained بر روی یوتیوب تلاش کرده تا این مسئله را توضیح دهد و اطلاعات درستی را در مورد آن ارائه نماید. برای اثبات ادعاهای مطرح شده در این طرح از دوربین های حرارتی استفاده شده تا نحوه گرم شدن موتور در مقاطع مختلف به تصویر کشیده شود. همچنین دوربین های فوق میزان گرمایش هوای ورودی و سامانه خنک سازی موتور را در سرعت های مختلف بررسی کرده اند. در این ویدئو تلاش شده تا به زبانی ساده جزئیات فوق به تصویر کشیده شود تا افراد عادی نیز امکان فهمش را داشته باشند.

همه ما از اهمیت حیاتی روغن برای موتور خودرو آگاه هستیم ولی تنها  عده ای از ما از چگونگی ایفای نقش آن در گرمایش موتور در فصول گرم و سرد آگاه هستیم. برای مثال طبق اعلام انجمن مهندسین خودرو، حتی یک روغن OW صفر وات نیز در درجه حرارت منفی 400 درجه سلسیوس فعالیت می کند.

لذا به نظر کارشناسان این ویدئو بهتر است در حالت خلاص یک یا دو دقیقه به موتور فرصت داد تا گرم شود. در واقع بهتر است موتور را روشن کرده، سراغ یخ زدایی و برف زدایی شیشه های بدنه بروید و به خودرو امکان رسیدن به درجه حرارت ایده آل را بدهید.

6 دیدگاه

  1. تو دفترچه راهنمای بیشتر خودروها نوشته شده که پس از روشن کردن باید راه افتاد و با سرعت کم ادامه داد و درجا نباید گرم کرد!!!
    چون مایعات بهتر و سریع، روان میشن.
    دیده شده برخی هم چند بار پدال گاز رو فشار میدن که خودرو جیغ میزنه?

  2. پایینترین دمای موجود در کل جهان آفرینش صفر مطلق یا همان -273 درجه هست که حرکت الکترونها تقریبا صفر میشه. حال شما میگی -400 درجه!!! در این دنیا و کل سیارات و کهکشانها که ممکن نیست، شاید در دنیای آخرت قوانین فیزیک تغییر کنه!

  3. باسلام خدمت دوستان بهتر است بعداز حدودا دو.دقیقه (در هوای سرد )با سرعت کم حرکت کنید تا گیر بکس هم به همراه موتور گرم بشود ودر مورد روغن هم (چون مسئول روانکاری وهیدرولیک هستم) هر روغن نقطه ریزش در دمای پایین دارد که بعد از اون روغن توانایی روانکاری رو ندارد که در روغنهای مختلف متفاوت است معمولا بین 10_تا30 _ودر مناطقی که سردسیر است در زمستان بهتر است از روغنهای پایه سنتتیک استفاده شود که بهتر میتونه به روانکاری موتور کمک کنه.مثلا روغن پایه سنتتیک 5w40 با API:SGبه بالا(حروف بعد از sاز Gبه بعد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا