اسلایدرنگاه

کلاه برداری در روز روشن

این روزها بازار خودروها اعم از وارداتی و شرکتی و داخلی دستخوش بحران است، بحران قیمت تمام شده و قیمت فروش. مشتریان منتظر کاهش قیمت فروش هستند و واردکنندگان شرکتی ناتوان از کاهش. در میان سود جویی جدیدی که در سالهای گذشته وجود داشته بسیار پر رنگ شده است.

خودروهای دستکاری شده وارداتی که از عمدتا از عراق و امارات وارد می شوند و به جای خودروهای فول به فروش می رسند.

یک بررسی اجمالی در آگهی ها نشاندهنده همین موضوع است، عنواینی مانند خودرو فول دو ایربگ یا حتی تک ایربگ عناوینی است که این روزها در آگهی ها بسیار به چشم می خورد. جالب این است که گویا هیچ نظارتی در حوزه واردات و گمرک و حتی شماره گذاری این خودروها وجود ندارد. در حالی که خودروهای داخلی مانند ال 90 به علت تک ایربگ بودن مجوز شماره گذاری ندارد خودروها وارداتی غیر شرکتی بازار را قبضه کرده اند در حالی که اصلا خودروهای استانداردی به حساب نمی آید  و حتی این احتمال وجود دارد که این خودروها به صورت کارکرده خریداری شده باشند و بعد از اعمال تغییراتی به عنوان خودرو نو به مشتریان خوش خیال که رویای خریدی مناسب را در سر دارند، فروخته شوند.

236

این در حالی است که در صدور مجوز شماره گذاری و وارداتی برای شرکتهای دارای نمایندگی سخت گیری بسیار شدیدی در جریان است ولی گویا هیچ نظارتی در واردات غیر شرکتی قرار نیست اتفاق بیافتد. این در حالی است که مشتریان بیچاره که گول آگهی های فریبنده وارد کنندگان متفرقه را می خورند و به زعم خود خودروهای دارای ایمنی بالا و استاندارد را با بهای نازل خریداری می کنند اما مشخص نیست جان سالم از یک تصادف احتمالی بدر ببرند.

1381575792138157588013815759921381576034

نکته تلخ تر اینکه اصولا مشخص نیست کدام نهاد و یا شخصی پاسخگوی این کلاه برداری است. سوالات زیادی در این بین وجود دارد که همچنان بی پاسخ است مانند اینکه چرا این خوردهای و با چه مجوزی ترخیص می شوند؟ چرا پلیس این خودروها را شماره می کند؟ چه کسی پاسخگوی خسارات جانی و مالی مشتریان فریب خورده است. این مشکل که قبلا در برند ژاپنی تویوتا خصوصا مدلهای شاسی بلند مانند لندکروز شایع بود به سایر خودروهای اروپایی و کره ای هم رسیده است و امروزه شاهد آگهی فروش اسپورتیج های هستیم که فقط تک ایربگ دارند و یا هیوندای النترای که ABSندارد، در حالی که پراید هم بدون این تجهیزات شماره نمی شود.

به هر صورت تا زمان پیگیری مسئولین مربوطه توصیه می شود مشتریان تنها از شرکتهای رسمی واردکننده خریداری کنند تا حداقل در صورت بروز خسارت شرکتی باشد که پاسخگوی آنها باشد.

شاید یادآوری ضرب المثل انگلیسی “اینقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم” خالی از لطف نباشد.

1 دیدگاه

  1. اتفاقا چون در حال ترخیص یدونه اسپورتیج می باشم متوجه شدم که اصولا خودرویی که کمتر از 2ایربگ داشته باشد استاندارد لازم را دریافت نمی کند و باید به کشور مبدا بازگردانده شود،حالا خدا میدونه اینها در مناطق بندری با چه ترفندی ترخیص و شماره گذاری می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا