اسلایدردانش خودرویی

توربوشارژر چيست و چه كارى انجام مى دهد؟

توربوشارژر چيست؟

توربوشارژر يكى سیستم  اگزوز-محور است   كه توان خروجى موتور را افزايش مى دهد.

به طور معمول حركت به سمت پايين پيستون هوا را به درون موتور مى كشاند. اين هوا با سوخت تركيب مى شود و براى توليد قدرت مى سوزاند. با فشار پدال گاز ميزان هوايى كه وارد مى شود افزايش مى يابد. در نتيجه افزايش هواى درون موتور باعث بهبود فرآيند سوخت و افزايش قدرت موتور مى شود.

در توربو شارژر يك جفت توربين وجود دارد كه بر روى يك شفت مشترك نصب شده اند.

يكى از آنها كه توربو ناميده مى شود به اگزوز منتقل مى شود، در حالى كه ديگرى كه كمپرسور نام دارد كه به دريچه ورودى متصل است. گازهاى خروجى از اگزوز باعث چرخيدن توربين مى شود كه آن باعث مى شود كمپرسور بچرخد. كمپرسور هوا را به داخل موتور هدايت مى كند. هواى بيشترى كه وارد موتور مى شود همراه با حجم بيشتر سوخت قدرت خروجى موتور را افزايش مى دهد.

 

توربو لگ

براى اينكه توربوشارژر به خوبى كار بكند، بايد فشار كافى در اگزوز وجود داشته باشد كه باعث چرخش توربين ها شود. اين اتفاق زمانى رخ مى دهد كه دور موتور به ٢٠ هزار تا ٣٠ هزار دور در دقيقه برسد. فاصله اى كه طول مى كشد تا دور موتور بالا برود و توربوشارژر فعال شود توربو لگ نام دارد. زمانى كه توربو شروع به چرخش مى كند ناگهان قدرت زيادى توليد مى شود و گاهى اوقات صداى توليد شده مانند صداى سوت موتور جت ها مى باشد.

 

چه خودروهايى از توربوشارژر استفاده مى كنند؟

در گذشته، توربوشارژرها براى توليد قدرت بيشتر در خودروهاى اسپورت استفاده مى شد. از زمانى كه استاندارهاى مربوط به آلودگى هوا و محيط زيست افزايش يافته است، بسيارى از خودروسازان از موتورهاى كوچك به همراه توربوشارژر به جاى موتورهاى بزرگ استفاده مى كنند.

توربوشارژر به يك موتور كوچك اجازه مى دهد تا قدرتى كه يك موتور بزرگ توليد مى كند را توليد كند، اما زمانى كه احتياج به قدرت كمترى است، موتور كوچك مصرف كمترى دارد.  به طور سنتى موتورهاى داراى توربوشارژر به سوخت بالا اكتان بالا نياز دارد، بنابراين بسيارى از موتورهاى داراى سوپرشارژر كه براى كاهش مصرف سوخت طراحى شده اند از تزريق مستقيم سوخت استفاده مى كنند كه در نتيجه به آنها اجازه مى دهد تا از سوخت ارزان تر با اكتان ٨٧ نيز استفاده كنند.

به ياد داشته باشيد كه مسافتى كه خودروى شما با مقدار مشخصى از سوخت طى مى كند در موتورهاى داراى توربوشارژر بسيار متفاوت است. حتى ممكن است كه موتور داراى توربوى كوچك به اندازه ى يك موتور بزرگ سوخت مصرف كند.

بيشتر موتورهاى ديزلى از توربوشارژر استفاده مى كنند.  موتورهاى ديزل داراى توربوشارژر در دور موتورهاى پايين نيز به خوبى عمل مى كنند. موتورهاى ديزلى زمانى كه با توربوشارژر تركيب مى شوند بهره برى سوخت نسبت به موتورهاى بنزينى با توربوشارژر، بيشتر مى شود.

 

توربوشارژر و سوپرشارژر

ساختار موتورهای سوپر شارژ مشابه توربو شارژ است با این تفاوت که در سوپر شارژها توربین وجود ندارد و کمپرسور قدرت خود را مستقیما (با استفاده از تسمه یا زنجیر) از موتور گرفته و هوای ورودی به سیلندر را فشرده می کند. يكى از مزاياى سوپرشارژرها اين است كه مسئله ى توربو لگ در آنها وجود ندارد، اما آنها نياز به قدرت زيادى براى چرخش دارند. بنابراين هميشه نمى توانند قدرتى مانند توربوشارژر را توليد كنند. سوپرشارژر معمولاً در خودروهاى درگ استفاده مى شود، كه احتياج به قدرت بسيار زيادى دارند. ولوو توانسته است تا از تركيب توربوشارژر و سوپرشارژر در موتور Drive-E خود استفاده كند.

1 دیدگاه

  1. موتور های دیزل به دلیل ضریب تراکم بالا حجم گار های خروجی چه در ماشین های سنگین و چه سواری معمولا از سوپرشارژر استفاده می کنن و از توربوشارژر استفاده نمی کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا