اخبارفناوری و تکنولوژی

با پیشرانه فرمول یکی ابرخودروی پروژه 1 مرسدس آشنا شوید

مرسدس بنز اخیراً از سیستم پیشرانه و پلت فرم ابرخودروی هیبریدی خود، پروژه 1 در مسابقه 24 ساعته نوربورگ رینگ پرده برداشت.

همان طور که می دانید، در قلب پروژه 1 یک موتور 1.6 لیتری شش سیلندر V شکل جای گرفته که بسیاری از قطعات آن در فصول اخیر در مسابقات فرمول یک توسط تیم مرسدس مورد استفاده قرار گرفته بود. یک توربو شارژر و یک موتور الکتریکی نیز به این موتور 1.6 لیتری پیوسته‌اند، وظیفه موتور الکتریکی اطمینان حاصل کردن از این است که توربو بتواند در مواقع لزوم، توان مورد نیاز موتور را به صورت لحظه‌ای تأمین کند.

ابرخودروی پروژه 1 همچنین دو موتور الکتریکی دیگر برای تأمین نیروی چرخ‌های جلو داشته و یک موتور الکتریکی دیگر نیز به میل لنگ خودرو متصل شده است که نیرویی اضافی را به چرخ‌های عقب ارسال می‌کنند. در گزارش‌های آمده که خروجی نیروی موتور سوخت فسیلی این خودرو حول و حوش 730 اسب بخار و خروجی نیروی کلی آن بالای 1000 اسب بخار خواهد بود، بازدهی دمایی این موتور بالای 43 درصد ذکر شده است.

مرسدس می‌گوید این موتور با تکنولوژی‌های فرمول یکی می‌تواند تا 11 هزار دور در دقیقه را تحمل کند، مقداری کم‌تر از 14500 دور در دقیقه فعلی خودروهای فرمول یک، ولی در یک کلاس کاملاً جدا برای خودروهای تولیدی. در مقایسه با یک موتور فرمول یک، دور موتور درجا از 4000 به 2000 دور در دقیقه کاهش پیدا کرده و موتور این خودرو پس از 50 هزار کیلومتر کارکرد به یک بازسازی کامل نیاز خواهد داشت.

این ابرخودروی هیبریدی از سیستم تعلیق پیشرفته چند میله‌ای در جلو و عقب استفاده خواهد کرد و یک دریچه هوایی فیبر کربنی بزرگ نیز روی سقف آن نصب خواهد شد که وظیفه خنک سازی موتور را دارد.

تنها 275 دستگاه از این خودرو قرار است ساخته شود که بدون در نظر گرفتن مالیات، قیمت هر کدام از آن 2 میلیون و 250 هزار یورو تعیین شده است. این خودرو فقط چپ فرمان خواهد بود و قرار است در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا