تجربه رانندگی با وانت کاپرا2 ؛ محصول تازه بهمن موتور

شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ | 6 نظر

تجربه رانندگی با وانت کاپرا2 ؛ محصول تازه بهمن موتور

برگزاری تست درایو یکی از اصولی ترین روش های معرفی محصول در صنعت خودرو  است که یک شرکت می‌تواند برای معرفی محصول خود انجام دهد، اتفاقی که اخیرا به شکل حرفه ای تری در کشور انجام می شود. شرکت بهمن موتور این‌ بار برای اولین بار محصول جدید خود که همان کاپرای فیس لیفت شده است را در اختیار اصحاب رسانه قرار داد تا با بررسی تخصصی این خودرو در شرایط سخت خارج از جاده‌ای، کاپرا  تازه وارد را به چالش بکشند.

روز چهارشنبه سوم خردادماه، گروه بهمن تعدادی از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو را در محل اصلی این شرکت واقع در کیلومتر 16 جاده قدیم کرج (فتح) گردهم آورد تا سفری یک روزه را به شهرستان طالقان داشته باشند و طی سفر به بررسی وانت کاپرا 2 بپردازند.

پس از طی مسیر سرانجام به شهرستان طالقان رسیدیم و برای انجام تست رانندگی در شرایط سخت خارج از جاده ای با وانت کاپرا 2 منطقه حفاظت شده سد طالقان شدیم.

تغییرات نسخه فیس لیفت

کاپرا 2 نسبت به نسخه اولیه تغییرات متعددی را به خود دیده است که اگر بخواهیم به آن ها اشاره کنیم، باید به تغییر چهره خودرو در بخش جلو اشاره کرد که شامل تغییرات جلوپنجره، حذف گارد جلو و افزوده شدن چراغ‌های هالوژن و دی لایت می شود.

در مجموع تغییرات جزئی بر روی بدنه باعث به روز رسانی ظاهر کاپرا 2 منطبق بر خودروهای روز شده است.

همچنین تغییر فن از حالت مکانیکی به الکتریکی که در راندمان موتور تاثیر قابل توجهی داشته است و حجم رادیاتور نیز در راستای بهبود توان خنک کاری پیشرانه افزایش یافته است.

افزایش طول خودرو نکته بارزی است که فضای بار بیشتری را برای وانت کاپرا 2 به همراه آورده است و به نظر می رسد که فضای سرنشینان عقب نیز نسبت به رقبا افزایش داشته است.

علاوه بر این تغییرات، تجیهیزات و آپشن ها در فضای داخل کابین کاپرا 2 شامل صفحه نمایشر 7 اینچی با قابلیت اتصال بلوتوث، رهیاب، نمایش دوربین دنده عقب و پخش فایل های صوتی و قابلیت اتصال USB، می شود.

به طور کلی طراحی داخلی کاپرا جذاب و با رعایت اصول ارگونومی به نظر می رسد و نمی توان نقطه ضعف چندانی به این بخش وارد دانست، البته کیفیت تریم پلاستیکی چندان چنگی به دل نمی زند اما این مشکلی است که در خصوص سایر خودروهای رقیب نیز دیده می شود.

دیگر مشخصات فنی کاپرا 2

کاپرا 2 درست مانند نسخه اولیه از موتور 2.4 لیتری ساخت میتسوبیشی به قدرت 124.7 اسب بخار در دور موتور 5000 RPM بهره می برد که یارای تولید 200 نیوتن متر گشتاور را در حد فاصل 2500 الی 3000 RPM نیز دارد. این  میزان از قدرت و گشتاور از طریق گیربکس 5 سرعته دستی راهی چرخ های عقب می شود اما با توجه به سیستم دیفرانیسل مرکزی با عملگر الکتریکی امکان توزیع بخشی از قدرت به چرخ های جلو نیز در موارد لزوم وجود دارد.

تجربه رانندگی

پس از بررسی مشخصات و نکات ظاهری در طراحی این خودرو، نوبت به آن رسید تا پشت فرمان کاپرا 2 نشسته و به بررسی توانایی های این وانت دو دیفرانسیل بپردازیم. در اولین لحضات می توان گفت که تسلط خوبی بر محیط پیرامون خودرو وجود دارد و مشکل چندانی از بابت کمبود دید دیده نمی شود، به خصوص آنکه با وجود دوربین دید عقب، حتی با وجود بار نیز می توان با اطمینان به سمت عقب حرکت کرد و این آپشن رفاهی مسلما بسیار مورد توجه رانندگان وانت قرار خواهد گرفت.

صدای نفوذی پیشرانه به درون کابین چندان کم نیست اما در دور موتورهای متوسط و پایین در سطح قابل قبولی قرار دارد، به نظر می رسد که با توجه به بروز مشکلات کیفی صفحه کلاچ در سری اولیه، حالا با نسخه اصلاح شده و بهبود یافته ای از صفحه کلاچ روبرو باشیم، اما با این وجود هم تعویض دنده ها چندان دقیق انجام نمی شود و نیاز به کمی دقت در هنگام تعویض دنده خواهید داشت.

فرمان مانند دیگر خودروهای چینی نرم به نظر می رسد و ممکن است این ویژگی بسیار با مذاق رانندگانی که عادت به کشتی گرفتن با فرمان وانت های قدیمی موجود در کشور دارند خوش بیاید.

یکی از نکات مهم و قابل توجه کاپرا 2، توانایی های خوب خارج جاده ای آن برای آفرود سبک است که از ضرایب دنده و دیفرانسیل خوب آن ناشی می شود. در واقع کاپرا 2 می تواند فراتر از انتظارات ما در زمینه آفرود ظاهر شود، هرچند نباید در خصوص فشار آوردن به این خودرو در شرایط سخت زیاده روی کرد.

بر روی مسیر جاده نیز ترمزها کمی نامطمئن به نظر می رسند و بخش انتهایی خودرو تمایل به بیش فرمانی دارد که البته ممکن است در صورت اضافه شدن وزن بار بروی محور عقب این مسئله مرتفع شود.

در مجموع می توان گفت که با توجه به شرایط بازار و قیمت 72.3 میلیون تومانی وانت کاپرا 2، باید این خودرو را محصولی بهبود یافته نسبت به نسل قبلی دانست که خود نیز در بازار فروش خودرویی بسیار موفق و پر فروش بود.

در واقع اگر استفاده شما از کاپرا 2 معدود به استفاده درون شهری و آفرود های سبک باشد، به احتمال زیاد از عملکرد این خودرو راضی خواهید بود و آن را به رقبایی نظیر وانت ریچ پارس خودرو یا وینگل دیار خودرو ترجیح خواهید داد که در همین محدوده قیمتی جای می گیرند اما هریک با مشکلات عدیده ای کیفی یا خدمات پس از فروش مواجه هستند.

 


6 دیدگاه

  1. شهاب | دی 1, 1396 | لینک نظر

    سلام دوستان من چهار ماهی میشه کاپرا نیو خریدم ماشینی در حد خودش فوق العاده ضعف های گذشته جبران شده تو جاده بسیار پر شتاب وتو افرود مخصوصٱ کمک سنگین بسیار پرقدرت به راحتی وبی صدا صد پنجاه شصتا میره لوازم و ادوات داخلی هم بسیار شیک وتمیز شده

  2. محمد | خرداد 8, 1396 | لینک نظر

    این داشبورد لندمارک که روی این ماشینم اوردن در کل لند مارک و این کاملا یکی ان هم موتور و زیر بندی

  3. احمد | خرداد 7, 1396 | لینک نظر

    من هنوز پیکاپ نیسان دست دو رو به کاپرا صفر ترجیح میدم

  4. متین | خرداد 6, 1396 | لینک نظر

    یه جاش اشتباه شده . اصلا کاپرا چیزی به اسم سیستم دف مرکزی نه در مدل قدیم نه جدید نداشته و نداره. و فقط سیستم کمک سبک و سنگینش بصورت برقی درگیر میشه و لیور نداره
    دیفرانسیل مدلای 89 و 90 درشت و پر قدرت بود ولی این جدیدا متاسفانه شهری شدن تا بیابونی
    و نکته دیگه اینکه کمک سنگینش فوق العاده در حد خودش قویه

  5. حبیب | خرداد 6, 1396 | لینک نظر

    وانت دو کابینه اول isuzu و بعد تویوتا که هر در شرکت مدل گازوییلی آنرا هم تولید میکنند که مرگ ندارند …
    خوب است که سایت وزین دنده 6 گزارش کاملی از این دو مدل وانت تهیه و منتشر کند . سپاسگزارم

  6. مجید | خرداد 6, 1396 | لینک نظر

    عالیه