بهترین غذاهای خیابانی که باید در استانبول امتحان کنید

جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | 5 نظر

بهترین غذاهای خیابانی که باید در استانبول امتحان کنید

استانبول مکانی است که قاره ها و دستورات مختلف غذایی به هم می پیوندند. قرار داشتن صندلی تاریخی امپراطوران و همچنین دروازه تجارت ادویه بودن موجب شده است که استانبول بازتاب دهنده دستورات غذایی مدیترانه ای و شرق اروپا به همراه استانهای همجوار ترکیه ای باشد. هنگامی که در خیابانها قدم می زنید با گوشتهای کبابی، تارت آبمیوه های تازه، اسنکهای نمکی مانند ترشی و زیتون مواجه می شوید که دهان هر بیننده ای را آب می اندازد.

ویدئو: دیدنی های استانبول در 3 دقیقه

در اینجا می خواهم شما را با خوراکی هایی که آزمایش کردم، آ شنا کنم.

سیمیت

غذاهای استانبول-سیمیت

در استانبول صبحها با سیمیت شروع می شود. حلقه های پیچیده شده از نان که در هر گوشه ای از شهر قابل خریدن است، از چرخهای دستی گرفته تا فروشندگانی که سیمیت ها را بر روی سینی چیده و بر روی سر حمل می کنند.

سیمیت چیزی مابین بگل و پرتزل است که بافت محکمی دارد و دانه هایی که معمولا کنجد است بر روی آن پاشیده شده است و طعم دلپذیری دارد.

برعکس صبحانه های قاره ای شیرین که از نان و مربا تشکیل شده، ترکها تمرکزشان بر روی طعم شور است . آنها در کنار سیمیت از کوشت دودی و پنیر شور نیز در صبحانه استفاده می کنند.

تقریبا به اندازه فروشندگان خیابانی سیمیت، آبمیوه فورش نیز می توان پیدا کرد که آبمیوه روشن و رنگی به مشتریان عرضه می کند.

آنها نظر من را خیلی جلب کردند. اولین شبی که من متوجه شدم مخلوط آب پرتقال و آب انار چقدر خوشمزه است، جا خوردم. در تمام طول سفر یکه هفته ای، حداقل روزی یکبار من این آبمیوه ترکیبی را می نوشیدم.

کباب –  شیش کباب

غذاهای استانبول-کباب، شیش کباب

هر وقت نام کباب می آید، آمریکایی ها به یاد کباب های تکه های گریل شده گوشت در داخل سیخ می افتند، که از خیابانهای پایین شهر منهتن گرفته تا توکیو  در دسترس است.

شیش کباب، یکی از انواع کبابهایی است که در ترکیه وجود دارد که از گوشت مرغ، بره و یا گاو درست می شود و در مغازه های سراسر شهر فروخته می شود.

برخلاف کبابهای سیخی که در روی چرخهای دستی در سراسر دنیا متداول است، در استانبول کباب در  داخل مغازه ها عرضه می شود.

کباب – کفته

غذاهای استانبول-کباب، کفته

این کباب نیز تنها در مغازه های کباب فروشی عرضه می شود. در مغازه Tarihi Sultanahmet Koftecisi در کنار این کباب، یک سالاد کوچک و ترشی فلفل به همره سس فلفل به مشتری داده می شود.

کفته لوله ای شکل ، از گوشت چرخ کرده بره یا گاو یا هر دو تشکیل شده است که انواع گوناگونی دارد . کفته ای که من خریدم حاوی پسته بود.

کباب- دونر

غذاهای استانبول-کباب، دونر

دونر کباب که در کشورهای دیگر شاوارما نامیده می شود غذای گوشتی خیابانی مورد علاقه من است. از اوایل 20 سالگی، ناهارها و شامهای دیروقت زیادی را من دونرکباب خورده ام. در نتیجه این غذا جای ویژه ای در قلب من دارد. دونرکباب به عنوان پدربزرگ تعدادی از فست فودهای حال حاضر شناخته می شود.

بر خلاف نان پیتا که در بسیاری از کشورها برای پیچیدن این غذا استفاده می کنند، در ترکیه به صورت “en durum,”  به مشتری تحویل داده می شود که به معنای پیچیدن در یک نان سفتی شبیه به تورتیلا است.  بعد از پیچیدن، فشار می دهند و آن رابرش زده به مشتری تحویل می دهند . می توانید دونر کباب را همانجا میل کنید یا با خودتان ببرید.

صادقانه باید بگویم با اینکه اشتیاق زیادی به خوردن این غذا داشتم، از هیچ یک از سه دونر کبابی که من خریدم لذت نبردم. ترکها، در مورد مصرف سس بسیار صرفه جو هستند مقدار سس سنتی تند و سفیدی که من انتظار داشتم بر روی تکه های گوشت نمی ریختند. به علاوه خمیر آردی که برای پیچیدن استفاده می کردند، زیادی خشک بود و من طعمش را دوست نداشتم.

کوکورچ – کباب

غذاهای استانبول-کوکورچ، کباب

اگر دونر کباب انتظارات من را برآورده نکرد، کوکورچ کباب خیلی بالاتر از انتظارات من بود و حسابی ذوق زده شدم. من از دوستانم در مورد “offal sandwich” شنیده بودم و باید اعتراف کنم که در مورد رفتن به آنجا دودل بودم. اما وقتی یکی از دوستانم مرا به “offal sandwich” در انتهای خیابان Kadif برد که ردیفی از بارها و کلوب های شبانه در آن قرار داشت، من نظرم تغییر کرد.

این ساندویچ از امعا واحشای داخلی قطعه قطعه شده گوسفند درست می شود که با روکشی از روده گوسفندپوشانده شده و بر روی آتشی از چوب کباب می شود. هنگامی که آماده خوردن شد، مواد داخلی آن را بیرون آورده، با آویشن و فلفل سرخ می کنند و در داخل نون باگت قرار می دهند. با توجه به محتویات آن که مخلوطی از قسمتهای مختلف است، هر گاز از این ساندویچ طعم متفاوتی دارد و کباب شدن بر روی آتشی از چوب، طعم دودی ملایمی به آن میدهد. این ساندویچ مزه بسیار دلپذیری دارد و یک شام کامل محسوب می شود.

لوکما

غذاهای استانبول-لوکما

هنگامی که از عرض خیابان عبور می کردم، اتفاقا در مقابل یک تابلو در جلوی کباب فروشی که Izmiri lokma  می فروخت، ایستادم. Lokma، اساسا دوناتی است که در روغن فرو می برند و بعد از سرخ شدن به آن شربتی از گیاهان معطر اضافه می کنند. بیرون آن کمی برشته است، در حالیکه داخل آن نرم و پفکی است.

ذرت و شاه بلوط کباب شده

غذاهای استانبول-ذرت و شاه بلوط کباب شده

روز و شب می توانید ستون های دودی را ببینید که از چرخ های دستی برای کباب کردن ذرت و شاه بلوط بر روی ذغال به بالا می روند. شب های سرد مشتریان زیادی را می بینید که برای خوردن ذرت و شاه بلوط کباب شده در کنار این چرخهای دستی ایستاده اند.

صدف های پر شده مور می کردم، اتفاقا در مقابل یک تابلو در جلوی کباب فروشی که به  ساندویچ طعم متفاوتی دارد و کباب شدن بر روی آتشی از چوب، طعم دود

صدف پر شده، غذایی بود که من خوردنش را تجربه نکردم. صدفها تمیز شده و با برنج پر می شوند و در بخار قرار داده می شوند. شنیده بودم که بسیار زیبا هستند، اما من امتحان نکردم. یکی از دوستانم به من گفت که خیلی دوست دارد. اما اگر صدف استباهی را بخوری، ممکن است حالت بد شود. در نتیجه من ریسک خوردنش را قبول نکردم.

منبع: foodrepublic


5 دیدگاه

  1. sunmartin | خرداد 26, 1396 | لینک نظر

    ذرت ذغالی هست من در طی 7 سلل در ترکیه هروز ذرت کبابی میخوردم 1 لیر در سال 94 بازهم به ترکیه رفتن بازهم misir = بلال یک لیر بود سیمیت عالیه انصافا دونر کباب و …هم بماند که لذیذن باقلوا شیرینی اصلی ترکیه فراموش نشود

    • در پاسخ به: sunmartin

      amin | خرداد 27, 1396 | لینک نظر

      خير دوست عزيز،ترك ها ذرت رو اول آب پز ميكنند بعد همونطور ساده يا ذغالي شده ميفروشند،ولي پخت اوليه آب پز هستش،باقلوا هم خيلي خوبه ولي من به سرعت جوش ميزنم!!!

      • در پاسخ به: amin

        sunmartin | خرداد 27, 1396 | لینک نظر

        فکر نکنم ها من چند کتاب هم ترجمه کردم از استانبولی به فارسی در مورد آداب و فرهنگ ترکیه
        بلال عین ما کباب میکنن فقط روی ذغال توری میزارن که بهتر هم هست
        چرا جوش میزنی؟؟؟ شاید بخاطر شبرینیش باشه بهترین باقلوا هم تو نیشان تاشه اس یادش بخییییر چقدر باقلوا و قلیان میزدیم

        • در پاسخ به: sunmartin

          amin | خرداد 27, 1396 | لینک نظر

          نه مطمئنم چون ازشون پرسيدم كه چجوريه كه انقدر آبداره و روشش رو برام توضيح دادن،اما انصافا غذاهاي ايراني يه چيز ديگست

  2. amin | خرداد 26, 1396 | لینک نظر

    سیمیت که بد نیست.دونه ای 1 لیر هستش و به عنوان میان وعده خوش مزه هستش اما بعضیا یکم میسوزوننش که من دوست ندارم.کوکوروچ رو هم که اصلا دوست ندارم از نزدیک افتضاحه .صدف ها هم که بدترین چیزی بوده که به عمرم خوردم اونم دونه ای 1لیر هستش.ذرت رو هم مثل ما کباب نمیکنن و آب پز میکنن که زیاد جالب نیست.بلوط رو هم که گرمی میفروشن که من خوشم نمیاد از مزه اش.در کل بهترین غذای ترکیه به نظر من اسکندر کباب هستش که من معتادش هستم و هردفعه میرم ترکیه 3-4 وعده حتما اسکندر کباب میخورم.مخصوصا با اون روغنش!!!!!!!!اما بهترین غذای خیابانی قطعا دونر گوشت و رول کباب مرغ هستش