اخباراخبار داخلی

مدیرعامل سایپا: سیتروئن می‌آید، کیا نه

مدیرعامل سایپا سرانجام به برخی ابهامات در مورد همکاری‌های خارجی این شرکت پاسخ داد تا مشخص شود نارنجی‌های جاده مخصوص با سیتروئن شراکت خواهند داشت، اما همکاری آنها با کیاموتورز کره منتفی است.

یکی از ابهامات بزرگ در مورد سایپا، به مشارکت با سیتروئن فرانسه برمی‌گردد، شرکتی که هنوز مشخص نیست اصلا با سایپایی‌ها قراردادی امضا کرده یا نه. با وجود آنکه گمان می‌رفت سایپا و سیتروئن در پاییز امسال و در جریان سفر کارلوس تابارس، مدیرعامل پژوسیتروئن به ایران، قرارداد مشارکت‌شان را امضا کرده‌اند، گفته می‌شود دو شرکت با چالش‌هایی جدی بر سر همکاری مشترک مواجه اند. به گفته برخی منابع آگاه، ظاهرا سیتروئن چندان به‌دنبال انتقال تکنولوژی نبوده و این موضوع به مانعی جدی بر سر راه شراکت با سایپا تبدیل شده است. با این حال، آن‌طور که مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا عنوان کرده، اولین محصول مشترک میان این دو خودروساز، اواخر سال 2017 میلادی (زمستان 97) راهی بازار داخل خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرده به‌زودی نقل‌و‌انتقال سهام سایپا کاشان به سیتروئن (به‌عنوان بخشی از قرارداد) انجام خواهد شد. جمالی اما در مورد کیاموتورز نیز عنوان کرده همکاری با این شرکت با توجه به سیاست‌های تعیین شده از سوی وزارت صنعت مبنی‌بر الزام سرمایه‌گذاری در ایران، منتفی شده است.

7 دیدگاه

  1. آقای زنگنه و خالدی و سایر دوستان یه سوال دارم: چه طور کیا موتورز از سال 93 ( 2014 ) که اوج تحریم ها بود و هنوز برجام امضا نشده بود مونتاژ سراتو رو تو سایپا آغاز کرد و شامل تحریم های آمریکا نشد ولی کمپانی نیسان با وجود اینکه حدود یک سال از برجام گذشته هنوز هم در مورد حضور در بازار ایران تردید داره؟ اگه دلیل نیسان اینه که مورد خشم و غضب آمریکا قرار نگیره و بازار پر فروشش تو خاک ایالت متحده رو از دست بده خب کیا هم بازار پر فروشی تو آمریکا داره و دیدین که حتی در اوج تحریم ها هم به ایران قطعه سراتو داد و آمریکا هم تحریمش نکرد.اگه کسی میتونه جوابمو بده ممنون میشم

    1. سلام

      به نظر نمیاد عدم حضور نیسان در ایران به تحریم ها ارتباطی داشته باشه تحریم های خودروسازی خیلی زود رفع شدن و آنچه که الان داریم می بینیم ورود خودروسازانی مانند فولکس واگن هستند که در آمریکا فروش دارند ضمن آنکه هیوندای مرسدس بنز و برخی برندهای دیگر هم وارد شده اند یا در حال ورود هستند. همانطور که ملاحظه میکنید کیا موتورز هم با وجود آنکه در اوج تحریم ها به ایران آمد گفته شده در ایران نمی ماند بخشی از آن به دلیل قوانین جدید انتقال تکنولوژی است که برخی شرکت ها تمایلی به آن ندارند. بخشی دیگر به خود کمپانی در مورد تولید و همکاری بستگی دارد، البته عدم حضور نیسان در ایران قطعی نیست و ممکن است در حال ارزیابی شرایط پسابرجامی باشد. باید صبر کرد و دید به هر حال این شرایط و برگشت به حالت سابق ممکن است زمان بر باشد.

  2. با این اوضاع خراب سیاست خارجی بعید میدونم شرکتی در ایران همکاری بکنه.مرگ بر امریکا!

    1. وقتی همه تعهدات رو انجام بدی و هیچ تضمینی نگیری ، امریکا میزنه زیر تعهدش!
      مثل دوران خاتمی و قرارداد سعد آباد!

  3. خدا رو شكر خيالم راحت شد كيا وارداتي بياد خيلي بهتره نهايت مي خوان از سر ته ماشين بزنند يكي دو ميليون ارزونتر بدن بعد جلوي واردات ازاد هم سنگ بندازند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا