بررسی کیا اپتیما هیبریدی، مدل 2017: سدان متوسط با پیشرانه هیبریدی

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ | 1 نظر

بررسی کیا اپتیما هیبریدی، مدل 2017: سدان متوسط  با پیشرانه هیبریدی

غالبا برای اینکه یک خودروی هیبریدی بتواند به موفقیت دست پیدا کند، فقط کافیست مصرف سوخت اعلام شده برای آن توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) کمی از رقبایش پایین تر باشد. البته رقم اعلامی مصرف سوخت معیار چندان منطقی و واقع بینانه ای نیست، چرا که در کنار ارقام مصرف سوخت معمولا این عبارت گفته می شود: “مصرف سوخت این خودرو برای شما ممکن است با ارقام اعلام شده متفاوت باشد”. به هر حال، مصرف سوخت برای یک خودروی هیبریدی که با هدف کم مصرف بودن ساخته شده موضوعی مهم به حساب می آید.

 

در میان سدان های متوسط هیبریدی، کیا اپتیما هیبرید را نمی توان کم مصرف ترین خودرو در کلاس خودش دانست، چرا که این افتخار نصیب هوندا آکورد هیبرید با مصرف سوخت ترکیبی 4.9 لیتر در هر صد کیلومتر شده است، در حالیکه کیا اپتیما هیبریدی در سیکل ترکیبی 5.6 لیتر بنزین به ازای هر صد کیلومتر مصرف می کند. همینطور شورولت مالیبو هیبریدی هم با مصرف سوخت 5.11 لیتر در هر صد کیلومتر اپتیما را شکست می دهد، در حالیکه خودرو های دیگر در این کلاس که شامل فورد فیوژن هیبریدی و هیوندای سوناتا اِس ای هیبرید می شود، در زمینه مصرف سوخت با اپتیما هیبرید برابری می کنند.

البته نمی توان مهندسین کیا را به دلیل ناموفق بودنِ اپتیما هیبریدی نسل دوم مورد انتقاد قرار داد. پیشرانه برقی-بنزینی اپتیما هیبرید نسل دوم کاملا به روز رسانی شده و علاوه بر این که پیشرفت های زیادی نسبت به پیشرانه مورد استفاده در نسل اول کرده، مصرف سوخت آن هم نسبت به نسل اول با رقم ترکیبی 6.35 لیتر در هر صد کیلومتر پیشرفت قابل توجهی داشته است (مصرف سوخت ترکیبی اپتیما هیبرید نسل دوم در هر صد کیلومتر 0.75 لیتر کمتر از نسل اول است). دلیل این پیشرفت ها را می توان موارد زیر دانست:

  • موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر از نوع چرخه اَتکینسون (نوعی موتور احتراق داخلی) که راندمان بیشتری داشته و جایگزین موتور 2.4 لیتری قبلی شده است
  • باتری لیتیم-یون با ظرفیت 1.6 کیلو وات ساعت که ظرفیت آن نسبت به قبل کمی بیشتر شده است
  • موتور الکتریکی 50 اسب بخاری که نسبت به مدل قبلی افزایش قدرت را تجربه کرده است

سیستم هیبریدی غیر معمول

در حالیکه اکثر سیستم های هیبریدی به گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) مجهز هستند، کیا در اپتیما هیبریدی موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر را به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک معمولی متصل کرده و موتور الکتریکی به همراه یک کلاچ جایگزین مبدل گشتاور شده است. این ترکیب که کمی هم غیر معمول است، باعث شده این خودرو در زمینه بی صدا بودن نسبت به بیشتر هیبریدی های دیگر وضعیت بهتری داشته باشد طوریکه در اپتیما هیبرید بر خلاف اکثر خودرو های هیبریدی شاهد صدای آرام، یکنواخت و آزار دهنده در هنگام شتاب گیری ناگهانی نیستیم.

 

کیا اپتیما هیبرید

یکی دیگر از خصوصیات جالب سیستم هیبرید کیا، قرار گرفتن باطری با نظم و ترتیب خاصی زیر صندلی عقب است. به این ترتیب، گنجایش فضای بار اپتیما هیبرید به 368 لیتر می رسد که نسبت به فورد فیوژن هیبرید و شورولت مالیبو هیبرید با ظرفیت 340 لیتر، فضای بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد (البته فضای بار اپتیما هیبرید نسبت به اپتیما معمولی 71 لیتر کمتر است). علاوه بر این، در اپتیما هیبرید قابلیت خواباندن صندلی عقب با نسبت 60/40 هم وجود دارد تا برای حمل اشیای بزرگ با مشکل مواجه نشوید.

همان خصوصیات مثبتِ همیشگی اپتیما

کابین اپتیما هیبرید مانند اپتیما معمولی فضایی دوست داشتنی برای سرنشینان فراهم می کند. از ویژگی های کابین این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بالای مواد بکار رفته در کابین
  • چیدمان کاربردی ادوات کنترلی با دسترسی آسان
  • صندلی های راحت و ارگونومیک در جلو و عقب
  • وجود قابلیت اپل کار پلِی و اندروید اتو بصورت پایه

علاوه بر این، آپشن هایی مانند سانروف پانوراما، صندلی ها با روکش چرمی مجهز به گرمکن و سیستم صوتی هارمن کاردون به حس خوب موجود در کابین می افزایند.

اپتیما هیبریدی می تواند در مجموع 192 اسب بخار قدرت تولید کند و وزن آن هم کمی از اپتیما معمولی بیشتر است. در نتیجه اپتیما هیبریدی نسبت به اپتیما چهار سیلندر معمولی چندان سریع تر احساس نمی شود، اما در برخی شرایط گشتاور لحظه ای حاصل شده از موتور الکتریکی، اپتیما هیبریدی را نسبت به اپتیما معمولی تند و تیز تر کرده است: بطور مثال زمانیکه قصد دارید وارد بزرگراه شوید و یا در هنگام سبقت گرفتن. قابلیت های دینامیکی اپتیما هیبرید در بیشتر قسمت ها نسبت به مدل معمولی تغییر خاصی نداشته و این خودرو از فرمان دقیق، کنترل خوب تکان های بدنه و کابینی بی صدا بهره مند است. در واقع پشت فرمان این سدان کره ای، فقط از طریق پدال ترمز می توانید به هیبرید بودن آن پی ببرید: پدال ترمز در اپتیما هیبرید نرم بوده و حس مبهمی به راننده القا می کند. البته این مشکل در میان خودرو های هیبریدی رایج است چرا که ترکیب کردن سیستم ترمز احیا کننده و سیستم ترمز اصطکاکی کار مشکلی است. همچنین کیا این خودرو را به نمایشگر ها و منو های مختلفی در قسمت پشت آمپر و داشبورد مجهز کرده که با هدف کنترل میزان مصرف سوخت تعبیه شده اند و برای افرادی که قصد دارند با هر قطره بنزین بیشترین مسافت ممکن را بپیمایند کاربرد دارند.

آیا اپتیما هیبرید ارزش خرید بالایی دارد؟

قبلا یکی از نقاط قوت خودرو های کیا ارزش خرید بالا نسبت به قیمت به حساب می آمد، اما اخیرا این ویژگی کمرنگ تر شده است که یکی از نمونه های آن را می توان اپتیما هیبرید دانست. اگر چه مدل پایه اپتیما هیبرید قیمت مناسبی دارد (قیمت مدل پایه اپتیما هیبرید برابر 26,845 دلار است که 3,595 دلار از مدل پایه هوندا آکورد هیبرید کمتر است)، اما مدل پایه اپتیما هیبرید تجهیزات و امکانات نسبتا کمی دارد: بطور مثال قابلیت تنظیم برقی صندلی ها و یا سیستم هشدار نقطه کور در این خودرو وجود ندارد.

خودرویی که ما برای تست در اختیار داشتیم، کیا اپتیما هیبرید مدل ای ایکس با تجهیزات و امکانات کامل بود که قیمت آن به 37,000 دلار می رسد. با این حساب، این خودرو نسبت به اپتیما مدل ای ایکس با موتور 2.4 لیتری و تجهیزات و امکانات یکسان حدودا 6,000 دلار گرانتر است. پرداختن چنین اختلاف قیمتی چندان قابل قبول نیست، خصوصا زمانیکه قیمت بنزین پایین باشد. این موضوع برای همه خودرو سازانی که وسایل نقلیه برقی تولید می کنند به معضلی تبدیل شده که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

اگر از قیمت بالای اپتیما هیبرید صرف نظر کنید، این خودرو نسبت به اپتیما معمولی فقط در چند موردِ جزئی شرایط بدتری دارد که همین موضوع سبب شده پشت فرمان این خودرو به راحتی این مطلب را فراموش کنید که مشغول رانندگی با یک خودروی هیبریدی هستید. این خودرو ترکیبی بسیار خوب از کاربردی بودن، نرمی و بی صدایی و طراحی زیبا را ارائه می دهد و همین موارد اپتیما هیبرید را رقیبی سر سخت در سگمنت سدان های متوسط هیبریدی کرده است، خصوصا برای افرادی که معیار آنها برای سنجش یک خودرو صرفا اعداد مصرف سوخت اعلام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) نیست.

نقاط قوت اپتیما هیبرید:

  • پیشرانه نرم و بی صدا
  • کابین دوست داشتنی
  • سواری نرم

نقاط ضعف اپتیما هیبرید:

  • پدال ترمز نرم با حسی مبهم
  • مصرف سوخت متوسط
  • قیمت بالا

رتبه در میان سدان های خانوادگی:

  1. هوندا آکورد
  2. مزدا 6
  3. شورولت مالیبو
  4. تویوتا کمری
  5. کیا اپتیما
  6. هیوندای سوناتا
  7. فورد فیوژن
  8. فولکس واگن پاسات
  9. نیسان آلتیما
  10. سوبارو لگاسی
  11. کرایسلر 200
مشخصات فنی کیا اپتیما هیبرید، مدل 2017
محل قرار گیری موتور جلو
محور انتقال قدرت جلو
ظرفیت سرنشین 5
نوع بدنه سدان چهار درب
مکانیزم سوپاپ دو میل بادامک در بالا (DOHC)
تعداد سوپاپ 16
نوع موتور چرخه اَتکینسون
حجم موتور (لیتر) 2.0
تعداد / آرایش سیلندر 4 / خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار) 154
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 190
نوع موتور الکتریکی موتور AC آهن ربای دائمی سنکرون
قدرت موتور الکتریکی (اسب بخار) 50
گشتاور موتور الکتریکی (نیوتن متر) 205
قدرت ترکیبی (اسب بخار) 192
گشتاور ترکیبی (نیوتن متر) 367
مشخصات باتری لیتیم-یون با ظرفیت 1.6 کیلو وات ساعت
جعبه دنده 6 سرعته خودکار با قابلیت تعویض دستی
قیمت پایه تیپ پریمیوم (دلار) 26,845
قیمت پایه تیپ ای ایکس (دلار) 31,840
فاصله بین دو محور (میلی متر) 2804
طول (میلی متر) 4854
عرض (میلی متر) 1859
ارتفاع (میلی متر) 1460
ظرفیت کابین برای سرنشینان (لیتر) 2973
ظرفیت فضای بار عقب (لیتر) 368
نتایج تست های کار اَند درایوِر
وزن خالص (کیلوگرم) 1633
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت (ثانیه) 8.1
شتاب صفر تا 161 کیلومتر بر ساعت (ثانیه) 22.1
زمان 400 متر از حالت سکون (ثانیه) 16.2
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 209
مصرف سوخت اعلام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) بر حسب لیتر در هر صد کیلومتر
داخل شهر 6.03
بزرگراه 5.11

 

منبع: نشریه کار اَند درایوِر


1 دیدگاه

  1. sunmartin | خرداد 4, 1396 | لینک نظر

    اپتیما خودروی مورد علاقه بنده است این کره ای زیبا و با کیفیت طراحی فوق العاده زیبایی داری بطوریکه از 2014 تا 2017 4 بار جایزه طراحی رد دات دو بار جایزه طراحی نمایشگاه های بین المللی و 1 بار جایزه ویژه طراح بزرگ قرن نصیب خودش کرده از سیاست کیا بدلیل استفاده نکردن از گیرباکس خسته کننده و یکنواختcvt واقعا ممنونم آفرین بر این خودروساز آسیایی که در میان سایز متوسط ها رتبه قابل قبولی داره
    امیدوارم وارد ایران بشه که با سوناتا هیبرید رقابت کنه