دانش خودرویی

ده فراخوان تاریخی صنعت خودروسازی

اکثر  مالکان خودرو، در ازای 3 تا 5 سال از خرید خودرو، یک اخطار فراخوان دریافت کرده اند. حتی اگر بیشتر شما شرایط نوشته شده در فراخوان را ندارید، ولی اخطار را دریافت می کنید. دریافت این اخطار می تواند دارندگان خودرو را نگران کند.

بیشتر این فراخوانها در مورد مشکل جزئی است. بسیار از این فراخوانها در مورد مسائل ساده ای از قبیل بررسی شماره قطعه، یا تعویض سریع سوییچ، شلنگ، حسگر یا چیزهایی از این دست برای جلوگیری از خرابی های آینده است.

این فراخوانها خودروهای کمی را شامل می شوند. برخی از اینها ممکن است تنها یک دوجین خودرو در سرتاسر جهان را در بر بگیرد. از طرف دیگر چند فراخوان وجود دارند که پیامدهای جدی برای خودروها  داشته اند و میلون ها خودرو را شامل می شده اند.

در 4 یا 5 دهه گذشته چند فراخوان بسیار بزرگ اتفاق افتاده است که برای کمپانیهای خودروسازی میلیونها دلار خسارت بر جای گذاشته است. در اینجا به ده بزرگترین فراخوان خودرو اشاره می کنیم.

1 – پدالهای گاز تویوتا

بیشتر از 9 میلیون خودرو در سراسر جهان این مشکل را داشتند. در این فراخوان مدلهای 2004 تا 2010 و خودروهای سواری، کامیون و اس یو وی قرار داشتند. مشکل ترکیبی از کفپوش خودرو و پدالهای گاز چسبنده بود که موجب چندین فراخوان گردیدند و بیشتر از 5 میلیارد دلار خسارت به بار آورد.

2 – مشکل ایمنی خودروهای فورد

در 1980 فراخوان فورد شامل بیشتر از 21 میلیون خودرو شد که مشکل خروج خودبخودی از حالت پارکینگ را داشتند. مشکلی در تعویض کننده دنده موجب می شد که سیستم انتقال به صورت خود به خود از حالت پارک به دنده معکوس تغییر کند. این فراخوان حدود 1.7 میلیارد دلار زیان به همراه داشت.

3 –  مشکل قفل  کمربند ایمنی تاکاتا

بعد از 10 سال تولید کمربند ایمنی خودرو توسط کمپانی تاکاتا، این کمپانی بدلیل گیر کردن و شکسته شدن قفل کمربندها و گیرافتادن مسافران، مجبور به اعلام فراخوان گردید. 8.3 میلیون خودرو در این فراخوان قرار داشتند و حدود 1 میلیارد زیان به بار آمد.

4 – آتش گرفتن سوئیچ کروز کنترل فورد

در 1996 یک فراخوان تعداد حیرت انگیز 14 میلیون خودرو را شامل گشت. مشکل از سویچهای سامانه کروز کنترل خودروهای فورد بود که به دلیل گرمای زیاد یا دود می کردند و یا آتش می گرفتند. هزینه تعمیر هر خودرو مبلغ ناچیز 20 دلار بود، اما در مجموع 280 میلیون دلار خسارت به همراه آورد.

5 – مشکل سوئیچ احتراق فورد

اندک زمانی بعد از فراخوان کروز کنترل، کمپانی فورد به دلیل نقص آتش گرفتن سوئیچ احتراق، مجبور به اعلام فراخوان دیگری شد. حرارت ایجاد شده در مدار منجر به آتش سوزی می شد. این فراخوان بیشتر 8.7 میلیون خودرو که شامل سواری، کامیون و اس یو وی می شد را تحت تاثیر قرار داد و 200 میلیون دلار زیان برای کمپانی فورد به بار آورد.

6- نقص فنی در سوئیچهای احتراق شورولت

در سال 2014، جنرال موتورز یکی از بزرگترین فراخوانهایش را انجام داد. این کمپانی، سوئیچ احتراق 5.87 میلیون خودرو از مدلهای مختلف ساخت این کمپانی را تعویض کرد. مدلهای الدزموبیل، شورولت گراند ام، مالیبو، ایمپالا، پونیتیاک گراند پریکس و مدلهای دیگر را شامل می شد.

این فراخوان بعد از چندین تصادف انجام شد. در این تصادفات، سوئیچ احتراق به طور خوب به خودی روشن می شد و کیسه هوا را فعال می کرد که موجب بروز تصادف می گشت. متاسفانه به نظر می رسد کمپانی جنرال موتورز سالها قبل از فراخوان، از این نقص اطلاع داشته است.

7 – نقص سیستم تعلیق جنرال موتورز

در سال 1981 چندین مدل از خودروهای دهه 70 به دلیل نقص بخشی از سیستم تعلیق  عقب فراخوان داده شدند. روشن است که جدا شدن شدن ناگهانی سامانه تعلیق عقب خوب نیست. در صورت بروز این اتفاق، راننده کنترل خودرو را از دست می دهدکه می تواند منجر به بروز حادثه شود.

این فراخوان برای کمپانی جنرال موتورز، 5.82 میلیون دلار خسارت به همراه داشت.

8 – فراخوان نقص نصب موتور کمپانی جنرال موتورز

اگرچه 6.7 میلیون در این فراخوان بودند، بعید است کسی این فراخوان را به یاد داشته باشد. در سال 1971، جنرال موتورز این فراخوان را به دلیل نقص نصب موتور که منجر به شتاب ناگهانی و از دست رفتن کنترل خودرو می گشت را انجام داد.

تعمیر آن بسیار ساده بود و با نصب یک نگهدارنده موتور در جای خودش انجام می شد.

9 – فراخوان هوندا به دلیل کیسه هوای تاکاتا

فراخوان مربوط به کیسه هوای تاکاتا، به دلیل اینکه در حال حاضر نیز انجام می شود ، یکی از شناخته شده ترین فراخوانها است. در این نقص، کیسه هوای سمت راننده در زمان آسیب دیدن خودرو تکه تکه می شد و به صورت راننده برخورد می کرد. 5.4 میلیون خودرو در این فراخوان قرار داشتند.

10- نقص برف پاکن فولکس واگن

در سال 1972، کمپانی فولکس واگن 3.7 میلیون خودرو را به دلیل افتادن یک پیچ فراخوان کرد. افتادن این پیچ باعث می شد که برف پاک کن کار نکند که موجب خطراتی برای خودرو در روزهای برفی یا بارانی می شد. 20 سال طول کشید تا تمام این خودروها رفع عیب شوند.

در حال حاضر کمپانی فولکس واگن فراخوان دیگری را به دلیل تقلب در نرم افزار نشان دادن آلودگی هوا انجام داده است. این نرم افزار قادر به شناسایی آزمایش دود اگزوز است. در نتیجه هنگام انجام آزمایش، با انجام 10 تغییر موجب می شود که نتایج آزمایش 400 برابر بهتر از استاندارهای قانونی آلودگی باشد.

در نظر داشته باشید که بیشتر فراخوانها به منظور جلوگیری از بروز حادثه با تغییر قطعاتی که ممکن است بعدها مشکل ساز شوند، می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا