اخباراخبار داخلی

دبیر ستاد حقوق بشر: جای دولت بودم، همه قراردادهای اقتصادی با فرانسه را لغو می‌کردم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه در واکنش به نشست اخیر سران منافقان در پاریس و اقدام سفیر فارنسه در شورای امنیت علیه ایران گفت: جای دولت بودم نه تنها روابط سیاسی را فرانسه کاهش می‌دادم بلکه قراردادهای اقتصادی امضا شده با فرانسه را لغو می‌کردم.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، محمد جواد لاریجانی در حاشیه همایش سراسری قوه‌قضاییه که با حضور سران سه قوه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره تشکیل نهاد ملی حقوق شهروندی توسط دولت اظهار کرد: از لحاظ ساختاری، تشکیل واحدهایی که از حقوق شهروندی دفاع کند، هیچ مشکلی ندارد. اما منشور حقوق شهروندی که تهیه شده دارای اجزای قضایی است. اگر این منشور صرفا توصیه باشد، قطعاً بُرش ندارد.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی افزود: ما معتقدیم این منشور می‌تواند تبدیل به یک لایحه خیلی خوب شود و با لایحه قبلی حقوق شهروندی که زمان آیت‌الله شاهرودی تصویب شد، ادغام و تکمیل شود تا یک مکانیزم خیلی خوب حقوق شهروندی قوی‌تری در نظام داشته باشیم.

وی در مورد نهاد ملی گفت: نهاد ملی بر اساس کنوانسیون فرانسه یک نهادی است که با ترکیب خاصی، نه دولتی و نه ملی است و در هر کشوری می‌تواند با مجوزهای قانونی تشکیل شود. در ستاد حقوق بشر تصویب شد که این نهاد ملی با مصوبه ستاد حقوق بشر تشکیل شود که مقدمات کار هم انجام شده است. آنچه موازی است این است که یک طرح موازی برای نهاد ملی از مسیر دیگری اقدام شده که باید اینها یکی شود. همان‌طور که رییس جمهور نیز اشاره کرد، ما با همدلی می‌توانیم حقوق ملت‌مان را در داخل و خارج از کشور، بهتر استیفا کنیم.

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که نظر می‌رسد اخیراً اروپایی‌ها در بحث برجام به سمت آمریکا سوق یافته‌اند و به دستور ماکرون رییس جمهور فرانسه، سران منافقین یک نشستی در پاریس داشتند و اروپایی‌ها دیگر مثل سابق تمام و کمال از برجام دفاع نمی‌کنند اظهار کرد: موضع اروپایی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران مانند سابق خصمانه است. در امر برجام اینکه آنها بهانه می‌آورند ما می‌خواهیم با ایران کار اقتصادی کنیم ولی شرکت‌های ما مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند، قابل قبول نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه افزود: اروپایی‌ها باید تعهدات خود را انجام دهند. کسی که تعهدی را قبول می‌کند نمی‌تواند بگوید اگر انجام بدهم ضرر می‌کنم؛ بنابراین هم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در انجام تعهدات‌شان در برجام کوتاهی کردند. اینها برای ما نان و آب نمی‌شود. ایران تعهدات خود را انجام داده و اینها بنا بود تمام تحریم‌ها را یکجا بردارند اما هیچ کدام‌شان تحریم‌ها را برنمی‌دارند. اینکه یک جایی یک آب باریکه یا ال سی باز شود، در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست. ما با تحریم‌ها زندگی کردیم و الان هم زندگی می‌کنیم. اروپا راجع به جمهوری اسلامی هیچ گاه مواضع خوبی نداشت و چشم ما هم به دست آنها نیست.

وی درباره فرانسه نیز گفت: به نظرم موضع فرانسه یک موضع بسیار توهین آمیزی بود. وزیر خارجه ما دو روز پیش با آنها دیدار کرد و هنوز هواپیمای ایشان بلند نشده که سفیرشان در شورای امنیت ما را ناقض قطعنامه همراه برجام اعلام کرده و این یک حرف بسیار بی اساس بوده و به ایران توهین کرده و بعد اینها، یک تجمع بسیار داعشی را با برچسب جدیدی شکل دادند زیرا منافقان با داعش فرقی ندارند. اینکه از همه جای دنیا علیه جمهوری اسلامی جمع شوند و صحبت و توطئه کنند و بعد هم بگویند ما با اینها ارتباط نداریم، مثل جوک‌های سیاسی است که بهتر است برای مردم خودشان بگویند.

لاریجانی تصریح کرد: رفتار فرانسه بسیار خصمانه و توهین آمیز و من اگر جای دولت جمهوری اسلامی بودم نه تنها روابط سیاسی را فرانسه کاهش می‌دادم بلکه قراردادهایی که با فرانسه راجع به پژو و امثال اینها بسته‌ایم، لغو می‌کنم زیرا به این ترتیب اولاً سیستم ماشین سازی داخلی احیا می‌شود و ضمناً آنها می‌فهمیدند با ما شوخی نکنند.

6 دیدگاه

  1. اون ۸ سالی که با همین دیدگاه ….پیش رفتین دیدیم صنعت خودرو و بقیه صنعتها چه جوری احیا شدن

  2. الهی صدهزار مرتبه شکر که جنابعالی جای دولت نیستی! با این شعارهای پوپولیستی و فریب‌گرایانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا