اخباراخبار داخلی

تشویق سوئد به سرمایه گذاری در صنعت خودرو ایران

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت :همکاریهای ایران و سوئد دربخشها صنعتی و بانکی گسترش می یابد.

منصور معظمی در حاشیه نشست مشترک با هیات نمایندگان اقتصاد و بازرگانی ، سوئد افزود : سفر نخست وزیر و وزرا سوئد در این مقطع و باتوجه به غوغاسالاری برخی از کشورها حاکی از اهمیت و علاقمندی سوئد به توسعه روابط و کار با ایران است .

وی ادامه داد: سوابق کاری بین دوکشور به بیش از 100 سال قبل برمی گردد و بسیاری از شرکتهای سوئدی در ایران فعال هستند و ما هم در ایدرو بعد از برجام بدنبال استفاده از فرصت های فراهم شده ، هستیم.

وی گفت : در بخش خودرو با سوئدی ها همکاری طولانی داریم و امیدواریم در مذاکرات انها را به سرمایه گذاری تشویق کنیم ، در همه مذاکرات با شرکای خارجی و دیگر کشورها بر این موضوع تاکید داریم که ایران صرفا نمی خواهد بازار صادراتی انها باشد و سوئدی ها یا هر کشور دیگری اگر قصد همکاری با ایران را دارند باید این همکاری طولانی مدت و مشارکتی باشد.

معظمی افزود : در یک سال اخیر از اجرایی شدن برجام تاکنون از مجموع 19 پیش قرارداد (ام او یو) منعقد شده 7 مورد به قرارداد منجر شده است ضمن اینکه تا پایان سال هم 2 پیش قرارداد دیگر نهایی خواهد شد.

رئیس ایدرو گفت : در حالی که باید به مسائل بین الملل توجه داشته باشیم باید کار خودمان را انجام دهیم ، در مسائل بازرگانی در صورت مذاکره درست و برد – برد می توانیم موفق باشیم ، سوئد کشوری است که فرصت های زیادی برای کار با ما دارد و ترکیب هیئت حاکی از این است که به دنبال کار جدی با ایران هستند و تشکیل دفتر تجاری سوئد در ایرن به معنی تصمیم جدی برای توسعه روابط اقتصادی است.

وی افزود : هیات سوئدی قرار است در مدت اقامت در ایران چند توافقنامه با بخش های مختلف امضا کند که یکی از این تفاهمنامه ها بین یکی از شرکتهای ایدرو با یکی از شرکتهای سوئدی برای مشارکت در مناقصه بزرگ خط لوله 600 کیلومتری مربوط به شرکت ملی نفت ایران است.

معظمی گفت : شرکت خودروسازی ولوو سوئد با یکی از شرکتهای خودروسازی خصوصی ایران همکاری طولانی دارد و باتوجه به گران بودن خودروهای سواری درحال مذاکره برای تولید خودروهایی هستیم که توان خرید در داخل باشد ، هر چند نیاز ما در تولید خودروهای سنگین نسبت به سواری بسیار بیشتر است.

وی افزود : جامعه ایرانی های مقیم سوئد حدود 110 هزار نفر هستند که عمدتا تحصیل کرده و دارای توانمندی های بالایی هستند و این فرصتی برای دوکشور است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا