بسترن B30 ، مشخصات فنی و قیمت

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | 175 نظر

بسترن B30 ، مشخصات فنی و قیمت

بسترن B30 محصول شرکت FAW می باشد که از سال 2015 وارد بازار چین شده است. این شرکت به عنوان اولین و بزرگترین شرکت تولید کننده خودرو در چین است که با همکاری با شرکت های فولکس واگن ، آئودی ، مزدا و جنرال موتورز توانسته به تولید سالانه بیش از 3 میلیون دستگاه دست یابد.

قیمت بسترن B30 در مرداد ماه 1397: قیمت کارخانه:79,500,000 تومان     قیمت فعلی بازار:130,000,000 تومان

شرایط نامناسب خودروهای وارداتی در طی سالیان اخیر از یک سو و افزایش تنوع محصولات چینی مونتاژی که بعضا از برندهای با کیفیت و صاحب نامی بوده اند، موجب شده تا علاوه بر تنوع و ایجاد یک رقابت نصفه و نیمه در بخش هایی از بازار که پیش از این تنها در دست خودروهای داخلی بود، بسیاری از خریداران که توانایی خرید خودروهای وارداتی را از دست داده اند، رو به خرید چینی های معروف مونتاژ داخل همانند بسترن B30 و برلیانس H330 بیاورند. خودروهایی که بسیاری از فاکتورهای مد نظر مشتریان ایرانی همانند ایمنی، مصرف پایین، ظاهر مناسب و امکانات رفاهی خوب را بر آورده می سازند.

ویدئو بسترن B30

نگاهی کلی به بسترن B30

بسترن B30 بر روي يكي از پلتفرم هاي مربوط به شرکت فولکس واگن موسوم به Bora  شکل گرفته است و از نکات مورد توجه این پلتفرم ، تولید مدل موفق و محبوب فولکس واگن JETTA (نسخه سدان فولکس واگن گلف) می باشد.

مدت مدیدی بود که بازار خودرو کشورمان در بازه قیمتی 40 تا 90 میلیون تومان با خلا عرضه خودروهای مناسب مواجه شده بود و تلاش خودروسازان برای پُر کردن این بخش از بازار با شکست مواجه می شد.

خودروسازان داخلی عملا از عرضه محصولات شاخص با کیفیت و مشخصات فراتر از محصولات فعلی عاجز مانده اند و شرکت های وارد کننده نیز به دلیل نرخ بالای ارز و قیمت تمام شده خودروهای خارجی، کمتر محصولی را با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان عرضه می کردند.

خودروهای صاحب نام چینی در طی چند ماه اخیر توانسته اند نظرات را به سمت خودشان جلب کنند که از بین جدیدترین آنها باید به بی وای دی F3 ، ام جی 360 و بسترن B30 اشاره کرد. گروه بهمن به مدت چند سال تیپ بالاتر این خودرو به نام بسترن B50 و سپس نمونه فیس لیفت به نام بسترن B50f را به بازار عرضه می کرد که با وجود مونتاژ در تعداد پایین، محبوبیت خوبی را برای خودش رقم زده است.

نگاهی به ظاهر داخلی و خارجی بسترن B30

ظاهر خارجی

ظاهر مدل بی 30 بسترن تا حدی عضلانی و قدرتمند به چشم می آید که به خصوص از فرم خاص جلو پنجره و چراغ ها و حربه طراحان برای استفاده از رنگ مشکی در اطراف جلوپنجره نشات می گیرد. در نمای جانبی خط افقی شانه ای تا حد زیادی از فرم ساده و یکنواخت بدنه کاسته است و استایلی بر گرفته از خودروهای کلاسیک را به بیننده منتقل می کند .در نهایت اما می توان گفت که طراحان برای ترسیم نمای پشت خودرو، سادگی و فرمی بی حاشیه را برگزیده اند و برخلاف نمای جلو، نکته بارزی در خصوص طراحی این قسمت وجود ندارد.

به باور برخی منتقدان، طراحی نمای جلویی بسترن B30 با نمای عقبی و نمای جانبی آن هماهنگی ندارد و می توان تصور کرد که سازندگان، قیمت جلو را از یک خودرو و سایر قسمت ها را از خودرویی دیگر بریده و به هم متصل نموده اند. استفاده از چرخ های 16 اینچی یکی دیگر از مواردی است که در ظاهر خودرو تاثیر گذار بوده است و البته ممکن است  این چرخ ها با توجه به حجم کلی بدنه اندکی کوچک به نظر برسند.

بسترن B30

ظاهر داخلی

همانند بسیاری دیگر از خودروهای اقتصادی چینی که در طی سالیان اخیر دیده ایم، کیفیت مواد استفاده شده در کابین چندان بالا نیست و پلاستیک با کیفیت پایین در تمام کابین مشاهده می شود. طراحی داشبورد بسترن شیک و منطقی بوده اما در طولانی مدت برای مصرف کننده می تواند کسل کننده و بیش از حد ساده به نظر برسد. یکی از نکات عجیب در کابین بسترن B30 ، محل قرارگیری دریچه های تهویه هواست که زیر نمایشگر و بالای کنترلرهای مربوط به تهویه قرار دارند و در هنگام روشن کردن کولر یا بخاری، به جای بالاتنه، دست راننده و سرنشین جانبی را گرم یا سرد خواهند کرد.

مشخصات فنی بسترن B30

بسترن B30مانند رقبای نام آشنای خود به یک موتور 1.6 لیتری با قدرت 107 اسب بخار و گیربکس های 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین مجهز خواهد بود که نیروی تولیدی را از طریق محور جلو به سطح مسیر انتقال می دهند. در ادامه می توانید مشخصات فنی این خودرو را مشاهده کنید:

جدول مشخصات فنی بسترن B30

طول – عرض – ارتفاع 4625-1790-1500 میلی متر
فاصله بین دو محور 2630 میلی متر
وزن خودرو 1270 کیلوگرم
حجم صندوق عقب 480 لیتر
حجم باک 50 لیتر
کد موتور CA4GB16
نوع موتور چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی
حجم موتور 1598 سی سی
نسبت تراکم 8.1/10
حداکثر توان 107 اسب بخار
حداکثر گشتاور 155 نیوتون متر
استاندارد آلایندگی یورو 5
سیستم تعلیق جلو مک فرسون به همراه میل تعادل، عقب نیمه مستقل به همراه میل تعادل
سیستم ترمز جلو دیسکی خنک شونده، عقب دیسکی
سایر سیستم های ایمنی ESC,ABS,EBD,BA,TCS,HHC

 

رانندگی با بسترن B30 چگونه خواهد بود؟

با وجود طراحی نسبتا ساده کابین، ارگونومی ساخت به راننده کمک می کند تا اوقات نسبتا راحتی را در بسترن B30 تجربه کند، به خصوص اگر خودروی قبلی وی یکی از محصولات ارزان تر باشد. دید راننده به اطراف مناسب است و در زمان کوتاهی می توانید به ابعاد و اندازه خودرو عادت کنید و کمتر در خیابان های تنگ و باریک دچار دردسر شوید.

فرمان برقی خودرو نیز به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی کنترل خودرو را در شرایط نا مناسب در اختیار داشته باشید ، البته همین فرمان برقی در سرعت های بالا اطلاعات دقیقی از وضعیت چرخ ها به راننده نمی دهد که می تواند نکته منفی در مقابل سیستم فرمان هیدرولیک باشد.

اگر مایل به رانندگی در دورهای بالاتر باشید، ورود صدای پیشرانه به کابین امری طبیعی خواهد بود. سیستم تعلیق خودرو نیز در جذب دست اندازها رضایت بخش ظاهر می شود و قوی تر از نزدیک ترین رقیبش، یعنی برلیانس H330 است. با وجود سیستم های کنترلی الکترونیکی مختلفی که بر روی بسترن B30 نصب شده، هندلینگ خوب و مناسبی را از این خودرو شاهد هستیم.

موتور 1.6 لیتری و گیربکس شش دنده، آن هم در شرایطی که این محدوده قیمتی از خودروهای 1.5 لیتری مجهز به گیربکس 4 دنده اشباع شده، به شما کمک خواهد کرد تا شتاب قابل قبولی را بسترن B30 تجربه کنید. اما نباید توقع یک سدان اسپرت را از این چینی مقرون به صرفه داشته باشید، چرا که سبک این خودرو کاملا خانوادگی است و رانندگی نرم و بدون هیجان را می طلبد.

 

امکانات رفاهی بسترن B30:

پوشش چرمی صندلی ها و فرمان، رهیاب ماهواره ای، سیستم جلوگیری از عقب رفتن خودرودر سربالایی ها، ESC، سنسور دنده عقب و سیستم صوتی با 6 بلندگو از جمله امکانات بسترن b30محسوب می شوند که تاکنون در مدل های مونتاژی و عرضه شده به بازار داخلی توسط سازنده عرضه شده اند.

مقایسه کوتاه بسترن B30 با رقبا

مقایسه بسترن B30 و برلیانس H330

برلیانس H330 چندین سال می شود که در بازار خودروی ایران حضور دارد و از این نظر، سابقه بیشتری از بسترن B30 دارد. اخیرا نیز پارس خودرو جهت رقابت بهتر با دیگر خودروهای این رده، اقدام به عرضه این خودرو با موتور قوی تر و گیربکس بهینه تر کرده که موجب شده توجهات زیادی از سمت بازار را به خود جلب کند. در مقایسه این دو سدان چینی، نکات مثبت و منفی هرکدام به شرح زیر است:

مزایای بسترن B30 :

قدرت و گشتاور بیشتر موتور نسبت به نمونه های 1.5 لیتری، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، هندلینگ بهتر، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، گیربکس شش سرعته، دارای گواهی ایمنی 5 ستاره از موسسه CNCAP

مزایای برلیانس H330 :

قیمت کمتر، موتور قوی تر در نمونه های 1.65 لیتری، سیستم تعلیق اسپرت که حرکات عرضی را محدود می کند، بازار کارکرده قوی تر و قطعات یدکی در دسترس تر

 

مقایسه بسترن B30 و دنا پلاس

دنا پلاس تلاشی از شرکت ایران خودرو برای مقابله با هجوم ماشین های اقتصادی و خوش نقش و نگار چینی بود که با آپشن های فراوان، مشتری های خود را اغوا می کردند. در طی چند ماه اول عرضه دنا پلاس توانست به پشتوانه قدرت مونتاژ بالای ایران خودرو موفق ظاهر شود، اما در حال حاضر یعنی تابستان 1397، مدتهاست که کمبود خودروهای تولید ایرانخودرو در بازار حس می شود. در ادامه نگاهی به مزایای هرکدام از این دو سدان خواهیم داشت:

مزایای بسترن B30 :

ظاهر بهتر و متناسب تر، موتور پیشرفته تر و کم مصرف تر، امکانات ایمنی بیشتر، گیربکس اتوماتیک، تست معتبر از موسسه ایمنی CNCAP

مزایای دنا پلاس:

دسترسی بهتر به قطعات یدکی و مراکز خدمات پس از فروش ، قیمت کمتر، دو کیسه هوای بیشتر، بازار دست دوم بهتر


175 دیدگاه

  1. مهدی | اردیبهشت 26, 1398 | لینک نظر

    نظرات برخی دوستان رو میخوندم واقعا مطالب غیر واقعی و بدون آگاهی زیاد بیان شده. من این خودرو رو سال ۹۷ خریدم. محاسن این خودرو عبارت است از: ۱،فضای سرنشین زیاد. این خودرو از تمام خودروهای داخلی بزرگتره.۲، صندوق عقب واقعا جادار و گود.۳، شتاب خوب. هرچند قدرت این خودرو ۱۰۷ اسب بیشتر نیست اما هماهنگی فوق العاده موتور و گیربکس سبب میشه بدون هیچ فشاری و دادن دنده معکوس های آنچنانی تمام خودروهای داخلی رو در سربالایی جا بزاری.۴، گیربکس معرکه. این خودرو گیربکس آیسین وارداتی از ژاپن روشه. مزیت این گیربکس اینه که اصولا متوجه تعویض دنده نمی شوید. ۵، کشش خوب. همانطور که گفتم قدرت خودرو معمولی است اما گیربکس معرکه و گشتاور خوب این خودرو سبب کشش عالی این خودرو شده.۶، داشتن سیستم کنترل پایداری.۷، کیفیت خوب. این خودرو در یک رده قیمتی بالاتر از تندر ۹۰ دارای ۴ ستاره کیفی است و در صدر گروه خود قرار دارد بنابراین تصوراتی که راجع به بی کیفیت بودن خودروهای چینی دارید را دوربربزید. ۷، امنیت در تصادفات به دلیل تقویت بدنه خودرو.۸، امکانات معقول که در قرن ۲۱ برای هرخودرویی ضروری است. دلیلی ندارد برای خودرویی پول بدهید که کروز کنترل و آنتی ترپ یا سانروف نداشته باشه و یا ترمزهای عقبش کاسه ای باشه. اصولا کیفیت و آبشن متضاد هم نیستن که فکر کنید یا باید خودروی باکیفیت بخرید و یا خودروی پر آبشن. حق شما است هر دو رو با هم داشته باشید. ۹، فیس خوب و زیبا
    این موارد هم به نظرم اگه داشت بهتر بود و جزو نقایص اونه.۱، تهویه اتومات نداره.۲، هرچند قطعاتش گیرمیاد اما به فراوانی قطعات ایرانخودرو و سایپا نیست.۳، داشبورد ساده.
    امیدوارم حرفام برای کسی که قصد خرید این خودرو رو داشته باشه مفید باشه. تشکر از سایت وزین دنده۶

  2. جواد | شهریور 11, 1397 | لینک نظر

    هر کی قصد خریدش رو داره اصلا شک نکنه….عالی عالی عالی از نظر راحتی سواری ظاهری

  3. نامی | مرداد 17, 1397 | لینک نظر

    من تندر 90 دارم پندین ساله کولر بی 30 رو تست کردم دیدم سرمایه آنچنانی نداره میخواستم فقط اونایی که تندر داشتن یا سوار بودن مقایسه کولرشونو بنویسن لطفا بدون غرض
    >>.آیا کولر بی 30 ضعیف است؟ آیا نسبت به تندر کولر ضعیف تر عمل میکند ؟ دو باره بگم لطفا بدون غرض پاسخ دهید

    • در پاسخ به: نامی

      dav | شهریور 18, 1397 | لینک نظر

      کولر b30 در ecu جوری تنظیم شده که زمانی که بخوای شتاب گیری سریع داشته باشی کولر قطع میشه. بخاطر همین تا اتصال مجدد ممکنه بادش معمولی باشه. اگه قطع نکنه بادش خنکتر از ال 90 هست و روی درجه 1 آدم یخ میزنه. در کل هم در زمان مونتاژ هم کم گاز میزنن به کولرش نمیدونم چرا ولی بیشتر b30 ها نیاز به شارژ گاز کولر دارن و عایقبندی لوله ها و … کولرش در اوج گرمای تابستان زمانی که تو آفتاب باشه و دماسنج ماشین 43 به بالا رو نشون بده کولر کم کم ضعفشو نشون میده. ولی اگه تو سایه باشه خوبه. شب ها هم خوب میشه.ظاهراً شرکت بهمن موتور پیگیر این موضوع هست. حالا معلوم نیست اقدامی بکنه یا نه- ولی در کل ماشین بسیار عالیی هست و خیلی راضی هستم. اگه 1-2 بار سوارش بشی دیگه نمیتونی سوار ال 90 بشی. ال90 رو داشتم فروختم بعد از b30.