اخباراخبار داخلی

مقصر تصادف، باید خسارت افت قیمت خودرو را بدهد

یکی از مشکلاتی که در تصادفات رانندگی بروز می کند، تعیین پرداخت کننده خسارتی است که از ناحیه افت قیمت خودرو ایجاد می شود؛ کارشناسان شورای حل اختلاف می گویند: مقصر حادثه باید افت قیمت خودرو را نیز پرداخت کند.

در حالی که روزانه تصادفات متعددی در جای جای این کشور رخ می دهد که سطح قابل توجه آن ها، خسارت بدنه خودرو است، آسیب دیدگان برای تامین بخشی از این هزینه ها به شرکت های بیمه و محاکم مراجعه می کنند.
سقف تعهدات بیمه بدنه مشخص است و در بیمه نامه هر خودرو درج شده است. با این حال شرکت بیمه، فقط به میزان خسارت وارد شده به بدنه ماشین،‌ هزینه پرداخت می کند و در صورتی که افت قیمت شامل بیمه نامه نباشد، سهمی از کاهش قیمت، متوجه این شرکت ها نخواهد بود.
مدیر روابط عمومی شورای حل اختلاف استان تهران، با بیان این که برای دریافت افت قیمت نیاز به دادخواست است،‌ می گوید: خسارت دیده باید برای جبران افت قیمت، دادخواستی به شورای حل اختلاف ارایه کند.
وی، مبلغ قابل رسیدگی در شورای حل اختلاف را تا ۵۰ میلیون ریال بیان می کند و ادامه می دهد: برای مازاد این مبلغ شورای حل اختلاف با رد کردن صلاحیت خود، پرونده را به محاکم عمومی ارسال می کند.
علی اصغر مجتهدزاده تصریح می کند که تمامی افت قیمت ها بعد از ارایه دادخواست، نظریه کارشناس رسمی دادگستری را نیز باید به همراه داشته باشد.
این کاشناس قضایی پرونده های مربوط به این موضوع را حقوقی دانسته و می افزاید: خسارات افت قیمت و یا خساراتی که بیش از تعهدات شرکت های بیمه گزار است، از مقصر حادثه اخذ می شود.

12 دیدگاه

  1. تا بیست میلیون تومن در شورای حل اختلاف قابل بررسیه، ولی طرف اگه نخواد بده ، پدر زیان‌دیده درمیاد تا پولشو بگیره

    1. طرف چه بخواد بده چه نخواد بده میشه گرفت ازش
      فقط مراحلش زمان بر هست
      برای خود من دو سال طول کشید ولی بالاخره گرفتم

    2. اصلا اینطور نیست
      چون شما میتونید وکیل بگیرید
      و اخر سر تمام هزینه های دادرسی و گرفتن وکیل رو بگیرید از شخص
      شاید طول بکشه ولی طرف مجبوره که بده

      1. البته در ادامه فرمايشات شما اين نكته رو ذكر كنم كه وقتي شما دادخواست مطالبه حق الوكاله ميديد دادگاه يا شورا همه پول وكيل رو از طرف بازنده نميگيره،طبق تعرفه دادگستري محاسبه ميشه ، نهايتا ٧٠٠ تومن در صورتي كه كمترين مبلغ وكيل براي يك پرونده الان سه ميليون هستش اما دادگاه فقط تا ٧٠٠ تومنش رو ميده،اين بلا سر من اومده و از هزينه ٣ ميليوني وكيل فقط ٥٥٠ تومن تونستم بگيرم+١٥٠ تومن هزينه دادرسي

    1. از طریق شورای حل اختلاف
      من یه مدت برای پرونده مستاجرم که اجاره نمیداد میرفتم شورای حل اختلاف اونجا یک پسری رو دیدم که با دستبند آورده بودنش .با کامیون زده بود به یک ولوستر و طرف از خسارتی که بیمه بهش داده بود ماشین رو درست کرده بود اما 15 میلیون افت قیمت خودروش بود که تونسته بود از شورا حکم جلب طرف رو بگیره.

      1. میشه بگی اگه خدای نکرده این اتفاق برای کسی بیوفته باید از کجا شروع کنه یعنی اول از طرف شک ایت کنه یا از طریق پلیس؟

        1. خير.فقط از طريق مراجعه به شوراي حل اختلاف و ارائه دادخواست،راه ديگري نداره.البته اونجا هم پرونده زمان بري هستش اما بلاخره به نتيجه ميرسيد

  2. من همین دیروز 900ت افت قیمت دادم، با هم توافق کنید بهتره چون بجز افت باید 200ت هم هزینه کارشنتسی بدین،ببرید بنگاه یا پیش کارشناس و افت رو مشخص کنید و بر اون اساس روی یه مبلغی توافق کنید

  3. بنظرم به مدل ماشين توجه ميكنن كه تا چند سال از تاريخ ساختش گذشته همينجوري به هر ماشين قديمي افت قيمت نميدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا