2 جواهر کوچک آلمانی در تهران: نگاهی به اُپل کورسا 5 در و اُپل کورسا B-coupe

پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | 9 نظر

2 جواهر کوچک آلمانی در تهران: نگاهی به اُپل کورسا 5 در و اُپل کورسا B-coupe

از زمان عرض کورسا در کشورمان سال‌ها می‌گذرد. از سرزمینی که با دانش و مهندسی‌اش در صنعت، به ویژه صنعت خودروسازی شُهره جهان است. خودرویی که در ابتدای ورود به کشورمان در اوایل دهه 70 شمسی، در کنار مدل‌های اُمگا، آسترا و وکترا، خیابان‌های آن زمان تهران را به تسخیر درآورده بود و در محدوده قیمت خودش، کمتر رقیبی جدی و طولانی به خود می‌دید. حالا از آن زمان سال‌های طولانی گذشته و در دنیای پُر زرق‌و‌برق خودروهای لوکس امروزی، فرصت و مجالی فراهم شد تا به ملاقات‌شان برویم.

تاریخچه اُپل

کارخانه خودروسازی اُپل، از اوایل سال 1809 میلادی شروع به نقش‌آفرینی در عرصه صنعت خودروسازی کرد. این برند آلمانی، ابتدا در زمینه دوچرخه‌سازی و صنعت چرخ خیاطی پا به میدان گذاشت. رفته‌رفته قدم‌های این خودروساز جدی‌تر از قبل شد و به دنیای ساخت خودروهای احتراق داخلی نیز پا گذاشت و سرانجام در سال 1932 میلادی با کمپانی آمریکایی جنرال‌موتورز ادغام شد.

مجسمه آدام اپل در شهر اسلایگو، ایرلند

تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم، پس از مرسدس‌بنز، اُپل دومین برند لوکس آلمانی لقب داشت و این عنوان را یدک می‌کشید. در زمان درگیری‌های جنگ جهانی دوم، همکاری این خودروساز با جنرال موتورز به مشکل برخورد و اپل برای مدتی به دور از این برند آمریکایی، فعالیت خود را ادامه داد. از آن زمان با گسترش فعالیت این برند در سرتاسر جهان، واحدهای طراحی و ساخت در انگلستان، (به نام تجاری واکسهال عرضه می‌شد) در بازار استرالیا، آمریکایی جنوبی و چین نیز حضور یافت. اپل کورسا با نام شورولت کورسا و کورسای کلاسیک تا سال 2008 در بازار آمریکای جنوبی، کشورهای برزیل و آرژانتین، در بازار چین از سال 2001 تا 2009 میلادی با عنوان بیوک سِیل(sail)، در بازار استرالیا از سال 1994 تا سال 2000 میلادی، با عنوان تجاریholden barina  به بازار عرضه می‌شد.

مدل‌های قدیمی در ایران

زمان ورود این برند آلمانی به ایران چندان نزدیک نیست. در اوایل سال 1339 شمسی، مدل کاپیتان این برند به بازار کشورمان وارد شد. در ادامه، برند اُپل هم‌زمان با برند شورولت در ایران آغاز به فروش کرد و اُپل جی‌تی در بازار کشورمان حضور یافت. این حضور، در دهه 70 ( 1373) شمسی، با تلاش شرکت مِلبا، با مدل‌های آسترا، وکترا، امگا و کالیبرا که حضور کم‌رنگ‌تری نسبت به بقیه مدل‌ها داشتند، دوباره در خیابان‌های ایران، جان گرفت. تاریخ ورود کورسا هم به آن زمان باز می‌گردد.

اپل جی تی مدل 1972

ساخت اُپل کورسا، از سال 1982 تا امروز کماکان ادامه دارد. این خودرو دیفرانسیل جلو کوچک، در رده کلاس سوپرمینی (b) قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار این برند آلمانی در کشورمان از سوی قشر جوان و دوست‌دار سرعت، پاسخ مثبتی دریافت کرده و نسبت به مدل‌های دیگر با استقبال بیشتری مواجه شده است.

همراهان جذاب

2 خودرو اُپل کورسای کوپه و 5 در، در ادامه نوشتار همراه‌مان هستند. کورسای آبی کوپه هنوز بعد از سال‌ها جذاب است و برای عاشقان ماشین دل‌بری می‌کند. در کنار این خودرو کوپه، یک هم‌زاد 5 در سفید رنگ را نیز داریم. در نگاه نخست به ظاهر این 2 خودرو به سلیقه مالکان آنها بیشتر پی می‌بریم. هر 2 خودرو هم‌چنان سرحال هستند. طوری که باورمان نمی‌شود سال‌ها از زمان عرضه‌شان می‌گذرد. هر 2 خودرو، نمونه‌های تقویت شده بوده و با مدل استاندارد، تفاوت دارند. این تغییرات در نزدیک شدن آنها به خودرو مسابقه‌ای موفق عمل کرده و نتیجه مثبت به همراه داشته است. در کورسای سفید رنگ از رینگ اسپرت OZ با سایز 15 اینچچ استفاده شده و در مدل کوپه، از رینگ اسپرت برند  MSWایتالیا با سایز 15 اینچ. چراغ‌ها، سپر و بدنه تغییر محسوسی به خود ندیده و استانداردهای مدل اصلی در آن حفظ شده است.

تولید هر 2 خودرو به سال 1994 میلادی بازمی‌گردد و اولین نکته‌ای که هنگام سوار شدن جلب توجه می‌کند، عدم دستکاری خودرو یا به اصطلاح تغییر در ماهیت آن در جهت تبدیل به خودرویی مدرن و امروزی است. کورسای سفید (5در)، فاقد شیشه بالابر برقی است که شاید در نگاه نخست یک ضعف به حساب بیاید؛ اما نشان می‌دهد تمرکز و رویکرد مالک در نگهداری از این خودرو با معیارهای دیگری بوده. (خودرو کوپه از شیشه بالابر برقی برخوردار است.)

رنگ‌بندی داشبورد، طرح صندلی‌ها، فرمان، کیلومترشمار و دیگر اجزا، همه‌وهمه حس و حال اصالت را در این خودرو دوچندان می‌کنند و باعث می‌شوند که انتظار امکانات خودروهای 2016 را نداشته باشیم و تنها از سادگی خودرو نهایت لذت را ببریم.

در فضای پارکینگ هستیم. وقتی سوئیچ چرخانده می‌شود، صدای خودرو در فضای بسته پارکینگ غافلگیرمان می‌کند. صدایی که با هر فشار پدال گاز برای هر 2 خودرو قوت گرفته و بیشتر به هیجان‌مان می‌آورد. هر 2 خودرو از جعبه دنده دستی برخوردار هستند و همین نکته، شرایط کار برای سرعت گرفتن را دوچندان می‌کند. قدرت ماشین‌ها به حدی است که حس‌گرهای چراغ پارکینگ را به لرزه انداخته و مجددا فضای پارکینگ را روشن می‌کنند.

کاپوت ماشین‌ها را بالا می‌زنیم. غول خفته‌ای در پس کاپوت هر 2 خودرو به چشم می‌خورد. هر 2 مجهز به موتور تقویت‌شده با مشخصات موتوری C20XE، قدرت 156 اسب بخار و 6000 دور بر دقیقه ، 203 نیوتن‌متر، 2000  سی‌سی و 16 سوپاپ هستند. مدل گیرباکس خودروها نیز F20-CR ( CLOSE RATIO ) است و کُدد موتورخودرو، 4SFI  نقطه‌ای (با فاینال 3.94). همراه با سیستم پاشش جریان سوخت که به صورت مرحله‌ای، 4 نقطه‌ای عمل می‌کند. تغییرات موتور علاوه بر موارد مذکور شامل پورت و پولیش سرسیلندر، افزایش قطر اگزوز به 2.25 اینچ معادل 5.5 سانتی‌متر می‌شود.

وجود چیپ‌سِت با مارک (MDS) و افزایش کات‌آف از 7000 به 7800 (rpm) از دیگر نکات قابل توجه خودرو است که بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. البته لازم به توضیح است که کات‌آف خودرویی چون پانامرا توربو اِس با موتور 550 اسب بخاری، روی (RPM) 6000 قرار دارد! باید گفت قدرت و شتاب هر 2 ماشین به حدی است کهه وقتی تعویض دنده به 2 می‌رسد خودرو آماده است تا خودش را از زمین بکند و این سرعت، به حدی است که بر اثر ضربه شتاب گرفتن خودرو ناخودآگاه به صندلیی ماشین چسبانده می‌شوید.

در عقب، سیستم تعلیق در هر 2 خودرو ارتقا یافته و از مدل کورسا  GSI-Bبه همراه میل تعادل ANTI SWAY BAR در جهت بهبود هندلینگ خودرو استفاده شده است. سیستم تعلیق به نسبت مدل اصلی سفت‌تر شده تا چسبندگی و پایداری بیشتر نسبت به نمونه استاندارد کورسا GSI-B به دنبال داشته باشد. اینن عملکرد باعث بهبود وضعیت خودرو در پیچ‌ها و حرکاتِ با شتاب شده و اختیار بیشتری به راننده برای اجرای تفکرات‌اش می‌دهد. البته در مسابقات سرعت وو اسلالوم، این نکته بهتر دیده می‌شود.

مصرف سوخت خودرو در شهر مطلوب است، اما وقتی فشار بر پدال گاز بیشتر می‌شود، مصرف خودرو بالاتر رفته و افزایش می‌یابد. سوخت خودرو برای PERFORMNCE به عدد اکتان 95 و 98 نیاز دارد و کارایی خودرو را بهتر و مناسب‌تر می‌کند. سیستم ترمز جلو، تماما با مدل اُپل کالیبرا تغییر پیدا کرده است. فاصلهه زمانی بالاترین سرعت تا توقف کامل خودرو با وجود سیستم ترمز، چندان طولانی نیست. در سیستم تعلیق جلو، از مدل کورسا GSI-B استفاده شده که شاملل کمک و فنر آنتی رول بار جلو می‌شود. باید اذعان داشت وزن خودرو و موتور، ترکیب خوبی با هم ساخته‌اند.

این خودروها با شرکت در مسابقات سرعت (درگ)، زمانی نزدیک به 16 ثانیه (غیررسمی) به ثبت رسانده‌اند و محدوده 0 تا 100 را در فاصله زمانی تقریبی 6.7 ثانیه در سطح شهر به‌دست آورده‌اند. هم‌چنین حداکثر سرعت این مدل، به 221 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در درگ 1.8 مایل نیز با زمان 10.4 (ثبت رسمی فدراسیون) زمان‌گیری شده است.

 

شرایط نگهداری این خودروها

نکته‌ی چالش برانگیز مساله هزینه نگهداری و تعمیرات خودرو است که با وجود عمر خودروها جدی‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. اگر از قشری باشید که اکثر فعالیت‌های درون‌شهری از خرید تا مراجعه به محل کار و گشت‌وگذار آخر هفته مدنظرتان است در میان بازار خودروهای دست دوم که نسبت به کورسا قیمت مشابهی دارند، انتخاب‌هایی عموما از خودروهای ایرانی و خودروهای دهه 90 ژاپنی می‌توانید داشته باشید. انتخاب اپل بیشتر مناسب کسانی است که انتظاری فراتر از انجام کارهای روزمره از خودرویشان دارند و برای بهبود عملکرد خودرو هزینه می‌کنند. خرید و انتخاب کورسا یعنی تلاش برای فائق آمدن بر چالش‌های جدید و کارهای متفاوت‌تر! ذکر این نکته‌ها یعنی هر خودرویی بسته به شرایط و انتخاب مالک خودرو سنجیده می‌شود و این لزوما به معنی خوب و بد مطلق نیست و به سلیقه راننده بازمی‌گردد.

در پایان از آقایان بهزاد خرسندی مالک کورسای کوپه و آقای امید حیدری مالک کورسای 5 در، جهت در اختیار گذاشتن خودروهایشان و همکاری در تهیه این گزارش کمال تشکر را داریم.

منبع: ماهنامه تخت گاز


9 دیدگاه

  1. محمد | مرداد 2, 1398 | لینک نظر

    واقعا دمتون گرم، سنگ تمام گذاشتید و باعث شدید که اپل کورسای خودم رو که قصد فروشش رو داشتم نفروشم و بفکر ارتقاش بیفتم

  2. مهسا کاظمی | اسفند 27, 1396 | لینک نظر

    با سلام و عرض خسته نباشید. در مورد ماشین اپل کورسا ۲۰۰۴ یه سری اطلاعات می خواستم. آیا قطعات و سرویس اش در دسترس می باشد. به لحاظ کارکرد همسطح پراید هاچبک کار می کنه ؟؟ ممنون می شم پاسخ بدید چون بایستی یه ماشین کارکرده بگیرم ولی به لحاظ سلیقه اپل رو تو رده پراید هاچ بک ترجیح می دم.
    لطفا جواب من رو بدید چون واقعا بایستی هر چه سریعتر یه خودرو دست دوم تهیه کنم

  3. بهزاد خورسندی | فروردین 20, 1396 | لینک نظر

    زمان ثبت شده در درگ 400 متر که در سایت رسمی فدراسیون هم ثبت شده 14.85 زمان رسمی برای 200 متر آزادی 9.68
    مارک چیپ ست EDS
    گیربکس f20 گترک ضریب کوتاه
    هر دو خودرو هم شیشه بالابر برقی هستند

    با سپاس
    بهزاد خورسندی

  4. بهزاد خورسندی | فروردین 20, 1396 | لینک نظر

    دوست من، من برای زیر پا و استفاده شهری خودم هم ریو و هم مزدا 3 دارم،
    منتها خودرو فوق تقویت شده س و در چندین مسابقات رسمی درگ، پیست آزادی و پیست قلعه مرغی صاحب مقام و سکو شده،
    رقبای این ماشین جنسیس کوپه و بیمر 328 هست لطفا قبل هر اظهار نظر اندکی تامل و تفکر به جهت کاربری خودرو لازم است

    ضمنا در متن چندین ایراد تکنیکی و فنی میباشد
    لذا از مدیریت سایت درخواست ویرایش جزیی مطلب دارم.

  5. Pony car 2 | فروردین 18, 1396 | لینک نظر

    حیفه ریو نیست پول بابت این ماشینها میدین!?
    تکنولوژی که کیا تو ریو استفاده کرده باعث شده از همه ماشینهای 10 سال بعد خودش هم قوی تر باشه من با ریوم مزدا 3 رو به خاک و خون کشیدم اروپایی پیش کش

    • در پاسخ به: Pony car 2

      مهدی | فروردین 19, 1396 | لینک نظر

      شما هم به ریو علاقه داری با اینکه خیلی خودروی تاپی هم نبود. این همون تندع علاقه و سلیقه هست دیگه

  6. احمد | فروردین 18, 1396 | لینک نظر

    اینها که چیزی نیستن رنو مدل 21 بسیار ارزنده تر از اوپل است
    رنو کلا در ساخت خودرو در جهان بهترینه درود بر فرانسه شما 405 ببین که چه قدر خودرویی قوی و عالیه ای یا رنو ال 90 که سلطان شتابه

    • در پاسخ به: احمد

      مهدی | فروردین 19, 1396 | لینک نظر

      از قدیم گفتن هر دلی یک نگاری رو میپسنده. شما سلیقت اینه و اونام پسندشون چیز دیگه است

  7. دانیال | فروردین 18, 1396 | لینک نظر

    واقعا جواهرند طراحی داخلی چشم نواز و هماهنگ، نقش دایره در طراحی. واقعا نسبت به طراحی روز ایران خودروسایپا که یا محافظه کارانه یا ناهماهنگ هست بهتر هست. با این موتور هم معرکه شدند چقدر فرمون ایولوشن بهش میاد دست مریزاد.