تولید دوگانه‌سوزها در سراشیبی

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

تولید دوگانه‌سوزها در سراشیبی

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در فروردین‌ماه سال جاری، خودروسازان در مجموع 10 هزار و 224 دستگاه انواع خودرو دوگانه‌سوز تولید کردند که آمار مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افت 3/ 6 درصدی حکایت دارد.

براساس آمار اعلام شده در فروردین‌ماه سال جاری شرکت ایران خودرو با تولید 8 هزار و 252 دستگاه انواع خودرو سواری به‌صورت دوگانه‌سوز بیشترین آمار در این زمینه را به خود اختصاص داد. با وجود این تولید خودروهای دوگانه‌سوز آبی‌های جاده مخصوص در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افت 8/ 15 داشته است اما سایپا طی این مدت در مجموع یک‌هزار و 972 دستگاه انواع خودرو سواری دوگانه‌سوز تولید کرد. با وجود این نارنجی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه سال جاری در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته رشد 8/ 77درصد را ثبت کرده‌اند.

در حالی تولید دوگانه‌سوزها طی یک‌سال گذشته نسبت به سال‌های پیش‌تر با افت و خیز مواجه شده است که شرکت ایران‌خودرو تولید تندر 90 دوگانه‌سوز را طی سال گذشته متوقف کرد. با وجود این بیشترین درصد تولید دوگانه‌سوزها در میان شرکت‌های خودروساز متعلق به پژو 405 است. این خودرو با تولید 5 هزار و 390 دستگاهی توانسته در صدر جدول قرار بگیرد. بعد از این خودرو سمند دوگانه‌سوز با تولید 2 هزار و 444 دستگاه در رتبه دوم تولید دوگانه‌سوزها قرار گرفته است. بعد از سمند، تیبا توانسته در میان محصولات سایپا رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. بنابر آمار تولید خودروهای سواری، تیبا دوگانه‌سوز با تولید یک هزار و 541 دستگاهی توانسته رشد 5هزار درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته را ثبت کند. بعد از این شرکت‌ها به ترتیب پژو پارس و پراید قرار دارند. پژو پارس طی این مدت تولید 418 دستگاهی را به خود دیده است. نکته جالب توجه اما افت تولید پرایدهای دوگانه سوز است؛ به‌طوری‌که پراید با تولید 335 دستگاهی در رتبه آخر جای گرفته است.

هرچند افت توقف تولید دوگانه‌سوزها در اوایل سال گذشته به‌دلیل عدم ارتقای سیستم سوخت‌رسانی آنها به یورو 4، از سوی پلیس راهور بود اما آنگونه که به نظر می‌رسد در حال حاضر کاهش آمار تولید این خودروها به افت تقاضای بازار ارتباط دارد.


بدون دیدگاه