نگاه

از قیمت پژو 206 تا 2008

خواست عموم مشتریان خودروهای داخلی، ارتقای کیفیت و قیمت مناسب محصولاتی است که از سوی تولید‌کنندگان به بازار عرضه می‌شود ، این در شرایطی است که خودروسازان کشور طی این 44 سال نتوانستند خواسته بحق خریداران خودرو را جامه عمل بپوشانند. بر این اساس طی پنج سال گذشته اگرچه قیمت برخی از خودروها روند صعودی به خود گرفت، اما کیفیت نه‌تنها این روند را به خود ندید بلکه در سال‌هایی حتی به پایین تر از سطح خود نیز رسید. با این حال با توجه به انحصار تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور، مصرف‌کنندگان تا به امروز راهی جز انتقاد و اعتراض به کیفیت و قیمت خودروهای تولیدی نداشتند.

 بر این اساس با اجرای برجام و تمایل شرکت‌های خودروساز جهانی برای مشارکت در تولید خودروهای داخلی، امیدهای زیادی برای عرضه محصولات به روز دنیا به بازار ایران شکل گرفت. حال این سوال مطرح است که توقع مشتری ایرانی پس از اتفاق برجام، از محصولات ارائه شده توسط خودروسازان داخلی که با مشارکت خارجی‌ها قابلیت عرضه به بازار پیدا می‌کند، چیست؟ به‌طور حتم از نظر مشتری‌ها این محصولات باید از آپشن‌های به روز برخوردار باشند و همچنین از لحاظ کیفیت نیز با خودروهای جدید خودروسازان جهانی برابری کند؛ چراکه حق خریدار ایرانی است که از وجود چنین خودروهایی بهره‌مند شود، اما تکلیف قیمت چه می‌شود؟ آیا خودروهای مذکور باید با قیمت خودروهای فعلی تولید‌کنندگان داخلی عرضه شود؟ به‌طور حتم چنین تصوری از اساس اشتباه است؛ چراکه هر چه فناوری و آپشن‌های یک خودرو ارتقا پیدا کند به همان اندازه قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند پس عرضه خودرویی با تکنولوژی بالا اما قیمت پنج سال پیش قابل‌تصور نیست. در این بین طی یک هفته گذشته و پس از افتتاح خط تولید پژو 2008 توسط حسن روحانی هجمه زیادی به رئیس‌جمهور برای افتتاح خط تولید خودروی یاد شده و همچنین اقدام خودروسازان در عقد قرارداد با خارجی‌ها صورت گرفت. منتقدین در ابتدا افتتاح این خط را تبلیغات یکی از کاندیداها خواندند و در گام دوم به قیمت این خودرو معترض بودند این در شرایطی است که آنها تاکید داشتند که جامعه خواستار خودرو مردمی با قیمت و کیفیت مناسب است. حال این سوال مطرح است که چگونه خودرویی با کیفیت و برخوردار از فناوری روز اروپا می‌تواند با قیمت مثلا پراید به بازار عرضه شود؟ در همه جای دنیا هر خودرویی که ارتقا پیدا می‌کند به قیمت آن نیز افزوده می‌شود؛ بنابراین پژو 2008 نمی‌تواند به قیمت پژو 206 تحویل مشتری داده شود.

8 دیدگاه

  1. چرا شما تو این مقاله دارین سفسطه میکنید؟ کدام آدم عاقلی انتظار داره 2008 رو به قیمت 206 تحویل بدن؟؟؟!!! ولی زور داره 2008 رو به قیمت توسان بخری. قرار بر این بود 2008 با قیمت 75 میلیون تومان عرضه بشه (فاصله 40 میلیون تومانی با 206 ) ولی الان صحبت از 100 میلیونه خوب شما به این میگی قیمت پراید!!!!! کلا صنعت خودروی کشور مافیا بازیه سالهاست قراره کیفیت خودروهای داخلی بالا بره و قیمتها متعادل گردد ولی تا زمانی که این شرایط انحصاری وجود داره و دولت و گروه های مافیا دست از خودرو نکشند مردم ایران رنگ خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب را نمی بینند. الان 2008 فول آپشن (دارم میگم فول آپشن یعنی جی تی لاین که بعید میدونم ایران خودرو این مدل را عرضه کنه) تو بازار اروپا بدون VAT و عوارض 17000 پونده (با پوند 4800) که میشه حدود 82 میلیون تومان حالا شما حساب کن ویران خودرو با عرضه 2008 با موتور قوی ولی بدون هیچ آپشنی (سانروف، مونروف، گریپ کنترل، ترمز اضطراری جلو، کنسول وسط، سیستم کنترل کشش و کمک در سراشیبی، گرمکن صندلی، فرمان چرمی)
    با این اوصاف این ماشین برای ایرانیها حدود 21 هزار پوند آب میخوره

  2. تا قیمت 100 ملیون 2008 فروش خواهد رفت بالای 100 ملیون فروشی نخواهد داشت چون انواع کره ای با طراحی زیباتر و شیکتر و بروزتر در بالای قیمت 100 ملیون مشتریان بیشتری را بخود جلب میکنند باید قیمت در بازه 85 تا 100 باشد تا بتواند رقابت کند

  3. دست خوش خدمت خبرنگار و نويسنده ي محترم،اينجوري نداي مردم و ملت ايران رو ميرسونيد به گوش اين خودروساز بي غيرت!!!كي گفته كه به قيمت ٢٠٦ باشه!!!حرف مردم مظلوم اينه كه چرا بايد ١٠٠ مليون باشه اين ماشيني كه هيچ آپشني نداره!!!ماشيني كه توليد داخل هستش!!با همون ٢٠ درصد هم نبايد انقدر گرون باشه!!!قيمت دلاري اين ماشين حدود ١٨ هزار دلار هست كه البته مدلي كه تو ايران هست حول و حوش ١٥-١٦ هزار تا بيش نيست!!!پس به كدوم اساس و كدوم وجدان ميشه ١٠٠ مليون!!!!دست خوش و دست مريزاد دنده ٦ بابت دادگري شما

  4. سلام . لطفا.دیدگاه بنده را اگر مقدور است به گوش مردم و مسعولین برسانید. اولا رشته تحصیلی بنده ارشد بازرگانی هست . و در زمینه بازار مطالعه می کنم . دوما دست اقای روحانی درد نکند که به واسطه تیم هسته ای . تحریمهای خودرویی را ورداشتند. اما چند سوال برایم مطرح است . چرا در قراردادها با کشورهای اروپایی . مخصوصا فرانسه و کمپانی رنو . پژو . و حتی کره . اینگونه .ببخشید . احمقانه قرارداد. بسته میشود . که یک خودرو با فن اوری چندین سال گذشته را به بازار ایران تحمیل می کنند . بدون ابشنهای روز دنیا . .یا مدیریت در قرارداد ها اشتباه است . یا رانت خواری . و دزدی مسعولان. بدون شک . من بی سواد نیستم . کاش میشد مستقیم با ریس جمهور ملاقات کنم و جلوی مردم . اعتراض خود را بیان کنم . حال که زحمت کشیدید . تحریمها را که دولت گذشته با بی تدبیری برای ملت به ارمغان اورد را . ورداشتید. چرا از فرصتها به درستی استفاده نمی کنید . الان ایران یک بازار بلقوه و با پتانسیل بالا برای کشورهای خودرو ساز است. مطمعنا انها بدون اینکه ما بخواهیم . انها خواهان فروش محصولات خود به ایران هستند . اما ظاهرا. یا مسعولان . که قرارداد را می بندد . یا ریگی در کفش دارند . یا بلد نیستند . . قرارداد ببند. چرا تیم حرفه ا ی برای نفع مردم . مانند برداشتن برجام برای خودرو ایجاد نمیکنید. ؟ چرا نمی گذارید شرکتهای ایرانی پیشرفت کنند . و خودرو سازی . چرا شرکتهای خارجی را تحت فشار قرار نمیدهید. که برای ورود به بازار ایران . با تکنولوژی روز دنیا وارد شوند . ؟؟ چرا از این فرصتها استفاده نمیکنید . مردم هم می فهمند خودروییی که کیفیت دارد . قیمتش هم بالاست. اما حال . چرا با با بردااشتن تحریمها سود بی پایان را به جیب کشورهای فرانسه و ووو میریزید با خودروهای از رده خارج شده شان . یا پول در جیب یک عده داخلی میرود . با بستن قرارداد . یا واقعا در قرارداد بستن . راه و روش را نمیدانند. اگر نمیدانند . بنده . می توانم به راحتی انها را پای میز مذاکره . مجبور کنم . انها به بازار ایران محتاجند . یعنی از اصول بازار است . که بازار جدید را هر کمپانی فتح کند . اما ظاهرا موانع داخلی است که جلوی ان را می گیرد . غیر ممکن است. . یک کمپانی بازار ایران را از دست دهد . پس در بستن قرارداد . درست عمل کنید .باز هم از تلاشهای اقای روحانی سپاسگذارم . اما در اینجا مشکل وجود دارد . و باید حل شود . مردم هم می فهمند و می دانند . با پول یک سمند نمیتوانند یک خود روی. با کیفیت و اپشن بالا بخرند . لطفا. نظر بنده را که یک کارشناس . هستم . منتشر کنید . شاید . در این برهه از رمان به نفع مردم تمام شود .

  5. مقاله خوبی بود
    اما دوست عزیز
    این خودرو اگر اکلا وارداتی بود تقریبا به همین قیمت در بازار فروش می رفت.
    اما با توجه به تولید داخل بودن و عدم پرداخت گمرکی و حذف چند آپشن چرا باید این قیمت باشد

  6. بعد ميگن چرا ميرى چينى ميخرى!!!خب الان اينى ك دارن ميندازن ب مردم ١٠٠ ميليون ميدونم از كيفيت نميتونن رقيب باشن ولى يه لحظه با ايكس٢٢ پنجا ميليونى مقايسه كنين….جاى تأسف داره?

    1. چین اصیل کجا این چینیای قلابی کجا..اینه که ما ماشینیا میدونیم مردم نمیدونن..حالا با صدمیلیون چینی غیر پاسخگو با علامت پژو میخریم یا باز دلالها یا همون نمایندگان محترم طی چند ساعت همه را خرید و به آمار فروش فوق العاده ی خود می افزایند..بعد با ایجاد اختلاف قیمت نمایندگی و بازار که هر دو یکی است به ادامه ی بازار گرمی سرگرم میشوند..در ایجاد تفاوت قیمت این کالای پرمصرف و تأثیر منفی آن بر نظم پولی سقوط ارزش پول مهم نیست .. چاپ میکنند ..همه را دولت مجری است بازار و بازاری در کار نیست..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا