سایر نقلیههوا-فضا

نقطه عطفی در پروژه X-palne فراصوت ناسا، حس نوستالژیک کنکورد

کسانی که هنوز احساس نوستالژیکی در مورد هواپیمای کنکورد دارند ممکن است نفسشان حبس شود، زیرا عصر جدیدی برای پرواز با سرعت فرا صوت نزدیک شده است. ناسا اعلام کرده است که پروژه Quiet Supersonic Transport (QueSST) اولین مراحل پیش طراحی اش را طی کرده است و برای طراحی و ساخت Low Boom Flight Demonstration (LBFD) X-plan آماده است.

زنده کردن هواپیمای مسافربری فراصوت به این سادگی نیست که یک سرمایه گذار برای ساخت ناوگانی از هواپیماهای کنکورد Mark II پیدا کنیم. قبل از اینکه خطوط هوایی توانایی مسافرت با هواپیمای فراصوت را بدست بیاورند مشکلات فنی زیادی وجود دارد که می بایستی حل شوند. بزرگترین مشکل، کاهش یا حذف صدای شکستن دیوار صوتی است که باعث شد، کنکورد تنها برای مسیرهای پروازی خارج از کشور مناسب باشند.

در فوریه 2016، ناسا برای انجام پروژه QueSST چراغ سبز نشان داد که این وظیفه تحت یک قرارداد 20 میلیون دلاری به کمپانی لاکهید مارتین و زیرمجموعه اش سپرده شد. بر طبق این قرارداد، لاکهید مارتین می بایستی یک سری مطالعات امکان سنجی در زمینه پرواز ایمن هواپیمای فراصوت انجام دهد و سپس یک طراحی مقدماتی  برای هواپیمای سرنشین دار انجام دهد. این هواپیما می بایستی از بدنه، بال و موتور جدید بهره ببرد تا صدای شکستن دیوار صوتی کمتری ایجاد کند.

در نهایت مهندسان و متخصصان ناسا و لاکهید مارتین بعد از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدند که می توانند به اهداف ماموریت LBFD X-plane دست یابند. به علاوه این هواپیما می بایستی بتواند بدون ایجاد صدای زیادی به سرعت فراصوت برسد. زیرا این هواپیما باید قادر باشد بر فراز مناطق مسکونی پرواز کند. در نتیجه ناسا، FAA و دیگر متولیان می توانند در صورت عملی شدن این امکان، مقرارت پرواز هواپیمای فراصوت بر فراز مناطق مسکونی را که از دهه 1970 باقی مانده، بروزرسانی کنند.

تا حالا طراحی اولیه QueSST آزمایشهای تونل باد را در مرکز تحقیقاتی گلن مربوط به ناسا انجام داده است و قرار است آزمایشهای دیکری نیز در تونل باد کم سرعت واقع در مرکز تحقیقاتی لانگلی ناسا واقع در همپتون ویرجیانا برای مکم به نهایی کردن پروژه، انجام دهد. بر طی قرار دادی که در اوایل 2018 امضا خواهد شد، این گروه پیشنهاد ساخت نمونه آزمایشی LBFD را دریافت خواهند کرد. اولین پرواز آزمایشی برای اوایل سال 2021 زمانبندی شده است.

یکی از مقامات ناسا اظهار می دارد که مدیریت چنین پروژه ای مانند رفتن از یک نقطه عطف به نقطه عطف دیگر می باشد. همکاری قدرتمند ما با لاکهید مارتین به انجام این پروژه بسیار کمک کرد. ما در حال حاضر یک قدم به ساخت X-plane نزدیک تر شده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا