اخباراخبار داخلی

سود دو نرخی شدن قیمت خودرو به جیب چه کسانی می رود؟!

با وجود آنکه طی هفته گذشته تاکنون خبرهایی مبنی بر بررسی در خواست افزایش قیمت خودروسازان در شورای رقابت مطرح می شود اما وضعیت بازار تقاضا حاکی از آن است که این موضوع نیز در این مدت نتوانسته بازار خودرو را در روزهای پایانی بهار از رکود خارج کند این در حالی است که به گفته فعالان ورود به ماه مبارک رمضان طی دو هفته گذشته بر افت بیشتر تقاضا در بازار خودرو دامن زده است.

هر چند بازار خودرو از ابتدای سال روی خوشی به فعالان بازار نشان نداده است اما در این مدت به دلیل مدیریت عرضه توسط شرکتهای خودروساز، همچنان شاهد نوسان و گاها اختلاف قیمت در بسیاری از خودروهای داخلی هستیم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به وضعیت بازار خودروهای داخلی از سیر صعودی اختلاف قیمت برخی از خودروهای داخلی در بازار خبر داد و گفت : در حال حاضر اختلاف قیمت تندر 90 پلاس که با اختلاف 4 میلیون از قیمت کارخانه، 52 میلیون در بازار معامله می شود این در حالی ایت که قیمت تندر اتومات معمولی نیز با وجود قیمت مصوب 47 میلیون و 700 در بازار 49 میلیون و 400 در بازار خرید و فروش می شود.

به گفته سعید موتمنی هم اکنون اختلاف قیمت خودروهای داخلی در بازار از 700 هزار تا 8 میلیون تومان است.

وی تصریح کرد : در حال حاضر سمند LX با یک میلیون و200 ، سمند ELX با موتور توربو با 2 میلیون ،پژو405 SLX با 2 میلیون و 500 و ساندرو استپ وی با 88 میلیون اختلاف قیمت معامله می شوند.

وی تاکید کرد : عرضه قطره چکانی شرکتها به بازار عمده دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار است چنانچه تاکنون تغییری در جریان تقاضا در بازار خودرو ایجاد نشده است.

وی گفت : هم اکنون تندر90  پارس ، برلیانس 320 و 330، رنو کپچر و هایما و اچ سی کراس همگی بااختلاف قیمت از نرخ کارخانه در بازار معامله می شوند.

وی با اشاره به قیمت سایر خودروها در بازار گفت : در حال حاضر قیمت پژو پارس LX TU5که در کارخانه 37 میلیون و 800 است در بازار به 41 میلیون تومان ، تندر E2 دنده ای نیز که با قیمت 38 میلیون و 600 در کارخانه امروز در بازار به 40 میلیون و 2000 هزار تومان رسیده است همچنین قیمت تندر E2 اتومات از 47 میلیون و 400 نرخ کارخانه با اختلاف بیش از 2 میلیون به 49 میلیون و 6000 در بازار رسیده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران همچنین در خصوص قیمت برخی از محصولات سایپا در بازار گفت : پراید 111 با همان اختلاف 1 میلیونی همچنان حدود 22 میلیون در بازار خرید و فروش می شود و قیمت پراید 131 نیز با همان قیمت 21 میلیون و 100  در بازار معامله می شود.

موتمنی تصریح کرد : در صورتی که عرضه خودرو با محدودیت مواجه نشود پیش بینی می شود بازار خودرو با اختلاف قیمت مواجه نخواهد شد.

وی همچنین با توجه به بررسی درخواست افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت در خصوص تاثیر این مساله بر بازار اظهار داشت : با توجه به افزایش قیمتی که در ابتدای سال صورت گرفته انتظار نمی رود شاهد افزایش مجدد قیمت ها باشیم هر چند این افزایش نیز در صورت موافقت تاثیری در بازار تقاضا نخواهد گذاشت.

وی با توجه به دو نرخی شدن قیمت برخی از خودروها در بازار گفت : باید بررسی شود در شرایطی که قیمت برخی از خودروها دو نرخی شده است ، نرخ دوم خودروها در بازار به جیب چه کسی می رود ؟

وی همچنین در خصوص قیمت خودروهای وارداتی در بازار گفت : بازار وارداتی ها به خصوص در خودروهایی که ترخیص آنها با مشکلی روبرو نیست نسبت به هفته های آتی ، تغییر قیمتی نداشته و همچنان شاهد ثبات قیمت در بازار این خودروها هستیم و تنها در خودروهایی که ثبت سفارش آنها با مانع مواجه شده کمی افزایش قیمت را در بازار شاهدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا