اخباراخبار داخلی

کنترل خطوط حرکت خودروها در جاده های پرتردد کشور

شهرام آدم نژاد روز سه شنبه با اشاره به اقدام های انجام ‌شده برای ارتقا و افزایش سهم داده‌های اطلاعاتی از سطح جاده‌های کشور اظهار داشت: سامانه جامع اطلاعات حمل‌ و نقل جاده‌ای با نام انبار اطلاعات (data warehouse) از سال گذشته طراحی و مراحل اجرای آن آغاز شده است.
وی افزود: امسال نیز این طرح در حال تکمیل است تا در برنامه‌ریزی، نظارت و مدیریت ناوگان در سطح جاده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
معاون سازمان راهداری با اشاره به توزیع نامناسب سفر در کشور به‌ عنوان یکی از مسایل مهم حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: این امر سبب شده در برخی ایام ظرفیت شبکه به حالت اشباع برسد.
آدم نژاد گفت: توزیع تقاضای سفر در روزهای مختلف سال کار سختی نیست، اما نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش زیاد است.
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای در باره نصب دوربین‌های ثبت تخلف عبور و مرور در شبکه جاده‌ای کشور بیان کرد: سال گذشته بخشی از این دوربین‌ها با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای افتتاح شد.
به گفته آدم نژاد، امسال نیز 600 دستگاه دوربین دیگر و در سال آینده 200 پایه دوربین برای استقرار دوربین‌های تحت برنامه، نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد دوربین‌های مورد نظر در برنامه سال 96 تاکنون نصب‌ شده است، گفت: استفاده از قابلیت ثبت سرعت میانگین در تمام دوربین‌های ثبت تخلف از مزیت های این دوربین ها هستند.

ه گفته آدم نژاد، برای کاهش تخلفات رانندگی در محورهای برون‌ شهری دو اقدام مهم در دستورکار قرار دارد، نخست اینکه تمام دوربین‌های تحت برنامه سال جاری به دوربین‌های ثبت میانگین سرعت عبور و مرور تبدیل می شوند و در گام بعدی با همکاری پلیس ‌راه و با هدف کاهش رفتار‌های پرخطر رانندگان و کنترل آن توسط سامانه‌های هوشمند «کنترل خطوط حرکت خودروها» را در آینده نزدیک عملیاتی کنیم.
وی با بیان اینکه با نصب دوربین‌های ثبت تخلف عبور و مرور، سرعت غیرمجاز در برخی نقاط شبکه‌ شریانی کنترل شده است، گفت: به نظر می‌رسد با اتمام نصب و بهره برداری از یکهزار و 889 دوربین در سال آینده بتوان بخش اعظمی از شبکه شریانی کشور را که عمده تردد‌های مهم کشور در آن انجام می شود، کنترل کرد.
وی اظهار داشت: دوربین‌های تردد شمار در سال گذشته در تمام شبکه نصب شد و امسال شاهد نصب حداقل یک دستگاه دوربین تردد شمار در هر یک از محورهای شریانی کشور هستیم که نتایج و گزارش آن به‌ صورت برخط از طریق سایت 141 در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
معاون برنامه ‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای به مزیت های پروژه داشبورد مدیریت حمل ‌و نقل هوشمند اشاره کرد و گفت: اتفاقی که سال گذشته آغاز شد و امسال بخش زیادی از آن تکمیل‌ شده اما هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده، استفاده از سیستم هوشمند «داشبورد مدیریت حمل‌ و نقل هوشمند» است.
آدم نژاد توضیح داد: با این طرح، تمام سامانه‌های هوشمند داخل کشور در این سامانه تجمیع می شوند تا تمام داده‌های اطلاعاتی از اقصی نقاط کشور به ‌صورت برخط در یک سیستم هوشمند گردآوری‌ شود.
وی در تشریح داشبورد مدیریت حمل ‌و ‌نقل هوشمند گفت: به‌ موجب همین سامانه ‌اکنون سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای به اطلاعات بزرگی (BIG DATA) دست‌ یافته است و حتی می‌توان از این اطلاعات برای مباحث مربوط به «OD» یا همان مبدأ و مقصد مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته وی، با بهره گیری از این اطلاعات مشخص می شود چه تعداد خودرو از کدام شهرها در روزهای تعطیل به خارج از شهرهای خود تردد دارند و یا هر یک از خودروها در هنگام خروج از شهرها چه شهری را برای مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای یادآورشد: گزارش‌های داشبورد و مدیریت حمل ‌و نقل هوشمند می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های مختلف و تخمین تولید ناخالص ملی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، از 210 هزار کیلومتر راه موجود در کشور بیش از 34 هزار کیلومتر آن محورهای شریانی هستند و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در صدد است برای افزایش ایمنی و کاهش تلفات و حوادث رانندگی در راه های کشور، تا پایان سال آینده برنامه نصب یکهزار و 880 دوربین کنترل سرعت را نهایی کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا