اخباراسلایدربررسیدسته‌بندی نشده

اولین تجربه رانندگی با نیسان جوک اسپرت

بسیاری کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که خودروها روز به روز به یکدیگر شبیه تر می شوند و فشار سنگین رقابت از یک سو و قوانین سخت گیرانه زیست محیطی باعث شده اند تا میزان خلاقیت خودروسازان در ساخت محصولات تازه کاهش یابد.

شاهد این مدعا در نزدیکی طراحی بدنه بسیاری از خودروهای موجود در بازار به یکدیگر است، وضعیت به شکلی شده که از فاصله دور تشخیص خودروهای مختلف از یکدیگر بسیار مشکل به نظر می رسد و حتی در زمینه های فنی نیز (با توجه به قوانین ساخت و واردات خودرو در ایران) نزدیکی زیادی بین محصولات مختلف دیده می شود.

اما در چنین شرایطی نیسان با عرضه مدل جوک، تمامی معیارهای رایج در جهان خودروسازی را دگرگون کرد و موجی از شگفتی آفرید. در کمال تعجب گذشت زمان نیز نشان داد که ایده نیسان برای خلق جوک موفق بوده است و بسیاری افراد هستند که به خودروهای متفاوت و خلاف معمول علاقه نشان می دهند.

فروش جوک نه تنها در جهان رضایت بخش بوده است بلکه حتی در کشورمان نیز استقبال زیادی از این مدل ظرف سال های اخیر در مناطق آزاد صورت گرفته و در چند ماه های گذشته نیز شاهد فروش خوب جوک در منطقه اصلی ایران هستیم که به واسطه فعالیت شرکت جهان نوین آریا و واردات این خودرو اتفاق افتاده است.

اما در آخرین روزهای هفته گذشته فرصتی دست داد تا رانندگی با نیسان جوک اسپرت را تجربه کنیم. شرکت جهان نوین آریا به عنوان نمایندگی نیسان با هماهنگی و برج میلاد محوطه یکی از پارکینگ های این مجموعه را به محل تست درایو محصولات خود تبدیل کرده است و امکان رانندگی با جوک اسپرت را برای عموم علاقه مندان به وجود آورده است.

نیسان جوک خودرو چندان بزرگی نیست و حدود 4.2 متر طول، تقریبا اندازه یک هاچ بک شهری به نظر می آید، البته ارتفاع خودرو به راستی نسبت به سطح زمین زیاد است و جوک کاملا در نقش کراس اوور قرار می گیرد.

همانطور که بارها خوانده اید، واکنش های دو قطبی و کاملا متفاوتی نسبت به زیبایی یا زشتی طراحی نیسان جوک وجود دارد اما وقتی جوک را از نزدیک می بینید، شاید مقداری از عجایب این طرح کاسته شود و در جهت مقابل به تفاوت ها و جذابیت های جوک تمایل بیشتری نشان دهید، به هرحال می توان با قطعیت گفت که جوک از زاویه نگاه عادی و در شرایط نور محیط متفاوت از تصاویر رسمی و کاتالوگ ها به نظر می رسد.

جوک اسپرت به یک موتور 1.6 لیتری با قدرت 190 اسب بخار مجهز است و از این حیث می تواند در نقش یکی از سریعترین کراس اوور های موجود در کشور ظاهر شود.

در واقع اگر از مدل های گران قیمت بی ام و و لکسوس صرف نظر کنیم، جوک اسپرت گزینه تقریبا بی رقیب در سگمنت خودش خواهد بود و می تواند برای بسیاری از خودروهای گران قیمت تر از خود خط و نشان بکشد.

شتاب صفر تا صد جوک اسپرت با این موتور و گیربکس CVT اتوماتیک در محدوده 8 ثانیه اعلام شده است که یکی از بهترین رقم ها در میان کراس اوور هایی با قیمت کمتر از 300 میلیون تومان محسوب می شود و همین دلیل کافی است تا برای رانندگی با نیسان جوک اسپرت کمی هیجان داشته باشیم.

سواری

با نشستن در ردیف سرنشینان عقب نیسان جوک، خود را در فضایی نسبتا فشرده اما راحت خواهید یافت. البته فاصله محوری نیسان جوک چندان زیاد نیست و افراد بلند قد احتمالا با محدودیت های مربوط به جای پا و حتی جا سر مواجه می شوند، اما ابعاد پنجره ها مناسب است و نور خوبی به داخل کابین راه می یابد، همچنین دید نسبتا مناسبی نیز نسبت به جلو وجود دارد و کمبودی از این حیث دیده نمی شود.

 نیسان تعلیق نسبتا ساده ای را برای محور عقب جوک انتخاب کرده است و به همین دلیل ضربات ناشی از رد شدن از روی سرعت گیر ها با کیفیت خوبی به کابین راه می یابد، اما فارغ از این مشکل کیفیت کلی کابین، جایگذاری ادوات داخلی و…مناسب است و سرنشینان جلو که کمتر از کوبش ها بهره مند می شوند، دقایق بهتری را در کابین جوک می گذرانند.

پشت فرمان

فرمان نیسان جوک بسیار خوش دست و با ابعاد و زاویه مناسب طراحی شده و احساسی از تسلط و دقت را به راننده منتقل می کند، البته تنها گذشت چند دقیقه از شروع حرکت کافیست تا متوجه شوید که دقت و اطلاعات دریافتی از فرمان چندان بالا نیست و چابکی خودرو در مانور پذیری ها به واسطه یک موتور برقی اعمال می شود که واکنش های دقیقی را به راننده ارائه نمی دهد.

در مقابل شتاب نیسان جوک به راحتی می تواند این نقطه ضعف را جبران کند، به خصوص که گیربکس CVT نیز با نگه داشت موتور در بالاترین بازدهی ممکن، به بهبود شتاب گیری ثانویه یاری می رساند.

میزان صدای نفوذی از موتور به درون کابین بسیار مناسب است و به هیچ عنوان آزار دهنده نیست، البته به نظر می رسد که گیربکس از تحت فشار قرار دادن پیشرانه خودداری می کند و به همچین جهت حس آزار دهنده رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس CVT در مورد جوک اسپرت کمتر احساس می شود.

محوطه در نظر گرفته شده برای تست درایو نیسان جوک چندان بزرگ نیست اما شامل مسیری اسلالوم می شود، در ترمز گیری برای ورود به این مسیر متوجه عملکرد دقیق، نرم و قدرتمند ترمزهای جوک خواهید شد که با توان پیشرانه هماهنگی کامل دارد.

پیمودن مسیر مارپیچ (اسلالوم) نیز به لطف وجود انواع و اقسام سیستم های کنترل الکترونیکی چندان سخت نیست، اما نیسان جوک اسپرت از آن دست خودروهاست که می تواند با کمی شیطنت آدرنالین را به خون سرنشینان تزریق کند، محور عقب اندکی تمایل به بیش فرمانی از خود نشان می دهد و صدای جیغ تایرهای جلو در مانورهای سنگین شنیده می شود.

در نهایت باید گفت که هماهنگی خوبی بین عملکرد، مشخصات فنی و کاراکتر کلی نیسان جوک اسپرت وجود دارد و افرادی که خواهان یک خودرو اسپرت با قابلیت پیمایش خارج جاده ای و ظاهر یک کراس اوور هستند، از این انتخاب مسرور خواهند بود.

آن دسته از مشتریان که اهمیت چندانی به قابلیت های فنی و عملکردی خودرو نمی دهند و تنها شیفته ظاهر متفاوت و خاص جوک شده اند می توانند با پرداخت بهایی بسیار کمتر به سراغ نمونه های پایه نیسان جوک بروند که توسط جهان نوین آریا ارائه شده و مورد استقبال هم قرار گرفته اند.

گفتنی است که تست درایو نیسان جوک اسپرت برای چند ماه در پارکینگ شماره 3 مجموعه برج میلاد ادامه خواهد داشت و علاقه مندان می توانند با ثبت نام در وب سایت جهان نوین آریا و تغیین وقت دلخواه، نسبت به رانندگی با این خودرو اقدام کنند.

19 دیدگاه

  1. طراحي خيلي جالبي داره.من خيلي خوشم مياد ازش،يه جورايي خيلي خاصه.مثل پريوس
    تو كيش هم خيلي زياده.شايد بشه گفت پرتعداد ترين شاسي بلند همين نيسان جوك هستش

  2. من امروز رفتم خودرو رو تست کردم و با تشکر از شرکت وارد کننده( جهان نوین آریا) که این امکان رو فراهم کرده در محل مناسب و با نظم و وقت شناسی خوب
    نکات مثبت: هندلینگ خوب،شعاع گردش فرمان عالی- شتاب مناسب با توجه به وزن و قدرت انتطار بیشتر بود شاید بخاطر نوع گیریبکی cvt بود- ترمز خوب- فنربندی و نرمی مقبول- صدای کابین مقبول- ظاهر اسپرتی بیرون
    نکات منفی: تزینات داخلی نچدان با کیفیت – طراحی داخلی نچسب- فضای صندلی های عقب نامناسب- صندوق کم بسیار حجم- قیمت بالا خودرو
    به نطر بنده خودرو خوبیست ولی در کل در مدل هل غیر توربو(اسکای پک و پلاتنیوم) با توجه به قیمت و توان موتور و تزیینات و فضای داخلی و آپشن نسبت به رقبای داخل بازار حرفی برای گفتن نداره بخصوص نسبت به سانگ یانک تیوولی

    1. با تشکر از نظر ارزشمند شما بنده هم به کیفیت تریم داخلی بسیار حساس شدم در نمایشگاه بهمن ماه اصفهان این خودرو را مورد ارزشیابی قرار دادم درست بمانند مدل های اخیر میتسو کیفیت معمولی و در برخی قسمت ها کیفیت ترین داخلی ضعیف ارزیابی میکنم در مقابل کراس آور های دیگر هم قیمت بسیار بالا انتخاب شده یکی از نقاط ضعف نیسان و میتسو استفاده گسترده از گیرباکس یکنواخت و بدون حس رانندگی cvt است که بسیاری از دوستداران کشش واقعی و شتاب لحظه ای را بمانند بنده راضی نمیکند طراحی این خودرو با آن نورافکن های هدلایت مانند و نمای عجیب پشت خودرو و تریم نسبتا فاقد هیجان و قدیمی داخلی هم برای من خوشایند و جذاب نیست

      1. بلههههه.به سلامتي جناب سانمارتين بعد از ميتسوبيشي كيفيت محصولات نيسان رو هم ضعيف ارزيابي ميكنند!!!
        االبته بايد ببينيم در قياس با چي ضعيف ارزيابي ميشه و در واقع سنگ محك ايشون چيه.چون حداقل در قياس با مثلا سراتو و سانتافه كه كابين اين خودرو واقعا كيفيت بالاتري دارد.شايد نسبت به محصولات آلماني شما مقايسه ميكنيد!!!

      2. اقای سانمارتین لطف کن ماشین ژاپنی را به هیچ وجه با ماشین کره ای مقایسه نکن.یه چرخ ماشین ژاپنی به صدتا ماشین کره ای می ارزه

        1. اشنباه اکثر مردم همینه نیسان جوک بعنوان بد ترکیب ترین و بی کیفیت ترین خودروی اروپا و آمریکا اززیابی شد گیربکس ملال آور cvt رانندگی پر تلاطم داره اما سورنتو بهترین suv میدل سایز 2017 و اسپورتیج با کیفیتترین و ایمن ترین suv سایز کوچک و هیوندای سانتافه مقاوم ترین خودرو suvشناخته شد در خوب بودن ژاپنی ها بحثی نیست اما نه همه ژاپنی ها لکسوس هوندا مزدا و سوبارو در رقابت تنگاتنگی با کیا هیوتدا هستن الان دیگه تمیشه گفت کره ای ها پایینتر از ژاپنی ها هستن چون اون دوران سپری شده رشد صنعت اقتصادی کره 4 برابر سایر کشورهاشت بخصوص در مورد لوازم الکترونیک و خودرو

          1. من متاسفم برای عزیزانی که ندانسته نظر میدن کل این آمار های شما غلط و اصلا وجود ندارد ما در ماشین چیزی بعنوان بد ترکیب ترین نداریم یا برند هوندا و مخصوصا لکسوس و یا حتی مزدا اصلا اصلا در هیچ جای دنیا قابل مقایسه با هیوندا و کیا نیست این بحث حتی کسی که هیچی از ماشین نمیدونه حتی با یک دور زدن ساده متوجه میشه . دادن اطلاعات غلط ممنوع

          2. جایزه بی کیفیت ترین و بدترکیب ترین خودروی سال هم به نیسان جوک رسید البته این شما هستید که هیچ مطالعه ای نداری و فقط بخاطر یکسری احتمالات احساس میکنی نیسان و میتسوبیشی خیلی شاخ هستن که اصلا اینطور نیست
            https://www.google.com/amp/s/amp.reddit.com/r/thegrandtour/comments/7q66b2/the_nissan_juke_award_for_the_worst_car_of_the/

          3. با این جماعت بحث کردن بیفایدست،ملتی که رو اموالی که ندارن هم تعصب دارن،عوض کردن ذات مردمی که خرافه پرستن کار بس سختیست.

          4. دقیقا همینطوره اینها همون کسانی هستن که هموز فکر میکنن زلنتیا سلطان شتاب و ال نوت خوش روخ و زیباس و تویوتا کمری 2007 لنگه نداره بحث با این افراد هیچ فایده ای نداره همین نیستن جوک بی کیفیت ترین و بد ترکیب ترین خودروی سه سال متوالی شناخته شد در برنامه خودروی هفته آمریکا نیسان جوک با کیا اسپرتیج مقایسه کرد و در پایان گفت کسی که سوار اسپرتیج بشه نمیتونه حتی نیم ساعت با جوک رانندگی کنه ضربات شدید جاده طراحی بی ربط و زشت و کیفیت پایین ماتریال که در اکثر سایت ها به اون اشاره شده هم نباید از نظر دور گرفت

          5. ایشون خودش ناد تعصب بی جا در این سایته. جوری از محصولات کره ای دفاع می کنه که انگار 50 درصد سهام کیا ارث پدرشه

          6. جوری متن رو نشته بودید که من فکر کردم واقعا جدی است و به مطلبی معتبر ارجاع داده شده. اما لینک شما را باز کردیدم رسیدیم که برنامه گرند تور! حتما شوخی های جرمی کلارکسون منبع شما بوده!!!
            به هر حال از اینکه کمی ما رو خنداندید سپاسگزارم

          7. منبع شما به هیچ عنوان معتبر نیست (یک برنامه سرگرم کننده اینترنتی) و خود عنوان اون جایزه بدترن خودرو!!! خودش به قد کافی نشان دهنده شوخی بودن قضیه است. نیسان خواسته طراحی متفاوتی رو داشته باشه و این جسارت ژاپنی ها رو می رسونه نه اینکه مثل کره ای ها سو ناتا و آزرا و آی 40 و جدیدا الانترا و حتی اکسنت رو شبیه هم بزنن. ژاپنی ها حتی اگر خودروهای متفاوتی مثل جک یا پریوس بزنن باز هم فروش خوبی دارن. خداییش بهتر دانستن یک کره ای از یک محصول ژاپنی به جک قرن بیشتر شباهت داره.
            کافی است به مدل چند سال قبل خودروهای سوناتا، آزرا، اپتیما، سانتافه، توسان، الانترا، سراتو و بقیه خودروهای کره ای نگاهی بیندازید. خوشبختانه هنوز این مدل ها در بازار فراوان هستند. خواهید دید تا چند سال پیش این خودروها حتی به قدر چینی های امروزی هم بر و رو نداشتند. حالا اگر امروز کمی بزک شده اند و با زبان طراحی شبیه به همشان و به لطف قیمتهای پایین ترو آبشن هاشان در بازار جهانی فروشی داشته اند معنی اون مسطحی با ژاپنی ها نبوده و نیست

          8. مزاح جالبی بود( جایزه بدترین) فرض کنید که تو دوران بچگیمون میخواستن بهمون جایزه درس نخون ترین دانش آموز رو بدن???
            به هر جهت اگر چنین جایزه ای می بود سانگ یانگ به خاطر تولید اکتیون لایق جایزه طلایی بود.

  3. تو كيفيت كره هنوز مونده به ژاپن برسه البته انگشت شمار كيفيت بعضي از كره اي ها از رقباي ژاپني خودشون بهتره فرانسوي ها هم دقيقا همين اختلاف با كره اي ها دارند و از لحاظ كيفيت پايين تر از كره اي ها هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا