اسلایدربررسیکره ای

بررسی تخصصی و مقایسه سه نسل هیوندای سوناتا در ایران

هیوندای سوناتا که یک سدان متوسط محسوب می شود، سال 1985 معرفی شد و با 32 سال قدمت، هم اکنون در نسل هفتم به سر می برد. سوناتا وظیفه خطیری بر عهده دارد، چرا که این خودرو در یکی از پر رقابت ترین سگمنت ها واقع شده و شاید بتوان سوناتا را به عنوان مهمترین محصول برای هیوندای تلقی کرد. اطلاعات مربوط به نسل های مختلف این خودرو در جدول و تصویر زیر آمده است:

اطلاعات هفت نسل سوناتا، از ابتدا تا کنون
نسل کد سال تولید
اول Y از 1985 تا 1987
دوم Y2 از 1988 تا 1993
سوم Y3 از 1993 تا 1998
چهارم EF از 1998 تا 2005
پنجم NF از 2004 تا 2009
ششم YF از 2009 تا 2014
هفتم LF از 2014 تا کنون

 

نسل های مختلف هیوندای سوناتا از 1985 تا کنون

نسل پنجم سوناتا یعنی NF، سال 2004 در کره با پلتفرمی جدید رونمایی شد. هیوندای با معرفی سوناتا NF قصد داشت جایگاه نخست در کلاس سدان های متوسط را از آنِ خود کند. این خودرو به موتور هیوندای موسوم به تِتا (Theta) مجهز بود که اولین موتور چهار سیلندر خطی تمام آلومینیوم این خودروساز کره ای به حساب می آید. هیوندای سال 2008 مدل فیس لیفت NF را در نمایشگاه خودروی شیکاگو معرفی کرد. سوناتا NF به موتور 3.3 لیتری شش سیلندر V شکل به نام لامبدا (Lambda) نیز مجهز بود که توان تولید 247 اسب بخار قدرت و 323 نیوتن متر گشتاور را داشت. هیوندای مدعی بود که NF با این موتور می تواند فقط در عرض 6.7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز 236 کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود.

 

نسل ششم سوناتا یعنی YF، سال 2009 در نمایشگاه خودروی لس آنجلس معرفی شد. این خودرو مدلی بسیار موفق برای هیوندای بوده و همچنین معرف زبان طراحی جدید این خودروساز نیز محسوب میشد. هیوندای سال 2012 فیس لیفت ملایمی روی YF اعمال کرد. اما نسل هفتم سوناتا یعنی LF که از زبان طراحی جدیدی بهره مند است، سال 2014 در نمایشگاه بین المللی خودروی نیویورک معرفی شد.

نسل پنجم، ششم و هفتم سوناتا حضور پر رنگی در بازار ایران دارند و فروش خوبی را در بازار کشورمان تجربه کرده اند. در این نوشته قصد داریم به بررسی و مقایسه این سه نسل بپردازیم. مشخصات خودرو های مورد تست به شرح زیر است:

  • سوناتا NF : مدل 2006، کارکرد 131 هزار کیلومتر
  • سوناتا YF : مدل 2011، کارکرد 92 هزار کیلومتر
  • سوناتا LF : مدل 2015، کارکرد 14 هزار کیلومتر

 

طراحی خارجی

در مجموع می توان سبک طراحی NF را کلاسیک، YF را اسپرت و LF را تلفیقی از اسپرت و لوکس دانست. طراحی NF ساده و به دور از پیچیدگی است که هماهنگی خوبی در آن به چشم می خورد. همین موضوع سبب شده طراحی این خودرو با گذشت زمان قدیمی و کسل کننده به نظر نیاید و هنوز هم قابل قبول به نظر برسد. اما هیوندای مدعی است معرفی سوناتا YF باعث ایجاد تحولی در زمینه طراحی سدان های متوسط بوده است. سبک طراحی YF که تهاجمی و جسورانه به نظر می رسد، در بازار آمریکا مورد استقبال خوبی قرار گرفت، اما چندان مورد پسند کره ای ها واقع نشد. از نکات جالب در طراحی این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلو پنجره کروم با سه خط افقی ضخیم
  • ارتفاع کم پنجره های جانبی
  • نوار کرومی که از قسمت پایینی پنجره های جانبی آغاز شده و با عبور از کنار درب کاپوت، به چراغ های جلو ختم شده است
  • نوار کرومی بالای پلاک در نمای عقب
  • خطوط روی درب کاپوت که روی جلو پنجره نیز ادامه دارند
  • کاهش ضریب دِرَگ نسبت به نسل قبلی (ضریب دِرَگ سوناتا YF = 0.28 / ضریب دِرَگ سوناتا NF = 0.32) که به کاهش مصرف سوخت نیز کمک می کند

 

در مجموع سبک کلی طراحی YF که در برخی قسمت ها به مرسدس بنز CLS شباهت دارد، نسبت به NF و LF اسپرت تر و خشن تر است که در بازار ایران هم با استقبال خوبی مواجه شد. هیوندای سال 2012 سوناتا YF را فیس لیفت کرد که از تغییرات اعمال شده در این فیس لیفت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلو پنجره جدید
  • چراغ های راهنمای باریک تر روی آیینه های جانبی
  • چراغ های مه شکن جدید جلو که شامل چراغ های LED مخصوص روز می شوند
  • رینگ های جدید
  • چراغ های LED عقب با طراحی جدید
  • صفحه نمایش لمسی جدید
  • یک LCD کوچک مخصوص کنترل سیستم تهویه مطبوع

 

هیوندای در طراحی نسل هفتم سوناتا یعنی LF، کمی محافظه کارانه رفتار کرده است بلکه بتواند بازار کره را نیز راضی نگه دارد. سبک کلی طرح این خودرو لوکس تر از YF است، اما با این وجود اِلِمان هایی نیز در آن به چشم می خورد که اسپرت بودن آن را نشان می دهد: بطور مثال اگر از نمای جانبی به LF نگاه کنید، خط سقف به انتهای درب صندوق ختم می شود که آن را کمی به خودرو های کوپه شبیه کرده، در حالیکه در NF و YF اینطور نیست. در کل به نظر می رسد طراحی LF نسبت به YF پخته تر شده است که از دیگر خصوصیات آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلو پنجره بزرگ با چهار خط افقی باریک
  • ضریب دِرَگ 0.27 که طبق ادعای سازنده از تمام سدان های متوسط غیر-هیبریدی کمتر است
  • نوار کرومی دور پنجره های جانبی که کنار درب کاپوت نیز امتداد یافته و به چراغ های جلو ختم می شود
  • چراغ های جلو از نمای جانبی تا وسط درب کاپوت ادامه دارند
  • دو خروجی اگزوز کرومی

 

می توانید در جدول زیر ابعاد خارجی این سه خودرو را با هم مقایسه کنید:

ابعاد (میلی متر) سوناتا LF سوناتا YF سوناتا NF
طول 4855 4820 4800
عرض 1865 1835 1832
ارتفاع 1475 1470 1475
فاصله بین دو محور 2805 2795 2730

همانطور که در جدول مشاهده می کنید، سوناتا در هر نسل نسبت به نسل قبلی افزایش طول، عرض و فاصله محوری را تجربه کرده و فاصله بین دو محور LF نسبت به NF معادل 7.5 سانتی متر بیشتر شده است. بد نیست بدانید سوناتا NF نسبت به نسل قبلی، 5 سانتی متر افزایش طول و ارتفاع و 2.5 سانتی متر افزایش عرض داشته است.

فضای داخلی

با ورود به کابین سوناتا NF، با فضایی کلاسیک، خلوت و ساده روبرو می شوید. پشت فرمان دید کاملی به کاپوت خودرو و اطراف دارید و طرح داشبورد در دو طرف قرینه همدیگر است که باعث ایجاد هماهنگی در فضای داخلی شده است، اما فرمان کمکی برقی این خودرو از نرمی کافی برخوردار نیست و این موضوع از نکات منفی در NF به حساب می آید. روی فرمان کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل تعبیه شده و طراحی پشت آمپر نیز در سادگی هر چه تمام تر انجام شده است. ترمز پارک بصورت دستی بوده و این خودرو به سانروف مجهز است. صندلی های نرم این خودرو از راحتی نسبتاً خوبی بهره می برند و NF از نظر فضای کابین شرایط مطلوبی داشته و کمبود جا در کابین این خودرو احساس نمی شود بطوریکه ردیف عقب برای سه نفر بزرگسال فضایی راحت را فراهم می کند. اما صندلی های جلو فرم چندان مناسبی نداشته و تخت هستند که می تواند در رانندگی طولانی باعث خستگی راننده شود و علاوه بر این دریچه تهویه هم برای سرنشینان عقب در نظر گرفته نشده است. عایق بندی کابین NF قابل قبول بوده و نفوذ صدا به داخل کابین در حد رضایت بخشی است، فقط در دور موتور های بالا صدای زیاد موتور آزاد دهنده می شود.

 

فضای داخلی سوناتا NF

در کابین YF، با فضایی اسپرت و نسبتاً مدرن روبرو هستیم که طراحی ساده ای نداشته و کمی شلوغ به نظر می رسد. بیشتر قسمت های کابین از پلاستیک نرم ساخته شده که می توان کیفیت آن را متوسط ارزیابی کرد و از این نظر جای پیشرفت دارد. صفحه نمایش لمسی 6.5 اینچی در قسمت میانی داشبورد جا خشک کرده است که کلید های کنترل سیستم مسیریابی، سیستم صوتی و تماس های تلفنی بصورت شیب دار در پایین این صفحه نمایش تعبیه شده اند. این خودرو از غربیلک فرمان خوش دستی بهره می برد که حس نسبتاً خوبی هنگام رانندگی به شما القا کرده و کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل نیز روی آن به چشم می خورد.

فضای داخلی سوناتا YF

 

پشت فرمان شیفتر هایی دیده می شود که حس اسپرت بودن به راننده القا می کنند، اما یکی از نکات منفی در این خودرو دید ضعیف آن است که باعث می شود تسلط کاملی به خودرو نداشته باشید و همین موضوع رانندگی با آن را در شهر کمی سخت می کند. این مشکل در سوناتا LF تا حد زیادی مرتفع شده و از این بابت نسبت به YF پیشرفت خوبی داشته است. پشت آمپر طراحی جالبی دارد که کیلومتر شمار و دور شمار بصورت گود تعبیه شده اند. وسط کیلومتر شمار و دور شمار نیز دو صفحه نمایش دایره ای کوچک دیده می شود که اطلاعاتی همچون وضعیت دنده، میزان سوخت، باز و بسته بودن درب ها و دمای موتور را نشان می دهند.

فضای داخلی سوناتا LF

از نکات مثبت در کابین این خودرو دسته دنده خوش دست و کوچکی است که سمت چپ و بسیار نزدیک و در دسترس راننده قرار گرفته است و ترمز پارک هم در YF به صورت پایی است. کابین YF جادار بوده و صندلی های راحت و ارگونومیک آن در سفر های طولانی نیز شما را خسته نخواهند کرد. این صندلی ها نسبت به صندلی های LF اسپرت تر بوده و دربرگیرندگی بهتری را برای سرنشینان به ارمغان می آورند، اما احتمال دارد افراد بلند قد با مشکل برخورد سر با پوشش سقف در ردیف عقب مواجه شوند.

 

 

آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) سوناتا YF را یک خودروی متوسط به حساب نمی آورد، بلکه آن را در دسته خودرو های بزرگ قرار داده و هیوندای مدعی است YF از نظر فضای کابین یک کلاس بالاتر از تویوتا کمری و نیسان آلتیما است. علاوه بر این، دریچه تهویه برای ردیف عقب در نظر گرفته شده و سرنشینان عقب از فضای پای مناسبی بهره مند خواهند بود. اگر چه YF از سقف پانوراما بهره می برد، اما از داخل کابین این سقف به صورت دو سانروف مجزا در جلو و عقب است. همچنین عایق بندی کابین YF هم قابل قبول بوده و کابین نسبتاً ساکت و آرامی دارد.

فضای داخلی سوناتا YF

کابین سوناتا LF، ساده تر و لوکس تر از YF طراحی شده است و به نظر می رسد هیوندای در کابین LF نسبت به YF از مواد با کیفیت تری استفاده کرده است. طراحی مدرن، جذاب و کاربردی از خصوصیات کابین LF بوده و قسمت میانی داشبورد که شامل یک صفحه نمایش لمسی 8 اینچی می شود، به سمت راننده متمایل شده است تا دسترسی به آن آسان تر باشد و LF به قابلیت اپل کار پلِی و اندروید اتو هم مجهز است. غربیلک فرمان LF که بی شباهت به غربیلک فرمان هیوندای جنسیس نیست، اندازه مناسبی داشته و با فرم خوب و عملکرد نرم و دقیقی که دارد، حس خوبی هنگام رانندگی به شما می دهد و پشت آمپر این خودرو نیز نسبت به سوناتا YF، ساده تر و لوکس تر طراحی شده که وضوح و خوانایی مناسبی هم دارد. روی غربیلک فرمان، کلید های کنترل سیستم صوتی، تماس های تلفنی و کروز کنترل دیده می شود و ترمز پارک در LF برقی است. همین سادگی در سبک طراحی کابین، باعث می شود حس جادار بودن بیشتری به سرنشینان خودرو نسبت به YF دست بدهد، البته فضای پای صندلی های عقب به طور محسوسی نسبت به YF بیشتر بوده و سقف پانوراما که بر خلاف YF یک تکه است، کابین را روشن تر و دلباز تر جلوه می دهد. همچنین دریچه تهویه ردیف عقب نیز در نظر گرفته شده و این خودرو نیز مانند YF، از نظر فضای کابین توسط آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) به عنوان یک خودروی بزرگ دسته بندی شده است.

فضای داخلی سوناتا LF

هیوندای مدعی است عایق بندی کابین این خودرو نسبت به نسل قبلی بهبود یافته که شامل عایق بندی قوی تر در قسمت داشبورد و کف خودرو می شود، اما در واقعیت تفاوت محسوسی از این نظر بین سوناتا YF و LF احساس نمی شود و میزان نفوذ صدا به داخل کابین در هر دو خودرو تقریباً یکسان است. صدای موتور سوناتا LF هم مانند YF در دور های بالا کمی گوش خراش می شود، اما در مجموع کابین LF حس آرامش بیشتری نسبت به کابین YF دارد. البته ناگفته نماند که صندلی های LF نیز مانند YF راحت و ارگونومیک بوده و می توانید در سفر های طولانی مدت روی آنها حساب کنید. در این خودرو قابلیت انتخاب حالت های مختلف رانندگی نیز در نظر گرفته شده که از طریق کلیدی که کنار اهرم تعویض دنده تعبیه شده می توانید یکی از سه حالت زیر را برای آن انتخاب کنید:

  • حالت اقتصادی / Eco : با فعال سازی این حالت، واکنش پدال گاز کمتر شده و گیربکس تمایل بیشتری به سبک کردن دنده پیدا می کند
  • حالت معمولی / Normal : می توان گفت این حالت در اکثر مواقع بهترین انتخاب است
  • حالت اسپرت / Sport : در این حالت، واکنش پدال گاز بیشتر شده، گیربکس تمایل کمتری به سبک کردن دنده از خود نشان می دهد و فرمان هم کمی سفت تر می شود

 

تصاویر زیر فضای صندلی عقب را برای هر سه خودرو نشان می دهد. در این تصاویر صندلی راننده تا بیشترین حد ممکن به سمت عقب تنظیم شده است:

فضای صندلی عقب در سوناتا NF
فضای صندلی عقب در سوناتا YF
فضای صندلی عقب در سوناتا LF

تجهیزات و امکانات

می توانید در جدول زیر امکانات و تجهیزات این سه خودرو را با هم مقایسه کنید:

هیوندای سوناتا LF هیوندای سوناتا YF هیوندای سوناتا NF
فضای خارجی
آنتن کوسه ای دارد دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد دارد
سنسور پارک جلو دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
نوع چراغ های جلو زنون هالوژن هالوژن
چراغ های LED مخصوص روز دارد دارد
چراغ راهنما روی آیینه های جانبی دارد دارد
خروجی اگزوز دو خروجی کروم یک خروجی یک خروجی
رینگ 18 اینچ 18 اینچ 16 اینچ
فضای داخلی
سانروف دارد دارد دارد
سقف پانوراما دارد دارد
سیستم ورود بدون کلید + استارت دکمه ای دارد دارد
آیینه های جانبی تاشوی برقی دارد دارد
سنسور نور دارد دارد
سنسور باران دارد دارد دارد
کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل از روی فرمان دارد دارد دارد
کنترل تماس های تلفنی از روی فرمان دارد
تهویه مطبوع دوگانه خودکار دوگانه خودکار خودکار
دریچه تهویه سرنشینان عقب دارد دارد
تنظیم برقی صندلی های جلو دارد دارد
حافظه تنظیمات صندلی راننده دارد دارد
گرمکن صندلی های جلو دارد دارد
گرمکن صندلی های عقب دارد
سردکن صندلی های جلو دارد
گرمکن فرمان دارد
ترمز پارک برقی پایی دستی
ایمنی
تعداد کیسه هوا 6 6 2
سیستم کنترل هرزگردی دارد دارد
سیستم هشدار نقطه کور دارد
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری هنگام ترمز در پیچ دارد دارد
سیستم کمکی ترمز دارد دارد
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز دارد دارد
سیستم ترمز ضد قفل دارد دارد دارد

 

تجربه رانندگی با سه نسل سوناتا

هر سه نسل از سوناتا، به موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه مجهز هستند. اما سوناتا NF از موتور هیوندای به نام تِتا (Theta) بهره می برد، در حالیکه سوناتا YF و LF هر دو از موتوری به نام تِتا دو (Theta II) بهره مند هستند. البته هر دو موتور 2.4 لیتر حجم داشته و از نوع تنفس طبیعی هستند. موتور 2.4 لیتری تِتا یک و تِتا دو روی خودرو های زیر هم نصب شده اند:

  • هیوندای توسان
  • هیوندای سانتافه
  • کیا اپتیما
  • کیا کادنزا
  • کیا اسپورتیج
  • کیا سورنتو

علاوه بر این، هر دو موتور از نوع دو میل بادامک (DOHC) بوده و به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ هم مجهز هستند، اما در هیچکدام از سه خودروی مورد تست ما شاهد سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) نیستیم. از مزایای این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش عملکرد خودرو
  • کاهش مصرف سوخت
  • تزریق سوخت با دقت بالاتر
  • احتراق کامل تر
  • دمای کمتر سیلندر ها
  • افزایش گشتاور در دور های پایین

بطور مثال بر اساس تستی که از مزدا 3 در سال 2010 به عمل آمده، این خودرو بدون سیستم تزریق مستقیم در سیکل ترکیبی 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف کرده است، در حالیکه همین خودرو در سال 2012 با سیستم تزریق مستقیم در هر صد کیلومتر رقم 7.35 لیتر را به ثبت رسانده است. نمونه ای دیگر کادیلاک CTS است که با مجهز شدن به سیستم تزریق مستقیم، بدون افزایش مصرف سوخت 34 اسب بخار به قدرتش اضافه شده است. اما موتور هایی که به این سیستم مجهز هستند، چندان با دوام نبوده و احتمالاً دفعات بیشتری نیاز به مراجعه به تعمیرگاه دارند. بطور مثال یکی از مشکلات رایج در این سیستم، رسوب کردن کربن در سوپاپ های ورودی است. بد نیست بدانید سوناتا YF با سیستم تزریق مستقیم سوخت می تواند حداکثر 198 اسب بخار قدرت و 249 نیوتن متر گشتاور تولید کند. همچنین سوناتا LF در بازار های جهانی به موتور 2 لیتری توربوی تزریق مستقیم مجهز است که می تواند 245 اسب بخار قدرت و 353 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

در هر صورت خودرو های مورد تست ما از این سیستم بی بهره بوده و به سیستم پاشش چند نقطه ای (MPi) مجهز بودند. سوناتا LF و YF می توانند حداکثر 176 اسب بخار قدرت در دور 6000 تولید کنند، در حالیکه NF با موتور تِتا 14 اسب بخار ضعیف تر بوده و می تواند در دور 5800 قدرتی معادل 162 اسب بخار تولید کند. علاوه بر این، گشتاور تولیدی موتور LF و YF هم نسبت به NF کمی بیشتر است (6 نیوتن متر) که در دور پایین تری نیز حاصل می شود:

  • گشتاور سوناتا LF و YF : 228 نیوتن متر در دور 4000
  • گشتاور سوناتا NF : 222 نیوتن متر در دور 4250

یکی از قسمت های این آزمایش فنی، تست شتاب صفر تا صد این سه خودرو بود. تست ها در مسیری تقریباً مسطح انجام شده و همه تست ها بصورت تک سرنشین (فقط راننده) بوده است. البته شتاب صفر تا صد سوناتا LF و YF با اتصال لپ تاپ به کامپیوتر خودرو ارزیابی شد که با دقت بالایی به ثبت رسیده است، اما موفق به برقراری ارتباط با کامپیوتر سوناتا NF نشدیم و شتاب این خودرو را از روی کیلومتر شمار به ثبت رساندیم. نتایج این تست به شرح زیر است:

  • سوناتا LF : 12.53 ثانیه
  • سوناتا YF : 12.49 ثانیه
  • سوناتا NF : حدوداً 13 ثانیه

 

نمودار تست شتاب سوناتا LF
نمودار تست شتاب سوناتا YF

سوناتا YF با اختلاف بسیار کمی نسبت به LF، سریع ترین خودروی این تست بود. البته سوناتا NF هم اختلاف زیادی با آنها نداشت و عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت. اما در مجموع نمی توان هیچکدام از این سه خودرو را سریع توصیف کرد، بلکه بهتر است بگوییم عملکرد رضایت بخشی دارند و در رانندگی عادی مشکلی با آنها نخواهید داشت.گیربکس 4 دنده اتوماتیک سوناتا NF عملکرد نسبتاً نرم و روانی را در هنگام تعویض دنده از خود به نمایش گذاشت و ضربه تعویض دنده در آن احساس نمیشد، اما در سوناتا YF و LF شاهد گیربکس 6 سرعته خودکار هستیم که عملکردی روان، سریع و هوشمندانه داشته که باعث شده عملکرد گیربکس از نکات مثبت در این دو خودرو به حساب بیاید. البته در سوناتا YF هنگامی که پدال گاز را تا انتها می فشارید، معکوس کردن دنده می توانست نرم تر انجام شود. سوناتا YF به شیفتر های پشت فرمان هم مجهز است، اما این شیفتر ها کیفیت چندان خوبی ندارند.

ویدئو: سوناتای LF

ویدئو: سوناتای YF

 

طراحی و ساخت گیربکس 6 دنده سوناتا YF که با کد A6MF2 شناخته می شود، چهار سال برای هیوندای زمان برده است. این گیربکس که جایگزین جعبه دنده 5 سرعته خودکار قبلی سوناتا شده، حدوداً 12 کیلوگرم نسبت به آن سبکتر شده و از نظر فنی هم ساده تر شده است. ظاهراً هیوندای گیربکس 6 سرعته سوناتا LF را مورد بازنگری قرار داده و آن را بهینه سازی کرده است. در عمل به نظر می رسد گیربکس هماهنگی بهتری با موتور دارد و عملکرد آن هم کمی هوشمندانه تر شده است.

سوناتا NF در زمینه ترمز عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشت و پدال ترمز حس اطمینان قابل قبولی به راننده القا می کند. در سوناتا YF اگر چه مشکلی از بابت قدرت ترمز وجود ندارد و می توانید روی ترمز های این خودرو حساب کنید، اما پدال ترمز حتی در سرعت های پایین و رانندگی عادی هم به فشار زیادی نیاز دارد تا عمل کند (احساس می شود LF از این نظر بهبود یافته)، اما از نرمی مناسبی برخوردار است. همچنین ترمز های سوناتا LF هم قدرتمند بوده و قابل اطمینان هستند.

سوناتا LF کیفیت سواری خوب و نرمی را ارائه می دهد و پیشرفت خوبی نسبت به نسل قبلی کرده است، اما سوناتا YF در ناهمواری ها خشک تر ظاهر می شود. البته این موضوع در شرایطی اتفاق می افتد که هر دو خودرو به لاستیک سایز استاندارد مجهز باشند، در حالیکه در سوناتا YF مورد تست ما لاستیک استاندارد با نمونه ای با فاق بیشتر تعویض شده بود و همین موضوع سبب شده بود تا سوناتا YF از نظر نرمی و کیفیت سواری به سوناتا LF نزدیک تر شود. سوناتا NF هم با جذب اکثر ناهمواری های مسیر، سواری نرم و قابل قبولی را ارائه می دهد که فاقِ بلندِ لاستیک های آن هم در این موضوع بی تاثیر نیست. تعلیق جلوی سوناتا NF بر خلاف YF و LF که از نوع مک فرسون هستند، از نوع دو جناقی است. این نوع تعلیق بیشتر در خودرو های مسابقه ای رایج است، اما در برخی خودرو های معمولی مانند سوناتا NF و پژو 407 هم دیده می شود و از نکات مثبت در مورد این نوع تعلیق می توان به ایجاد حس خوب در فرمان اشاره کرد.

 

از نظر هندلینگ و قابلیت های دینامیکی هم سوناتا NF وضعیت قابل قبولی دارد و می توان گفت هیوندای در سوناتا NF تعادل مناسبی بین قابلیت های دینامیکی و کیفیت سواری را رعایت کرده است، اما سوناتا YF از نظر قابلیت های دینامیکی پیشرفت قابل توجهی نسبت به NF داشته و پشت فرمان این خودرو می توان به راحتی این تفاوت را احساس کرد. در مجموع به نظر می رسد هیوندای ترجیح داده کمی از راحتی و نرمی سوناتا YF بکاهد تا این خودرو هندلینگ و قابلیت های دینامیکی بهتری داشته باشد.

هیوندای در سیستم تعلیق LF نسبت به YF تغییراتی را اعمال کرده است که شامل بازنگری و بهبود تعلیق جلو و استفاده از دو بازوی پایینی به جای یک بازو در تعلیق مولتی لینکِ عقب می شود. وجود دو بازوی پایینی سبب می شود نیرو های جانبی بهتر توزیع شده و در نتیجه سواری و هندلینگ خودرو بهبود پیدا کند. پشت فرمان سوناتا LF کمی حس کنترل و تسلط بهتری نسبت به خودرو دارید و تکان های بدنه در LF نسبت به YF بهتر کنترل می شوند. اگر چه سوناتا LF هم مانند YF تمایل به کم فرمانی دارد، اما در پیچ های تند این سوناتا LF است که بادی رول کمتری دارد.ایمنیهر سه خودروی مورد تست ما توسط سازمان IIHS آمریکا تست شده اند که می توانید نتایج آن را در جدول زیر مشاهده کنید:

موارد تست هیوندای سوناتا LF – مدل 2015 هیوندای سوناتا YF – مدل 2011 هیوندای سوناتا NF – مدل 2006
همپوشانی کوچک جلوی خودرو قابل قبول لب مرزی (نزدیک به کمترین حد)
همپوشانی متوسط جلوی خودرو خوب خوب خوب
برخورد از کنار خوب خوب قابل قبول
استقامت سقف خوب خوب لب مرزی (نزدیک به کمترین حد)
پشت سری ها و صندلی ها خوب خوب خوب

همانطور که در جدول مشاهده می کنید، سوناتا LF نسبت به YF از نظر ایمنی پیشرفت داشته، اما YF در اکثر تست ها نتیجه یکسانی با LF داشته و خودرویی ایمن به حساب می آید. از زمان عرضه سوناتا NF تاکنون، پیشرفت های زیادی در زمینه ایمنی خودرو ها حاصل شده و شاید مقایسه NF با YF و LF از نظر ایمنی چندان عادلانه نباشد، اما در هر حال نتایج تست های NF هم در زمان خودش قابل قبول بوده است.

تصاویر تست تصادف سوناتا NF:

تصاویر تست تصادف سوناتا YF:

تصاویر تست تصادف سوناتا LF:

جمع بندی

در حال حاضر، سوناتا LF فول آپشن مدل 2016 توسط آسان موتور با قیمت حدودی 190 میلیون تومان به فروش می رسد. جدول زیر قیمت حدودی نمونه کارکرده تمیزِ مدل های مختلف سوناتا را از سال 2006 تا 2016 نشان می دهد:

قیمت حدودی سه نسل هیوندای سوناتا (نمونه کم کارکردِ تمیز)
مدل خودرو سال حدود قیمت (میلیون تومان)
سوناتا LF 2016 170
سوناتا LF 2015 165
سوناتا YF 2015 155
سوناتا YF 2014 145
سوناتا YF 2013 135
سوناتا YF 2012 125
سوناتا YF 2011 115
سوناتا NF فیس لیفت 2010 105
سوناتا NF فیس لیفت 2009 95
سوناتا NF فیس لیفت 2008 80
سوناتا NF – 4 سیلندر 2008 75
سوناتا NF – 6 سیلندر 2007 85
سوناتا NF – 4 سیلندر 2007 70
سوناتا NF – 6 سیلندر 2006 75
سوناتا NF – 4 سیلندر 2006 65

مسلما بهترین خودروی این تست سوناتا LF است. این خودرو در اکثر بخش ها نسبت به YF پیشرفت داشته و هیوندای سعی کرده تا حد ممکن LF را نسبت به YF بهبود بخشد. بیشترین تغییر را در سوناتا LF می توان در کابین مشاهده کرد که نسبت به YF جادارتر، دلبازتر و کاربردی تر شده و کیفیت مواد بکار رفته در آن نیز ارتقا یافته است. به نظر می رسد هیوندای در ساخت LF به حسی که راننده و سرنشینان از خودرو دریافت می کنند اهمیت بیشتری داده و این موضوع پشت فرمان این خودرو کاملا مشهود است بطوریکه می توان لذت رانندگی با LF را بیشتر از YF دانست. از نظر طراحی می توان LF را بیشتر لوکس دانست تا اسپرت، اما سبک طراحی این خودرو به گونه ای است که نه کاملا اسپرت باشد و نه کاملا لوکس، بلکه ترکیبی متعادل از هر دو را داشته باشد و بدین ترتیب بتواند افراد با سلیقه های مختلف را به خود جلب کند. اما سوناتا YF هم بسیاری از خصوصیات مثبتِ سوناتا LF را دارد و به همین دلیل نمی توان LF را نسبت به YF خودرویی کاملا جدید دانست، بلکه بهتر است LF را نسخه تکامل یافته YF دانست. در مجموع YF بیشتر اسپرت است تا لوکس، در حالیکه LF بیشتر لوکس است تا اسپرت. از نظر تجهیزات و امکانات می توان LF را خودرویی نسبتا کامل دانست، اما YF هم بیشتر موارد مهم و کاربردی را دارد. اما سوناتا NF خودرویی کاملا متفاوت است و حس و حالی کلاسیک دارد. اگر چه تغییر نسل سوناتا از NF به YF با تغییراتی اساسی همراه بوده است و YF نسبت به NF خودرویی کاملا جدید به حساب می آید، اما سوناتا NF هم ویژگی های مثبت زیادی دارد و می تواند با کابینی جادار، صندلی های نسبتا راحت و سواری نرم، خودرویی مناسب برای خانواده باشد.

 

 

از نظر توانایی های حرکتی سوناتا YF رتبه اول، LF رتبه دوم و NF رتبه سوم را دارد، اما هر سه با موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی کم و بیش در یک حد هستند و اختلاف زیادی بین آنها مشاهده نمی شود. در حقیقت بهتر است بگوییم اگر هم اکنون صاحب سوناتا NF هستید، با خرید سوناتا YF تفاوت زیادی احساس خواهید کرد، اما اگر در حال حاضر سوناتا YF دارید، شاید خرید سوناتا LF حس یک خودروی کاملا جدید را به شما ندهد. البته اگر قصد خرید سوناتا NF را دارید، بهتر است به خرید مدل شش سیلندر 3.3 لیتری بیشتر فکر کنید که از نظر توانایی های حرکتی یک سر و گردن از YF و LF بالاتر است.

در خاتمه از مالکین خودرو ها آقایان رامتین فرهادی، علیرضا حسینی و علیرضا عباس زاده بابت حضور در این تست و همچنین از آقایان علیرضا دوست حق و نریمان اصغریان جهت هماهنگی و همراهی در مراحل مختلف این آزمایش فنی کمال تشکر را داریم.

 

مشخصات فنی:

هیوندای سوناتا LF هیوندای سوناتا YF هیوندای سوناتا NF
تعداد سیلندر 4 4 4
آرایش سیلندر ها خطی خطی خطی
تعداد سوپاپ 16 16 16
نام موتور تِتا دو (Theta II) تِتا دو (Theta II) تِتا (Theta)
حجم موتور (سی سی) 2359 2359 2359
نوع موتور دو میل بادامک (DOHC) / زمان بندی متغیر سوپاپ دو میل بادامک (DOHC) / زمان بندی متغیر سوپاپ دو میل بادامک (DOHC) / زمان بندی متغیر سوپاپ
نوع تزریق موتور چند نقطه ای (MPi) چند نقطه ای (MPi) چند نقطه ای (MPi)
نوع تنفس موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی تنفس طبیعی
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) 176 / 6000 176 / 6000 162 / 5800
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) 228 / 4000 228 / 4000 222 / 4250
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) – بر اساس نتایج تست در تهران 12.53 12.49 حدوداً 13
محور انتقال قدرت جلو جلو جلو
گیربکس 6-سرعته اتوماتیک 6-سرعته اتوماتیک 4-سرعته اتوماتیک
قابلیت تیپ ترونیک (تعویض دنده بصورت دستی) دارد دارد دارد
شیفتر های پشت فرمان دارد
نوع فرمان برقی برقی برقی
نوع ترمز پارک الکتریکی پایی دستی
ترمز جلو دیسکی دیسکی دیسکی
ترمز عقب دیسکی دیسکی دیسکی
نوع تعلیق جلو مک فرسون استرات مک فرسون استرات دو جناقی
نوع تعلیق عقب مولتی لینک مولتی لینک مولتی لینک
مشخصات لاستیک 235/45R18 245/45R18 215/60R16
فضای بار عقب (لیتر) 462 464 462
ضریب دِرَگ 0.27 0.28 0.32

21 دیدگاه

  1. چ شتاب های ناامید کننده ای.قصد مقایسه همه جانبه ندارم ولی خداییش جک j5 دنده ای با موتور 1500 شتابش بهتر یا حداقل درحد همین سه مدل سوناتاس.خیلی بده سوناتا از ی ماشین چینی 50 میلیونی بخوره

    1. همه چيز شتاب نيست بابا وقتي توي سايت هاي تخصصي لاااقل هستيد يكم اطلاعاتتان رو بالا ببريد طراحي و اپشن و ديناميك رانندگي و …. رو با ماشيني مقايسه كرديد كه چهار نفر ادم بزرگ بشينند كلا ترمزش تعطيل مي شود ؟؟؟

      1. درمورد جک این حرفو میزنی؟چارنفر ادم بزرگ بشینن ترمزش تعطیله؟؟! شما توی قرن چندم زندگی میکنی داداش من؟
        ناموسن نااااموسن یبار فقط یبار پشت جک نشستی که اینجور درموردش قضاوت میکنی؟
        خوبه من ابتدای حرفمم گفتم قصدم مقایسه همه جانبه نیست.هیچوقت نمیگم جک بهتراز سوناتا اما من فقط و فقط شتاب رومقایسه کردم

        1. بله درباره جك گفتم

          من نمي دانم يعني ترمز خوب در نظر شما چيه ولي اون ….. ترمزش ادم رو ياد پرايد دهه هفتاد مي اندازد ….

          1. خب دیگه مطمئن شدم حتی از نزدیکم ندیدی جک رو دیگه چ برسه سوارش شده باشی.پسر خوب اتفاقا بین ماشینای چینی ترمزای جک معروفه.من نمیدونم چهارچرخ دیسکی abs و ebd بدون کوچکترین پایین اومدن دماغه ماشین حین ترمزگیری شدید رو با پراید دهه هفتاد مقایسه میکنی.کاملا مشخصه از روی نداشتن اطلاعات و صرفا جهت تخریب جک صحبت میکنی

    1. شتاب۷.۹ ثانیه مربوط به موتورgdi ۲۰۰۰ توربو هست و این شتاب با موتور mpi امکان پذیر نیست

      1. مهرداد جان من یه yf دارم که کلا ازش راضی هستم و شتاب اولیه ۰ تا ۱۰۰ دروغ نگم نشمردم تا حالا ولی در حدود همون ۷-۸ ثانیه هستش خودم آب بندیش کردم خیلی تیزه تاپ اسپیدشم ۲۶۰ کیلومتر داره که من ۲۵۰ رو باهاش رفتم شاید بالاتر میرفت ولی جاده بهم اجازه نداد که برم
        یک ایرادی که yf داره اینه که ترمز جلوش توی بارندگی و برف بخاطر بدنه سنگینش خوب عمل نمیکنه. که اونم برام مهم نیست قلقش دستمه نگهش میدارم ولی کسی ناشی باشه ممکنه تصادف کنه توی سرعت غیر مجاز.

  2. سلام بنده هم سوناتا yf داشتم هم lf
    باید عرض کنم از لحاظ سواری yf اسپرت تر هست و خشک در مقابل lf سواری نرم تری و ارائه میده که در نهایت اسایش بیشتری رو حین رانندگی فراهم میکنه ولی از طرفی کابین زیبای yf قابل مقایسه با lf نیست چونکه yf واقعا زیبایی چشم نوازی داره و وقتی توی ماشین هستین حس فوق العاده ای رو منتقل میکنه

    از لحاظ فنی و علی الخصوص گیربکس مشهودترین تغییر توی معکوس کشیدن ها هست… توی yf وقتی دنده رو سنگین کنید ماشین یکم اصطلاحا کله میکنه ولی توی lf بدون ضربه زدن و با نرمی دنده سنگین میشه

    در مجموع اگه زیبایی داخلی و خارجی yf رو فراموش کنی انتخاب lf انتخاب درست خواهد بود

  3. با سلام و عرض خسته نباشيد خدمت دست اندركاران سايت تخصصي و وزين دنده 6
    واقعا استفاده كردم از مطالب بسيار مفيد و كارشناسانه و تخصصي شما .اميدوارم در كارتان موفق و پيروز باشيد

  4. چرند تر از کیا هیوندا ندیدم دوروزه هایما هریدم بمدلی اس ساوان توربو اصلا ی چیزیه خداییش پشیمونم از خرید کیا و هیوندا پس بهتره به چینی با کیفیت مث جک و هاوال و هایما و چری چانگان و جیلی و امجی فکر کنید بجای دو تا برند بی کیفیت کیا هیوندا در ضمن سوناتا yf لگنی بیش نیس مث سراتو

    1. شما برو با همو لگن چینی ات خوش باش. امثال شما رو چه به سوار شدن کیا و هیوندایی که دارن با بزرگان صنعت خودرو رقابت میکنن
      همون هایمای درشکه از سرت هم زیاده خخخخخخخخ

  5. جای تشکر داره که اینقدر دقیق و موشکافانه و بدون تعصب همه چی رو مطرح و بررسی کردین , من خودم yf2011 دارم و ازش راضیم . البته دوستان هم nf دارند که اظهار رضایت میکنند.

  6. واقعا چرا از نام کاربری من استفاده میکنی ؟؟احمد یاahmad یا هر اسمی که میخوای روی خودت بزاری؟؟
    از نظر من مقایسه کره ای ها که در کیفیت جزو 5 خودروی برار جهان هستند و همه ساله خودروهای کیا هیوندا بعنوان خودروی اون سال انتخاب میشن مثل النترا سراتو سانتافه پرو سید سول استینگر اپتیما جنسیس سه سال پی درپی
    با چینی های بازیافتی کپی شده و بی نام و نشان و مهندسی معکوس سنخیتی ندارند باز بیا با نام بنده سرهم بندی کن که احمد یا همون احمود از این سخنان بی پحتوی که به بنده نسبت میدی اظهار شور و نشاط کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا