چرا روغن موتورهاى 5W-30 و 5W-50 بسيار رايج هستند

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | 3 نظر

چرا روغن موتورهاى 5W-30 و 5W-50 بسيار رايج هستند

تعويض روغن موتور يكى از مهمترين كارهايى است كه در نگه دارى خودرو بايد انجام شود. بيشتر خودروها از روغن هاى 5W-20 و 5W-30 استفاده مى كنند زيرا اين روغن ها در هواى سرد و گرم خوب كار مى كنند.

از لحاظ مراقبت از خودرو چيزى مهم تر از تعويض روغن وجود ندارد. دليل اينكه استفاده از روغن هاى 5W-30 و 5W-20 رايج تر است اين است كه، اين روغن ها با موتورهاى مختلف زيادى به خوبى كار مى كنند. در اكثر موارد، اين نوع روغن ها طيف وسيعى از درجه حرارت را پوشش مى دهند. روغن 5W-20 بيشتر براى آب و هواى سرد و روغن 5W-30 مناسب براى آب هواى گرمتر است.

تفاوت بين روغن موتور 5W-30 و 5W-20

تفاوت اصلى بين دو روغن موتور 5W-30 و 5W-20 در اين است كه دومى غلظت كمترى دارد. زمانى كه در موتور از روغن 5W-20 استفاده مى كنيد روغن به دليل داشتن ويسكوزيته كمتر اصطكاك كمترى توليد مى كند. اين به اين معنى است كه در بين قطعات موتور مانند، ميل لنگ، مجموعه سوپاپ ها و پيستون اصطكاك كمترى وجود دارد. در نتيجه مصرفه سوخت نيز بهبود مى يابد.

اين خصوصيت روغن 5W-20 را براى آب و هواى سرد مناسب مى كند. زمانى كه روغن غلظت كمترى دارد در زمانى روشن شدن موتور به راحتى به حركت در مى آيد و اين بسيار مهم است. روغن 5W-30 مناسب آب و هواى گرم تر است. اين روغن غليظ تر است و از بخش هاى مختلف موتور بهتر حفاظت مى كند.

روغن هاى تك ويسكوزيته و چند ويسكوزيته

روغن هايى با چند ويسكوزيته به گونه اى طراحى شده اند كه در محدوده ى آب و هواى متفاوتى به خوبى وظيفه ى خود را انجام مى دهند و يكى از بهترين روغن ها براى موتور خودرو هستند. در روغن هاى تك ويسكوزيته از روغن 5W-30 در پاييز و از 10W-30 در تابستان و بهار استفاده مى شود.

از سوى ديگر در روغن چند ويسكوزيته، به منظور بهبود ويسكوزيته روغن از افزودنى هايى استفاده مى شود. اين افزودنى ها بهبود دهنده ى ويسكوزيته ناميده مى شود و طيف دمايى روغن را گسترش مى دهند به اين معنى كه در دماى بالاتر ويسكوزيته روغن افزايش مى يابد. زمانى كه روغن خنك شود اين افزودنى ها غلظت روغن را كاهش مى دهند تا موتور در بهترين حالت كار كند.

چگونه افزودنى هاى روغن موتور به بهبود عملكرد موتور كمك مى كنند؟

سازندگان روغن موتور از افزودنى هايى براى روغن استفاده مى كنند تا عملكرد آنها را در زمينه ى روغن كارى بهبود بخشند. علاوه بر اين، برخى از افزودنى ها باعث تميز شدن بخش هاى مختلف موتور مى شوند و زنگ زدگى ها را تميز مى كند.

دارندگان خودرو از چه روغن موتورى بايد استفاده كنند؟

براى انتخاب بهترين روغن موتور براى خودرويتان بايد چند عامل را در نظر بگيريد. اگرچه تفاوت زيادى از لحاظ حفاظت از موتور بين روغن 5W-30 و 5W-20 وجود ندارد ، اما تفاوت زيادى بين ويسكوزيتى آنها وجود دارد. روغن غليظ تر 5W-30 در دماى بالاتر بهتر عمل مى كند در حالى كه روغن با غلظت كمتر 5W-20 در دماى پايين تر بهتر عمل مى كند و باعث بهبود مصرف سوخت مى شود.

انعطاف پذيرى در سنتتيك روغن موتورهاى امروزى باعث مى شود كه هر دو روغن 5W-30 و 5W-20 در تمام فصول به خوبى از موتور محافظت مى كنند. كاسترول طيف گسترده اى از روغن هاى چند ويسكوزيته را كه مناسب موتور خودروى شما است ارائه مى دهد.


3 دیدگاه

  1. علیرضا | بهمن 15, 1397 | لینک نظر

    روغن موتور 5w20 و 5w30 هر دوتاش روغن چند ویسکوزیته حساب می‌شوند. در دمای پایین هردوشون غلظت 5 دارند. بنابراین در دمای پایین هیچکدومش رقیقتر از اون یکی نیست. ولی در دمای بالا غلظت ۳۰ بیشتر از ۲۰ میشه. بنابراین نمیشه گفت که این از اون غلیظتره تو زمستان! کلاْ هر روغنی که دو عدد داره که با w از هم جدا شدن چند ویسکوزیته یا اصطلاحا چهار فصل حساب میشه. عدد کوچکتر به معنای حداقل غلظت روغن در دمای پایین تر و عدد بزرگتر نشانگر حداکثر غلظت روغن در دمای بالاتره. بنابراین روغن های مورد اشاره که دارای ویسکوزیته حداقلی 5 هستند در دمای ( بعنوان مثال) منفی ۱۰ درجه دارای غلظت یکسانی هستند و…
    بهتره برای انتخاب صحیح روغن موتور به دفترچه راهنمای ماشینتون مراجعه کنید. و بجز ویسکوزیته استاندارد روغن هم خیلی مهمه. و البته این طور نیست که روغنی که برای ماشین های مدل بالای ۲۰۱۵ بهترین باشه برای ماشین های مدل زیر ۲۰۰۰ هم مناسب باشه و….

  2. حمید | خرداد 28, 1396 | لینک نظر

    احتمالا منبع این مقاله یه جایی مثل کانادا بوده. توی آب و هوای ایران روغنهای 10w40 و 20w50 خیلی رایج هست.

    • در پاسخ به: حمید

      ارش | تیر 13, 1396 | لینک نظر

      منم با نظر شما موافقم درسته.ضمن اینکه تبلیغ کاسترول بود خیلی زیر پوستی در یک کلمه اخر