حرکت لاک پشتی بازار خودرو

پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | 1 نظر

حرکت لاک پشتی بازار خودرو

با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، بازار خودرو بیشتر در رکود فرو رفته و به قول برخی نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بازار سوت و کور است.رکودی که از ابتدای امسال بر بازار خودرو سایه افکنده، جدای از فصلی بودن (بازار خودرو همواره در ماه‌های ابتدایی سال به رکودی سنگین می‌رود)، به انتخابات پیش رو نیز بی‌ارتباط نبوده و این موضوع هم به نوبه خود بر کاهش خرید و فروش اثر گذاشته است.آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش خودرو در بازار به اصطلاح لاک پشتی پیش می‌رود و بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها سایه رکود از سر آن برداشته شود.

 

نکته‌ای که نمایشگاهداران خودرو پایتخت به‌عنوان یکی از دلایل رکود بازار به آن اشاره می‌کنند، ورود زودهنگام خودروهای مدل 96 در دی و بهمن سال گذشته است. به اعتقاد آنها، عرضه زودهنگام خودروهای پلاک جدید سبب شد بسیاری از مشتریان نیاز خود را در زمستان سال گذشته تامین کرده، بنابراین حجم تقاضا چندان به سال جدید منتقل نشود. به‌عبارت بهتر، بخش قابل‌توجهی از مشتریان، در ماه‌ها و هفته‌های پایانی سال گذشته خودروهای موردنظر خود را خریداری کرده‌اند و بنابراین در حال حاضر تقاضا برای خرید افت کرده است.

نکته دیگری که فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند، رکود کلی در بازارهای داخلی و در نتیجه کاهش نقدینگی مشتریان است، به نحوی که چون در ماه‌های ابتدایی امسال رکود و کمبود نقدینگی گریبان بازار و مشتریان را گرفته، این موضوع روی خرید و فروش خودرو نیز اثر منفی گذاشته است. البته کمبود نقدینگی در کنار قیمت بالای خودروها، مسائلی هستند که طی چند سال گذشته بر رکود خرید و فروش اثر داشته‌اند و اگر نبود اقداماتی مانند تزریق تسهیلات 25 میلیون تومانی از سوی دولت و همچنین در نظر گرفتن روش‌های متنوع فروش از سوی خودروسازان (به‌خصوص فروش قسطی)، قطعا فروش و در نتیجه تولید خودرو در کشور با چالش‌هایی جدی روبرو می‌شد.

رکود بازار اما در کل سبب تثبیت و در مواردی کاهش قیمت خودروهای داخلی شده است، هرچند در یکی، دو مورد نیز به دلیل کمبود عرضه، قیمت‌ها بالا رفته‌اند. این در شرایطی است که خودروسازان طی سال‌جاری اقدام به افزایش قیمت محصولات خود از ناحیه اعمال مجوزهای قبلی شورای رقابت کرده‌اند.

اما سری به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم قیمت‌ها در هفته جاری با توجه به تداوم رکود خرید و فروش و کاهش تقاضا به چه شکل بوده است.

آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 قیمتی برابر با 38میلیون تومان دارد که در مقایسه با هفته‌های گذشته در مجموع نزدیک به 900 هزار تومان کاهش قیمت را به خود می‌بیند. همچنین مدل صندوقدار این خودرو نیز که هم‌اکنون 38 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود، در مقایسه با هفته‌های گذشته حدود 800 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است. در مورد قیمت پژو 206 تیپ 2 نیز گفته می‌شود این محصول در حال حاضر 33میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در حال حاضر پراید مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 200 هزار تومان دارد که تغییر خاصی را نسبت به هفته گذشته به خود نمی‌بیند. همچنین مدل 111 (پراید هاچ‌بک) نیز 21 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین این خودرو نیز هفته‌ای با ثبات را پشت‌سر گذاشته است.

به گفته فعالان بازار اما در حال حاضر تیبا در مدل صندوقدار خود قیمتی برابر با 25 میلیون و 400 هزار تومان دارد، هرچند مدل هاچ‌بک آن گران تر به فروش می‌رسد.

سری هم اما به بازار تندر-90 بزنیم که نشانه‌هایی از افزایش قیمت در آن دیده می‌شود. بر این اساس، از بازار تندر-90 خبر می‌رسد که برای خرید مدل E2 باید 42میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد و این در حالی است که مدل ایران خودرویی این محصول یک میلیون تومان ارزان تر است.

از سوی دیگر، تندر اتومات نیز در حال حاضر 49 میلیون تومان به فروش می‌رسد و برای خرید پارس تندر هم 43میلیون و 500 هزار تومان باید هزینه کرد. خانواده تندر-90 اما مدلی هاچ‌بک هم به نام ساندرو دارد که فعالان بازار از ثبات قیمت آن صحبت به میان می‌آورند. بر این اساس، ساندرو هم اکنون قیمتی برابر با 53 میلیون تومان دارد و مدل استپ وی آن نیز 62 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما به گفته فعالان بازار، پژو 405 هم‌اکنون قیمتی برابر با 30میلیون تومان دارد و برای خرید سمند مدل LX نیز باید 32میلیون تومان هزینه کرد. از سوی دیگر، سمند EF7 هم قیمتی برابر با 31 میلیون و 600 هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش 100 هزار تومان EF7 در مقایسه با هفته گذشته حکایت می‌کند.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم تیراژ ایران خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به کاهش عرضه، هفته جاری را با افزایش قیمت پشت‌سر گذاشته و گفته می‌شود در حال حاضر قیمت آن به 35 میلیون تومان نیز رسیده است. رانا از جمله خودروهایی به شمار می‌رود که تیراژ آن معمولا منفی بوده و به‌نظر می‌رسد این موضوع با میزان تقاضای موجود برای این محصول در ارتباط است.

اما از بازار دنا هم خبر می‌رسد این محصول با تثبیت قیمت مواجه بوده و هم‌اکنون 44میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. ایران خودرویی‌ها به تازگی خط تولید انبوه مدل پلاس این محصول را با حضور رئیس‌جمهوری رونمایی و آن را پیش فروش کرده و قیمتی معادل 46 میلیون و 500 هزار تومان برای محصول جدید خود در نظر گرفته‌اند.


1 دیدگاه

  1. KTM | اردیبهشت 21, 1396 | لینک نظر

    بهتره درشکه سازان وطنی دست از پافشاری برای تولید اشغال بردارند . سطح خیابانها پر شده از اهن پاره های زشت وطنی که چشم هر بیننده ای رو ازار میده.