اولین پرواز آزمایشی گریپن ای، جنگنده نسل آینده ساب

یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | 3 نظر

اولین پرواز آزمایشی گریپن ای، جنگنده نسل آینده ساب

گریپن ای، جنگنده نسل آینده کمپانی ساب، اولین پروازش را انجام داد. در ساعت 10:32 صبح روز 15 ژوئن، نمونه آزمایشی جنگنده بال دلتایی چند منظوره، اولین پروازش را از لینکوپینگ سوئد با خلبانی ماکوس واند انجام داد. در این پرواز که 40 دقیقه بر روی قسمت شرقی Östergötland طول کشید، خلبان با آخرین مدل هواپیما مانورهای مختلفی را برای آزمایش سامانه های مختلف از قبیل باز و جمع شدن سامانه فرود، اجرا کرد.

جنگنده Gripen E محصول کمپانی ساب

ساب عنوان می دارد که گریپن ای یا اف بر پایه گریپن سی یا دی هست  که به صورت کامل طراحی مجدد شده و تجهیزان هوانوردی و الکترونیکی و نرم افزارهای آن به گونه طراحی شده اند که آینده طی زمان کوتاهی بدون توقف زیاد هواپیما، قابل بروز رسانی شدن باشند. این هواپیما با استانداردهای ناتو از قبیل Network Centric Warfare که یک فن آوری برای ارتباط داده ای پیشرفته است، پیوندهای داده ای دوگانه، ارتباطات ماهواره ای و پیوندهای تصویری کاملا سازگار است.

پرواز آزمایشی جنگنده گریپن ای به خلبانی ماکوس واند

خلبان بعد از پرواز اظهار کرد: همانطوریکه انتظار می رفت پرواز خوبی بود و کارآیی هواپیما با تجربه شبیه ساز هماهنگی داشت. کارایی شتاب هواپیما  فوق العاده و کنترلش بدون اشکال است. نیاز نیست عنوان کنم که از انجام اولین پرواز این هواپیما بسیار خوشحال هستم.

طول هواپیمای گریپن ای 15.2  متر  ، فاصله دو سر بالها 8.6 متر و بیشینه  وزنش در زمان برخاستن 16500 کیلوگرم است. موتور  GE Aviation F414G، 20 درصد نیروی بیشتری نسبت به مدلهای قدیمیتر تولید می کند. در ارتفاع زیاد و وضعیت سوپرکروز، بیشینه سرعت این هواپیما به 2450 کیلومتر در ساعت می رسد.

جنگنده گریپن ای در حال تیک آف

این هواپیما قادر به حمل تسلیحات و غلافهای بسیار متنوعی از قبیل موشکهای METEOR, AMRAAM, IRIS-T,  و AIM-9 و غلاف بمبهای JDAM و مسلسل است. همچنین از رادار AESA، حسگرهای پسیو IRST، نمایشگر بر روی سر، تجهیزات الکترونیکی هوانوردی پیشرفته، پردازش داده نسل آینده و پیشرفته ترین کابین خلبان بهره می برد. در 10 دقیقه برای نبرد آماده می شود و در مدت یک ساعت موتورش به طور کامل عوض می شود.

یکی از مقامات کمپانی ساب اظهار می دارد: ما امروز این جنگده کلاس جهانی را برای اولین بار به پرواز درآوردیم. ما این کار را با نرم افزارهای بسیار با کیفیت انجام دادیم تا بتوانیم انقلابی در سامانه الکترونیکی هوانوردی بوجود بیاوریم. هدف ما از ابتدا تحویل یک جنگنده هوشمند مربوط به نسل آینده به خریداران بود. پروازها به منظور انجام آزمایشهای هوانوردی ادامه پیدا می کند تا بتوانیم طبق زمانبندی انجام شده ، هواپیماهای خریداران از سوئد و برزیل را در سال 2019 تحویل دهیم.


3 دیدگاه

  1. مرتضی | شهریور 4, 1396 | لینک نظر

    انشالا جنگنده ایرانی قاهر۳۱۳ هم به زودی عملیاتی میشه و کشوره عزیزمون هم به جمع سازندگان جنگنده نسل پنجم میپیوندد.

    • در پاسخ به: مرتضی

      amin | شهریور 4, 1396 | لینک نظر

      قاهر فقط يك ماكت نمايشي بود دوست عزيز

  2. حسین | خرداد 31, 1396 | لینک نظر

    موتور این هواپما GE هست اما کسی نمیگه ساخت سوئد نیست!