کنترل صوتی؛ آینده خودروسازی مدرن

سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

کنترل صوتی؛ آینده خودروسازی مدرن

سیستم کنترل صوتی در خودرو های فعلی بسیار ضعیف عمل می کند. حتی برای انجام ساده ترین کارها مثل تعویض آهنگ و یا تماس با دوستانتان ممکن است به هزاران مشکل بر بخورید.

در این بین شرکت هایی مثل نیسان، فورد و فولکس‌ واگن قصد دارند با به کار بدن هوش مصنوعی در محصولات جدید خود، سیستم راهنما و کنترل صوتی را به حدی کاربردی برسانند.

اولین قدم در پیشبرد این هدف، همکاری شرکت های بزرگ فناوری و خودروسازی با هم است که این روزها بسیار نزدیک به نظر می رسد. مایکروسافت همکاری خود را با نیسان آغاز کرده و آمازون و فولکس‌ واگن هم برای ترکیب سیستم هوشمند اکو با خودرو های فولکس‌ واگن دست به کار شده اند.

هدف اولیه این است که خودرو های این شرکت بتوانند با استفاده از فرمان صوتی بسیاری از سیستم های خانگی و خودرو را کنترل کنند. برای مثال شما بتوانید در هنگام رانندگی از بسته بودن درب منزل خود آگاه شوید یا چراغ ها را خاموش کنید. شاید بتوانید به راحتی از خودرو خود وضعیت آب و هوا را بپرسید، موسیقی خودرو را کنترل کنید و حتی یک لیست خرید در گوشی هوشمند خود داشته باشید بدون اینکه حتی یک کلیک انجام دهید.

بسیاری از سیستم های خودرو نیز از درون خانه و با استفاده از اکو در دسترس شما خواهد بود. به راحتی می توانید از میزان سوخت خودرو با خبر شوید یا بخاری خودرو خودتان را روشن کنید. بسیاری از این سیستم ها امروزه از طریق برنامه های موبایل در دسترس هستند اما همکاری آمازون و فولکس‌ واگن به کاربران این فرصت را می دهد تا سریع تر و بدون استفاده از دست، این فعالیت ها را انجام دهند.

هدف هر دو شرکت بدون شک فروش محصولات جدید خود است. حالا با خرید خودرو فولکس‌ واگن، کاربران انگیزه بیشتری خواهند داشت تا دستگاه اکو یا سرویس های مختلف آمازون را تهیه کنند.

البته آینده در این سیستم های صوتی بسیار روشن تر خواهد بود زیرا با پیشرفت خودروهای برقی و خودران، می توان روزی را پیش بینی کرد که خودرو خود را شارژ کند یا با شنیدن صدای شما به مقابل در بیابد. میزان امنیت جانی نیز با فرمان های صوتی و کنترل صدای راننده افزایش می یابد. در نظر بگیرید خودرو بتواند میزان استفاده از الکل را پیش‌ بینی کند یا شرایط جسمی راننده را از طریق کنترل صوتی بررسی نماید.

از طرف دیگر رنو و نیسان نیز همکاری خود را با مایکروسافت آغاز کرده اند. از طریق خودرو های نیسان می توان با استفاده از سیستم صوتی، ایمیل های شخصی را چک کرد یا از وضعیت مکانی افراد نزدیک خانواده با خبر شد. تمامی تنظیمات خودرو های نیسان نیز توسط دستیار صوتی آلکسا قابل دسترسی است.

بدون شک آینده خودرو سازی به سمت آسان تر شدن و فعالیت کمتر رانندگان پیش می رود. سیستم های کنترل صوتی نیز یکی از مجموعه پیشرفت هایی است که در خودرو های آینده جای خواهد داشت. آینده ای که با تلاش های شرکت هایی مثل تسلا، نیسان و فولکس‌ واگن چندان دور از دسترس نیست.


بدون دیدگاه