ماکت های ساخت بوراگو، بخریم یا نه؟

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ | 9 نظر

ماکت های ساخت بوراگو، بخریم یا نه؟

در سال های اخیر تعدادی از برندهای سازنده ماکت با قیمت های نسبتاً مناسبی به شبکه اسباب بازی فروشی های کشور راه یافته اند. این شرکت ها با تولید ماکت های خودروهای سوپر اسپرت, کلاسیک و آمریکایی بعضاً در دل ماکت بازان و حتی آماتورها جا باز کرده و به عنوان ماکت هایی خوب شناخته می‌شوند. در سلسله مطالبی تحت عنوان “بخریم یا نه”, قرار بر این است تا با بررسی مفید و مختصر برندهایی که به آسانی در دسترس همگان هستند به نحوی شما را با تمامی زوایای خرید احتمالی شما آشنا سازیم. در اولین مطلب به سراغ برند بوراگو می‌رویم.

معرفی برند:

بوراگو به عنوان یکی از قدیمی ترین ماکت سازهایی که هنوز فعال هستند, در ابتدای دهه هفتاد میلادی تحت عنوان MEBETOYS  در نزدیکی شهر Burago ایتالیا, وارد عرصه شد. در ابتدا ماکت های 1:24 تنها تولیدات این شرکت بودند, اما پس از مدتی و با تغییر شرکای شرکت و تبدیل آن به Bburago , شرکت به سمت تولید اولین ماکت بزرگ خود یعنی رولزرویس کامارگ در مقیاس 1:22 رفت. پس از مدتی بسیاری از تولیدات شرکت در مقیاس 1:18 تولید شدند و در حقیقت بوراگو پایه گذار این مقیاس شد. البته تولیدات 1:24 و 1:43 و 1:64 و برخی مقیاس های متفرقه هم حضور پررنگی داشتند. در میانه دهه نود با رقابتی تر شدن بازار کار بوراگو سخت شد و با هجمه ناگهانی سازندگان چینی با قیمت پایین تر و سازندگان با کیفیت تر همانند اتوآرت, بازار بوراگو روز به روز کمتر شده, شرکت در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. در نهایت برخی از تولیدات این شرکت به چین منتقل شد و سپس شرکت به گروه May Cheong که برند مایستو را هم در اختیار داشت واگذار گردید.  پس از مدتی تولید بوراگو با حذف فراری ها و اضافه شدن برخی ماکت های دیگر در تایلند از سر گرفته شد. پس از مدتی هم برند بوگاتی حذف شد و اکثر محصولات این شرکت در چین تولید شدند.

0

از کجا پیدا کنیم؟

بوراگو سال‌های سال در بازار ایران حضور پر رنگی داشته و در سال‌های دور به عنوان برندی با کیفیت و ایتالیایی شناخته می‍‌شد. اما در 5 سال اخیر این شرکت به طور اختصاصی توسط دو شرکت بزرگ واردات اسباب بازی به ایران راه یافت و در کنار سایر اسباب بازی ها به فروش می‌رسد. حضور بوراگو در تهران پر رنگ تر از سایر شهرهای کشور است, اما ردپای این برند در سایر شهرهای بزرگ کشور قابل دریابی است.

با چه قیمتی ؟

در سال های انتهایی دهه 70 و ابتدای دهه 80 شمسی, بوراگو در مقیاس 1:18 با قیمتی در حدود 15 هزار تومان در تهران یافت می‌شد. اما این قیمت ها در عرضه دوباره و رسمی بوراگو در ایران به حدود  30 تا 40 هزار تومان رسید. در این دوره بعضاً ماکت های ایتالیایی این شرکت هم وارد کشور شدند که تنوع کمی داشتند و پس از مدتی کوتاه نمونه های تایلندی جایگزین آن ها شدند. پس از مدتی نمونه های چینی با قیمتی در حدود 50 هزار تومان وارد کشور شدند و به دلیل تغییر شرکت وارد کننده, مدتی بوراگو در بازار کمیاب شد. پس از وارد شدن سری جدید محصولات این شرکت توسط وارد کننده جدید, قیمت به حدود 80 تا 110 هزار تومان رسید. علت بالا رفتن قیمت همانند سایر کالاهای وارداتی تغییر نرخ برابری ارز بود. محصولات 1:24 این شرکت هم از زمان وارد شدن در حدود 3 سال پیش با قیمت حدودی 10 تا 20 هزار تومان در بازار یافت می‌شدند. این قیمت به یک باره به 40 و اکنون به حدود 60 هزار تومان رسید که رقمی قابل تامل است.

نکات مهم در خرید یک بوراگو:

در خرید این برند به خاطر تاریخچه پر فراز و نشیبی که داشته, نکات زیادی باید مد نظر قرار گیرد. اولین و مهم ترین نکته این است که بسیاری از محصولات این شرکت تولیداتی قدیمی هستند که هنوز هم بدون تغییر تولید می‌شوند. در زمان عرضه اولیه این محصولات, کیفیت آن ها قابل رقابت با بزرگان عرصه بود اما امروزه بسیاری از این محصولات پایین تر از رقیب اصلی خود بوراگو یعنی ویلی قرار می‌گیرند؛ این در حالیست که قیمت بوراگو بالاتر از ویلی است. پس نباید انتظار کیفیت و جزئیات ویلی را از بسیاری از محصولات این برند داشته باشید و تنها به خاطر بوراگو بودن هیچ محصولی را خریداری نکنید.

نکته دوم این است که امروزه هیچ یک از عملیات تولید بوراگو در ایتالیا انجام نمی‌شود. این در حالیست که بر روی جعبه نوشته Italian Design حک شده است که بعضاً خریداران را به اشتباه می‌اندازد و برخی از فروشندگان هم با سوء استفاده از این نوشته, بوراگو را یک برند با کیفیت ایتالیایی معرفی می‌کنند. برای یافتن بوراگو های ایتالیایی باید زیر جعبه را مشاهده کنید. در صورتی که نوشته Made in Italy در گوشه جعبه حک شده باشد, می‌توانید مطمئن شوید که ساخت ایتالیاست. در این صورت ارزش ماکت بالاتر از نمونه های چینی خواهد بود. علت امر را در خاص بودن, عدم تولید بسیاری از محصولات ایتالیایی همانند فراری ها, کیفیت بسیار بالاتر رنگ و پلاستیک به کار رفته در ماکت و در کل با ارزش بودن آن می‌توان دانست.

نکته سوم که باید مدنظرتان باشد, کیفیت رنگ بسیار پایین بسیاری از محصولات این برند است که پس از چینی شدن به این حد رسیده است. پس باید مراقب ایرادات احتمالی رنگ و کیفیتی باشید و به دقت ماکت را وارسی کنید.

10

یکی دیگر از نکات مهم, تفاوت رده های مختلف محصولا این شرکت است. بوراگو تحت عناوین متفاوتی همانند Gold و Diamond و Bijoux و … عرضه می‌شود. به جز تفاوت در رنگ طرح بسته بندی, تفاوت چندانی در کیفیت و جزدیات این نمونه ها مشاهده نمی‌شود. پس این نام ها دستاویزی برای گمراهی شما نباشند. خصوصاً این که اخیرا دو رده Plus و معمولی جایگزین تمامی این رده ها شده اند.

اما نکته مهم دیگری که بسیاری از خریداران از آن غافل می‌شوند, رعایت مقیاس صحیح ماکت های بوراگو است. در برخی موارد ماکت های این شرکت در مقیاس هایی نزدیک به 1:18 و 1:24 تولید می‌شود که در حالت عادی جلب توجه نمی‌کنند, اما در صورت قرار دادن ماکت مذکور در کنار یک ماکت 1:18 یا 1:24 اوضاع کمی آشفته به نظر خواهد آمد. برای مثال BMW X5 این شرکت در مقیاس 1:19 و برخی محصولات این شرکت در مقیاس 1:25 یا 1:27 تولید می‌شود. علت امر جا شدن ماکت در جعبه ماکت های استاندارد است و هیچ دلیل خاص دیگری ندارد.

بخریم یا نه؟

بوراگو شرکتی است که بسیاری از محصولات دهه نودی و کلاسیکی که برای ایرانیان خاطره ساز است (همانند لندروور و BMW Z3) را تولید می‌کند و در عین حال برخی محصولاتش با شرکت هایی همانند ویلی و حتی برندهای گران تر یکسان است (همانند BMW X6 و لامبورگینی اونتادور). با توجه به کیفیت بهتر برخی محصولات سایر تولید کنندگان و بعضاً قیمت پایین تر آنها, منطقی تر است که در صورتی که محصولی توسط شرکتی دیگر همانند ویلی تولید شده, با بررسی و مقایسه دو ماکت از نزدیک گزینه بهتر را انتخاب کنیم و در صورتی که گزینه بهتری در اختیار نداشتیم, ماکت مذکور را از نظر صحت مقیاس و کیفیت و جزئیات نسبت به قیمت بسنجیم؛ امری که با توجه به قیمت بالای نمونه های 1:24 کمی دشوار است. پس در کل خرید بوراگو های چینی در مقیاس 1:24 با قیمتی فراتر از 50 هزار تومان و 1:18 یا قیمیت بیش از 110 هزار تومان کمی دور از ذهن و غیر منطقی است.

انتخاب ما:

در پایان بد نیست برخی محصولات خوب و مناسب این برند را که ارزش خریداری شدن دارند, معرفی کنیم.تصاویر این برگزیدگان بوراگو را در آلبوم زیر مشاهده می فرمایید.


9 دیدگاه

  1. Sina.ES | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    سلام. من ماکت بوراگو بوگاتی EB110 سایز 1:18 که ساخت ایتالیاست دارم. به نظرتون چند میخرن؟ خیلی هم سالم و تمیزه

  2. من از قدیم از طرفداران برند بوراگو بودم . 9 تا 12 مدل فراری و پورشه هام همشون بوراگوی ساخت ایتالیا بودند ولی متاسفانه بعداً از چشمم افتادن و به قیمت پایین حدود 100 همشو دادم به دوستانم که به فراری و پوشه علاقه داشتند . سری gold بوراگو با باز شدن درب های مدل به طور غلط به سمت بیرون ، از ارزش کار بسیار کم کرده . کیفیت رنگ بعضی هاش مثل مرسوس sl هاش بسیار خوبه ولی به این همه تنها بوراگویی که الان تو کلکسیونم دارم لامبو آونتادور سیاه رنگ سری diamonde بوراگو هستش که خیلی دوستش دارم و از کیفیت نسبتاً بالایی نسبت به سایر بوراگو ها برخورداره . با این همه دیگه بوراگو نمی گیرم !

  3. mori pontiac | اسفند 19, 1392 | لینک نظر

    اقا مرسی از سایت خوبتون من ماکتهای پونتیاک جمع میکنم ولی این برند پونتیاک نداره

  4. آراز | اسفند 4, 1392 | لینک نظر

    باسلام،من هم چندمدلش رودارم ولی چون باوسواس خریدکردم خوب وراضیم ازخریدم مارکهای دیگه هم هستندولی خیلی گرونترن واسه من که مجموعه دارم ازهرتولیدکننده چندتایی میخرم.

  5. yoosof | بهمن 24, 1392 | لینک نظر

    من هم bmw x5شو دارم

     

  6. محمد حسن | آبان 9, 1392 | لینک نظر

    من لامبورگینی گالاردوی این شرکت را دارم و ازش بسیار راضیم

  7. mori pontiac | آبان 6, 1392 | لینک نظر

    این مارک ساخت تایلند گیرتون بیاد عالیه ولی جدیدهاش چینی و بی کیفیت

  8. محمد | مهر 28, 1392 | لینک نظر

    من بارها از ماکت های این شرکت توی اسباب بازی فروشی های تهران دیده بودم ولی هر بار به خاطر قیمتش نخریده بودم