10 مکان از جذاب ترین و دیدنی ترین مکانهای توریستی استانبول

یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | 3 نظر

10 مکان از جذاب ترین و دیدنی ترین مکانهای توریستی استانبول

جزایر پرنس

Prince Islands

تبعیدیان در زمان امپراطوری بیزانس و عثمانی به این جزایر پرنسس فرستاده می شدند. این جزایر در دریای مرمره واقع، دور از خط ساحلی استانبول واقع شده اند. این جزایر از نه جزیره تشکیل شده اند که در تابستان بسیار شلوغ و پر رفت و آمد می شوند. وسیله نقلیه سنتی در این جزایر اسب و کالسکه می باشد. قصرهای بزرگ و پرشکوه عثمانی در قرن نوزدهم ساخته شده اند که در هر طرف آنها خیابانهای پیاده روی منظمی قرار دارد. تعدادی از خانه ها نیز مکان اقامت تابستانی افراد ثروتمند ترکیه می باشند. برای رفتن به این جزیره کافیست در بخش اروپایی خود را به اسکله کاباتش Kabatas  برسانید.

 

جزایر پرنس

 

ایاصوفیه

Ayasofya

ایا صوفیه از بیرون به صورت حیرت انگیزی بزرگ به نظر می رسد، اما در واقع جذابیتهای اصلی شناخته شده ترین بنای استانبول در داخل و زیر گنبد این ساختمان متعلق به امپراطوری بیزانس قرارگرفته است. این بنای تاریخی در 3ال 360 به عنوان کلیسای ارتدوکس ساخته شده است که در سال 1453 به مسجد تبدیل گردید و در سال 1935 این بنا موزه شد. حکاکیهای بسیار زیبای بالای ستونهای سنگی در زیر مقدار فراوانی نور طبیعی که از پنجره ها به داخل تابیده می شوند بسیار باوقار و آراسته به نظر می آیند. ایاصوفیه یکی از نمونه های برجسته معماری بیزانس است و البته به دلیل بازسازیها و قسمتهایی که در طول سالها به آن اضافه شده است یکی از شاخص ترین بناهای استانبول به حساب می آید.

 

مسجد ایاصوفیه

 

مسجد آبی (مسجد سلطان احمد)

Sultanahmet Camii

مسجد آبی و ایاصوفیه مانند مهر های شطرنج هستند که در روی صفحه شطرنج در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. این دو بنا با فاصله 200 متر در مقابل یکدیگر ایستاده اند. اگرچه ایاصوفیه کارکرد اصلی خود را به عنوان یک مکان زیارتی از دست داده است، اما مسجد آبی بزرگترین مس جد ترکیه است که در آن مراسم مذهبی برگزار می شود و به عنوان مسجد سلطان احمد نیز شناخته می شود. این بنا در سال 1609 با استفاده از 20000 کاشی سامیک دست ساز و 200 قطعه پنجره شیشه ای ساخته شد. در هنگام نماز، 10000 نمازگزار در آن جا می گیرند.

 

مسجد سلطان احمد

 

 

قصر توپکاپی

Topkapı Palace

قصر توپکاپی مشرف به “شاخ طلایی” است که در زمان تکمیل این بنا شهر شلوغی بود و 4000 نفر جمعیت داشت. اگرچه معماری و تزیینات داخلی آن به شکوه و زیبایی قصرهای دیگر نیست، اما هنوز هم جذابیتهای زیادی از قبیل مبلمان ارجینال، پارچه ها و جواهرات سلطنتی از دوران امپراطوری عثمانی را در خود جای داده است. همچنین عبا و شمشیر حضرت محمد (ص) که در این قصر به نمایش گذاشته شده است از مهمترین آثار دنیای اسلام است.

 

قصر توپکاپی

بازار بزرگ

Grand Bazaar

بازار بزرگ استانبول از بیشتر از 3000 مغازه تشکیل شده است که از صبح تا شب شلوغ و پر آمد و رفت است. خیابانها، کوچه ها و گوشه و کنارهای این بازار به گونه است که بشتر بازدید کنندگان راه خود را گم می کنند. هر روز فروشندگان با صدای بلند توجه بیش از 250000هزار بازدیدکننده را برای خرید به خود جلب می کنند. این بازار روزهای یکشنبه تعطیل است. تاریخ شروع به کار این بازار به امپراطوری عثمانی باز می گردد و اگر از خرید کردن لذت نمیبرید، معماری قدیمی این بازار بسیار تماشایی و لذت بخش است. 4 دروازه برای ورود به این جاذبه توریستی استانبول وجود دارد.

 

بازار بزرگ Grand Bazaar

آب انبار سیسترن

Basilica Cistern

 

این آب انبار از مکانهایی است که بعضی از توریستها تماشای آن را از دست می دهند. قدمت این بنای زیرزمینی که برای نگهداری آب استفاده می شده است به 1500 سال پیش بر می گردد. ماهی بزرگی که در آبهای کم عمق و زیر پلتفرم ساخته دست انسان شنا می کند که شما را به سمت عقب آب انبار جایی که سرهای وارونه مدوزا قرار دارند رهنمون می سازد. از آب انبار سیسترن برای فیلم برداری یکی از فیلمهای جیمز باند به نام از طرف روسیه با عشق استفاده شده است.

 

آب انبار سیسترن

برج گالاتا

Galata tower

برج گالاتا با افتخار در افق استانبول ایستاده است و یکنمای پانوراما از جاذبه های توریستی استانبول با گردشگران می دهد. امروزه این برج به موزه تبدیل شده است که با کارکرد آن به عنوان یک بنای نظامی و همچنین سیاه چال بسیار متفاوت است.

 

برج گالاتا

کروز بر روی بسفر

خط ساحلی بسفر تاریخ زیادی برای گفتن دارد. در درازای جنگهای بزرگ تنگه بسفر محل رفت وآمد کشتیهای جنگی و سربازان زیادی بوده است. امروزه این تنگه خانه قصرهای بزرگ سلطنت عثمانی، قلعه های قدیمی، اقامتگاه تابستانی ثروتمندان و مجسمه های سنتی چوبی ترکیه است که بعضی از اینها در قرن نوزدهم ساخته شده اند. بهترین راه برای دیدن همه این زیبایی هامسافرت بر روی کشتی کروز به همراه یک راهنما است.

تنپه بسفور

سماع دراویش

Sama

مرکز رقص سما دراویش به طور سنتی در قونیه قرار دارد. اما پیش از فروپاشی امپراطوری عثمانی تعداد زیادی از این دراویش در استانبول قرار داشتند. دراویش چرخان اعتقاد دارند که با چرخیدن می توان به وضعیت کمال ذهن دست یافت. اجرای این درویشان در بیشتر شبها برای تماشای عموم آزاد است و ارزش دیدن را دارد.

 

کاخ دلمه باغچه

Dolmabahçe Palace

آخرین مکان توریستی در لیست ما، کاخ دلمه باغچه است که آخرین اقامتگاه حکمرانان عثمانی است. این بنا بازتاب دهنده همه چیزهای عجیبی است که در مورد آنها گفته شده است. 14 تن طلا در سقف به کار رفته است، کریستالهای خالص در راه پله ها استفاده شده است و 131 فرش دستباف بر روی کف کاخ پهن شده اند. لوستر بزرگی از سقف آویخته شده است که بیشتر از 4 تن وزن دارد و تعداد حیرت انگیز 750 حباب در ساخت آن استفاده شده است.

 

کاخ دلمه باغچه


3 دیدگاه

  1. همایون | خرداد 21, 1396 | لینک نظر

    ای کاش به آثار باستانیمون و شهر های دیدنیمون بیشتر میرسیدیم و فضا را باز تر میکردیم ،تا مردممون ارز رو از کشور خارج نکنن،،،و همین جا تفریح کنند،،،هیچ جای دنیا ایران نمیشه،،همه همزبون و مهربون،،قیمتها نسبت به همه جا ارزون

  2. amin | خرداد 21, 1396 | لینک نظر

    كاخ دلما باغچه زياد جالب نيست و جاهاي ديگري كه ميشه به جاش رفت آكواريوم فلورياست كه خيلي جالبه،توي موزه توپكاپي هم مهمترين چيزي كه هست عصاي حضرت موسي هستش كه واقعا خيلي خاصه و مشخصه به شئ زميني ميست و يه انرژي خاص به آدم ميده البته عكاسي ممنوعه،لباس حضرت زهرا و وسايلش شخصي و لباس امام حسين هم هست ،يك سري وسايل هم مربوط به حضرت ابراهيم و داوود و يحيي نبي و حضرت اسماعيل و… هم هست،ميدون تقسيم و خيابان استقلال هم از ليست جا مونده كه البته برج گالاتا انتهاي همين خيابان استقلاله-تو جزاير پرنس هم بيوك آدا از بقيه بهتره ولي كالسكه خيلي گرونه و بهتره دوچرخه گرفت

  3. sunmartin | خرداد 21, 1396 | لینک نظر

    عالی بود اما ناقص واقعا ترکیه زیبا و تمیزه واقعا کشور اوریستی است با غذاهای لذیذ و هوای بسیار پاک