اخباراخبار داخلی

خودروهای بدون ایمنی زیر ۵۰ میلیون تومان کدامند؟

مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در ایران هیچ موسسه اختصاصی برای رتبه‌بندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد اما در مجموع هیچ کدام از خودروهای تولید داخل با قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان امنیت ندارند.

جدیدترین بررسی وضعیت ساخت داخل یا تولید مشترک در قراردادهای داخلی جدید که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام شده، نشان می‌دهد هیچ کدام از خودروهای تولید داخل با قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان، دارای امنیت نیستند. به عنوان نمونه خودروهای پژو ۲۰۶، سمند (با فرض پلتفرم یکسان با پژو ۴۰۵)، تندر ۹۰ و پژو پارس از نظر ایمنی موسسه EURONCAP می‌توانند در سطح سه ستاره قرار گیرند.

مطابق اعلام این گزارش متاسفانه در ایران هیچ موسسه اختصاصی برای رتبه‌بندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد و از سویی آمارهای منتشر شده هم آنچنان موثق نیستند و نمی‌توان با اطمینان کامل به آنها رجوع کرد. با این حال دو راه پیش روی خریداران قرار می‌گیرد، یکی اعتماد به تجربیات شخصی سایر رانندگان و دیگری توجه به امتیازات کسب شده از سوی خودروها در موسسات معتبر تست ایمنی که به خودروها داده می‌شود.

پراید

در نتایج تست موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا، خودرو پراید بدترین خودرو سواری شناخته شده که می‌تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیاندازد. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درب‌ها و سقف می‌شود. کابین سرنشینان تاب برمی‌دارد، در خودرو باز می‌شود و داشبورد هم صدمه شدیدی به پای راننده می‌زند. جلوی خودرو به شکلی جمع می‌شود که بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابینه می‌شود. در تست تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز دو ستاره از پنج ستاره را به خود اختصاص می‌دهد.

پژو ۲۰۶

خودروی پژو ۲۰۶ از نظر ایمنی، سه ستاره از پنج ستاره موسسه Euro NCAP را گرفته است. از جمله ویژگی‌های ایمنی پژو ۲۰۶ این است که در هنگام وقوع سانحه رانندگی و تخریب کاپوت خودرو، جابجایی موتور به سمت داخل کابین نبوده و به سمت زمین (پایین) جابجا می‌شود و در نتیجه به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمی‌کند.

سمند

تست تصادف خودرو داخلی سمند به دلیل بومی بودن آن، توسط موسسات اروپایی انجام نگرفته است. با توجه به اینکه پلت‌فرم این خودرو شبیه پژو ۴۰۵ است، احتمالا در صورتی که مورد تست موسسه Euro NCAP قرار گیرد، به سختی حائز سه ستاره خواهد شد. تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام شده و در این تست، سقف سمند تا خورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شده است. ایربگ آن به موقع کار کرده و خوشبختانه به خاطر این که وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف عقب، خودرو بلند نمی‌شود. سالم ماندن ستون‌ها، خرد شدن شیشه‌های جلو، موجب شده سمند از سوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند.

تیبا

تیبا که ترکیبی از ریو و پراید است هم مورد تست تصادف قرار گرفت است. فیلم تست تصادف این خودرو نشان می‌دهد که در خودرو هنگام تست، باز می‌شود و ستون‌های سقف هم تاب برمی‌دارد که نشان می‌دهد وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا به سختی بتواند دو ستاره ایمنی را به دست آورد و در واقع سطح ایمنی این خودرو مناسب نیست.

تندر ۹۰

ایمنی تندر ۹۰ در سطح مناسبی قرار دارد و توانسته است سه ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد. قطعات داخلی تندر ۹۰ طوری طراحی شده که هنگام تصادف فشرده شود. همچنین از آنجایی که مخزن سوخت در کف خودرو و به دور از کمک فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ بدهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر وجود دارد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب، خطر ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدد می‌کند. ساختار لانه زنبوری داشبورد که از پلی پرولی جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو، خطر آسیب به زانو را کاهش می‌دهد.

پژو پارس

یکی از مهمترین نقص‌هایی که خودروی پژو پارس دارد و می‌تواند راننده را مورد خطر جانی نیز قرار دهد، این است که در تصادف، میل‌فرمان و پدال‌ها به داخل اتاق خودرو وارد شده و احتمال آسیب به سرنشینان زیاد است. البته قسمت‌های زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه، مقاومت خوبی دارند ولی قسمت‌های بالایی بدنه چندان از استحکام بالایی برخوردار نبوده و می‌تواند هنگام واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. همچنین این خودرو از نظر هندلینگ تعادل خوبی دارد. پژو پارس با توجه به پلتفرم مشابه با خودروی ۴۰۵ احتمالا به سختی می‌تواند حائز سه ستاره شود.

4 دیدگاه

  1. انا لله و انا علیه راجعون.
    اینکه همش شد احتمالات.
    پنجاه میلیون پول بدین یه آیت الکرسی هم بخونین فوت کنین راه بیافتین انشالله چیزی نمیشه.
    چه وضع تولید ماشینه اخه وقتی نمیدونین سطح ایمنی ماشین چیه چرا تولید میکنین اخه..
    تیبا چون یه چیزیه بین پراید و ریو پس احتمالا ایمنی اش هم همون وسطاس؟ این شد نظر کارشناسی؟
    واقعا متاسف باشیم برای خودمون که این ارابه های مرگ رو سوار میشیم و هیچی هم نمیگیم.
    فقط توو این ماشینا ال نود و 206 یه کم بهتر هستن اونام تازه ایمنی متوسطی دارن بقیه همه ارابه مرگ هستن. اگه سمند ایمنی داشت میدادن یورو ان کپ تست کنه و اگه سه تا ستاره میگرفت کاملا توو بوق و کرنا میشد. خیالتون راحت یه ستاره هم نمیگیره. پلت فرم 405 واسه 40 سال پیشه که الان هم از همه جاش زدن. کلا ایمنی یه فاکتور مهمه توی خرید ماشین که ایرانی ها هیچی ازش نمیدونن ولی اصلی ترین رکن توی انتخاب ماشین همینه.
    اگه 50 میلیون پول دارین و میخایین توی تصادف نمیرین فقط خانواده رنو یا همون داچیا سوار شین.
    لوگان ساندرو استپ وی.
    اینا ایمنی دارن بقیه همه آلته قتاله هستن

  2. 405 در دهه 90 میلادی 1 ستاره ایمنی گرفته
    حالا چطوری شما رو هوا سه ستاره بهش دادید معلوم نیست
    در ضمن تمام ماشین هایی که ذکر شد با استاندارد های فعلی یورو انکپ حتی شانس گرفتن سه ستاره هم ندارن (عدم وجود سیستم های ایمنی فعال و ای اس پی)

    1. حرف شما کاملا درسته، با معیارهای الان هیچ کدوم از ماشینهای ایرانی و چینی زیر پنجاه میلیون شانس گرفتن مجوز تردد اروپا ندارن
      ارزونترین ماشینی که ممکنه استاندارد اروپا رو بگیره بسترن بی 30 هست که هم امتیاز بالایی با سرعت 64 تو چین گرفته هم ای اس پی داره
      بدنه ال نود و 206 و ساندرو محکمتر از بقیه داخلیها هست ولی الان تعادل ماشینم جز تست ایمنی حساب میشه
      بنظر من ترمز و دقت فرمان ماشینم باید جز ایمنی حساب کرد
      زیر پنجاه میلیون ترتیبش به نظر من:
      آریو و برلیانس 230
      ساندرو، ال نود، 206 صندوقدار و رانا ، سورن، دنا، برلیانس 300 در یه سطح
      ام وی ام 315، اچ30 کراس،206، پارس، سمند(ترمز ضعیفتر از سورن) در یه سطح
      405
      ام وی ام 110
      پراید
      من نمیگم نظرم درسته ولی میگم خودتون درمورد ایمنی ماشینها تحقیق کنید، کارشناسیی که تو خون همه ما هست در این مورد جواب نمیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا